Ministerstvo udělilo další pokuty RegioJetu za porušování smlouvy na lince R8
R8 8.5.24 10 Čistota vozové skříně RJ
Kvůli problémům s nedostatkem lokomotiv nedojel RegioJet s řadou spojů do Bohumína nebo vynechal brněnské hlavní nádraží.
Bohužel se i u RJ projevil syndrom rostouci firmy. Obecně – malé firmy o pár lidech jsou v začátcích dravé, flexibilní a tím pádem výkonné. S rostou cím počtem zaměstnanců je dožene nutnost potýkat se s problémy, které je chtě nechtě prostě potkají. A v molochu, ke kterému RJ za ty roky vyrostl, už prostě nemůže fungovat diktatura pod jedním šéfem. To co fungovalo jako opatření v době pár spojů, nemůže stačit v době kdy má spojů desítky a stovky. A jak je psáno níže, na R8 momentálně klesl hluboko pod uroveň s jakou tak přišel a ano, i pod… Číst vice »
Pokud tomu správně rozumím, maximální výše pokuty za rok je 37,9 milionu korun. Za poslední půlrok byly uděleny pokuty v souhrnné výši přes 500 tis. kč, tedy asi ve výši lehce přes 1,3% z maximální možné udělitelné pokuty. Je to moc nebo málo? Diskutujme:)
Ve středu jsem jel tou linkou R8 z Brna do Ostravy a všechno bylo v pořádku. Určitě minulý dopravce měl asi lepší WiFi, lepší občerstvení za nižší ceny a chodil nabízet občerstvení několikrát během cesty. Dále, kdy něco nefungovalo v druhé třídě, tak ho samozřejmě přesunul do první třídy a dál mu věci co jsou v té třídě asi více než vodu a džus a kafe zdarma ,ještě za něj doplatit sám od sebe doplatek do vyšší třídy. Myslím, že by se určitě u ČD tohle nestalo a vidím , že tady akorát lidí nemůžou překousnou, že to nejezdí ČD… Číst vice »
Já osobně cítím nej problém v nestabilním rozsahu a kvalitě služeb. Někdy jsou vozy a služby v pohodě a odpovídají tomu, co jsem si objednal. Jindy ne. Ale už jsem narazil na vůz, který odpovídal businessu a jel jako 2. třída. Když souprava začínal v Krpoli, mrknul jsem před delší cestou jaké jsou vozy a podle toho si kupoval jízdenky. Už jsem dlouho neviděl na R8 „lehátka“. Tak snad už tam nejezdí.
Zlatý a skvělý RegioJet.No jo hluboce se vám omlouváme že nedojedeme.
Ty pokuty jsou směšně nízké, mají alespoň o 2 řády výše
Tie pokuty sú smiešne nízke.
Inak mať zmluvne stanovenú maximálnu výšku pokuty je kvalitný meisterstuck. V podstate ak ju dopravca dosiahne tak už si môže robiť čo chce a nič ďalšie.mu nehrozí. Nerozumiem prečo by pri ďalšom porušovaní zmluvy nemalo dochádzať k navyšovaniu sankcie do akejkoľvek výšky.
Maximální výše pokuty je běžná věc a 10% je dost. Problém je, že se nic nekontroluje a nyní jsme teprve na pár procentech z té maximální výše. Do tenderu s neomezenou výší pokut by se nikdo nepřihlásil, to je velké no-go pro dopravce, výrobce atd.
Jančura je naprosto v klidu a v pohodě, ví že vůbec nic neriskuje. Výše pokuty nedosáhne nikdy ani těch možných deseti procent a i přesto by se provozování linky ještě vyplácelo. Navíc o linku nemůže ani přijít, nemá ho kdo v nějaké relativně krátké době nahradit.
Bežná možno je, to nič nemení na tom že je to nezmysel. Nie je dôvod aby ďalšie porušovania zmluvy neboli sankcionované. Maximálnu výšku pokuty si má dopravca limitovať tým že bude zmluvu dodržovať. Pokiaľ partner potrebuje aby v zmluve bola takýmto spôsobom limitovaná sankcia, je na mieste otázka akým spôsobom plánuje svoje zmluvné záväzky napĺňať.
To, proč tomu tak je, se od MD samozřejmě nikdy nedozvíme.
Předpokládám, že slušně napsaná smlouva bude mít klauzule, které umožní vypovězení, pokud bude docházet k jejímu soustavnému porušování, i přes uplatnění plné sankce. Otázka je, zda-li umí na ministerstvu dopravy takovou smlouv napsat (a vymáhat její plnění) JInak těch deset procent mi přijde dostatečných, pokud je služba dostatečně kontrolována. Je to slušný zásah do plánovaného zisku dopravce.
Nedávno jsem viděl další rozhovor s panem Jančurou. Hlavně, že mu dívají idiotské dotazy na letadla, ale v žádném rozhovoru nezazní otázka nebo kritika na údržbu vozů.
Co já dlouhodobě nechápu je tlak na směšně levné občerstvení (které je navíc často vyprodané) a přitom je viditelně poddimenzovaná údržba a čistota. Fakt nevím, jedině mě napadá, že nějaký přemotivovaný manažer RJ se snaží dokázat kam až dokáží jít s úsporou nákladů. A zrovna Radim Jančura, který sám sebe označuje za stratéga tohle přeci musí vidět, protože tohle pověst RJ dlouhodobě poškozuje.
Jenže: u závazkových linek veřejné mínění o dopravci nic neznamená. Byl nejlevnější – vyhrál, tečka. No a Ukrajinci ve spojích na Ukrajinu jsou zvyklí na ledasco. Proč se asi vykašlal na koupáky do Splitu?
Vždyť tam stejně se svými lokomotivami nemohl. Na každých hranicích lokomotivy měnili. Tam jely jen vagóny.
No z byznysového hlediska to dává smysl a já bych to udělal taky – vyměnil sezónní rizikovou záležitost za celoročně provozovanou linku.
Ale oni mu je pokládají, na každý rozhovor dostává otázky předem, ale on zásadně na tyto otázky neodpovídá, prostě řekne bez těchto otázek, nebo to celé ruším. No a co potřebuje vydavatel, článek a rozhovor s panem ředitelomajitelem… 🤣 Tak jednoduchý ten svět je…
Dělal jsem s RJ x rozhovorů a nikdy nechtěl otázky předem. Kolik rozhovorů jste s ním dělal vy, že tohle tvrdíte?
Tak je asi na čase, pane Sůra , se pokusit udělat další, a nejlépe se zaměřit na klesající kvalitu…myslím že hodně čtenářů by to tu zajímalo
Ptáme se opakovaně, například zde. https://zdopravy.cz/podcast-nedelam-to-pro-byznys-ja-chcu-menit-svet-rika-radim-jancura-164117/
Co na tom není k pochopení? Cestující na levné občerstvení slyší, a navíc je nutné vnímat to v kontextu: když RJ plánoval vstup na železnici, tak jídeláky měly reputaci předražených hospod – jednak tu jezdilo víc zahraničních poskytovatelů, kteří měli nastavené německé ceny, a i samotné JLV docela rýžovaly, než ČD přišly s konceptem ČD Restaurant a „novou gastronomií“, kde si mj. nastavily cenové hladiny. V porovnání s tím dortík za 9 Kč a sushi za 80 prostě zafungovaly fantasticky. RJ dokonce otevřeně přiznával, že občerstvení zpočátku bylo bráno jako cost center, ne jako zdroj příjmu. Teprve po čase se… Číst vice »
Třeba žiji v nějaké bublině, ale podle mě by lidi ten dortík kupovali stejně i kdyby byl za 20Kč, protože u JVL pořád stojí dvojnásobek.
Kafe zdarma a kus buchty za 10 kaček na české koleje patří. Hotovo dvacet! 🤣
Ano, navíc, když tu buchtu za 10 kaček mají vyprodanou už v Bohumíně 😀
Už brzy i ve vašem Ústeckém kraji. Váš RGJ:)
Představa a kvalita se kterou RJ vstoupil na české koleje a realita dnešních dnů jsou od sebe neskutečně vzdálené … asi jako Slunce a Pluto … Teď je to regulerně dopravce pro nejchudší a i tak přesně to vypadá … špína a nepořádek …
Vzhledem k tomu, že pronájem Traxxe/Vectrona stojí cca 35 000 Kč za den, nejsou udělené sankce příliš motivační pro RJ, aby si držel větší zálohy lokomotiv…
„Vlivem uvedené výluky mohou vlaky projíždějící vyloučeným úsekem navýšit zpoždění a v přípojných stanicích nemusí být od zpožděných vlaků zajištěny přestupy na přípojné vlaky…..“
Tady je škoda, že ta výluka přišla tak nečekaně. Vědět to dopředu, mohl se na to upravit JŘ. Na druhou stranu. Kdo by dneska chtěl přestupovat, že?
Bohužel jízdní řády se neupravují dle výluk už dlouhá léta. Výluka se max dá do poznámky….
Kdo by chtěl přestupovat – třeba ten, komu to kamkoli nejede přímo, že. Ovšem může pouze chtít, protože soudě dle přístupu plánovačů a vykonavatelů mají jet tací často rovnou raději auty…
Regiojet je bohužel tragickým příběhem české železnice. V začátku zcela nezpochybnitelný přínos v přístupu k cestujícím i kvalitě služeb. Jenže postupně se ukazuje, že provoz ve větším rozsahu vůbec nezvládá a že kvalita ve všem rapidně klesá. Majitel měl vždy jako hlavní terč ČD a plná ústa radikálních prohlášení, aby to nakonec dovedl do stavu, kdy jeho vlastní firma připomíná kvalitou ČD z roku 2000.
Problém z hlediska cestujících ale je, že získává další a další významné výkony, takže do chvíle, než to majitel celé prodá někomu kompetentnímu, budou nuceni trpět tenhle smutný chaos.
On se zase tolik nezhoršil. ALe ty vlaky jso udnes o 13 let starší, a ČD se opravdu o hodně zlepšily, takže opticky ten rozdíl je propastný. Nicméně zrovna na R8 to byla hrůza i v čd. Do vlaku často foukalo, pršelo i sněžilo. Záchody byly běžně fakt nechutné.
Je smutné, že RJ na R8 předvádí takový výkon, že nepřijde lidem lepší, než to co tu bylo.
Ale zhoršil. Dřív to aspoň nějak uklízel…
Za ČD nebyla R8 úplně ideální, ale oproti dnešku to bylo zlaté. Vlak měl dostatečnou kapacitu, v létě se dalo větrat, v zimě topit a bylo čisto… A dnes? V neděli večer na Brno 4 vozy, polovina zachodů v poruše, všude špína a bordel… a ještě je to celé dražší
Tak mě to jezdí kolem domu i zahrady a 4 vozy jsem tady nikdy neviděl… Vždy 5, v pátek či neděli až 7. Jestli se stalo něco mimořádného, je to možné. Vždyť u ČD je to na běžném denním pořádku – zkrácené soupravy, jiné typy vozů a Béčka na vlacích EC. Na Slováckých expresech si to aktuálně drandí i BDs. Za dob ČD byla R8 děs a hrůza. Je ale úsměvné, jak jsou naráz vyzdvihovány ty jindy tolik haněné vozy řady B, které zde tvořily základ vozby. Za mě mají oba dva dopravci ty samé problémy, akorát do jednoho se… Číst vice »
Zrušit…..
Přesně, za chronické nedodržnování by mělo MD vypsat nové VŘ a smlouvu s RJ pro hrubé porušení vypovědět.
A RJ dát na černou listinu
koukám na trati Kolín – Ústí nad Labem už celkem lokomotivy má tak svůj problém jen posunul na Moravu a co se týče té směšné pokuty tak vlastně ušetril
Na R23 zase nejsou vozy. I když abych byl přesný – nebyly na přelomu června a července. Několik dní jezdily dvě dvouvozové soupravy (myslím 2-3 dny) a necelý týden jedna dvouvozovka. Třetí souprava byla zase složená ze tří vozů Apmz DB, což znamená nedodržení požadovaného řazení a dalších ukazatelů ani na jednom provozovaném vlaku. Zvlášť v letních měsících potom posmrkaný interiér, nebo posprejovaný bílý DB vůz vypadají jako maličkosti.
Jančura se tváří, že to byla výjimečná situace (ne, je to naprosto běžný šlendrián). Stát se tváří, že jej potrestal.
To je jako z vtipu z doby totality: lidi se tváří, že pracují, a stát se tváří, že jim za to platí.
R8 je totální opad.. zaslech jsem že ČD se přihlásí do výběrka na tuto linku . Je TO JASNĚ od JPP ..ale všechno lepší než jančuruv svinčík. Minule jsem tím jel jen Studénka -Suchdol a už nikdy. A do Brna radši bouzovem. Výmluvy paní mluvky na výluku u Lipníku jsou trapné.
Akorát ČD se hlásí na posilové spoje. Které nebudou jezdit co hodinu. Akorát SŽ prý nemá dostatečnou kapicitu na úsek mezi Přerovem a Brnem. RegioJet na tom, co jezdí dnes, bude jezdit do roku 2027.
Prý mu chybí lokomotivy jo? Hlavně že včera jsem zahlédl jednu jeho žlutou 388 jak táhla jakýsi nákladní vlak s cisternama směr Ostrava…
Protože pronájem nese víc…
Chyběly mu například v pondělí, včera byl čtvrtek.
pronájem je na určitou dobu dopředu..
V den kdy neměl lokomotivy? A táhla někam daleko nebo na přikaz Spržele táhla zdechlinu z trati do první (dlouhé) stanice.
Tak RJ to netrápí, cestující vždycky nějak dovezou ČD.
Správně řečeno…. NĚJAK
žádný dopravce na našich kolejích bohužel nesplňuje standardy, které by si nezávislý pozorovatel představoval…
No jasné, takže RJ se na cestující vykašle, ale kritika jde na ČD… Klasika
Nemyslím si že Baraba kritizoval ČD. Spíš konstatoval celkový stav na železnici jako takové.
To nějak padne na pravobřežce až tam začne jezdit osobáky taky RJ. Dosud NAD a záloha za zrušené a zpožděné rychlíky odnáší ČD.
A cez koleje Ked Idu tak zasadne bez reflexnych vést, a skolenie vstupu do kolajiska to nemaju.
A dovnutra vlaku nešli? Ten úklid tam je katastrofa a neporiadok vo stanici Bohumín takisto. Úklid fajci na perónu, pytle zahadzuje po peronoch a vo dvore s kontajnermi hotový Augiášov chliev.
To samé bylo na Smíchově, když tam měl RJ ještě „základnu“
V článku se píše, že pokuta může být max. 10% z roční platby MD za R8, tedy až 37,9 mil. Kč. A tak se ptám, proč tedy MD dalo pokuty jen v řádech statisíců, když jsou na lince takové problémy? To je výsměch cestujícím ze strany MD a jeho naprostá neschopnost.
Odpověď máte v textu o počtu kontrol.
Nadpis měl být spíše takto: Ministerstvo je opět neschopné řešit potíže s RegioJetem na lince R8 a R23.
Spíš se nechce to řešit. Byl by to nebezpečný precedent. Já stejně dodnes nevěřím že ty rozstřely v roce 2019 byly čisté. Ne že by bylo dopředu určeno že vyhraje Jančura nebo Arriva, ale co podle mně bylo dopředu určeno bylo, že ČD nevyhrají. Jednoduše aby se jim ukázalo že nejsou nenahraditelní.
Marně hledám vaše podobná moudra v diskuzích o R14 a podnákladových cenách ČD. Tam už se nemusíte opírat o víru a spiklenecké teorie, ale soudy potvrzená rozhodnutí.
Nezaspal jste trochu dobu s omíláním chování ČD někdy před 20 lety?
Nezaspal, definitivní tečka za touto kauzou byla letos na jaře. Tedy tečka to není, hlavní viník stále nepochopitelně vede Drážní úřad a všichni se tváří, že je to v pořádku.
Tak hlavně, že kopete za Jančuru 🤦♂️
Jsem zvědav, co začnou nasazovat české dráhy na těch pár spojů, které by měly od příštího roku na stejné trase mít.
To, čím by měly vyplnit „díry“ na Ex1, Ex2 a R18, aby tam přestaly jezdit B-čka a Honeckery – uvolněné vozy z linek, kde začne jezdit ComfortJet
no soupravy jaké nevím ale myslím že lokomotiva tam bude
Dráhy tam nasadí něco hodně nadstandartního, aby tam co nejvíc vynikl rozdíl mezi jimi a žlutým hnusem.
Lokomotivy Eso a nějaké vozy z expresů. Třeba Bmz
Pokud to vůbec vyjede…
K čemu je dobré cestujícímu že dopravce dostane sankce když se nic nezlepší? K ničemu .
Nechce to Jančura už vážně zabalit na R8? To co na R8 předvádí je ostuda největšího kalibru. Od točení se na Svinově, přes dříve pravidelný obrat v Bohumíně na vlak který měl odjet před 5 minutami, aby se ušetřila souprava, až po absolutně neschopné zaměstnance, kdy vlakvedoucí není schopnej dát žádost na dispečera o přestup a raději se kroutí… A taky by se ministerstvo mohlo konečně na R8 pořádně zaměřit, vzhledem k prakticky stálému porušování smluv, například u řazení posilových vozů. Pokuta pár set tisíc je výsměch všem cestujícím, co bohužel museli jet s Jančurou…
on by to buď zabalil nebo vyřešil, kdyby pokuty byly na horní hranici možných sankcí, k tomu hezky vše medializovat… ostuda, že toto není Ministerstvo dopravy schopné razantně řešit
Tak když na MDČR je to sbor gerontů, bez kapky akční mladé krve, tak těžko čekat změnu k lepšímu ze strany MDČR. Už jen to, že by mohlo fungovat samoudávání ze strany dopravců a následná kontrola skrz IS SŽ (počet náprav, maximální rychlost ku příkladu) a v případě neudání sebesama násobně větší pokuty… Jo to bychom chtěli moc!
Jo, a ještě by se černí pasažéři taky mohli sami udávat a ušetříme za revizory.
Jak poznáte, že někdo vlezl do (čehokoliv) bez lístku?
Proč? Poznámka byla míněna tak, že by se černý pasažér prásknul sám.
Ono zrovna dopravce je za to ježdění placený a má dodržovat smlouvu, narozdíl od černého pasažéra. Pokud by zde byl systém samokontroly a udávání se, který by dopravce nutil se udat dobrovolně, protože by při nenahlášení nedodržení smlouvy hrozili násobne větší pokuty a revizoři jezdili častěji, tak ano udávali by se. V ideálním případě i případ maximální možnou míru pokut vůči kontraktu, kde by se po překročení musela vyhlásit soutěž a aktuální dopravce na dané lince by musel skončit…
Nezapomeňte, že v tom případě by stejné pokuty měli dostávat i další dopravci… Dle Vaší logiky by to brzy zabalili všichni…
Nebo by se do výběrek hlásili s reálnými cenami (tedy včetně záloh) a ne s předpokladem že se nic nemůže stát (porucha)
Výše pokut je stále marginální a snesitelná.
„Maximální výše pokut nastavená smlouvami s dopravci je spíše symbolická, může dosáhnout maximálně 10 procent roční platby.“
Tak ne že by nemohla být vyšší, ale 10 % z platby mi nepřijde úplně symbolické. Netroufám si odhadovat, jaká je marže, ale divil bych se, kdyby víc než 30 % takhle u linek vzešlých z nějaké formy soutěže.
Nebo to není jako roční maximální výše, ale za celou dobu trvání smlouvy? Pak by to skutečně bylo málo, to souhlasím.
Slovo symbolická je tam zbytečně a hodnotící, díky za upozornění.
Odliv cestujících, ubrání vozů, cestujících a hned je úspora.