umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Místo expresů nákladní vlaky. Osobní dopravci půjčují lokomotivy pro přepravu zboží

Lokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele nákladního vlaku ČD Cargo. Foto: ČD Cargo
Lokomotiva Siemens Vectron Českých drah v čele nákladního vlaku ČD Cargo. Foto: ČD Cargo
Nákladní dopravci těží z poklesu osobní dopravy, mají i rychlejší průjezd po koridorech.

Škrty zejména v osobní mezinárodní dopravě vedou k netradičním změnám v nasazení hnacích vozidel. V čele nákladních vlaků se během tohoto týdne začaly objevovat lokomotivy osobních dopravců.

Opakuje se tak situace z letošního jara. Například České dráhy zapůjčily své pronajaté lokomotivy Siemens Vectron dceřiné firmě ČD Cargo.

„Důvodem jsou především nižší výkony v osobní dopravě v důsledku pandemie a nárůst zahraničních výkonů ČD Cargo,“ uvedl nákladní doprace na Twitteru.

České dráhy pronajaly ČD Cargu stroje 193.289 a 295. Zatímco první jmenovaný nyní jezdí na výkonech v Rakousku, druhý stroj se o tomto víkendu zhostil vozby nákladních vlaků mezi Nymburkem a Chebem.

Spolupráce obou dopravců se projeví ještě v listopadu i u osobních vlaků. V jejich čele by se měly objevit během tohoto měsíce ve zkušebním provozu lokomotivy Bombardier TRAXX MS3. Ty má objednané ČD Cargo, zatím běží jejich zkušební provoz. V čele osobních vlaků by podle informací deníku Zdopravy.cz měly jezdit vlaky mezi Chebem a Karlovými Vary a později z Prahy do Chebu.

Nadbytek lokomotiv kvůli zrušení řady spojů řeší i RegioJet. Pro nákladní dopravce to znamená možnost využít moderní vícesystémové lokomotivy. Za poslední dny této možnosti dvakrát využil CityRail pro přepravu dřeva z Ražic do rakouského Salcburku.

Lokomotiva Bombardier TRAXX v čele nákladního vlaku se dřevem do rakouského Salcburku. Foto: CityRail
Lokomotiva Bombardier TRAXX v čele nákladního vlaku se dřevem do rakouského Salcburku. Foto: CityRail

Pro nákladní dopravce přichází krize osobních dopravců v nejvhodnější chvíli. Listopad patří v nákladní dopravě mezi přepravně nejsilnější měsíce. Díky omezení osobní dopravy mají také plynulejší průjezd po hlavních tratích než v jiných měsících.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlk

Tohle není doprava, ale parodie na dopravu.
Pořád někdo řeší dávno vyřešené !

Petr

Tohle je po všech stránkách pozitivní přístup

Vladki

Jak je to u takovychto zapujcek s poznanim trati a lokomotivy? Strojvedouci napr. RegioJetu asi nebudou mit poznani trati z Razic do Salzburku… A naopak kdo od CityRail umi ridit Traxxe? To pak jedou dva firove? Jeden ridi a druhej mu rika, tady bacha, za zatackou je potreba zpomalit? Ale jak je to s poznanim trati u tech nakladnich dopravcu obecne? Osobni dopravci maji svoje stabilni trasy, ktere se nauci a jezdi (pokud teda neni vyluka). Ale naklady jezdi semo tamo vsude mozne… Pamatuju si ze kdyz byla na Slovensku havarka mezi Bratislavou a Malackama, tak to chteli objizdet pres… Číst vice »

Kalanis

Kdysi se to řešilo na 2 fíry – jeden papíry na trať, druhý na mašinu. Nevím, jestli to je ještě vůbec možné a chce se to zákazníkům platit.

Iveta

No takhle zjednodušeně pro laiky ,ale nefunguje to tak.Strojvedoucí co prohlásí ,že dál úsek tratě nezná (nemá podepsané seznání) tak je mu přidělen tzv.pilot což je strojvedoucí co seznání má a má i zkoušky na příslušnou řadu lokomotivy,aby v případě potřeby mohl převzít řízení vlaku.A jinak nerozumím proč by mě jako zákazníka mělo zajímat kolik na vlaku bylo strojvedoucích,byla dohodnuta cena za převoz a měj si jich tam třeba 10 když si blbej a nedáš jim seznání.A jinak o seznáních u určitých firem by se daly psát romány …

asdfg

Mašina se půjčuje jiné firmě, co si dosadí svého strojvedoucího.

U nákladu je to jednoduché. U ČDC sem měl poznání na určité trasy, obvykle větší stanice, kde proběhlo střídání s kolegou co to znal dál. U soukromníka mám obecně poznání na hlavní tahy přes republiku a k tomu vedlejší tratě kam jezdíme, případně si ho dodělám, než tam jedem.

noerf

U některých dopravců mají strojvůdci v seznání celá ČR. Konkrétní tratě se pak řeší individuálně.

Vladki

Jak vlastne probiha to poznavani trasy? Jedete novou trasu a na masine mate nekoho od SZDC, kdo vam o te trase povypravi co a jak? (Chapu ze u CD mohla byt kontinuita a znalost si mohli predavat firove mezi sebou, ale pochybuju ze by CD byly nejak extra ochotny zaskolit konkurencni firy).

asdfg

Jedete na mašině s někým kdo tam poznání má. SŽ nemá žádný zájem (na portále jsou TTP, SŘ,..) a starej se.

Mezi firmama asi rivalita je, mezi fírama to funguje z 99% normálně. Přijde ke mě fíra třeba od ČDC nebo IDSky, jestli ho nevezmu na rg jízdu a nikdy nemám problém. Stejně tak opačně, když za někým přijde a požádám ho, nikdy mě nikdo neposlal do zadele.

Leinad

Takže ve svém volnu vlezeš na pracoviště někomu jinému a učíš se (nebo naopak, někdo z volná vleze na mašinu za tebou).
Ne že by nebyly mimořádné situace, kdy si ze zaměstnavatelem vyjdeme vstříc, jednou on mě jednou já jemu, ale aby byl trvalý stav že se mám učit jenom mimo pracovní dobu tak na to bych se vyprdl.

asdfg

Poznání mám normálně placené. U nás to funguje po domluvě. Někdy mi stačí dvě směny na poznání, někdy tři, podle dohody.

simbič

Asi jste pako, když nechápete text a rozdíl mezi seznáním a rg jízdou.

Vladki

A co je rg jízda?

Někdo

To bych takovyho firu chtel teda videt 😂😂😂

Ondra

A to seznání zahrnuje co přesně prosím.. jsem neznalý.. jen si to projet (jednou či víckrat, jednosměrně či obousměrně), nebo i něco někde vyplnit a podepsat? děkuji 🙂

M262

2x ve dne a 2x v noci oběma směry (může se lišit podle interních předpisů dopravce), ale vesměs to tak je. Elektrické poznání je tuším jen jednou v noci a jednou ve dne oběma směry.

Ondra

Děkuji za odpověď i zde 🙂

Leinad

A hlavně podepsat, fíra si může postavit hlavu a chtít to projet ještě po třetí, když si není jistý.

Herold

K čemu je vůbec nutné poznání trati? Musí mít řidič auta poznání trasy, po které má jet? Proč to musí mít strojvůdci?

Jakub P

Ridic auta by mel jezdit vzdycky na rozhled nebo jak se tomu rika, tedy jen tak rychle, aby dokazal zastavit na vzdalesnost, na kterou vidi. To u vlaku dost dobre nejde, proto asi to poznani.

Stráťa

To je takovej problém udělat něco co bude strojvůdce informovat co má čekat a upozorňovat na nebezpečná místa? Já vím, nikdy se to tak nedělalo…

Vladki

Myslite predvesti a jim podobne navesti (predvestniky, “ Připravte se ke stažení sběrače“, atd…?) Zeby situace, pro ktere zatim zadnou znacku nevymysleli?

Někdo

A fíra bude čumět do mobilu místo na trať. Tyhle ty kecače do všeho miliju. Proč toto nemá a proč toto. Tyhle nedrážní joudy jako vy je třeba už nakopat. Co je pro fíry dobré…

Leinad

Do mobilu místo na návěsti má čumět dneska.
Nehoda u Mariánek, ceduli „očekávej 95“ následuje cedule „rychlost 30“. Za to, že vlak vjel víc než 30 může fíra, neměl číst předzvěstnik ale TTP.

simbič

Co je to předzvěstnik?

Jiří Kocurek

A v mlze má čumět na trať nebo na návěstní opakovač?

Leinad

Pokud opakovač nic neukazuje(trať bez kódu) musí jet tak, aby viděl návěstidlo. (Což v mlze znamená třeba i docela pomalu a hledat ho).
Pokud na posledním návěstidle měl volno, může další profrčet(teď nejhorší může být výstraha, stůj může být až na dalším) ale stejně si musí všimnout že na něm výstraha je.

Stráťa

Ještě pochopím tu horší adhezi ale ta se dá označit, ten zbytek jsou jenom směšný výmluvy. Neumíme stavět zastávky, rozpadá se nám to, neumíme osazovat návěstidla…tak budeme vyžadovat znalost tratě aby strojvedoucí věděl kde a jak to obejít předpisy nebo alespoň běžné postupy?

asdfg

Ono dokud jde o jízdu vlaku a vše funguje jak má, tak je to celkem v pohodě, to stačí znát jen pár míst, kde jsou stahovačky, kde se hůř hledá návěstidlo nebo jsou ve stanicích „nakrátko“ (Kolín je zrádný), kde se bere rozkaz. Horší je pak posun, tam je potřeba znát na jakém simplexu se s výpravčím domluvit, kde jsou ranžírky, kam až jet při posunu, zda stačí jen za vyhybku, izolák, ranžírku. Ve stanicích pak bývají nějaká specifika daná staničním řádem (místní názvy), třeba v Libni je Stará Libeň, Štádler, ve Třebové jsou koleje písková, pentlácká, v Pardubicích se… Číst vice »

Kkarel

Asi toho o železnici moc nevíš, že?

Leinad

Kdyby věděl, ptal by se? 😛

Herold

Nevím, a proto se ptám. Je to tak složité pochopit?

Někdo

Mozna by jste se mohl prestat vyjadrovat k tomu kdyz o tom nic nevite.

Herold

Já jsem nevyjadřoval, ale ptal.

Herold

Moc nechápu ty mínusy, soudruzi…já jsem se normálně slušně zeptal na věc, kterou neznám, a devět modrých mozků mi za to dá mínus…

Někdo

Prosim pekne za obloukem. Zatacka se pouziva u silnic stejne jako semafor

Leinad

Semafor bych raději hledal na oceánu, na silnici je ssz

A. Mikulka

Jasně, protože kdyby se na dráze řeklo „ten semafor v zatáčce do kopce“ , tak by tekla kreffff…

Leinad

Jaký to má reálný dopad?
Cargonaut podle plánu měl jet línější lokomotivou a přepřahat, ale výjimečně dostal na výběr vícesystémovou mašinu? Jízdní řád se nemění, ale dá se jet s náskokem?

švestka

S náskokem se dá samozřejmě jet. Akorát soudruh „ukradne práci“ (toto je čistě odborářský výraz) soudruhovi z té druhé mašiny.

Jiří Kocurek

To je tak blbé, že by to mohla být pravda.

asdfg

Třeba místo esa jede vectron z Nbk do Chebu a pak se eso nasadí místo třeba nějaké 122,123.

Avlaky

Jeden Vectron RJ je u Metransu

A. Mikulka

To není Vectron RJ ale Vectron ELL.

Pavel

Mrzí mě, že Vaše články jsou čím dál více tendenční, očekával bych, že budete víc nad věcí. Už několik posledních titulků typu „I u ČD mají vlaky na podzim problémy“ jako reakce na problémy Arrivy. Zde je to zase vidět, zatímco Vectron ČD je „jen“ lokomotiva, Traxx je hned „moderní vícesystémová“. Myslím, že je v pořádku, že informujete o novinkách i problémech u všech dopravců. Ale že třeba Regiojet na lince R8 snížil počet spojů na polovinu (jistě po domluvě s objednavatelem MD), jsem se tu vůbec nedozvěděl, zatímco o všech škrtech u ČD tady bylo slyšet co týden. V… Číst vice »

Domis

Informování RegioJetu o omezení provozu je kapitola sama o sobě. RegioJet obvykle (konkrétní zkušenosti z jara i z podzimu) spoje zruší tak, že je odstraní z rezervačního systému a tím to pro něj končí. Informaci na svůj web dá až pár dní po začátku omezení a jako poslední se objeví aktualizovaný jízdní řád, a to pravděpodobně až na základě toho, kdy se ke kompetentním osobám donese, že nemají zveřejněný platný JŘ. Se divím, že to Jančurovi ministerstvo jako objednatel trpí. Pravděpodobně na MD jsou se změnami obeznámeni včas, odsouhlasí, ale dál se nazajímají, že dopravce ve vztahu ke cestujícím komunikuje… Číst vice »

noerf

Vzhledem k tomu, že 90 % cestujících používá u Regiojetu kreditovou jízdenku, tedy objednávají konkrétní místo v konkrétním spoji, tak je pro něj prioritní rezervační systém. Pak je otázka, čím se řídí ten zbytek cestujících (jízdní řád u RJ, vyhledání spoje u idos, atd.)

Pavel

Opravdu? A co ODIS a IDSJMK? za dob ČD to teda bylo o dost víc jak10%. Takže mi to jedno nepřijde.

Jiří Kocurek
Domis

Jestli tímto obhajujete to, že cestující IDS byli informováni, tak sice byli, ale pozdě. Tento JŘ vznikl až v pondělí 26.10. se zpětně uvedenou platností.

Pavel Novák

U komerčních spojů nechť si dělá co chce, ale linka R8 je v závazku veřejné služby, takže včasné a srozumitelné informování všech skupin zákazníků je nutností.

Jiří Kocurek

Stačí vám to takhle, nebo měl předvídat Prymylu s tříměstíčním přestihem?
https://www.regiojet.cz/o-nas/pro-media/2020/20-10-15-omezeni-provozu-vlakovych-spoju-r8.html

Domis

A všiml jste si vůbec, že v téhle tiskovce jsou zrušeny jiné vlaky než v JŘ z 24.10., na který odkazujete o 2 příspěvky výše? Skutečnost byla taková, že k 19.10. byly zrušeny vlaky dle tiskovky, následně od 24.10. byly v tichosti zrušeny jiné vlaky (a část předchozích obnovena), na což sice reagoval JŘ IDS výše uvedený jako platný ode dne 24.10., ale tento byl vytvořen až po víkendu v pondělí 26.10. A třešnička na závěr: Ode dneška 10.11. jsou na R8 zrušeny další 4 spoje a vy jste stále našel starý již neplatný JŘ. (nyní je už na webu… Číst vice »

Anonym ze severu

Víte, ona je ta práce novináře trochu jiná, než si lidé představují. Pokud jste s něčím nespokojený, nic Vám přeci nebrání redakci s prací nebo s náměty pomoci. Když jsem byl v redakci, byli jsme za zajímavé náměty rádi. Ale ono je taky nutné si říct, jestli je např. Vámi zmíněné omezení na R8 nutné zmiňovat v celostátním! médiu. Dálková doprava se dotýká celé republiky, linka R8 pouze určitého území. Vás by asi taky nezajímalo, kdyby sem redakce vydala článek, že turisticka linka T8 v ÚK je dočasně nahrazená NAD a že je zde omezení přepravy kol.

Haha

R8 je dálkovka.

Error

Omezeni spojeni druheho se tretim nejvetsim mestem v republice rozhodne neni nutne zminovat v celostatnim mediu, at si to vidlaci zjisti sami. Prahy se to netyka, tak na co.

*sarcasm*

švestka

Opravdu tu bylo o všech škrtech u ČD?
Ale, ale…

David

Kolik za tyto články platíte? 0 Kč? Tak co tam máte dál?

Krysa350

Naprosto v pořádku, lokomotiva má jezdit a ne stát, je třeba mořit amortizaci či leasing.

Vašek

Ájéje. To nám zase zmizí z mašin rychlovarné konvičky .

Tonda Sehnal

Jestli je tohle jediný problém české železnice, tak jsme velmi šťastný národ.

Vašek

To není problém železnice, ale jednotlivce, možná i tvůj, nebudeš si mít kde ohřát vodu na kafe.

M262

Toník kávu nepije…..

súdružka Kolesárová

🙂 🙂 🙂

Leinad

Tak napiš konvičku do protokolu, když půjčuješ mašinku. Při vrácení mašinky si to zkontroluj.

Vašek

Dobrý nápad. Ale pro tentokrát se to asi prošvihlo.

Kalanis

Čichám historku. Hrnky a kafe jsou vděčné téma.

Jiří Kocurek

To by se ped revolucí rozhodně nestalo. (nebyly rychlovarné konvice)

Vašek

To ne. Mašiny byly většinou ,,V ruce“ a lidi tam měli své věci. Rychlovarky nebyly, ale tam, co bylo 220 (panťák) frčely ponorné vařiče.