Ministerstvo kvůli utajování mimořádné události posílá do Správy železnic státní dozor

Poškozený sběrač a chyba hradlařky v Černošicích 22.8. 2024. Foto: FB Skupina Trať 171Poškozený sběrač a chyba hradlařky v Černošicích 22.8. 2024. Foto: FB Skupina Trať 171

Správa železnic podle nového vyjádření na nahlášení „zapomněla“.

Čtvrteční zatajení mimořádné události v Černošicích, kdy kvůli zřejmé chybě hradlařky Správy železnic dělilo dva vlaky jen zhruba sto metrů od srážky, má další dohru.

Poté, co na událost upozornil deník Zdopravy.cz, pošle ministerstvo na Správu železnic státní dozor. Státní organizace ještě 24 hodin poté, co k ohrožení bezpečnosti došlo, tvrdila, že o mimořádnou událost nešlo.

„V návaznosti na uvedenou událost proběhne na Správě železnic státní dozor DÚ. Podle jeho výsledků rozhodneme o eventuálním dalším postupu,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Dva utržené sběrače a sto metrů od srážky. SŽ tutlala chybu hradlařky na koridoru

K události došlo ve čtvrtek na trati 171 z Prahy do Berouna. V zastávce Černošice – Mokropsy poškodilo stržené trakční vedení jednotku CityElefant. Zaměstnankyně Správy železnic na hradle Kazín poslala do obsazeného oddílu další osobní vlak. Ten do před ním stojící jednotky nenarazil díky tomu, že i u něj došlo ke stržení trakčního vedení. Vlaky od sebe dělilo zhruba sto metrů. Výsledkem státního dozoru je zjištění skutečného stavu věci a výzva ke zjednání nápravy.

Správa železnic událost oznámila jako poruchu trakčního vedení, v hlášení o mimořádnostech nebylo ve čtvrtek ani slovo o tom, že došlo k jízdě vlaku do obsazeného oddílu. Drážní inspekce kvůli tomu vůbec nejela případ šetřit; poruchy trakčního vedení jsou na české železnici prakticky každodenní záležitostí. Oznámení o jízdě do obsazeného oddílu se v hlášeních objevilo až v pátek večer, poté, co deník Zdopravy.cz na událost upozornil.

„V úseku došlo primárně k poškození/poruše trakčního vedení, takto se tedy událost i ohlásila. V té době jsme informací o nedovolené jízdě následujícího vlaku nedisponovali,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Na dotaz, kdo rozhodl o tom, že se informace o jízdě do obsazeného oddílu zatají, uvedla, že takové rozhodnutí nepadlo. „Při vyšetřování poškození/poruchy trakčního vedení zajistil vyšetřující zaměstnanec i podklady k jízdě vlaku do obsazeného oddílu,“ uvedla. Podle ní jízdu do obsazeného oddílu aktivně netajili. „Vlivem okolností s cílem zprovoznit úsek co nejrychleji opomněl vyšetřující zaměstnanec tuto událost nahlásit a učinil tak až následující den,“ dodala. Podle ní bude Správa železnic pochybení konkrétních zaměstnanců řešit. „Vyvodíme opatření, abychom takovým událostem předešli v budoucnu,“ dodala mluvčí.

Tagy 171 Drážní úřad Ministerstvo dopravy porucha trakčního vedení Správa železnic Trať 171
197 komentářů