Ministr slibuje zpřísnění kontrol kvality železničních dopravců
Ministr mluví i o zpřísnění sankcí.
Ministerstvo dopravy chystá posílení kontroly plnění smluv se železničními dopravci na provoz dálkových spojů. V podcastu Cesty Zdopravy.cz to řekl ministr dopravy Martin Kupka.
„Budeme muset posílit kontrolu plnění služeb. Je to průřezový problém u všech dopravců. Občas nejsou schopni splnit podmínky patřičné vozby, kvality a standardů,“ řekl Kupka. K nedodržování smluv přišly do podcastu desítky dotazů čtenářů, dlouhodobě patří zejména nedodržování smluvní vozby k velmi diskutovaným tématům mezi cestujícími.
Situace s dodržováním smluv se výrazně zhoršila po zavedení pravidel ECM, která stanovují jasné kilometrické proběhy, za jak dlouho musí být vozidlo přistaveno k revizi.
„Myslím, že dopravcům šlapeme hodně na paty, pokuty šly loni do milionů korun, budeme sankce zpřísňovat. Na druhou stranu vnímáme to, že se vozidla po revizích vracejí se zpožděním, ta situace nebyla jednoduchá, zvláště po zavedení evropské normy ECM,“ dodal Kupka. Ten vidí v případě Českých drah částečně řešení i v tom, že dopravce posílí vlastní servisní základnu.
Dopravci se i kvůli materiálové krizi dostali do problémů ze dvou stran: výrobci mají zpoždění s dodávkou nových vozů a jednotek, opravny pak s termíny provedených revizí či modernizací. Řada náhradních dílů na trhu není nebo se na ně čeká i přes půl roku.
Ministerstvo dopravy zatím nemá souhrnné údaje o počtu a objemu pokut za loňský rok. Předloni byly uděleny pokuty ve výši 11 milionů korun. Část roku 2023 nebyla ještě vyhodnocena nebo nejsou kontroly vypořádány s dopravci.
Opravárenská krize Českých drah. Na návrat vozidel ze servisu čekají v průměru 98 dnů, déle než loni
„Za část GVD 2023, která je v současné době k dispozici, proběhlo celkem 117 kontrol, přičemž některé byly zcela bez zjištění, ale u jiných jsme zjistili více nedostatků při plnění smluv o veřejných službách. Součet uplatněných sankcí představuje zatím částku 1,390 milionu korun,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Stát ročně za linky dálkové dopravy zaplatí kolem pěti miliard korun.