Letectví

Další ruská letecká premiéra. Poprvé vzlétl turbovrtulový Iljušin Il-114-300

Nový letoun Il-114-300. Foto: UAC
Nový letoun Il-114-300. Foto: UAC
Nový letoun má u ruských dopravců nahradit dosluhující stroj An-24.

Ruský letecký průmysl zažívá týden premiér. Jen den poté, co poprvé vzlétl proudový letoun MC-21-310, odstartoval k prvnímu letu i stroj Il-114-300. Nový turbovrtulový letoun míří především do regionální letecké dopravy.

Vyrobila ho společnost Iljušin, patřící pod státní United Aircraft Corporation (UAC). Jde o následníka nepříliš úspěšného modelu Il-114, který poprvé vzlétl v roce 1990. „Vývoj nového regionálního turbovrtulového letadla otevírá nové možnosti pro ruský letecký průmysl,“ konstatoval Jurij Slyjusar, šéf UAC. První let proběhl na letišti Žukovskij u Moskvy.

Il-114 se vyrobilo jen šest kusů, poslední v roce 2013. Nová verze Il-114-300 se vyvíjí od roku 2015. Má být jen z ruských dílů, pohání ho motory Klimov TV7-117ST-01. Vývoj výrazně podpořila ruská vláda.

Letadlo má u ruských dopravců nahradit starší letadla Antonov An-24. Výrobce má na letadla objednávku od státní leasingové společnosti na celkem 50 letadel. Do letadla se má vejít 52–68 cestujících, konkurovat má tak především letadlům od ATR.

124 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gajda

Mě osobně todle připadá nadějnější než MC-21, ale i tak zbytečný. Všechny ty letadla jsou jen výsledkem Putinovi hrdosti, ale technicky budou asi pořád kousek za tím co už spokojeně lítá.
Stačí se podívat na Pobedu, ta ty letadla ždímala do koronakrize co to šlo a každý bylo ve vzduchu 16+ hodin denně. Byly díly, bylo všechno. Spolehlivost vysoká, spotřeba přijatelná. A tomudle žádný teď vyvíjený domácí letadlo prostě konkurovat nedokáže.

BDT

Zbytečné mi úplně nepřijde, rusové si udrží schopnost konstruovat a vyvíjet dopravní stroje a asi je to pro ně jakási pojistka, kdyby západ zase zavedl nějaké sankce.

Karel_x

Il-114 Rusko potřebuje jako náhradu za An-24, poté, co má An zakázanou spolupráci s RF. Třeba s takovým ATRkem těžko přistanete na severu na lyžích nebo v létě na travnaté ploše. O jetech ani nemluvě. Ruský sever je příliš velký, jsou tam veliké vzdálenosti mezi obydlenými body, železnice tam prakticky není, řeky zamrzají, terén je na jaře neprostupný, tam to bez letecké dopravy vůbec nejde. V takové službě klidně může Iljušin přehrát západní letadla, tak jako staré ruské náklaďáky na Sibiři často strčí do kapsy současné západní stroje. Na Severu uznávají jiné hodnoty než v Praze. MS-21 je pokus o… Číst vice »

Lukas

Rusi používajú pre drsne podmienky hlavne aj L410 ktoré si btw za chvíľku začnú vyrábať aj sami a vraj sa nechali počuť o znovu obnovení projektu L610

Vyhlídka na věčnost

Krásný a elegantní stroj.

exttmis

Jestli bude spolehlivý tak, jak vypadá, tak super letadlo.

Zdeněk

Tak uvidíme, pro ně pravděpodobně podstatná schopnost přistávat i na „polních“ letištích. To od nich nikdo hned nekoupí, protože taková si kupují chudé země a až olítané… O to už budou vědět jestli to za to stojí nebo to ty letadla ani nezvládnou nalétat. Líbí se mi ty komentáře tady, jak se rusák a Putinovec snaží o jakousi soběstačnost, zvláštní jak to tu vadí, ale když se jedná o náš průmysl každý se zaklíná tím samým:-). No a že je nikdo jiný nekoupí, hm a kdo do teď koupil naše Albatrosy? Mají výhodu, jsou větší trh. Mít letadlo znamená vývoj… Číst vice »

Karel_x

Každy asi pochopil, že v textu měly být L-159 Alcy, ne L-39 Albatrosy. U těch druhých s odbytem problém nebyl.

Lukáš F.

„co to Iránské civilní letadlo sestřelené USA v Iránském vzdušném prostoru?“
Myslíte to ukrajinské civilní letadlo, které omylem sestřelili Íránci?
https://en.wikipedia.org/wiki/Ukraine_International_Airlines_Flight_752

Karel_x
Jaaa

Ti se na rozdíl od Rusů aspoň omluvili a vyplatili odškodné.

Karel_x

Oficiální omluva se nekonala, US pouze vyjádřily lítost nad zmařenými životy. Kompenzaci vyplatily pod hrozbou Haagského soudu. Aktéři byli vyznamenáni (!). Klikněte si na odkaz výše…

Míša

Trolík by nereagoval, já budu. USA též nejsou bez viny, ale předešlí mocipáni, co to mají na svědomí jsou již v penzi. Kosovo ale nebyl hřích. SSSR 2.0 však vede stále stejná fosílie a tak už se nemůžeme hovořit o prezidentovi, nýbrž o autokratovi.

Mimochodem, ruská letadla se mi líbí. Spolupráce a nákupy od rusů až po svržení tohoto autokrata. Co spadne na ústa dřív, jestli jejich průmysl, nebo on, to je věcí dohadů. Ruským obyvatelům přeji demokracii a nám klid a širší možnost volby., pokud ke změně brzy dojde.

Míša

Širší možnost se vázala na MC, Ilouš by šanci nezískal ani po obratu. V současné situaci jsou mimo rusko i MC neprodejné.

BDT

Je pár zemi kam Boeing nebo Airbus prostě neprodají nebo si ho nemůžou dovolit. Tam bych potencionální zákazníky viděl, je otazka, jak to pak bude se servisem, který momentálně vidím jako hlavní problém letadel vyrobených v RF.

geras

Svržení toho autokrata znamená návrat do devadesátek, které byly v Rusku ještě mnohem horší než u nás. Tedy rozklad, rozpad, chaos, ekonomický default. Pak už žádná spolupráce možná nebude. Takhle velké země se jinak řídit nedají. A ono ani teď ten autokrat Rusko neřídí, jen vyvažuje zájmy oligarchů, kterým jde je o to jecjich a nátord je jim u zadale. Jako u nás, jen ve větším měřítku.

Jaaa

Jj, krásný příklad toho, jak popřít demokracii. Po pádu Putina samozřejmě žádný chaos nastat nemusí. V 90. letech nastal chaos jenom z toho důvodu, že zemi zprivatizovaly bývalé kádry z KGB, z nichž vznikla mafie (a šéf jednoho z těchto mafiánských klanů tyhle mafiánské války vyhrál a stal se prezidentem). Podobnou chabou rétoriku používají i zastánci Lukašenka – to jako chcete říct, že Německo nelze uřídit demokraticky? Víra, že „takhle velké země se jinak řídit nedají“ potopila Řím. 🙂 Když to jde v USA, jde to v Evropě, jde to v Kanadě, tak by to šlo i v Rusku. Jediný… Číst vice »

Jarka

Zoufalé, Mišo!

Míša

Zoufalá je situace v Rusku a v jeho sousedství. Až se karta obrátí – naštěstí tamní oblíbenost vojevůdce klesá, možná můžeme uvažovat i o ruských reaktorech. Nyní to není v rámci zachování vlastního bezpečí možné a vlastně pro bezpečí všech. Ony ruské války a nesvoboda vybíjí a bídačí vlastní obyvatele. Je to nejen má dobrá vůle se všemi.

Milan_86

Tak Sovětský/Ruský letecký průmysl historicky vyráběl buď zmetky s obrovskou spotřebou nebo nadčasové držáky, které byly schopné vydržet desítky let ruských ranvejí a údržby. Upřímně držím palce, aby se tentokrát trefili do té druhé kategorie.

Pražák

Přičemž oboje, jak ty zmetky, tak ty držáky byly v podstatě mimo RVHP neprodejné. I ruské aerolinky, jakmile trochu mohli, skočili po západní technice.😉

Milan_86

A nelze se divit. Rusko nebylo a nebude schopné zajistit údžbu, náhradní díly a dodavatelský řetězec podle našich standardů. Ale to neberu jako zásadní problém, Rusko stejně vyvíjí především pro domácí trh a možná pár bývalých satelitů.

Pražák

Což se nikdy nezaplatí, jak jsme se shodli o pár komentářů níže. Prostě Severní Asie.

exttmis

Tak sis tady vybil svoji nenávist ke všemu, co je za slovenskou východní hranicí, poučil jsi nás o své teorii o „severní Asii“ a zbytek si, prosím, nech zase na aktiv stranické buňky.

Milan_86

Tak o tom, zda je Rusko země evropská nebo asijská se vedou diskuze už staletí. A nejde jen o geografii.

exttmis

United Aircraft Corporation sídlí v Moskvě. Jestli je to v Evropě, nebo v Asii, nechám na tvých zeměpisných vědomostech. Ostatně – Asie není sprosté slovo (tedy alespoň pro mě ne).

Karel_x

Celá diskuse mi připadá, jako když na Západě poněkud nepřesně nazývají naši oblast východní Evropou a v Praze je to uráží. Většina národů v Evropě přišla z Asie, Keltové, Germáni, Slované atd. Podívejte se na haploskupiny, nebo na naše indoevropské jazykové kořeny. Asie je prostor s velmi bohatou kulturní tradicí. Netuším co je to za hrdiny, kteří mají pocit, že jsou něco víc než Asiaté.
Mimochodem Irkutsk je na Sibiři a tím spíš klobouk dolů, co dokáží v takových podmínkách stavět.

Ivo

Podobně Turecko

Rudolf Tuček

Dříve byla hranice mezi Asii a Evropou zároveň hranicí mezi pravoslavim a křesťanstvím až poslední dvě století ji zeměpisci posunuli někam na Ural.

Karel_x

Taková diskuse je s prominutím dětinská. RF je rozkročena přes oba světadíly, to snad chápe úplně každý. Co se týče mentality obyvatel, to také neumím říct, je to země s mnoha národy, kteří si nesou svůj vklad. Kromě toho je tam ten všezemský gradient mezi individualistickým Západem a kolektivistickým východem (např. i Japonsko). Také mezi uvolněným jihem drsným severem. Nebo také západní honbou za úspěchem a konzumem a východním vnímáním povinnosti, empatií a hloubavostí. Je pochopitelné, že i centrální organizace musí vybalancovat jakési názorové těžiště. Člověk by měl věci hodnotit, až jim aspoň trochu porozumí.

Y.K.

Proč nenávist? Špíše škodolibost, většina plochy Ruska leží v severní Asii.

Jarka

Hlavně hloupost!

Jenda

Tak nějak zapomínáte na dřívější bipolární rozdělení světa, tehdy bylo prostě nemyslitelná, že by někdo nakupoval u druhého „tábora“ – výjimkou byly státy (třeba Jugoslávie, Etiopie, arabské státy), které to střídavě hráli na obě strany, tak měli techniku, ať už šlo o civilní či vojenskou, z obou stran (ale opět – nikdy nenakupovali od obou stran současně)…. 😉

Karel_x

Tak to zvládli o den dřív… Jen poznamenám, že dostali povolení vzlétnout s ještě necertifikovanými motory ТВ7-117СТ-01 (čti TV7-117ST-01), takže je to vlastně dvojí premiéra.
Tyto motory s poněkud zmenšeným tahem by měl dostat i TVRS, neboli modernizovaný L-610. Je to nová verze osvědčených motorů, které létají třeba na Kamovech. Samozřejmě, že si motor už úspěšně odkroutil své na stolici i ve vzduchu na křídle Il-76, a také známe i jeho vojenskou verzi pro transportní letoun Il-112.
Držme novému letadlu palce, i když je zatím určeno hlavně pro domácí trh a země SNS.

Pražák

A Vám to dává smysl? Aby chudý stát se 140 mil. obyvatel investoval neuvěřitelné sumy do vývoje min. 4 modelů civilních letadel, které se vyrobí v desítkách (v nejlepším případě v nižších stovkách) kusů a pouze pro domácí trh? To se nikdy nevrátí.

Milan_86

Jde o prestiž, víc v tom nehledejte. Možná udržení know-how.

Pražák

Já vím, že jde o prestiž. Pro Rusa, jako pro všechny Asiaty je ztráta tváře (prestiže) nejhorší noční můrou. Ale co nechápu, že někdo ze Západu (ČR nevyjímaje) může v Severní Asii vidět spásu.

Milan_86

Tak to jsou záležitosti spíše světonázoru a politiky, než že by si někdo racionálně myslel, že převzetí čínské „mode de vie“ je skutečně cestou pro Evropu.

Kubrt

Zajímalo by mě, kolik českých kremlofilů se do té super země už přestěhovalo a kolik ji opěvuje jen z dálky a z pohodlí té naší upadající prohnilé banánové republiky, trpící pod knutou EU.

exttmis

Správně Kubrte. Republiku si rozvracet nedáme!

Karel_x

Já jsem strávil v posledních letech v Rusku pracovně několik měsíců, stejně jako v řadě dalších zemí na Západě i Východě. Stýkal jsem se tam denně s obyčejnými lidmi i lidmi na odpovědnějších postech. Přestože už něco chápu, netroufám si to hodnotit a už vůbec ne tak kategoricky, jako mnoho lidí v této diskusi. Vsadil bych boty, že většina místních politických odborníků na Rusko tam nikdy nebyla a s běžnými Rusy nikdy nemluvila 🙂

Kubrt

Já zkrátka nechápu lidi, co se v ČR scházejí na demonstracích proti EU, vítají noční vlky, adoruji Putina a ruské uspechy, a přitom stále setrvávají v ČR. Nikdo by jim nebránil se do Ruska přestěhovat, proč to neudelaji?

Karel_x

Opravdu si myslíte, že by se lidé měli někam stěhovat jen proto, že s vámi nesdílí názor na RF nebo EU? To, že to nechápete není přece jejich vina.
Tady jsme na dopravním fóru, tady je normální vítat všechna nová letadla :). Já bych určitě uvítal, pokud by lidé chodili chladit své politické emoce na fóra o politice a nevyužívali jako záminku letectví :).

Kubrt

Nejde o sdílení mého názoru. Jde o to, že existuje skupina lidí, kterým nevyhovuje život v současném režimu v ČR/EU a mají názor, že Rusko funguje lépe. Já jim ten názor neberu, ale nechápu, proč zijou tady a ne někde, kde si myslí,že je to lepsi.

geras

Nepřestěhují, protože jsou mnohem vnímavější než Vy a vědí, že Rusko není jednotný monolit, ale aréna, ve které jsou stejné problémy jako u nás, ale více vygradované. KOnglomerát idejí a typů řízení. Co na tom obdivují je to, že tam vůbec existuje snaha se vybabrat z myšlení, které jim škodí, že pro ně vlastenectví není ještě sprosté slovo. Jinak tam ale je u moci spousta politiků, kteří stejně jako ti naši vzhlížejí k Západu – Medvěděv, který likvidovat ruský letecký průmysl, Rogozin, který nechal rozkrádat kosmodrom, ministři kteří snižují laťku vzdělání – suma sumárum jejich cílem je udělat z vlastního… Číst vice »

exttmis

Ty jsi takový malý Stalin, Kubrte. Ten taky lidi s nepatřičným názorem hned lifroval někam na Sibiř. Ale to nechme stranou. Pravdu mají ti, co tu říkají, že to je článek o letadle. Takže na Tebe použiju Tvou vlastní zbraň – jdi s tou svou politikou do…na Sibiř!

Kubrt

Ja je nikam nelifruju, ja se divim, ze tam nejdou sami, kdyz je to tam tak fajn a tady jim to nevyhovuje.

Karel_x

Já myslím, že všichni rozumí slovům, co říkáte, není potřeba to opakovat. Jen smysl je trochu za hranou.

Jan

Zrovna tohle bych jim nevyčítal. Lidi se scházejí na demonstracích s vlajkami Tibetu, Ukrajine nebo Běluruska i když tam nikdy nebyli a znají tamní poměry z médií a socsítí. Kritizovat se dají konkrétní důvody proč kdo koho podporuje a poukazovat na nedemokratické praktiky.

Gottfried

Dává. Investuje do svého a hlavě je soběstačný. To si každý říct nemůže. Podívejme se jak cestují kusy
Airbusu po světě než se smontují dohromady. To není plýtvání?

Milan_86

Není, je to ekonomika. Kdyby se to nevyplatilo, nedělali by to. Firmy všeoběcně bývají úspornější než státy.

Pražák

Přesně jak píše Milan, kdyby to ekonomicky nedávalo smysl, tak to Airbus nedělá. Rusové to dělají jen proto, že nechtějí ztratit tvář, v životě z toho neuvidí ani dolar.

Y.K.

Soběstačný. Hm. A pak přijedete na ruské letiště a je to tam samý Boeing a Airbus. Jedna věc je co KGB tatíček namluví prostému lidu, druhá věc je, že ruské aerolinky žijí v kapitalismu a ne vladimirově pohádce a potřebují ekonomický, spolehlivý a bezpečný letoun. V vynucených dodávek ruských typů moc odvázaní nebyli.

Ivo

Přesně, jinak by měli mezinárodní linky poloprázdné. Párkrát jsem za sociku letěl s AN-24, TU-135,154,IL-18,AN-2, JAK-40.🤣 Někdy to byl dobrý adrenalin. Ale protože létání miluji a nikdy jsem se nebál, tak na to vzpomínám rád…

geras

O bezpečností takových MAXů je zase jiná pohádka, než ta Vladimírova.

Y.K.

Máte pocit, že se problém Maxů neřešil?

Jiří Kocurek

Soběstačný? Bez vývozu ropy a zemního plynu by potřebovali potravinovou pomoc. Například od Ukrajiny.

Karel_x

Kdo byste řekl, že je největší světový exportér pšenice na světě? Na rozdíl od nás jsou v RF prakticky potravinově soběstační.
Myslet si o RF samozřejmě můžete co chcete, ale ještě lepší je vědět :).

Milan_86

SSSR vyvážel pšenici i během hladomorů, to bych raději nevytahoval…

Ivo

Hlavně do S.Koreje a pak k nám v r.1946…

geras

Do Velké Británie například proto, že potřeboval obráběcí stroje kvůli hrozící válce a Britové to podmínili platbami v naturáliích. Tam enbylo moc prostoru k manévrování.

vaclav.kohout

Milan 86
Můžeš napsat, kam ji vyváželi. Pokud nemyslíš nás stát při neúrodě v r. 1947.

Y.K.

Na to jak obrovská země to je, to zase tak ohromující není. Jsou s něco přes 16 % o pár desetin těsně před USA. Mnohem menší Francie a s mnohem více diverzovaným zemědělstvím má přes 11 % a že Francie toho exportuje opravdu hodně co se týče jídla a i třeba Rumuni nebo ňěmci mají 3 %.

Holt jídlo není jen mouka.

Y.K.

Když na to koukám, tak když se státy EU (s jednotnou zemědělskou politikou) vezmou společně tak mají exporty mouky mnohem větši než Rusko. Nechce se mi to sčítat z tabulky, kolik to je.

Karel_x

Musel byste odečíst export uvnitř EU, jinak dostanete nesmyslná hausnumera. Mě je přitom úplně jedno, jestli RF bude první na světě nebo desátá, byla to jen reakce na hloupou poznámku na téma potravinové nesamostatnosti.
Problém hladomor vs. export byl především za cara. Zrovna letos byla v RF neúroda, a tak stát omezil export obilovin, aby na vnitřním trhu nevznikl nedostatek. Můžete si to snadno dohledat v tisku.
Je to ovšem celé stupidní ideologická diskuse, nedůstojná dopravního fóra.

Y.K.

To ano, ale mě hodně vadí, když se vytrhne jedno zajímavé číslo z ne moc veselého kontextu celkové ekonomické bilance. A vůbec ne ideologicky, prakticky. Co bu de dělat Rusko bez ropy, to mi není moc jasné.

MildaIV

Tak to nesčítej, tohle je diskuze o novém letadle.

Y.K.

Děkujeme tedy za věcný příspěvek o let… Jo aha.

Kubrt

Rusko potravinově soběstačné? Rusko je čistým dovozcem mléka/sýrů/másla, hovězího, vepřového a drůběžího masa, ovoce, zeleniny, BRAMBOR, piva, lihovin. Vývoz pšenice, kukuřice, ječmen, rybí maso, slunečnicový olej.

Ivo

My třeba dodáváme jednotky APU. Protože patří k nejlepším na světě.

Swariner

Jasně, dělá se to tak proto, aby se to nevyplatilo = aby se na tom míň vydělalo. To bude ono, to dává smysl! Napište do Toulouse, ušetříte jim balík a třeba pustí chlup!

Ivo

A navíc budou létat téměř výhradně na domácích linkách. Ale Rus si řekne, jsme soběstační…O tom to je.

vaclav.kohout

Zapomínáte, že nemohou být závislí na vyspání se amerického presidenta a jeho hurá sankce. Na to, že by třeba kromě vlastních firem, vyhrožoval / zadal/ sankce na všechny zahraniční firmy, které by Rusku leteckou techniku chteli prodat, případně prodat náhradní díly.

Martin V.

Můžete mi vysvětlit, co je na tom letadle nového? Reinkarnace 30 starého Il-114, motory stejné, jen s lehce zvýšeným výkonem (o necelou čtvrtinu). https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BB-114 Marně přemýšlím, proč by měl být teď úspěšnější než tenkrát.

Karel_x

Modernější, výkonnější a úspornější motory s levnější údržbou – to je málo? Tak ještě nový kokpit, interiér a nějaké drobnosti jako APUčko, vrtule… Výsledkem je větší dolet, MTOW, nižší spotřeba, hlučnost, levnější údržba, ICAO CAT2, krátká potřebná dráha 750/550m, na hlíně, na sněhu…

Martin V.

Podobný vývoj za těch 30 let prodělalo třeba ATR 72 taky. Šestilisté vrtule místo čtyřlistých, inovovaný motor, nový skleněný kokpit, navíc ještě ETOPS 120. Ale veškeré náklady na vývoj si mohli rozpočítat do tisícovky prodaných kusů. Mají reference, servis po celém světě, zaběhnutou sériovou výrobu. Kdežto Il-114 stojí po 30 letech opět na začátku. Podle mě ani větší ambice, než naplnit domácí trh politicky motivovanými dodávkami (= Je to naše letadlo!“), snad ani nemají.

BDT

Ona 737 taky není žádná novinka. To same co jste napsal o ill-114 můžu použít na jakoukoliv 737 od 200 výše

Martin V.

Nikoli, všechna ta dlouhověká letadla (vč. B737) se stále vyrábějí. Pokračovat po třicetileté pauze je něco úplně jiného. Srovnejte třeba L-410 a L-610. Zatímco L-410 NG bude navazovat na vyráběný a používaný typ, tak L-610 z Uralu bude navazovat na pár prototypů a pak už jen propast. Bylo by pro mě obrovské překvapení, pokud by Rusové L-610 rozlétali k obchodnímu úspěchu (jakkoli bych takovou budoucnost tomu letadlu přál).

Vit

Druhý pokus kterému nikdo moc ne věří. nahradit AN-24 tento stroj zmůže jen v regionech z upravenými přistávacími dráhami. V regionech Sibiře a Dálného východu to bude těžko. To co zvládne 50 let starý AN-24 teď myslím že nezvládne nikdo, možná AN-32. Je tak, na ukázku: https://www.youtube.com/watch?v=ce2836YttBU

Ginno B.

Ta ukázka, to je teda něco! 🙂 Skrz bahno sem tam smykem vzhůru k nebesům. To jsou fakt šoumeni…. 😀

Michal

To letadlo se má certifikován i s kololyžovým podvozkem. Takže na severu přistávat bude moci. A pokud má dimenzovaný podvozek na lyžové přistávání nepochybně zvládne start z dráhy zalité blátem. Pár kusů si údajně objednala i Polarnaja aviacija. Můj názor. Hezký den.

Vit

Ne každé letadlo určeno na přistáni a vzlétnouti z nezpevněnou plochu. Vzhledem k vývoje SSJ-100 a MC-21 to už u Il -114-300 ne dají. Ted umí vice méně jen stihačky a bombardéry. Civilní inženýry, které něco dokážou už dávno pracuji na Boeing nebo Airbus. Ukrajince to taky moc ne předvedly u AN-178 nebo AN-148/158. Moc velká omezeni kvůli pevnosti konstrukce a motorům. Letadla jako AN-24, C-130 už nebudou. I když C-130 to určitě 40-50 let ještě výdrži.

Karel_x

Nerozumím úplně, co Vit píše, co přesně chce říct, ale ve videu říkali, že Il-114 může užívat i nekvalitní nebo travnaté (rusky gruntovie) VPD. Pochopitelně, klíčem je únosnost povrchu dráhy.
S tím, že by všichni schopní odešli k A&B také nesouhlasím, ale to není moc důležité.

Ota Z.

tvl, ty se tam s tím fakt nepářou 😀 Ale přiznám se, že nevím, zda-li bych v tom letadle chtěl sedět 😀

Martin V.

Tak to já zase vím. Nechtěl! A to přitom proti ruským letadlům v principu nic nemám.

Karel_x

Jestli je řeč o zkušebním letu, tak tam jsem ani nezahlédl náznak nějakého divočejšího manévru. Letěli na malé výšce (mám pocit do 150m) nízkou rychlostí (neříkali 250km/h?). Pilot, starý mazák, viditelně nebyl instruován, nebo nacvičen, aby letadlo chválil. Žádný marketing, jen stará volha a nepřipravené odpovědi pilota. Přesně jako v Rusku.

Míša

Átra a DHCčka nahrazuje 220tka. Ten letoun je narozdíl od MC 21 už mimo všeobecný zájem. Ale zopakuju stejnou myšlenku z článku MC 21. Kdo by si něco kupoval od rusáka, který je současně okupantem, zabijákem civilistů (MH17) , vyděračem (plyn), šiřitelem desinfa. Obecněji bezpečnostním rizikem. Kdo nevěří mě, nechť si zjistí něco ze zpráv BIS. Ten kdo věří lži z anonymních zráv na soc sítích ať raději nereaguje.

Karel_x

Politická agitace sem nepatří. A220 je letoun kategorie 100+pax. Je tedy konkurentem SSJ. Il-114 je poloviční. A kromě toho to vypadá, že nevíte mnoho o poměrech v ruské regionální dopravě, pro kterou je určen :).

Míša

Kritika putinstánu není agitka. Ten letoun sice nahradí 24ky, ale mimo rusko se může hodit leda pro třetí svět. Na světovém trhu nemá naději.

Pražák

Třetí svět si raději koupí západní techniku, dle stavu peněženky novou či použitou. Moc dobře ví, že servisní podpora např. od ATR a od Rusů je jiný sport.

Karel_x

Il-114 neměl a nemá ambice proniknout na západní trhy, pochybuji, že vůbec budou žádat certifikaci EASA. Nerozumím, proč pořád opakovat, že na Západě ho neprodají. Jistěže ne, podobně jako žádný Antonov se na Západě neprodá a jako my jsme neprodali L-139. Důležité ale je, jak dopadne na trzích, kam je primárně určen. A to časem uvidíme.

Pražák

To víme už teď, nahradí tím pár desítek An 24 v Rusku a tím to skončí. Tj. ekonomicky to bude propadák. Bez západní certifikace si to nekoupí nikdo.

Swariner

L 139 je čistě vojenský materiál a vstupuje tam mnoho dalších vlivů. Propadák to je, ale s čistě civilním letadlem to nelze srovnávat. Dopravní letadla musíš ( stejně jako ostatní rel. volně prodejné zboží) sekat jako Baťa cvičky, aby se vrátily náklady na vývoj.

Kuk

Českej pepík nemá co kritizovat. Nejdřív si udělat pořádek ve svým. Ale to už je nátura tohodle vlezprdel národa co jen brblá, závidí a svou neschopnost svaluje na ostatní. Takže dobře nám tak.

Anna

Rusáci pořád vyvíjejí a vymýšlejí již vymyšlené. Jim prostě nedochází, že se vývoj takového letadla zaplatí pouze tehdy, když zvládnou kvalitní výrobu ve velkých počtech, kvalitní servisní podporu vč dodávky dílů a nízké provozní náklady. jim se opakovaně stává, že o jejich letadla není ani přes nízkou pořizovací cenu zájem a povinně je nakupují jen spřátelené aerolinky, které jinak preferují západní stroje.

Ivo

To je jak u nás před r.89. V ZPA jsme vyvíjeli laserové tiskárny, které na Západě sériově vyráběly..Ale to byla jiná doba, byly dovozní kvóty, embarga…

leviathan

Kromě Il-114 tatáž korporace vyvíjí společně s Čínou moderní velkokapacitní airbus. Je vidět, že s RF se musí nadále stále více počítat stejně jako s Čínou. Ideologické předsudky jsou jen předstudky…

Anna

O tomto se dá s úspěchem pochybovat. Airbus rozhodně žádné velkokapacitní letadlo nevyvíjí (A350 je nový a velikostně postačuje) a už vůbec ne s Rusáky, nebo s Číňany.

Kubrt

Předsudky nejlépe zlikviduje podařený výrobek, tak uvidíme 🙂

Milan_86

OK, takže Rusové a Číňani vyvíjejí Airbus 🙂 To je jak kdyby JZD Slušovice vyvíjelo iPhone. Může to tak vypadat, ale Airbus/iPhone to být nemůže.

Milan_86

Nějak nechápu ty mínusy. Airbus je registrovaná značka, kterou vyrábí evropské konsorcium firem. Číňan může vzít stejné materiály, stejné postupy, vyrobit dokonalou kpii jakéhokoliv Airbusu a stejně to Airbus nebude. Stejně tak na jedné lince v Číně můžete ze stejné látky a od stejné švadleny vyrábět oroginální tričko vybrané firmy, ale když ta linka pojede v noci načerno a byť triko bude k nerozeznání, tak je to padělek.

Snažil jsem se naznačit, že tedy ČLR a RF nemohou vyrobit Airbus.

Butrusik

Neni treba chápat minusy, ruské farmy uz asi chrli minusy i na tomhle webu:) Hlavně vyzdvihnout úspěchy RF, Vladimíra Vladimirovice i ruského lidu

Y.K.

To jakože Il-96-400? Tak to jistě. Tenhle model nikdy nebyl dobrý, tak moc nevěřím, že by to zlomili.

Ivo

Tady jenom připomínám kritiku Putina na nedostatky ve strategickém letadle prezidenta k vedení války že vzduchu….Pěkné ho vytočil!

AirFanda

Další dílek do produktové ruské řady letadel pro 20.léta L410-L610-Il114-SSJ100-MC21-(Il96-400M) se rýsuje. Dolet má o něco větší než ATR72 a předpokládám, že bude pro ledový sever lépe přizpůsoben než ATR, který s námrazou ještě stále pravidelně bojuje.

Juraj

Il-114 – pôvodná verzia prepadák, nová ešte len na začiatku testovania
SSJ100 – medzinárodne fiasko, ani v Rusku sa neteší popularite u dopravcov
MC21 – šanca na medzinárodný úspech len so západnou avionikou a motormi, chýba ale celý logistický reťazec pre údržbu oproti konkurentom
Il-96-400M – tomu už snáď neveria ani v Rusku…

Takže všetko s rezervou.

fasdfas

ssj100 vyvynuté pro ruské společnosti na zaklade jejich pozadavku je propadakem, ze se pak neproda na zahranicnim trhu 😀
Joo, komunisti se podobne utesovali nad zapadnim zbozim a dneska zase jejich pohrobci se zase utesujou 😀

cestující

Nemyslím si, že se budou cpát na Západ, tam je trh obsazený, spíše kontinent Afriky , Arabského poloostrova a další rozvojové regiony. Zase AN 24 se svou spolehlivostí znají, máji na co navázat, ty letadla byly robustní a nepadala, pokud se jim dopřála běžná údržba.

Pražák

Arabského poloostrova? To jako, že Emirates, Etihad nebo Qatar Airways přejdou z Airbusů a Boeingů na ruskou techniku? To je blbý i jako vtip.😂
Rusové nejsou schopni vytvořit síť globální technické podpory, udržet kvalitu sériové výroby atd. Průměrná aerolinka někde z Afriky si raději koupí olétaný Boeing, Airbus či ATR, jednak ji to vyjde levněji a hlavně má jistotu, že servisní podpora je na každém rohu.

Milan_86

Bohužel musím souhlasit. Africké aerolinky s právem letu do EU budou mít jen EU cetifikovaný stroj byť řádně olítaný. A místní aerolinky z bushe na farmu nebudou kupovat zbrusu nový stroj.

Y.K.

Jenže An-24 tam většinou provozují „ex SSSR“ původu, pochybným způsobem, neb toho vererána nějak „utaháme“, i kdyby to mělo propadlé papíry, stejně jako nějakou Dakotu atp. Zaplatit nové éro je poněkud jiný kalibr.

Karel_x

Il-114 – nestačil být ani propadákem ani úspěchem, vzlétl v době rozvratu SSSR, vyrábět se měl tuším v Uzbekistánu. Kdo ví něco o 90. letech tam, nepotřebuje říkat víc SSJ – Mezinárodně nic moc, doma celkem lítá, dokonce si ho třeba Redwings i chválí. Chystají hlubokou modernizaci spojenou se záměnou většiny dovozových dílů, včetně motorů MS-21 – Uvidíme, zase očekávám především domácí odbyt a SNS, částečně Asii, na Západě budou jen hodně těžko konkurovat rozvinuté servisní síti A, B a pochopitelně i určitému bojkotu. To, že se nebude v EU kupovat, bych ale nebral jako neúspěch, s tím asi každý… Číst vice »

Vlk

Tohle jsou ale letadla, který západní svět v životě nekoupí !!!!
To bude zase pro provoz tamních dopravců v Rusku.
Ruské věci dnes nikdo nechce všeobecně…………to je poprava.
Pokud prodeje nebudou držet jejich místní dopravci, tak to nebude mít přežití….

kulhán

Putin nařídí a dopravci nakoupí. Tak to tam chodí.

fasdfas

Tak proč je čína kupuje a nasledne kopiruje, kdyz je nikdo nechce?

Reálně než tvoje zbožná přání, to bude, že čína okopíruje a následně prodá RUSKOU techniku do světa a evropa ostrouhá…

Nejhorší je co děláš, ty „utěšovat se, je to ruské, takže žádná konkurence“, bohužel pro tebe, přes čínu to pronikne do světa a ty budeš sedět a čumět a lhát si do kapsi „to je čínské“ 😀

Pražák

Čína kupuje ruská civilní letadla? Povídejte, která?

Y.K.

Čína? Pokud vím, tak v Číně se dělá finální montáž Airbusů. Čína spíše přetáhla technologie z ruského vojenského programu, ale to je know how pro současné civilní letectví k ničemu. I jejich „vlastní letoun“ je technologiemi z větší části západní (kromě draku).

Ivo

Číňani okopírují cokoliv aby nemuseli vymýšet. Kdyby platili licenční poplatky, tak nic proti tomu. Ale oni podvádějí i ty Rusalky. Kopírují vrtulníky, letadla, naposled okopírovali MD 90/B717. A trvalo jim to cca 10 let…

Martin

Tohle jsou letadla, ktera si vyrabi pro svoji potrebu a specifika (Sibir, Dalny vychod, polarni oblasti). Tento konkretne ma nahradit AN-24, protoze Ukrajina jim tezko proda nahradni dily nebo je bude modernizovat. Diky sankcim nedovezou ze Zapadu, tak si to vyrobi doma. Kdo na tom vydela a kdo prodela?

Pražák

Kdo prodělá? Rusové, vyvinout letadlo, vybudovat montážní linku, udržovat dodavatelský řetězec a síť servisní podpory na letadlo, které se ( v lepším případě) vyrobí v pár desítkách kusů, je moc hezký způsob jak prodělat.

Karel_x

Není jen západní svět… Mám obavy, že si toho v nejbližších letech Západ vůbec příliš mnoho nekoupí a těžiště odbytu se přesune do Asie. Tím nechci tvrdit, že tam regionální iljušin uspěje, to jen abychom se tolik neopájeli vlastní důležitostí.

Pražák

To těžiště odbytu se do Asie už dávno přeneslo, tedy co se civilní letecké dopravy týče, ale vydělává na to Airbus a Boeing, případně Embraer či ATR. 😉

Ivo

ATR 72-600 je lépe vybaveno pro zimní podmínky než Dash 8.

Karel_x

Myslím, že ATRka jsou docela citlivá na namrzání křídla. Jako zásadní problém bych to ale neviděl. Je to jeden ze známých kompromisů při ekonomickém návrhu profilu křídla. Konstruktéři Fokkeru by o tom mohli povídat.