Místo dvou hodin až 30 minut před odjezdem. České dráhy rozšíří prodej místenek
Interiér InterPanteru. Foto: České dráhy
Zkušební provoz běží na třech rychlíkových linkách.
Zkušební provoz běží na třech rychlíkových linkách.
No aspoň něco. Ještě dořešit v eshopu pořádně směr a občas dodržet řazení.
„Data o obsazenosti bude posílat do systému centrální server bezdrátově prostřednictvím mobilních sítí přímo na konkrétní vozy v soupravě vlaku. “
No ještě aby centrální server věděl, kde se konkrétní vůz právě nachází a jestli je ve správné soupravě. Dost často bývám překvapen jaký vůz je zařazen….
Centrální server dostane IP adresu, kam to má poslat. Totiž: není problém udělat DNS záznam podle čísla vozu, například 51-54-20-41-603.cd.cz Ikdyž do tohoto konkrétního typu bych raději neposílal nic.
Minulý týden jsem viděl v Hradečanu (v ABpee 347) svoji místenku poprvé digitálně. Takže zlepšení pomalu ale jistě nastává. 🙂 Papírové lístečky na některých trasách absentovaly téměř vždy, např. R23 ÚnL-Kolín ještě v podání ČD.
Ano, zrovna na této lince ten posun pomalu nastává. Co ale vím tak zatím je v Hradci pouze jeden vůz (ABpee) s elektronickými místenkami. Ale opravují se další, proto místo nich občas jezdí klasická ABčka.
Tak hlavně, aby pořád zůstalo dostatek míst mimo rezervační systém = aby nešlo vlak (téměř) „vymístenkovat“. Nejlepší by bylo, kdyby se podobně přenastavili i jiní dopravci. Flexibilita je ve VHD strašlivě cenná věc, pokud to s konkurencí IAD máme myslet vážně.
proč je špatně vlak „vymístenkovat“ ? Když nastane 100% obsazenost sedících míst a na všechny budou zakoupené místenky, je to v pořádku. Když je člověk lenoch a nechce si pořizovat místenku, ať klidně stojí z Chebu až do Košic.
Z Chebu do Košic to zas takové davy nejsou a především to jsou cesty, které až na totální výjimky bývají plánovány předem. Ale málokdo chce (a vlastně i reálně může) místenkovat běžné cesty z práce např. Praha – Pardubice. A pokud by se pak takoví „ani nenarvali na stojáka“, jednak budou vznikat dost děsné scény s policií, zpožděním apod. (viz „9 EUR“) a i bez toho to prostě pro vlak jako systém bude děsně negativní reklama. A taky prodloužení střední doby cesty => větší časový náskok IAD.
Pokud někdo chce riskovat, tak není důvod nenechat ostatním na výběr. Při koupi jízdenky je místenka (většinou) zadarmo, tak to je jen volba cestujícího. Může si ji dokoupit zvlášť, ale zaplatí si. A nebo to riskne a pojede nastojáka.
Stání z Chebu až do Košic bylo myšleno jako taková forma trestu za lajdáctví si koupit místenku. 🙂 Nemáš místenku? ok, budeš stát u smradlavého WC 😀
No jo, jenže paragraf 1, že jo. Ale samozřejmě rozumím, stojí tu proti sobě přístup, který známe ze Švýcarska: cestuji vlakem na denní bázi, mám GA a jedu prvním vlakem co přijede a v podstatě se ani nekoukám do jízdního řádu kdy to jede vs. přístup: jedem jednou za rok do Ostravy na „kolorsy“, kup místenku ať nestojíme.
Řešení = místenky nikoli zdarma a jen do části soupravy. Tam zase naopak klidně zákaz stání.
Okupovani mistenkovych sedacek cestujicimi bez rezervace jsem nejcasteji pozoroval u cestujich se 75% slevou. Problem je z mista dostat tak obvykle nebyl fyzickej, ale moralni. Se snizenim slev se situace zlepsila, ale scenare, kdy k uplatneni sveho prava musim zvednout cloveka, co se sotva drzi na nohach, nastavaj stale.
Tito cestující mají svá místa garantována a to v krajních kupé, nebo na obou koncích velkoprostoru.
Jo, jenže to by o tom všichni tito cestující museli vědět, a všichni ostatní cestující jim tam nesedat, což jistě uznáte, že je značně idealistické.
A co přesně je idealistické, že to průvodčí kdyžtak vyřeší?
A nemělo by MD zatlačit na ČD, aby měly dostatek míst v vlaku jako je tomu v Rakousku ? A ČD by si měly zamést před vlastním prahem…….jen „hlupák“ dá na vlak při výluce na jednu stranu vagon pro 66 míst na druhou pro 88 míst !!!!! Co kdyby potom úřada z GŘ naštvaným cestujícím zaplatil ze svého chybějící místo s místenkou, když má odpovědnost za vadu.
Proč by mělo MD tlačit na ČD? MD si snad stanovuje kapacitu objednávaných spojů, pokud je nedostatečná stačí připlatit. Pokud ČD jezdí s méně kapacitní soupravou je to o smluvním penále.
A máte na mysli nějakou konkrétní výluku? A pokud ne, tak je“hlupák“ten kdo nasadí na straně s vyšší poptávkou cestujících kapacitnejsi soupravu a na té straně, kde je menší poptávka méně kapacitní soupravu?
Co MD objednalo, to ma.
Ps: ona dlouhá souprava je potreba obvykle na jeden či dva obraty, zbytek dne bude jezdit poloprazdna/prázdná. Což neúprosně zvyšuje náklady. A hejty proč jezdí prázdný vlak…
v rakousku je dostatek mist ve vlaku jen v predstavach ceskych sotousu.
problem s mistenkami je tam taky a oebb intenzivne mistenky tlaci, aby namisto reseni kapacity mohli rict „mel jste si koupit mistenku“…
Nevím, proč se nemůže zavést, že některé vozy budou povinně místenkové a ten zbytek pro změnu bez místenky. Kdo si nekoupí místenku, ať se mačká, kdo si ji koupí, bude mít jisté místo k sezení. Nemusely by se tím pádem řešit žádné expresní rezervace.
Aby to pak nedopadlo tak, že se budou mačkat ti v tom místenkovém, zatímco v tom nemístenkovém bude pohoda a ještě si člověk může vybrat místo i spolucestující.
Proč by to tak mělo dopadnout? Každý bude mít své místo. Pochybuji, že by nastala situace, kdy budou vymístenkované dva vozy a dva pojedou skoro prázdné.
§1, §6 a §10, posledně jmenovaný především
Tak si lidi přesednou, v čem je problém?
Většina vlaků je v závazku a MD nechce dovolit, aby vlaky v závazku byly povinně místenkové.
A dělá tak zcela spravne
Ano, já s tím souhlasím, povinně místenkové vlaky v ZDO je blbost.
Ministerstvo dělá samozřejmě správně, ale u žlutého dopravce na lince R 8 výrazně selhává …..
A proč neřešit expresní rezervace? Protože si část obyvatel furt neumí koupit lístek přes web, tak potrestame ty co to umí?
Pro mne je expresní rezervace zásadní věc, bez ní bych treba I změnil dopravce…
Moje řeč. Pokud taková varianta je technicky možná, ať má cestující na výběr, jestli preferuje místenkové vozy, nebo přepravu „na blint“.
A pritom staci davat mistenku automaticky. Nic to nestoji a lidi si do vlaku stejne chodi sednout 😀
Tedy trochu je problem u CD, tam se nesmi kupovat misto ktery ma na konci cislo vetsi nez 6. Davaji vagony co se zrovna najdou a kdyz si koupim velkoprostor 68 a kupe je pro sest lidi…
Jenže stále máte velkou řadu lidí, kteří nevědí přesně, kterým vlakem pojedou. V tom je velká výhoda flexibilních jízdenek ČD, že prostě přijdete a jedete tím, co jede… Spousta lidí má různé síťové jízdenky, traťové jízdenky, čím dál více lidí jezdí i v rychlících nebo expresech na jízdenky IDS. Není možné, aby měli místenku všichni a není to běžné ani u našich sousedů, ať už východních, nebo západních 🙂
No stejně to označování vymístenkovaných míst nefunguje. Koukám po displejích, vyberu si neexpresní a zároveň neoznačené místo a stejně mi to není nic platné.
Proč si radši nepořídíte místenku?
Všechny místa jsou expresní. ..teda těch co jsou v systému ČD .
Nejsou..tiché oddíly v Railjetech a multifunkční vozy jsou vždy z expresní rezervace vyjmuty. Stejně tak i ty bistrovozy atd.
Fajn. A teď ještě on-line přenosy těch expresních rezervací, když jsou ty vozy vybavené internetem. Nebo na to budeme čekat dalších 10 let?
Mě třístavová logika nevadí. (Obsazeno/volno/expresní) Ale aby to odpovídalo realitě – ne že v osmimístném kupé jsou označeny všechny jako expresní, ale v eshopu je jich jenom šest. Případně jiné situace, kdy plánek neodpovídá reálně řazenému vozu. Sedalla která jaou expresní nebo prodaná nejsou označena vůbec.
Nehledejte logiku v něčem kde není.
Čtečka na výjezdu z depa, která si přečte čísla vozů a podle zjištěné skutečnosti se upraví řazení vlaku v rezervačním systému.
PS: „Zastaralé“ železnice v USA si takto načítají jednotlivé kontejnery na vlaku, pro kontrolu.
Nebo níže zmíněný šototrik, nekupovat sedadla X7, X8 (pojede šestimístné kupé) a >60 (v některých vozech jsou sedadla číslovaná do 60)
-> podle tohodle nastavit eshop, co je navíc, to jsou vždycky volná místa.
Přemýšlím, jak to dělá „žlutozlo“, že se rezervace dají koupit i poté, co je vlak už hodinu na cestě, např. v Přerově do Brna.
Stejně jako ČD či Leo?
Žlutozlo prodává na komerci jen sedačky.
A na R8 je většina vlaku realne taky na sedačky a jen jeden či dva vagóny jsou jinak než na místo.
A nic tam nikdo neoznacuje
Ano, RJ to umí už dlouho, ČD tomu brání paragraf jedna.
Ta Vaše nenávist k ČD je už skoro k pláči. Nebo Vy opravdu nevíte že si můžete koupit místenku do vlaku který už několik hodin jede???
Tak proč teda řeší to, co je v nadpisu článku?
Místo dvou hodin až 30 minut před odjezdem. České dráhy rozšíří prodej místenek
Evidentně vůbec nechápete podstatu problémů – tedy toho o čem je tento článek.
Co prosím RJ umí? RJ umí jen to, že prodává (stejně jako ARRIVA) místa do poslední chvíle, ale ta nejsou nijak označená. Takže na rozdíl od ČD nemám šanci zjistit, že místo je místenkované a někdo mě za chvíli s místenkou vyhodí. Nedávno jsem jel rychlíkem z Ústí do Kolína (RJ). Nebyl označen žádný místenkový ani nemístenkový vagon. Nezbývá než čekat, kdo s čím přijde. To i za ČD byly ty blbé papírové lístečky.
Mno umí např. vozy s povinnou rezervací.
Vozy nebo vlaky?
Akorát že ono místo v plánku u okna a po směru jízdy u žluťáka jsem už zažil proti směru jízdy. Což mně bylo jedno, ale nedá se to říct o ostatních.
Jak si tak pročítám diskusi, opět jsem se utvrdil, že nejlepší je prostě jet autem…
Stačí si vyzvednout místenku zdarma a vědět že vlak má číslované vozy a sedačky.Pokud tam vůz nebo sedačka není je tam průvodci co by o řazení mohl něco vědět.
A pak na místě zjistit, že řazení je jinak, vozy jsou jiné… neděkujem, vypadněte.
není. v autě si nemůže dát člověk pivko a sledovat u toho krajinu 🙂
No tak to každopádně. Jel jsem po dlouhé době vlakem z ČB do Prahy, abych se podíval na koridor u Heřmaniček. V životě jsem nejel v tak obutém vagonu, nikdy, ani v lokálce na horní dolní, ani v Junákovi, kde kvalita souprav bývá různá, ale co si ČD dovolí nasadit na IC Jižní expres to je teda level.
Nemluvě o tom, že máte vázanou jízdenku a on vám ujede přípoj a jste … v pytli. No prostě samé jistoty a pozitiva.
U ZSSK sú expresné rezervácie už nejaký ten rok zrušené – miestenky sa neoznačujú a zároveň je stále v predaji celá kapacita vozňa. A nemyslím si, žeby to robilo nejaký extra problém. Keď nastupujem do vlaku bez miestenky, tak automaticky počítam s tým, že ma niekto môže „vyhodiť“ z miesta, kde sedím. Ak nechcem podstúpiť to riziko, tak proste to jedno euro zaplatím. V konečnom dôsledku by som povedal, že sa kapacita vozňa využije lepšie, keďže dovtedy sa bežne stávalo, že nejaké miesto ostalo celú cestu voľné, keďže na ňom bola miestenka, ale dotyčný cestujúci ju nevyužil (súvisí to aj… Číst vice »
U ČD jsou pro cestující, kteří nemají exekuce, místenky zdarma 🙂
Problém to rozhodně robí, v civilizovaných zemích se zkrátka rezervovaná místa označují… To, že se to na Slovensku z lenosti přestalo dělat, rozhodně není příklad hodný následování.
Nedávno mě s místenkami nemile překvapila cesta Berlinerem, Při přejetí hranic do Německa místenkový systém ve vlaku zhasne a místo si musíte vymoct sami. Stejně tak nazpět z Drážďan. Vlak plný po střechu, naše místa samozřejmě obsazena a hádejte se s Němcem, že máte místenku. Opět místenky svítí zase až v ČR. Tak na co to v tom vlaku je, když to Němci neumí používat.
Několik let nazpět se mi stalo, že na jedno sedadlo byly vydané 2 místenky. Když jsme to ukázali průvodčí, tak jen pokrčila rameny, ať se pokusím najít místo jinde. A kdyby by s tím problém, ať za ní ještě zajdu. Naštěstí nebyl vlak úplně přecpaný a pár míst se dalo najít, tak jsem nemusel cestovat na schodech u dveří 😉
To jsem v srpnu 1989 jel do Polska expresem Budapešť – Varšava ( Báthory ? ) a mistenky vydali jak MÁV tak Čedok ( ČSD ) tak PKP . To jsme si pekne slapali po hlavách ….:-))
Nějaký soudruh někde udělal chybu. Protože přestože to prodávaly 4 subjekty, tak to nebyl důvod k tomu, aby byly dvojáky. Kapacita byla rozdělená nebo se volalo / dálnopisovalo.
Zeptejte se pana Ješety proč se s DB nedomluvil.
Kdy už konečně začnou ČD garantovat při výběru místenek směr jízdy? Jsou prostě tací, kterým sezení proti směru vadí a právě ti si místenku nekupují. A takových není úplně málo. Dosud to jde jen u pendolina a railjetu, proč to nemůže jít např. v InterPanterech nebo InterJetech?
Jde to i v Panterech a InterJetech…
V interjetech mají plánky špatně a opakovaně se mi stává, že jedu v jiném směru než mám místenku.
Co se týče zpožděných vlaků v době, kdy už vyjely ze stanice, úplně by stačilo, kdyby do nich šla koupit přes aplikaci jízdenka. Snad se to rozumí samosebou, že když ČD řeší místenky, tak vyřeší spolu s tím i jízdenky. Ale na české železnici jeden nikdy neví, možné je všechno.
Kupte si SJT, to není na vlak.Cena je stejná.
Souhlas, tuhle jsem se chtěl dostat z ČB do Prahy, koupím jízdenku v aplikaci, přicházím do stanice a koukám, že rychlík má asi 5 minut zpoždění, dokonce stojí na nástupišti, ale já jen čumím a nemůžu jet, protože jízdenka ještě neplatí, do pokladny nemůžu – je tam narváno a než se dokolíbám tak do té doby může být vlak pryč a platit ještě navíc za koupi jízdenky u průvodčího z obsazené stanice se mi nechce. Takže místo abych přijel domů dříve, tak tam čumím další hodinu….
Díky za článek, rozšířilo mi to obzory a zase vím čím necestovat.
A pročpak milý pane?
Tomture nebo ture, nikdo tě nenutí….
Jsem rád, že ČD konečně bude využívat moderní technologie co má. Ale stejně řeší problém, který by vůbec nemusel existovat, kdyby měly spoje dostatečnou kapacitu, ať už tím, že budou jezdit častěji a nebo budou jezdit delší.
Posílat z Chebu do Prahy v neděli podvečer vlak s 330 místy je prostě málo. Zvlášť když je tam takt 2h. Pokud je vlak pravidelně vybookován, tak je to snad dostatečný signál pro dopravce, že by s tím měl něco dělat.
Spíše pro objednatele.
Takt je zajisté na objednateli, a ten, jak víme z Liberecka, moc kvalitu cestování neřeší. Nicméně prodloužit vlak může dopravce bez ohledu na objednatele a nevěřím, že plný vagón platících cestujících si na sebe nevydělá.
Objednatel zakazuje připojit další vagony? Vždyť je to dopravce, který vidí, kolik má na každý vlak jízdenek, jednak při prodeji na konkrétní vlak, druhak při kontrole průvodčím.
Dopravce jede jen to, co si objednatel objedná. Ten samozřejmě nic nezakazuje, ale pokud si to nezaplatí, tak tam prostě víc vozů nepojede. Dopravci to může být jedno, ten jen dělá, co se po něm chce.
ČD opravdu netuší jak bude a kde vlak obsazen .Nejsou vozy, posunovačí a hlavně chuť .
ČD si nedělá žádné statistiky o obsazenosti jednotlivých spojů? Tak to by mnohé vysvětlovalo…
Už vám někdy někdo vysvětlil rozdíl mezi statistikou a aktuálním stavem?
Aktuální stav je ale pravidelně stejný. Nejedná se o nic nárazového. Každý ví, že vlaky jsou v pátek a v neděli přecpané, ale stejně nikoho nenapadne na ty vytížené spoje zařadit o nějaký ten vagón navíc.
Až nato, že už teď je ČD, co se týče rezervačního systému na špici (výběr z planku, atd…).
Výběz z plánku a následně jede jiný typ vozu. Vyberu po směru/proti směru a vagon je otočený. Na sedadle sedí někdo jiný, místenky se neoznačují. ČD na tom nejsou o moc lépe než konkurence.
Nejlepší je to, když místo velkoprostorového přijede vagón s kupé a číslo sedadla ve vlaku vůbec neexistuje. To už se mi taky párkrát stalo.
na to je trik – nekupovat jízdenky na místa č. 90 a výše a na místa končící na 7 nebo 8 🙂 😀
Já onehdá před cestou na Slovensko na Velikonoce koupil místa někde kolem čísla 50 a po nástupu zjistil, že místo nich je tam kumbál na kufry… Naštěstí jeden hodný pán z Ostravy pustil sednout aspoň manželku, která byla v sedmém měsíci těhotenství…
Vyber z planku je fajn, ale z mobilni verze stranek se k nemu nedokazu dostat a nerozumim moc technickymu duvodu, proc je to takhle udelany.
Samo, prechod z mobilni na desktopovou stranku pro zmenu celou rozdelanou objednavku zrusi, takze clovek musi na mobilu v desktopove verzi stranky vsechno udelat znova.
A když to víte, proč si hned na začátku nespustíte plnou verzi stránek? Ach, už je mi to jasné, tuze rád si stěžujete. Krásný den přeji.
Smarja, asi proto, ze se to tak otevre defaultne a clovek na to zapomene?
Kazdej normalni eshop prechod mezi mobilni a desktop verzi dokaze zvladnout se zachovanim obsahu nakupniho kosiku.
Stejne jako nevidim duvod, proc by z mobilni verze webu nemela byt moznost vyberu mista z planku (protoze jakakoliv jina volba vybere automaticky misto ve velkoprostoru namisto kupecka).
Jen povzdych a zpetna vazba, beztak to tady nekdo z CD cte.
Mobilní web mi připadá, že se tak nějak drží, protože už existuje, ale hlavními online prodejními kanály jsou klasický web a aplikace Můj vlak.
Mobilni web z minule dekady“Copyright 2012 – České dráhy, a.s.“:)
Výběrem z plánku disponují všichni dopravci provozující rychlíkovou/dálkovou dopravu. Kromě ČD i dopravci RegioJet (web+app), LEO Express (web+app), ARRIVA (web+app), GW Train Regio (jen web [amsbus], navíc omezeně 28 míst/spoj na rychlících Plzeň – Most).
Teď možná, ale v Evropském měřítku bylo ČD mezi prvními (možná úplně první), kdo to umožnil.
Bohužel výběr plánku funguje jen pro některé mezinárodní spoje. Jak to jede třeba druhým směrem tak už mi to plánek neukáže, i když jedou ty samé vagony a řazení vlaku je dané. Chápu, že systém třeba nevidí všechny rezervace, ale měl by mi dát aspoň možnost zkusit prověřit určití místa. Nakonec to dopadá krkolomně, že si musím zjistit řazení vlaku, na vagonwebu si pak najdu plánek vozu a zkouším zadávat místa, jestli mě to vezme, což většinou ano, zvlášť pokud kupuju dostatečně dopředu. Ale chtělo by to univerzální evropský rezervační systém, abych si mohl volit jízdenku i místo na všechny… Číst vice »
Problémem je právě rezervační systém cizího dopravce. Ale mělo by jich ubývat, protože někteří právě projevily zájem o rezervační systém ČD, takže by se měla rozšířit možnost výběru z plánku.
Jsem rád že se trefím v Brně na nádraží a vy plánek .
Já jsem to řešil podobným způsobem a nadával na to v roce 2020 cestou z Budapešti, kdy jsem měl zájem o jakoukoliv místenku do ZSSK vozu. Plánek to nenabídlo (proč nejde ani obecný offline plánek když se ví co za vůz má jet) a po třech pokusech o zadání konkrétního místa, které bylo zjevně už rezervované, jsem místenku vzdal. Teď je to těžší v tom že řazení už na vagonwebu ani nejsou.
Víte na co je vám plánek na půl roku dopředu?
V neděli v podvečer má ten vlak 5+2 vagonů, pokud myslíte ten, co jede kolem půl sedmé z Egeru, jezdím sice jedničkou za krajskou cenu, která je i v neděli zaplněná tak zpoloviny, max ze dvou třetin, ale neviděl sem, že by se ani ve dvojce někdo nějak zvlášť mačkal.
Měl jsem hlavně na mysli Pendolino (14:36) a spletl jsem si podvečer s odpolednem. Podvečer je to Pendolino v Praze. Sobotní Pendolino v 10:38 v opačném směru je na tom podobně. Kultura cestování je pak v přeplněném Pendolinu nižší než kdyby tam ČD nasadily klasickou soupravu.
Výmysl nemistenkoveho SC padá na hlavy politiků co se kdysi chtěli zviditelnit a netušili že v lázních se v deset hodin večer už spí.
Článek by bylo asi dobré upřesnit a to tím, že se jedná o limit 30 od odjezdu vlaku z jeho výchozí stanice. Což je vzhledem k některým dobám jízdy podstatná věc.
Jinak ČD místenky na opožděné vlaky prodávají, zatím jen na pokladnách.
Znovu a lépe.
Článek by bylo asi dobré upřesnit, a to o informaci, že se jedná o limit 30 minut před odjezdem vlaku z jeho výchozí stanice. Což je vzhledem k některým dobám jízdy podstatná věc.
Jinak ČD místenky na zpožděné vlaky prodávají, ovšem jen na pokladnách.
Ano, to je podstatné omezení. Například jsem v Pardubicích a chci jet za dvě hodiny do Prahy. Ale už si nemůžu rezervovat místo, protože vlak z Ostravy právě vyjel.
To není pravda, takové místenky si můžete koupit.
Ale jen expresní rezervace.
to nejakej myslitel na nabrezi pochopil, k cemu digitalni rezervace, ktere jim do vlaku dodavatele deset let montuji, vlastne slouzi? nebo je to nejaky opozdeny april?
To nebyl jeden, tak 24 ks, nejméně ze dvou odborů.
To než se rozšíří do všech vlaků, uplyne ještě několik desetiletí. V červnu jsem jel IC vlakem vedeným jednotkou InterPanter, kde vnitřní informační systém zatrvzele vizuálně i akusticky ohlašoval, že moje místenka i souprava končí v Chocni, odkud je NAD, i když souprava jela až do Svitav. A průvodčí obcházel cestující a vysvětloval jim, že si toho nemají všímat, že o den dříve to bylo stejné a měl problém nahnat v Chocni všechny zpátky do vlaku. Takže nahrávání dat nefunguje ideálně. V červenci zase na R920 museli v Trutnově tisknout papírky, protože vůz ABpee347 s elektronickým systémem byl nahrazen AB349.… Číst vice »
Spíše bych rozšířil povinně místenkové spoje
To je možné maximálně u komerčních spojů, protože ministerstvo je proti povinným místenkám
Tak proč tam neudělat mezistupeň jak třeba v Itálii, kdy si cestující musí koupit jízdenku na konkrétní spoj a pokud je vyprodán, tak systém prostě napíše „Spoj XY je vyprodán“ a nedostanete se do něho a nikdo nikoho nenutí, že a) nutně si musí tu místenku koupit a pak za b) dopravce případně ví, že je tam převis poptávky nad nabídkou, tak ho může případně ještě posílit, aniž by někoho dopředu otravoval konkrétním výběrem vlaku a nutnosti místenky. Tady ČD, a.s. roky tvrdí, že jedinou možností jak zjistit převis poptávky nad nabídkou u konkrétního spoje je povinná místenka, ale to… Číst vice »
Jenže ministerstvo to požaduje taky i proto že jde jezdit na blind když člověk neví kdy se bude vracet a ano je tam pak riziko že prostě někdo bude stát.
Tak se to dá udělat jako v Japonsku – některé vozy místenkové, tam cestující bez místenek nepustí (ani k stání, ani když je tam volno) a jiné vozy pro cestující bez místenek, kde má člověk jistotu, že ho nikdo z místa nevyhodí.
(Takhle to tam fungovalo před 11 lety.)
Funguje i nyní a podle mě nejlepší řešení
Smlouva s Ministerstvem dopravy znemožňuje podmínit přepravu zakoupením místenky, dopravce je navíc povinen umožnit přepravu i stojících cestujících.
Tedy to, že „spoj je vyprodán“, nemůže být důvodem k zamítnutí přepravy.
Radši budu stát než abych zůstal na perone
To nebrání tlačení místenek jako to dělá Regiojet.
Kdo nastoupí s místní ids jízdenkou a má zóny, jede legálně. Ale eshop i pokladny defaultně dávají jízdenku i s místenkou. A nevidím moc důvodů, proč v eshopu ČD po výběru konkrétního spojení není vybraná i místenka.
Pro mínusáře, jaký je důvod, že po výběru vlaku se defaultně nedává i místenkaa?
V ČR dost hloupá myšlenka …
Těším se už na článek, že mezi Kolínem a Velimí nefunguje zab.zař. 🙂
„Majitel expresní rezervace naopak musí často čelit problémům, jak cestujícího bez místenky ze sedačky dostat.“
Normální člověk si dnes kupuje jízdenku v aplikaci a tak nevzniká problém. Když tam někdo sedí, jednoduše ho prvně slušně a pak neslušně vypakuju stát klidně tři hodiny jízdy na chodbičce. Jediný u koho bych nechal sedět je dítě do 10 let a těhotnou či imobilní osobu….
Já tedy podle Vás normální člověk nejsem protože nemám chytrý telefon a nemíním si ho pořizovat!!! A taky nemám internetové bankovnictví !! A tudíž si nemůžu koupit jízdenku v aplikaci!!
Sám to píšete, že si telefon nemíníte pořizovat, takže vědomě se obíráte o možnost si pohodlně rezervovat jízdenky když někam potřebujete jet. Je taky možnost to udělat doma přes počítač anebo zavolat známému ať vám to koupí online, vám stačí kód transakce do SMS. A kromě toho ještě někde mají pokladny. To je jak si stěžovat, že nemám bankovní účet, tak musím chodit se složenkama na poštu, platit domácímu na ruku a na všechno tahat hotovost. V roce 2022 je to prostě zpátečnictví.
Prostě kdo chce tak hledá způsoby, kdo nechce tak hledá důvody proč to nejde.
Kolik je Vám roků, směle se táži?
To je úplně jedno, občanská povinnost to není.
Není, stejně jako není povinnost dostat místenku zdarma. Nechce, nemá. Jeho problém…
Přesně tak, nejste normální.
Na nákup v e-shopu není potřeba internetové bankovnictví, stačí platební karta.
Stačí vložit na pokladně hotovost na CD penezenku či jak se to jmenuje
Listek jde koupit i na obrazovce monitoru u pocitace.
Pane, ale na koupení jízdenky nepotřebujete ani telefon (to je dobrý tak pro digitální joudy) ani internetové bankovnictví.
Můžete to kupovat přes počítač a platit kartou nebo si nabít ČD kredit.
Tehotnou slečnu, dítě ani ZTP vyhazovat nemusíte ti mají svá volná místa od státu. Že to moc nevyužívají je ale pravda .
Třeba v Railjetu jsou sice dětská místa, ale volně bez omezení na ně jde koupit místenky. Takže to dítě si nemá kam sednout, pokud jsou ta místa vyprodaná.
Tak hlavně ať zruší expresní rezervaci. To že člověk díky výlukám a mimořádnostem občas do posledního okamžiku neví, který vlak kterého dopravce použije je ještě okořeněno tím, že některé místo volné tak trochu je a tak trochu není. Takové MOŽNÁ, na které pokud si sednete, tak má někdo jiný místenku ale pokud ne, tak jako z udělání je volné. To už je v tomto směru lepší žluťák, který sedadlo s místenkou prodá i na kase a člověk sedí vždycky.
ČD taky prodávají místenky na kase…
Až na extra žádost.
Expresní rezervace nerušit. Já často jezdím vlakem, který vyjíždí mnoho hodin před tím, než s ním jedu já, takže v případě nákupu bych si neměl šanci sednout. Nehledě na to, že Poláci často místenky neoznačí a je stejný problém i s místenkou, tak by to stejně těmto situacím nezabránilo.
Nehledě na to, že běžně vyhazuju lidi i z míst, která označena jsou.
Jenže to by musely být tím pádem vlaky jen k sezení… Holt kdo si zařídí místenku, ten si sedne, zbytek má smůlu. Cena za lenost si jo zařídit taky.
Zkuste si to přečíst ještě jednou – do posledního okamžiku nevím, čím pojedu a komu to patří, protože mimořádnosti a výluky – to je moje lenost? Přísahám, že za výluky nemůžu.
Jaká mimořádnost způsobí, že místo Pendolina ČD mi pojede motorák Arrivy? Snad je to dost mimořádné, abych to jednou zkousnul a přístě pojedu normálně svým objednaným vlakem.
Zkusím být konkrétní. Brno hl.n. – Zlín střed. Lze přes Přerov, Břeclav a nebo Veselí nad Moravou. O příhodách se zde píše pravidelně, takže ve zkratce: podle momentální situace RJ, Panter, nebo přes Břeclav klidně RJ a ČD, případně nějaký ten Jet do Vídně atd. Pokud se všechno sype, ještě se dá motorový SP přes Veselí nad Moravou do Starého Města a odtud třeba jako posledně rychlík Luhačovice – Praha. Ten poslední kousek u dveří kvůli absenci vozu (kvůli poruše klimy vyřazen z vlaku jeden vůz a průvodčí rozesadí lidi s místenkou jinam) zkousnu. Ale do Břeclavi a nebo naopak… Číst vice »
Prilezitostne ve vlacich na Mnichov vidam vuz, ktery ma normalni sezeni v kupe a k tomu jsou jeste „nouzove“ sedacky na chodbe.
To mi pripada jako dobrej koncept – furt lepsi, jak stat, ne? 🙂
na těch sedačkách na chodbě se prakticky sedět nedá, neustále někdo leze, a když sedíte, neproleze. A na mnichovácích ty sedačky na chodbě byly už v devadesátkách.
Já si myslím, že německé vozy jsou stále stejné jako v devadesátkách.
U ČD to mají „piváky“ (Bee273), ne?
A honeckery v nástupní prostoru naproti zachodu
Taky nerikam, ze je to nejakej slagr, ale furt lepsi jak dratem do oka. Ale treba prave na tech Mnichovskych je nejvetsi naval Praha Plzen, a na tu cca hodku cesty tech par mist navic prijde vhod, i kdyz se clovek tu a tam musi odklidit.