Dopravci Komentáře Názory Železnice

Glosa: Mor jménem expresní rezervace

Expresní rezervace. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Expresní rezervace. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Je to pocit, který nemá autor statisticky podložený, ale poslední dobou sílí. Na spojích Českých drah se jako mor rozlézají expresní rezervace. Naposledy tento týden zkušenost z rychlíku České Budějovice – Praha: všechna zhlédnutá kupé označena. Podobná situace v Jižním expresu: cestující z Budějovic do Prahy vyhazují z míst zoufalce, kteří jedou z Lince. Zbytek štvanců bez místenky je vyhozen v Táboře.

Expresní rezervace je hybrid, který by neměl vůbec existovat. Rezervace buďto je, nebo není. Nic mezi tím. Stav, kdy stále není technologie na rychlý přenos rezervací z pokladen do vagonů, by se rozhodně neměl řešit tisíci otravných papírků.

Ve vlacích by mělo být vždy dostatek míst pro lidi, kteří si místenku buď nemohou nebo nechtějí z různých důvodů koupit (ano, vím, v e-shopu je zdarma). A měli by mít jistotu, že když si na místo sednou, nikdo je nevyhodí. Expresní rezervace u všech míst ale činí z výběru místa sázku do loterie a z cesty samotné velmi stresující záležitost. Jejich rozšiřováním železnice ztrácí na přitažlivosti.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ušatá
Host
Ušatá

K celé této diskuzi jen malá poznámka. Podle zastánců místenkování je to vše proto, že vlaky jsou přeplněné, nemohou mít větší kapacitu, přibyli výrazně cestující se slevami apod. Takže trochu do reality. Dnes zveřejněno, že ČD přepravily ročně o cca 1,6 % více cestujících, což jsou asi 3 miliony. Uznávám, že je to hrůza, protože např. na vůz 2. třídy o cca 80 sedadlech je to v průměru růst o cca 1,3 cestujícího a to nelze přeci zvládnout. Takže jak vidět ani ty slevy neudělaly žádnou katastrofu, natož přetížení spojů.Na hlavním tahu byly spoje vysoce vytíženy vždy!!! Už jen tedy… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Pridat vuz nebo dva znamena pridat personal… a to bud nechce zaplatit firma nebo to nechce zaplatit kraj… takze pridat vuz neni tak jednoduche. Pominme fakt,ze ten vuz musi taky byt fyzicky a oni rezervy dochazeji…

Blacklist
Host
Blacklist

Mistenly jsou v 99% ve vlacích objednávaných MD.

Bardotka
Host
Bardotka

A když už ho někde v depu vyskrabnete a přidáte, kaštani budou řvát že je to staré Béčko a oni chudaci nemohou sjíždět FB a YT, protože nemají na to si zaplatit data….

Blacklist
Host
Blacklist

Vlaky nejsou povinne místenkové, ale je umožneno si v podstatě do celého vlaku koupit, respektive pořídit místenku. Je to služba cestujíxím, která jim umožňuje garantované míato k sezení. Takto to funguje již 50 let a 35 let existují i expresní rezervace. Jediné co se po nastupu RJ a Le zmenili je jsou místenky zdarma v eshopu, jako důsledek ko kurenčního boje. To ci se zde v diskuzi předvádi je zcela zbytečná histerie.

Bardotka
Host
Bardotka

V té době , o které mluvíte ovšem VHD nebyla bussines, ale služba . V této uchylne dobe, kdy Dráha byla za účelem bussinesu několika jedinců rozbita na několik firem jenž si vzájemně učtují každou nápravu, každou vrtuli na pražci , každý metr posekane trávy , každou minutu hovoru ze služebních mobilů ( v síti jenž si zbudovali C(S)D ! , pro svoje interní účely ), je přidání byť jednoho vozu vícenáklady, jenž kraje platit nechtějí , protože cena a prachy jsou AŽ na prvním místě ( aneb ušetříme 6 milionů za rok, abychom obratem poskytli dotaci naprosto zbytečnému krajskému… Číst vice »

Blacklist
Host
Blacklist

Vždycky to musí někdo nakonec zaplatit. Z tohoto pohledu je asi dnešní stav lepši než v minulosti, protože jsou poměrně jasna pravidla. Pro dopravce je to sice byznis, ale služba je to pořád. Jen její rozsah a kvalitu určuje objednavatel a hlavně peníze, které do toho může a je ochoten dát.

Ušatá
Host
Ušatá

Zkušenost z posledních dní na trase Praha – Plzeň. I v 1. třídě označena všechna sedadla expresní rezervací. Tedy ani na jedno místo by nebylo možné si sednout bez rizika. Přitom obsazenost těchto R, zejména večer a v sedlech není taková, aby bylo nutné si kupovat nějakou místenku a otravovat se tím. Prostě snaha vyhnat cestující z vlaků a komplikovat jim život. Ti, co to zavádějí se buď nudí nebo mají nějaký, utajený, dosud nezveřejněný záměr. Bylo by asi vhodné, aby šli do nějakého jiného zaměstnání, kterému by rozuměli a kde by neškodili.

Leinad
Host
Leinad

Taky někdy bývá rozdíl „označeno er“ versus „k dispozici v e-shopu.“
V tom případě spíše nakopat nižší management a vlakvedoucího, když to neumí označit.

Blacklist
Host
Blacklist

Není to mor. Je to systémové celoevropské řešení prodeje místenek během jízdy vlaku,

Zdepka
Host
Zdepka

Proč se prodávají místenky na místa volná k sezení a ne rovnou na expresky?

Aleš
Host
Aleš

Myslím, že stojí za zmínku, že na většině spojů Praha-Olomouc jsou půlky některých vagónů, ať kupé, nebo velkoprostor, v rezervačním systému vymístenkované a rezervace se na ně koupit nedá, lísteček Expresní rezervace nad nimi není. Podívejte se na svých spojích, dá se toho lehce nevšimnout.

Mamba
Host
Mamba

Ve vlacich, kde jsou pro mistenky displeje by mela byt synchronizace pres internet v realnem case. Expresni rezervace se ale uplne vymytit nedaji, protoze mistenku si muze nekdo koupit i v prubehu jizdy. Pro expresni rezervace by vsak nemela byt vyhrazena vsechna mista ve vlaku.

V.N.
Host
V.N.

Pro jakékoliv rezervace by neměla být vyhrazena všechna místa ve vlaku.

Leinad
Host
Leinad

Proč ne?
Naopak místenky umožnit k IDS paušálům a dalším druhům jízdenek. Bez místenky na stojáka

Blacklist
Host
Blacklist

Co vám bráni si ji koupit?

Leinad
Host
Leinad

Tarif IDS neznající místenku ani první třídu. Dá se dělat kočkopes (IDS+doplatek podle dopravce) a někdy to dělám, ale PID by to mohl zlepšit.

Jožin Zbažin
Host
Jožin Zbažin

ODIS v moravskoslezském kraji zná první třídu. Je to řešené formou časového doplatku za symbolickou cenu.

BLackList
Host
BLackList

technicky to není tak jednoduché vzhledem k mezinárodní přepravě a navíc by to problém řešilo pouze částečně. Už jsem to zde zmiňoval.

V.N.
Host
V.N.

Koukám , že cesta vlakem je adrenalinem pořád. Před dvaceti lety člověk pořád řešil , kolik jeho vlak bude mít zpoždění , zda přípojný vlak počká a případně , zda nebudu muset někde přenocovat cestou.
Dnes cestující bez místenky tolik neřeší zpoždění (je jich méně, než kdysi) , návaznosti (vlaků jezdí mnohem více než tehdy) ..ale zase řeší …vyhodí mne někdo , nevyhodí mne někdo.?? .Zkrátka cestování po železnici je taková bojová hra. Oproti tomu je jízda autem na přeplněné D1 super klidným zážitkem

Y.K.
Host
Y.K.

Zdá se, že neumíte odstupňovat závažnost problémů. Uvedené je taková (zvládnutelná) nepříjemnost, není to nic kvůli čemu by se člověk vyhnul vlaku. Ve chvíli kdy člověk začne jmenovat nepříjemnosti a problémy D1, tak to bude dost ošklivé. Zůstane jen to, že sebou máte svoje auto, které vám dává flexibilitu, ale jinak nic moc pěkného.

R2R2
Host
R2R2

flexibilita, jistota mista k sezeni, pohodli, vyber spolucestujicich, moznost vzit s sebou temer cokoli, cistota, obvykle i rychlost, i kdyz ta neni behem rekonstrukce uplne jista.

MiKi
Host
MiKi

Já nevím, co tady vlastně všichni řešíte. Je to jenom mezikrok k tomu, že dálkové spoje budou všechny povinně místenkové. Z ekonomického hlediska je to nevyhnutelné.

V.N.
Host
V.N.

Na veřejnou dopravu se lze koukat dvěma úhly pohledu. Jako na byznys anebo jako na službu. Pokud jde o byznys, poté ano , jsem pro , aby si každý dopravce vytvořil pravidla taková, jaká uzná za vhodné. Navíc je to jeho podnikání , jeho risk , pokud pravidla nastaví špatně. Ale u vlaků , které jezdí na objednávku veřejné správy , by taková situace neměla nastat. Jsem pro , aby rezervovatelných byla ve vlaku tak maximálně polovina sedadel. Situace , kdy studentík vyhazuje z místa nemohoucího penzistu , který si místenku přes internet neumí zakoupit je absurdní. Anebo místenky zpoplatnit.… Číst vice »

Leinad
Host
Leinad

Nemohoucí penzista si neumí zakoupit jízdenku, to bych řešil před dvaceti lety(když ještě pokladna byla v každé druhé stanici).
Ne dneska když do důchodu odchází lidí makajici s PC, dostávající výplatu na účet,… a takoví už i umírají.

V.N.
Host
V.N.

I dnes v produktivním věku (nikoliv penzisti) jsou lidé , kteří si se soudobou technikou moc netykají. Natož lidi 70+ .

Ušatá
Host
Ušatá

Pochopte konečně jedno, že zakoupení a jízda na místenku nemá žádnou výhodu. Prostě si chci sednout kam chci, ke komu chci a podle situace ve vlaku. Ano? Nemám prostě zájem, abych byl usazen někde, kde nechci!!!!!

Y.K.
Host
Y.K.

Proč? Ještě existuje možnost nabízet pevně část vozů s povinnou rezervací a část bez. Vyhoví se každému dle jeho chuti a není v tom zmatek jako teď.

Dominik
Host
Dominik

Což, u vlaků v závazku, odporuje MD, které zakazuje povinné rezervace.

Dispečer
Host
Dispečer

Přesně tak, ani kdyby byla mistenka za 0 Kč.

V.N.
Host
V.N.

Proč s povinnou rezervací ? Část dobrovolně místenková , část nemístenková. Část vlaku , kde bude mít dotyčný jistotu, že jej nikdo nevyhodí a část vlaku , kam si sice bude moci sednout , ale jistotu mít nebude.

Jaaa
Host
Jaaa

A ten dědeček 70+ to rozliší jak?

Leinad
Host
Leinad

Cedule „tahle část vlaku je místenková, cestujícím bez místenky doporučujeme jít do →“

R2R2
Host
R2R2

Nevyhnutelne to neni, vzdy se daji zvysit dane.

Leinad
Host
Leinad

Tím si nejsem tak jistý.
Povinně místenková letadla fungují z technických a bezpečnostních důvodů, v letadle je nutné se připoutat a proto to tržně prošlo.
Vlak je od určité vzdálenosti pomalejší než letadlo, měl by nabízet něco navíc. Třeba i flexibilitu/možnost jet kdykoliv. Tlačení do místenek vidíme různými způsoby (včasné vázané jízdenky, expresní rezervace možná na všechna místa,…) ale přístup „kup měsíc dopředu nebo jdi pěšky“ může cestující odradit.

LKB
Host
LKB

Myslim, ze castecne reseni by bylo navysit pocet mist k sezeni ve vlacich tak, aby A) reagoval na aktualni situaci – pamatuji si na hudebni party, na ktere jsem byl v roce 2000, kdy rano na nadrazi cekalo pres 500 lidi na vlak s koupenymi listky a nasledne prijela dvouvagonova lokalka (takova ta delsi kulata), do ktere se veslo jen par lidi. Pruvodci rikal: Nam to nikdo nerekl. Prijde mi divne, ze pokladni ve stanici v klidu prodavala hromady listku, ale nedala kolegum nic vedet a neposili spoj. Obdobne situace se deji v CD casto… Nutno mit posilove vagony. B)… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Pokladní prodá jízdní doklad, ale jak má vědět, čím dotyční pojedou?
Navíc tak narychlo nikde vůz jentak neseženete a je i povinností větších skupin se nahlásit předem.

Leinad
Host
Leinad

Když dneska na Smíchově řeknu „jednou Beroun“ tak mi modrogumí pokladní místo PID prodá lístek ČD, takže pokladní ví s jistotou že nechci Arrivu, autobus(380 ani Berounskou MHD).
Pokud by pokladní prodala tisíc lístků PID, docela bych věřil tomu, že si to nemusela uvědomit. Ale pokud prodává modrogumí lístky, nevidím důvod proč jsou bez místenky (zrovna tak proč v e-shopu není místenka defaultně zaškrtnutá)

Dominik
Host
Dominik

Prodá jízdenku na vlak, ale neví na který, pokud není vázaná, mohu koupit lístek v 10:00 a jet až v 15:30.
Právě z tohoto důvodu, že prodává cestovní doklad na trasu Smíchov – Beroun, ne konkrétní vlak.

Leinad
Host
Leinad

Stejně jako e-shop, teoreticky se dá jet jiným vlakem ČD splňujícím nějaké tarifní podmínky, ale pravděpodobně pojedu tím, který jsem vybral v předchozím kroku(v e-shopu napřed vyhledat spojení a vybrat).
Teoreticky můžu jít na nádraží koupit lístek, protože jedu za týden, ale pravděpodobně z nádraží pojedu tím prvním.

Bardotka
Host
Bardotka

Ovsem už nemůže vědět, zda do toho Berouna jedete osobakem v deset, nebo rychlíkem ve dvě….
Ona jízdenka z pokladny není vázána na konkrétní spoj, že.
A pokud jste linej otevřít hubu a říct „Beroun na IDS“, tak se nedivte že u pokladny ČD dostanete jízdenku ČD.

MiKi
Host
MiKi

Očividně jste laik. Pokladní prodá během 1/2 hodiny 1000 lístků a i kdyby dispečera informovala, tak bohužel nežijeme v pohádce, kde stačí lusknout prsty.

Dispečer
Host
Dispečer

Nezlobte se , ale jste trochu dost mimo … to nejsou TT vláčky, aby vam pokladní řekla: prodala jsem hodně jizdenek, přidejte vagon ! A vy sáhnete do krabicky a za 5 minut je vůz na vlaku …

Leinad
Host
Leinad

Tady jde tak trochu o situaci a priority.
Pokud si představím, že kvůli velké obsazenosti => prodlouženým pobytům, jsou na nějaké lince zpoždění okolo intervalu a zároveň v síti není větší průšvih, slušelo by se na tu linku přihodit dispecerskou zálohu.

Sucharda
Host
Sucharda

Kdyby se označení „Expresní rezervace“ nahradilo označením „Zde může být místenka“ by celý problém vyřešilo?
To označení „Expresní rezervace“ vlastně toto znamemá.

zde může být
MÍSTENKA

P.S. tento příspěvek má číslo 511. Gratuluji.

Blacklist
Host
Blacklist

Označení expresní rezervace je označeni jednotné v celé Evropé, v podstatě dává smysl a neni zbytečně dlouhé

Y.K.
Host
Y.K.

Nevyřešilo by to nic. Vyřešilo by se to (kupříkladu) systematickým označováním části sezení pro rezervace a části pro bez rezervace.

Pepa
Host
Pepa

České dráhy napodobují Regiojet. Regiojet udělal z „hromadné dopravy“ „zájezd“.

Blacklist
Host
Blacklist

To je blbost. Zakoupení místenky není povinné. Ale když si ji koupíte máte jidté misto k sezení.

V.N.
Host
V.N.

Regiojet šel hlavně cestou byznysu a „vyzobávání“ rozinek. Což lze pochopit.

Vojtěch C.
Host
Vojtěch C.

Připadá mi, že v poslední době je snaha uplatňovat na železnici metody, které jsou charakteristické pro jiné druhy dopravy (leteckou, městskou hromadnou), což ale poněkud koliduje s charakterem a možnostmi železniční dopravy.
V případě tématu rezervování míst ve vlacích se jakoby střetávají dva protichůdné požadavky: Mít pro sebe vyhrazené místo („jistotu místa“) a zároveň si dopřávat výhodu pružnosti tím, že to vyhrazení se může uskutečnit na poslední chvíli.

czhunter
Host
czhunter

Možná je to tím, že se železniční doprava snaží nasadit (skoro) stejný systém na jízdu z Vídně do Hamburku a z Běchovic na Masaryčku.
Přičemž požadavky cestujících jsou zcela zjevně jiné.

Řešením by asi bylo, aby „lokální“ vlaky (Řekněme 0-50(100) km trasy ) měly jiný systém než ty „(mezi)národní“.
Ale oby systémy musí být „logicky koherentní“, aby to nebyl „každý pes jiná ves“.

Blacklist
Host
Blacklist

Mistenky se prodávaji jen do vlaků dálkové dopravy tedy R, Ex, ÍC, EC a SC. Vyjímečně do spěšných vlaků.

Dominik
Host
Dominik

Při skupině, byť jen 4 lidí, není problém zařídit si rezervaci i do Os, viděl jsem takto zarezervované dvě čtyřky v Regionově pro skauty, jelo jich asi 6.

Blacklist
Host
Blacklist

To je mimo téma. Os vlaky nejso zavedeny v rezervačním systému a dělá se to jinak na základě objednávky.

Leinad
Host
Leinad

Ale je,když v e-shopu zvolím 10 lidi, neznamená to že dostanu checkbox na místenky. Musí se volat kdovíkam a nahlásit „teď jsem si koupil jízdenku, zaridte mi místo“

BLackList
Host
BLackList

Existuje objednávkový systém pro větší skupiny, kde lze požádat i o rezervaci míst pro skupinu ve vlaku, který není v rezervačním systému. ale objednávku je nutné udělat v předstihu. Jsou na to stránky na webu (objednávka přepravy skupin)

czhunter
Host
czhunter

Problém je ovšem v tom, že český cesující (obvykle) neví, že trasa Pardubice-Praha je příměstská lokálka – vcelku nezávisle na tom, jaké kategorie tam vlak jede.

Dominik
Host
Dominik

Na základě čeho to určujete?

Leinad
Host
Leinad

Krátký interval, většina lidí jedoucích na pár hodin a zpátky. Jenom v Railjetu pár dovolenkářů s kuframa, kteří se boji letadel.

Hezky česky
Host
Hezky česky

Mám místenku, mám místo jisté, nemám místenku, nemám místo jisté. Asi okurková sezona, nebo Kremlíci došli.

Jirka
Host
Jirka

No ani místenka neznamená jisté místo.
Jakkoliv jsem měl zakoupené místenky (! Zakoupené – zdarma na eshopu jsou pouze vnitrostátní) na spoj Berlín > Praha, již na Tiefu byla hláška, že vlak je z technických důvodů bez rezervace.

Vbb
Host
Vbb

A co ještě dodat: sice nemám místenku, ale tohle místo je volné, tak si sednu a mám jistotu, že mě nikdo nevyhodí?

Y.K.
Host
Y.K.

Nebo nechápete podstatu problému. Opravdu se expresní rezervace musí „náhodně“ rozstřelovat „kamkoliv“ po celém vlaku? Nešlo by to jako v civilizaci opravdu označovat tam, kde se reálně přidělují, aby měl cestující bez místenky patřičnou informaci?

Leinad
Host
Leinad

To by dalo moc práce. Když stiplistek rozmístí lístky na všechna místa v B249 a v e-shopu je něco s šesti místy na kupé, tak je to jednodušší – nemusí se přemýšlet.

Gale
Host
Gale

S autorem naprosto nesouhlasím v jeho závěru. Možnost zakoupit si rezervaci konkrétního místa na poslední chvíli, klidně i u průvodčího až ve vlaku, naopak železnici na atraktivitě velmi přidává.
Kdyby bylo „vždy dostatek míst pro lidi kteří si místenku koupit nechtějí“, byly by místenky zbytečné a ve vlacích většinou mnohem víc vzduchu.

Frantisek
Host
Frantisek

Hehe, tahle paní se mi nelíbí. Pane průvodčí, chci místenku! 😀

Blacklist
Host
Blacklist

Pokud je vlak olístečkován a místo není označeno jako expresní rezervace nebo se nejedná se místo např. Pro invalidy, ďéti nebo dámský oddíl a pos., tak ne.

Leinad
Host
Leinad

Taky by ČD měly omezit či úplně zrušit prodej jízdenek na konkrétní vlak bez místenky.
Když si ten na Smíchově řeknu „jednou teď Beroun“ tak bych měl dostat
1) Něco obecného (PID)
2) Pokud dostávám něco na ten vlak jedoucí za 5 minut(pokladní ví že nechci jet 380 ani Berounskou MHD) tak s místenkou. Jestli jsou místenky vyprodané, tak vydat PID.
Stejně tak v e-shopu požadavek na místenku defaultně zaškrtnutý.

Vbb
Host
Vbb

Ale to tu nikdo nerozporuje. Spor je o tom, jestli mají být ve vlaku nějaká místa nerezervovaná (a příp. kolik), anebo všecko zatím neprodané jako ER.

Leinad
Host
Leinad

To jsem psal níž.
Část vlaku místenky část bez. Jenom pořádně označit (ne že v B249 jsou lístky na všech 8 míst ačkoliv v e-shopu je vůz s 6 … lidem bez místenky doporučit ta nenabízená místa, ať už sedadla x7,X8 nebo spíše jako RegioJet vůz 5) pokud se místenky ze stanice x nevyprodaji, tak nabízet až do odjezdu z té stanice.
Pokud se vyprodají(škola koupí 200 místenek) tak se dopravce pokusí zařadit vůz navíc (skupinovou slevu podmínit třeba nákupem týden dopředu)

Jan Sova
Host
Jan Sova

dopravce vůz navíc, no tak jestli se bavíme o tom jednom, tak to chci být u toho….

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Co horšího, na stejném principu funguje i Arriva Praha-Turnov … ale zatím tam těch místenek není mnoho.

nowas
Host
nowas

Stejně před arrivou fungovaly i rychlíky ČD.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Už jsem jel dvakrát z Prahy do Turnova bez místenky a zatím mě nikdo nevyhodil. Ale je pravda, že když bych měl jistotu, kterým vlakem pojedu, tak si koupím přes web jízdenku i s místenkou, protože to vyjde levněji a místo mám jisté. To je ale spíš na léto, až budou jezdit výletníci a bude zase narváno. ČD měly systém (a podobně jsem to zažil na šinkansenech v Japonsku), že část vlaku je povinně místenková a část bez místenky. Ten kočkopes má asi fakt za úkol lidi naštvat. Bohužel ani ta zmiňovaná Arriva to nemá dotažené.

Leinad
Host
Leinad

Povinně místenková, to jako kdo tam vleze bez místenky, tomu průvodčí vypíše pokutu?
Stscilo by doporučeně místenková, cedule „bacha sem lze zakoupit místenku“ + „cestujícím bez místenky doporučujeme bez místenkový vůz + šipka“

jan
Host
jan

Pořád lepší, než v Polsku. Tam raději nedávají ani lístečky, takže lidi se rvou na místa a čekají, až je někdo vyhodí. PKP IC tvrdí, že je to OK.

libcha
Host
libcha

Ono je to tam ještě blbší: všechny dálkové vlaky jsou tam oficiálně povinně místenkové. Cestující bez místenky se tiše tolerují, ale jen tím způsobem, jak píšete.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

No. Při koupi biletu má cestující vždy informaci zda má garanci místa k sezení, či nikoliv. A povinně místenkové je oficiálně jen Pendolino

savik
Host
savik

Problém u ČD je, že nelístečkujou/nedisplejujou rezervace, které jsou zakoupené včas, daleko před odjezdem vlaku z výchozí stanice. Stává se mi to opakovaně. Expresní rezervace nedělám ze solidárního důvodu, že taky nechci být zdvihnutý z místa, na kterém to není napsáno.

BoH
Host
BoH

Také se mi to stává, ale nemyslím si, že je to leností zaměstnanců, ale spíše když se nestíhá obrat soupravy…

Leinad
Host
Leinad

Stačila by jednoduchá cedule/lístek „sedadlo lze rezervovat ano/ne“ nebo to samé třeba na vagón.
Když bude displej, který se obratem soupravy/nákupem místenky přehodí z „lze rezervovat“ na „rezervováno z/do“, bude to lepší, ale je to jenom bonus.

R2R2
Host
R2R2

To je pomerne nakladna a organizacne slozita zalezitost, nevim, zda maji pruvodci dost casu na to, aby pobihali po vlaku a roznaseli rezervace, system informacnich displeju ke kazdemu sedadlu by byl nakladny a nevim, zda to vlastne neco resi, v dobe, kdy si na misto sedate, tak jeste nemusi byt vubec rezervovano, muze si ho zarezervovat cestujici, ktery pristoupi treba az za hodinu.

Leinad
Host
Leinad

Lístek „lze rezervovat ano/ne“ by byl nákladnější než současný stav, kdy se tiskne, odkud kam je rezervováno.

R2R2
Host
R2R2

Drahy by byl samozrejme ten elektronicky system. Listek, ze sedadlo jiz nekdo zarezervoval, je teoreticky relativne laciny, ale narocny na perzonal (pokud byste kvuli nemu musel pridat pruvodci, tak take laciny nebude). Soucasny stav je takovy, ze se u expresnich rezervaci nic netiskne, proste tam v lepsim pripade mate upozorneni, ze je misto rezervovatelne a muzete byt nucen ho uvolnit cestujicimu s mistenkou.

Blacklist
Host
Blacklist

Nechápu. Pominuli mimorádný případ kdy není vla z nejakého důvodu označen jsou jenom 3 stavy:
1. Je tam rezervacní liste Z/Do
2. Misto je označeno jako ER
3. Místo neni nijak označeno a je volně obsaditelné s výjimku míst se speciálnimi vlastnostmi (děti, ztp dámy).

Sakra v čem pořad vidíte problém?

dubican
Host
dubican

Paradoxní situace vznikala u rychlíku Brno – Olomouc, jezdili jak cestující, kteří měli týdenní / měsíční nebo jinou „předplacenku“ (kde v podstatě nešlo rezervaci místa udělat, kromě koupení na pokladně nebo průvodčího) nebo jeli na IDS JMK či si koupili jízdenku v pokladně a pak študáci, kteří třeba jezdili nepravidelně (nebo pravidelně bez předplatného) a tyto lidi vyhazovali z míst, protože si k jízdence přidali rezervaci zdarma (kupovali přes web nebo můj vlak). Vlak nebyl nikdy dimenzován na to aby se v nejvíce vytížených spojích všichni posadili. Takže pěkná ukázka diskriminace, když někdo kdo platí za stejnou věc dostane více… Číst vice »

nowas
Host
nowas

I s nějakou „předplacenkou“ si jde pořídit místenku. „Takže pěkná ukázka diskriminace, když někdo kdo platí za stejnou věc dostane více nebo méně služeb.“ Lidi s „předplacenkou“ platí vždy míň, než lidi s jednorázovou jízdenkou. Proto si ty „předplacenky“ kupují, ale místenka pak není zadarmo.

dubican
Host
dubican

Já netvrdím že nejde, ale za cenu kterou místenka stojí, to nedává ekonomicky smysl kupovat,. Je to „prasopes“ celý tento systém.
Za mě by měl být u „Národního dopravce“, jak se prezentují jeden ceník dostupná pro všechny a hotovo bez ohledu na to jestli to kupují online / offline. Platíme to z daní všichni stejně.

nowas
Host
nowas

„ale za cenu kterou místenka stojí, to nedává ekonomicky smysl kupovat“ K tratovce čd je snad mistenka zdarma a k ostatnim to nad určitý počet km bude vychazet i s kupovanim mistenek lepe, než jednorázové jizdenky s mistenkou zdarma.

dubican
Host
dubican

Je snad zdarma (k traťovce) nebo je skutečně zdama? Kde ty informace berete? V ceníku traťových jízdenek o tom není ani zmíňka, ceník místenek neexistuje (protože se to počítá dle ceny jízdenky).

nowas
Host
nowas

https://www.cd.cz/typy-jizdenek/vnitrostatni-jizdenky/-26012/ Ke traťové jízdence nahrané na In Kartě (nepřenosná varianta traťové jízdenky) si můžete v e-shopu ČD vyzvednout bezplatnou místenku pro každou vaši cestu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

zase ten poje…aný eshop. Přece traťovku si kupují hodně často lidé, které nějaké eshopy nezajímají. Prostě ať jim prodají k tomu místenku za „přijatelnou“ paušální cenu za 1 kus (protože z ceny jedné jízdenky to nepůjde odvodit).

Kajman
Host
Kajman

Co je to za blbost? Traťovku si zásadně kupuju v e-shopu. Proč bych si ji měl proboha kupovat jinak?

nowas
Host
nowas

Místenku si koupíte v eshopu. Vybrat odkud kam, daný spoj a pak kliknout „chci jen místenku“. Cena 35,-

Blacklist
Host
Blacklist

Ceník je jeden. Mistenka k jízdence v eshopu je benefit za samoobslužný nákup. Pokus se ids týká tak je to problém ids a ne čd.

Leinad
Host
Leinad

Nějaký cenový strop/uznávání IDS/uznávání SJT beru, ale proti ceně nižší než strop nic nemám. Klidně i IDS si může udělat akční jízdné, pamatuji doby kdy v PID stejná jízdenka měla různou platnost v noci/ve špici.

marty-t2
Host
marty-t2

Vždyť to celé má triviální řešení – polovinu vagónů dát jako místenkové a druhou polovinu s nemožností rezervace. A pak jen pozorovat jaká je realita – zda náhodou nemá třeba 80pct cestujích zájem o místenky a jen 20pct jede bez nich. Nebo naopak. A podle toho upravit poměr místenkových a. bez místenkových vagónů. Jenže to by někdo musel hlavně chtít, že ?

nowas
Host
nowas

A proč by to dělali? To už vědí teď, kolik lidí kupuje místenky a kolik ne.

marty-t2
Host
marty-t2

Takto akorát udělají z vytížených spojů vlastně povinně místenkové spoje. Tak to tak můžou zavést rovnou, jestli je tohle opravdu cíl. No takže ad-hoc lidi ať si holt postojí. Třeba babička co jede navštívit vnoučky do Prahy a ve Vsetíně díky sekeře Arrivy z Karlovic nestihla spoj na který měla místenku, že ? Tu vyhodíte jako 20 letý mlaďoch když přistoupíte v Olmiku, protože budete mít na její místo místenku ? Já teda raději pojedu s dopravcem, u kterého mám jistotu, že tyto trapné situace nenastanou…

nowas
Host
nowas

„No takže ad-hoc lidi ať si holt postojí.“ Pokud bude víc lidí než sedaček, tak si holt vždycky někdo postojí. Jestli je to babička ze Vsetína nebo někdo jinej je ČD asi úplně jedno.

Jaaa
Host
Jaaa

Jo, radši pojedete s dopravcem, kterej tu babičku na jinej než ujetej spoj nevezme vůbec. Jak šlechetné.

libcha
Host
libcha

Líbí se mi všichni ti diskutující s jednoduchým řešením.

Y.K.
Host
Y.K.

Zajímavé je, že to je řešení ve světě osvědčené a funkční.

Blacklist
Host
Blacklist

To ze si pořidite mistenku je taky triviální řešeni. A dopravce má navíc přehled o využiti kapacity vlaku😁. Dělate problém z něčeho, co vlastně ani věcně problém není.

Kubík
Host
Kubík

Ano souhlasím, je to mor, sám jsem to zažil již několikrát. Odpověď z ČD mi přišla, že se to tak bude dělat dál a je to chyba cestujícího, tak jako vždy co vymyslí neomylný úředník.

Alexandr
Host
Alexandr

Tohle by spíš mělo řešit Ministerstvo dopravy, to objednává dálkové vlaky. Takže ČD sice můžou říkat, že ER budou nabízet dál, ale stačí jeden příkaz z ministerstva a tento nešvar ze dne na den skončí. 🙂

Blacklist
Host
Blacklist

To se nezměni. Kvůli mezinárodni přepravě musí zůstat zachová. A pak je jedno jestli je to jeden vůz nebo celý vlak.

Aleš
Host
Aleš

To je docela nesmysl. Jak přenos informaci do vagonu ovlivní to, že si sednete bez místenky na sedadlo, které bude vzápětí z následující nácestné stanice zarezervováno?
A bude ta „povinnost mít dostatek míst i pro cestující bez místenky“ vztahovat i na ostatní dopravce, kteří do svých expresů prostě žádný takový cestující neberou?

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Přenos informací do vagonu to ovlivní tak, že vám někdo pod zadkem koupí místo. Ve chvíli, kdy je místenka zadarmo, je to prostě nehoráznost. A ne pro každého je pohodlné před každou cestou ještě zvlášť řešit místenku. Dokud se prodej místenek uzavíral určitou dobu před odjezdem, nebyl s tím problém.

Jen tak
Host
Jen tak

nehoráznost? a když je to zadarmo, jak sám říkáš, proč si tu místenku nekoupil už ten, kdo tam teda sedí bez místenky?

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Vám přijde v pořádku, že si někdo sedne na volné místo a dejme tomu o půlhodiny potom si to místo někdo „expresně zarezervuje“ a dotyčného vykopne? Vždyť tam byl dřív ten sedící!
A proč si tedy nekoupil místenku první? Například proto, že jízdenky nekupuje online. Nebo chtěl obsadit nějaké volné místo, odkud už nebude muset nikoho dalšího zvedat.

Dalibor
Host
Dalibor

Ano. Možnost koupi/pořídit místenku má prostě každý. Takže kdo si ji nepořídí může mít prostě smůlu.