Letectví

Místo A330 Iljušin Il-96. Rusko poslalo do Prahy pro vyhoštěné diplomaty vládní stroj

Ruský vládní Iljušin Il-96. Foto: Björn /Flickr.com
Ruský vládní Iljušin Il-96. Foto: Björn /Flickr.com
Rusko změnilo své plány, pro diplomaty poslalo vládní letoun.

(aktualizováno 14:21) Vyhoštění ruských diplomatů z Česka povede k příletu ještě jiného typu letadla, než bylo původně plánováno. Do Prahy míří namísto Airbusu A330-200 společnosti Aeroflot nakonec podstatně méně častý typ letadla, který je v Česku k vidění: Iljušin Il-96.

Aeroflot již ráno změnil typ letadla na linku do Prahy na běžný Airbus A320, v systému Řízení letového provozu se nakonec objevil s odpoledním příletem ruský vládní stroj s registrací RA-96017. Letí z moskevského letiště Vnukovo.

Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Letadlo přistálo ve 14:21. Vládní lety podléhají povolení ministerstev zahraničí. Podle České televize by měl do Ruska zamířit i český vládní Airbus A319 pro české diplomaty vyhoštěné z Ruska.

Iljušin Il-96 je poslední ruské širokotrupé letadlo, které začalo létat na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Vyrobeno bylo celkem 30 těchto letadel různých verzí.

Odebírat
Upozornit na
guest
82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

V Událostech na ČT říkali, že se jim nemohla bagáž ani vejít do nákladního prostoru a museli to cpát na palubu. Proto asi neletěli běžnou linkou, protože tam by se neměli cestující míchat s těžkými zavazadly. I když pro rusa není nic problém.

stanik

Nu možná měli zvolit ještě jiný tip iljušina ! Demostrativně použít Il 24, Ty Ruzině pamatuje ještě z 20.8 1968 22,hod. A do nákladového prostoru se bagáž i pakáž bezproblémově vejde.

Zdenek

Ty měkká Ruzyně…..

Miroslav Zikmund

To bylo běžné i u vlaků (R 20 DUKLA) … bylo neuvěřitelné, co do vozů typu INGOT dokázalo vejít …

Roman

Když jsem viděl fotku diplomatů z Ruzyně, tak jsem čekal spíš Ruslana 😀

Martin Csabo

Budete se divit ale Ruslan byl dnes v PRG taky, ale s vyhoštěnými diplomaty asi neměl nic společného :))

Jiří Kocurek

Neblázněte. Antonov je ukrajinská značka, to by mohlo zapříčinit příkrou roztržku, v horším případě hlubokou urážku. To už raději Boeing 747. Vždycky je pak můžete odpálkovat s tím, že letadla značky Boeing má Aeroflot ve flotile, tak proč křiví hubu?

Martin Csabo

A proč to píšete mně vždyt já jsem napsal že Ruslan nemá nic společného s vyhoštěnými diplomaty

Martin Csabo

navíc ruslana má ve flotile i VolgaDnepr Airlines

Jiří Kocurek

Takže nakonec těžší stroj. Že by odlétali i velkým nákladem? Ale co už, aspoň mají spotteři co fotit.

rtep

Nechal bych je odvézt vejtřaskou, při troše snahy by se jich tam vlezlo víc.

Jiří Kocurek

Ještě by se cestou poztráceli.

ketchup1970

Já bych je doprovázel Gripenama a až na polsko- běloruské hranice, Polsko bych požádal o strpení našich ve svém vzdušném prostoru. Jo a taky by mpohli letět ty Gripeny bez odpovídače. Prý je to tak za Karpatama zvykem. A při odpoutání jim hezký ukázat podvěšené zbraně.

Jiří Kocurek

Když už, tak požádat Poláky o společný doprovod nad územím Polska. Přecijen bylo by nedobré, kdyby došlo k nedorozumění a nějaký ukrajinec v Su-25 by se pokusil ten ruský vládní speciál sestřelit. Ano, vím že poletí v 10.000 metrech nad mořem a Su-25 nemá takový dostup. Ale už to podle Moskvy dokázali.

Gwann

dobytcakem.

odvézt je dobytcakem bez jídla a záchodu. za tři čtyři dny by mohli být někde u brestu.

Kalanis

Spoj Vltava: Praha, hl.n. – Moskva, Belorusskaya; přímé vozy jezdily před virem až sem. Nevím, jak teďka.

Miroslav Zikmund

Nyní NIC …

Facepalm

Je to sdostatek velký, aby se tam vešla celá místní rezidentura včetně figur z Hradu, ovšem obávám se, že to zpátky poléce zbytečně málo naložené.

rtep

To já mám bohužel jinou obavu.
Až Зэман doladí do víkendu všechny pokynu z Kremlu, bude následovat velká soudružská omluva a osazenstvo ambasády se vrátí v našem letadle na naše náklady s velkou slávou zpátky. Bureš tomu už umetá cestičku.

Jaaaa

Aspoň už bezpečně víme, kdo jsou vlastizrádci a kdo koho řídí.
Tohle už jsou válečné činy a použití síly je tím pádem legitimní. I proti vlastním zrádcům.

Gwann

tak hlavně aby si to pamatovalo dost voličů u voleb…a doufám, že většina národa opravdu není dementni…

Gwann

PS: kratší bude seznam těch, co nejsou vlastizradci

rtep

Tak to myslím je většině lidí jasné už hodně dlouho, na tom Vrbětice nic nezměnily.

Tuzemák

Jóó to pozor aby jsme se nezačali Rusákům nakonec ještě i omlouvat!! Podle toho „zjemňování“ výroků soudr. Bureše, nás na to pomalu asi připravuje.
Jedno letadlo, ať se s tím Iljušinem ještě jednou otočí, pár soudruhů tu zapomněli. Nechat je tu max 1:1.

Jan

Poslední týden jsou to v Čechách takové malé „žně“ pro letecké nadšence… 😀 🙂 Před pár dny Il-62 v Ostravě, teď Il-96 v Praze… Docela bych rád viděl i Il-86, drží ho ještě někdo „při životě“…? 😀

Ciba

v komerčním provozu se už myslím nevyskytuje. Ruské letectvo ho stále provozuje ve verzi Ilyushin Il-80, tzv. doomsday plane, equivalent E4B u USAF

ketchup1970

My tady máme háčky a čárky od dob Jana Husa a tedy umíme mpsát i Iljušin a Čajkovskij a Čechov. Jinde umí psát jen Tchaikovskiy. Vzhledem k tomu že jste slova „komerčním“ a další napsal s nabodeníčkama, (háčkama) je to jenom Váš zvyk, nebo jste už v USA dlouho?

Miroslav Zikmund

Průměrně vzdělanému jedinci i bez hlubších znalostí v „letecké branži“ stačí napsat IL80.

Venca

Nějaký kus by mělo mít v provozu Ruské letectvo, jinak všechny vyřazeny.

Vilém Baczko

V Čechách je taky nějaká Ostrava a má letiště?

Jan

Škoda slov, je mi tě spíš poněkud líto… 😀

Miroslav Zikmund

Spíše líto Vás – vaše zeměpisné a dějepisné znalosti a těch vašich „plusařů“ jsou ostudné … pán má věcně pravdu.
Najděte v ČECHÁCH město (obec) OSTRAVA a navíc LETIŠTĚ.
Statutární město (obec) Ostrava se nachází zeměpisně / historicky částečně na Moravě (Markrabství Moravské), a částečně ve Slezsku (slezská knížectví).
Nějak si pletete pojmy ĆECHY (Království české) a ĆESKO (Česká republika)
Na území statutárního města Ostrava se žádné letiště nenachází.
Letiště nesoucí název Ostrava se nachází na území okresu Nový Jičín, částečně na katastru obce Mošnov, částečně v katastru obce Albrechtičky ….

tom

Jeden let je málo. Letecký most by to chtělo.

Facepalm

Obávám se, že o jeho směru máme ovšem diametrálně odlišné představy než Rusko.

Původní Pražák

Letěl jsem s ním jedinkrát, asi před 20 lety, když ho za nějaký jiný porouchaný stroj poslal Aeroflot do Prahy. Měli jsme zpoždění snad 6 hodin, v Moskvě přistávali někdy nad ránem a celá parta jsme vybuchli smíchy, když se všechna opěradla neobsazených sedaček při brždění po přistání sklopila dopředu. Takový střípek ze vzpomínek na mládí 🙂

Adrian

Měl jsem tu čest dvakrát asi před 13 lety, rozjezd ke vzletu byl dlooouhýýý, že jsme na SVO využili skoro celou dráhu a jak byl plný, tak stoupání do hladiny mu trvalo skoro hodinu.
Ale jinak celkem pohodlný, zajímavý byl interiér, kde chyběly příčné přepážky a středové biny, navíc jsme seděli úplně vzadu, tak to byl pohled na dlouhou rouru 🙂

Miroslav Zikmund

Moc „zpovykaní“ … co tak IL14 jen se dvěma piloty bez obsluhy, IL18, TU104, IL62,TU154 nebo AN24 z Taškentu do Samarkandu na – za SSSR – „polní letiště“.

Míša

Ilouš 96, to již asi očekávali aktualizovanou reakci z naší strany. Ale ta stále žádná. Alespoň jim zvedneme útratu, když jej pošlou nanovo. Jinak stroj je to zajímavý, škoda, že v Rusku si neprohodí role Puťka a Navalnyj. Pak bych takové éro i uvítal.

Jaaaa

Prdlajs bude, ještě se šašci budou omlouvat.

Petr5

Nakonec zaparkovalo na ploše u Terminálu 3.

RHood

Tak hlavně se jedná o demonstraci moci. Na SU není nikde viditelně napsáno „ROSSIJA“.
Mně ale zajímá, jak toto vše dopadne na obchodní lety mezi Ruskou federací a ČR. Myslím si, že za této situace je planost dohody, která určuje počet leteckých společností, frekvence, atd. jenom cárem papíru.

Kubrt

Demonstrace moci – moci vypravit letadlo? Spíš vzkaz mužikům u televize.

Petr

Logo Aeroflotu obsahuje nádherný komoušský sep a kladivo. Ujištění, že v zemi, kde zítra znamená předevčírem, se opravdu nic nezměnilo.

MildaIV

To není pravda. Za komunismu museli tamější oligarchové tajit, kolik se jim podařilo nakrást.

Gwann

je to země, kde včera snědli to, co měli sníst pozitri

Libor

Tak ať jim nespadne. Při té jejich kvalitě.

Venca

Pokud vím, tak Il 96, je relativně dobré letadlo. Jedná verze měla dokonce motory P&W a řízení fly-by-wire. Nebál bych se srovnání například s A340. Jeho rozšíření bránilo to, že přišlo relativně pozdě a hlavně, že bylo z východu.

Y.K.

Srovnat s A340 se moc nedá. Jedna verze vámi popsané úpravy měla, ale neprodal se jí ani jeden kus (vyroben pouze prototyp). Ekonomické faktory lze tušit už doletu, který je při podobných parametrech 11 500 – 12 800 km, zatímco u parametrově blízké A340 (MTOW, užitečný náklad) 13 000 – 17 000 km. Ani v Rusku nikdy nepřekonaly Il-62 a Aeroflot postavil dálkovou flotilu na západních strojích.

Venca

Tak určitě by bylo spíše lepší srovnání s A310, ta je zase o dost více spořivá, navíc dolet je taky o dost větší OK-YAC drží dodnes dálkový rekord u ČSA. (Koneckonců i komouši před revolucí objednali do ČSA první dvě A310, tedy v té době se Il 96 teprve zalétaval). Myslel jsem srovnání draka a počtu motorů, navíc i interiér Il 96 vypadá docela západně. Není to vůbec špatný stroj. Rozhodně bych se, zvláště u vládního letadla nebál pádu.

Y.K.

No jasně, já to také nepsal z důvodu bál nebál. Byl to pokus udělat východní widebody po vzoru západních, což se na jednu stranu povedlo, na druhou stranu to bylo výkonově slabé letadlo (teď myslím, první verzi Il-86), asi hlavně asi kvůli zoufalé nabídce motorů, žádný vysokoobtokový v SSSR nebyl v té době. Il-96 je zdařilý upgrade, ale nekonkurenceschopný, čemuž odpovídaly prodeje. Přeci jen v 90. letech už byl svět letectví jinde a dvoumotoráky si začaly brousit zuby na většinu trhu.

MildaIV

S A340 se samozřejmě srovnat dá, jde o letadla stejné generace. Na tom kratším doletu je krásně vidět o kolik byli Rusové pozadu. Nebýt konce komunismu, tak tohle letadlo vyráběli ve velkém a nahradilo by IL-62 a IL-86.

Y.K.

To asi jo. Nicméně svět se změnil. 🙂

Greta

Ať to nespadne v Česku, zde bychom to museli uklízet.

Platón

Čekal jsem přílet letky Tu-160 s doprovodem MiGů. Třeba se dočkáme, tipuji, že další „česká odveta“ bude zničení ropovodu Družba.

jirka

TU160 bych chtěl vidět určitě, taky zajímavý stroj, který nemá na západě konkurenta.
Ropovod stačí když zavřou a budem všichni koukat jak trubky.

Kubrt

Nezavřou, peníze nesmrděj.

Petr Barchánek

Já jednou viděl letět Tu-95. Bylo to ještě v době před Flightradarem, někdy v druhé půli devadesátek. Najednou takový dunivý zvuk, drnčela okna, tak jsem se podíval triedrem na nebe a byl tam i s protiběžnýma vrtulema a dlouhýma gondolama vnitřních motorů.

jirka

hm já chtěl alepsoň jednou na MAKS Air Show v Moskvě, ale ted po covidu a tomhle incidentu to vypadá že se mi to asi nepovede hnedtak se tam někdy dostat

Petr Macháček

Viděl a moc zajímavé včetně muzeí a muzea v VB,Francii,SNR a USA. To chce postupně

Venca

Tu 160 bych rád viděl na nějakém leteckém dni. V jiný čas bych ho moc vidět nechtěl.
Zavření ropovodu je podle mého snad ještě dost daleko. Ty by se to muselo mezi západem a východem ještě vyhrotit více. Přeci jen Ruská ekonomika stojí na vývozu těchto surovin. Byl by to, ale veliký problém. Rus nás může vrátit embargem do doby hodně vzdálené plynem, ropou, palivem do atom. el.

Pražák

To by to musel vypnout celé Evropě, my kupujeme sice převážně ruský plyn a ropu (tu o poznání méně) nikoliv přímo od Rusů, ale od obchodníků na evropském/mezinárodním trhu. Pokud by to Rusové vypnuli, tak Evropa je schopna to nahradit, obtížně, ale je. Pro Rusy by výpadek příjmů spojený s dalšími sankcemi, např. vyřazení z mezinárodního platebního systému, zákaz obchodu s veškerými ruskými cennými papíry znamenalo návrat do středověku, mentálně ho ostatně neopustili do teď.

ketchup1970

Zvlášť když už je jaro, a topí se míň. Máme i v zásobníkách. To by se jm nevyplatilo. I tenkrát s Ukrajinou vydírali plynem na zimu.

Jiří Kocurek

Paliva do atomovek je zásoba, Temelín mění palivo v pětiletém cyklu. A Westinghouse ho přes počáteční problémy umí také dodat v potřebné kvalitě.

M19

Palivo do atomových elektráren se do zásoby nevyrábí.

PetrT

S ruským palivem jsou prakticky stejné problémy jak s tím Americkým, po zlepšení Westinghouse možná i větší. Jen je údajně levnější.

Gwann

ruska sirna těžká ropa je potřeba akorát pro litvínov. v rámci evropy menšinová záležitost. v západní evropě byl spíš přebytek rafinerskych kapacit…ropu nepotřebujeme. plyn je horší…

PetrT

Hlavně velká část ropy co z Ruska přijde není těžena v Rusku. Takže o tom až zas tak moc nerozhodují.

libor

se měli domluvit a vzít sem domů Čechy . takto plýtvat palivem… 😉 😀

Ondra

A ještě by udělali radost Grétě… 😀 🙂

Greta

Radost mám i tak, hlavně že tu kagebaku ubyde. Jen mám trochu strach, aby nějací náhradníci neprileteli.

Venca

Ta uhlíková stopa. Chudák Greta. To by zase naše vládní A319 by byla ekologičtější.

Greta

Chudák nejsem, zatím se mi vede celkem dobře a uhlíková stopa jednoho Rusa z GRU v Rusku bude nižší než tady, ubydou mu dengy.

Pražák

Oproti tomuto klenotu ruské techniky by byly ekologičtější i dvě naše A 319.

Facepalm

To i paralet dr. Mrázové.

rychlodráha

Jako aby čeští diplomati letěli ruským strojem. Jo, skvěle…

jirka

Naše měli dovézt českou L-410… no vlastně ted už je výroba ruská

Venca

Zajímavý stroj. Škoda, že ho neuvidím.

jirka

nápodobně, sakra, nemohli tu komedii udělat o den dřív aby přiletěl o víkendu, takhle musím být v práci 🙁

Rikinos

Za pár dní přiletí zase

libor

a odveze zbytek 😉

Martin Csabo

kdy přeně?