Ministerstvo dopravy a České dráhy chystají nové přímé vlaky z Prahy k polskému Baltu
Lokomotiva Vectron v čele dálkového vlaku ČD. Pramen: České dráhy
České dráhy počítají s novým spojením od prosince příštího roku.
České dráhy počítají s novým spojením od prosince příštího roku.
A kategorie by to měla být jaká?
Před první válkou jezdil rychlík Wien – Brno – Breslau dnešní Wroclav. Rád bych v jednom dni jel i s přestupem z Brna do Wroclawi.
Super zpráva, do Polska je ze sousedních zemí asi nejlepší nabídka přímých spojení, za což může mj. systém náhodných výstřelů v Polsku. Pokud na trase ČR-Vratislav-Trojměstí bude platit Včasná jízdenka Evropa, přiláká to dost šotoušů (běžné lidi ani ne, ti spíš pojedou autem). Nabídka vlaků do Polska by se dala ještě víc vylepšit už teď za současného stavu. Dnešní TLK Doker by se dal z Lodže ohnout směr Wroclaw a ČR, do Prahy by přijížděl/odjížděl někdy v okrajových hodinách, tudíž denní proběh vozidel by byl efektivní. Dnes jezdí jen se třemi vozy, to na českém úseku bohatě stačí. 😀 Největším… Číst vice »
S tím protažením Sobieského do Štětína bych byl nejvíce skeptický, protože takto dlouhá trasa je na hraně doplnění vody a vyprázdění fekálky.
No nevím, Štětín-Gdaňsk-Varšava-Vídeň je sice dlouhá celodenní trasa, ale nikoli ojedinělá. Teď jezdí Hungaria z Hamburku do Budapešti, nedávno zase jezdila Vindobona Hamburk-Villach nebo Avala Praha-Bělehrad. Doker Praha-Vratislav-Lodž-Gdyně je sice kravina (to mě napadlo v souvislosti s tématem článku), ale protažení Sobieskiho do Štětína by mělo výhodu, že by se ušetřila souprava IC Gryf, která by se dala použít na jiný polský vnitrostátní spoj. Teď jezdí Gryf a Sobieski mezi Gdyní a Malborkem těsně za sebou, jejich sloučení do jednoho spoje se vyloženě nabízí.
To proboha neexistuje nějaké sledování kolik lidí ročně cestuje z Čech do Wroclavi? Spoléhat na to že se vlak zaplní v sezóně cestujícími k Baltu obdobně jako s RJ do Chorvatska je dost bláhové. Že v Polsku se vlak zaplní nepochybuji ale proč jim máme poskytovat tuto „přihrávku“?
Sami nemají dost vagónů pro vnitrostátní přepravu, tak si je musí od nás půjčit. Takže význam to má.
A proc ne, samozrejme by mel podil financovani odpovidat uzitecnosti pro nas a pro ne, ale pokud bude, proc nespolupracovat se sousedy na vzajemnem spojeni, ktere muze byt uzitecne pro oba?
Protože bude výrazně užitečnější pro ně
Proto píšu, že podíl na financování by měl odpovídat užitečnosti pro nás a pro ně… Pokud by to tak bylo, nevidím důvod nespolupracovat vlastně ani tehdy, kdyby to bylo užitečné jenom pro ně.
A bude tuto linku otevírat poklepem na pražec či čelo mašinky ministr dopravy , sám premiér nebo to stihne hradní stařešina ? Je to oživení FIP výletů nebo si to má na svůj provoz vydělat , případně to budeme dotovat jako závazek veřejné služby ? Mě to spíš připadne jako školné a ukázka toho , jak se to nemá dělat . Celoročně dva roky dopředu trasu , kde nejezdí kloudně ani busy to za mě bude provar ( tedy bez dotací ) A ikdyž mi jako daňovému poplatníku zatrnulo , je to zajímavá trasa a nejspíš ji využiji . Jen… Číst vice »
Současný superministr to naštěstí nestihne, tedy musíme doufat, že na podzim půjde ANO od válu.
Ano bude se jednat o linku v závazku, stejně tak jako se nedávno zaváděla nová linka do Č. Velenic.
Nemyslím si, že když tam nejezdí busy, tak že tam nebude poptávka, ten vlak bude o něco rychlejší než bus. Navíc na obou stranách hranice bude linka vytížená úsekovou frekvencí. Třeba rychlá vrstva v úseku Klodzko – Wroclaw určitě chybí, tam o vytíženost nemám vůbec strach.
Celkově si myslím, že tato linka má větší potenciál, než například expresy z Prahy do Lince, uvidíme.
Tak u linky v závazku se divím , že neoslovily Jančuru . S tím , že to chtějí i poláci by byla vysoká pravděpodobnost úspěchu trasy. Snad to vyjde i s ČD
Rychlík přes půl střední Evropy zaplníme v části trasy úsekovou frekvencí, tak to je gól. A kolik že pak ta sranda bude stát?
PS: Problémy spojení Kladska s Wroclawí ať si řešej v Polsku, to doopravdy není náš problém.
Zas ne tak moc, polský úsek si bude logicky doplácet polská strana a jestli budou soupravy ČD, tak dostanou za ni dostanou od Poláků zaplaceno.
Pokud bude ministr dopravy z koalice Piráti + STAN, provoz vlaků do Polska pravděpodobně nebude blokovat.
nevyplatilo by se na takovouhle relaci polonizovat banany (150/151) ?
možná to tak nějak dopadne, pokud by např. v Polsku nejezdili po ETCS tak by se to snad i s přepřahem v Oustí vyplatilo….nevím jaká je potřeba toto tahat vectronem…
Dá se vůbec teď jet do Polska na otočku nebo musí být test? Omlouvám se že nepíšu k tématu ale nějak se v těch opatření ztrácím.
Hromadnou dopravou nevím ale autem na otočku stejný den zpět bez omezení .
Jedno čím, ale nesmí to být více než 12 hodin v posledních 14 dnech. Pak taky záleží na účelu cesty, ale tam se to dá vždycky okecat (např. nákupem nebo pobytem v přírodě).
Raději bych viděl přímé spojení z Prahy do Liberce… a ještě lépe po lepší trati Správy železnic.
https://idos.idnes.cz/vlakyautobusymhdvse/spojeni/vysledky/?f=Praha&fc=1&t=Liberec&tc=1&direct=true
Kdyby byla lepší trať, mohlo by to konkurovat silniční dopravě. Liberec je 3. nelidnatější město Čech, 5. nejlidnatější město ČR. Vedle je Jablonec nad Nisou, který je také lidnatý. když napadne sníh, je Paceřák nebezpečný… a nyní i Rádelský mlýn.
Zdravím Vás. No Rádelský mlýn, to je krásný příklad zbytné investice. Ty peníze se jinde mohly využít lépe na něčem potřebnějším. Že prý to tam bylo potřeba kvůli nehodám, když nějaké pako nepochopilo, že když odbočuje a jede do zákruty, že prostě musí adekvátně snížit rychlost. Až to tam dostavějí, tak pro změnu budou tupá paka létat z toho nadjezdu.
Rádelský Mlýn byla prostě a jednoduše past, ten předělat potřeboval. Vyráběl spoustu střelců v protisměru. Takže ne zbytná – nezbytná!
Jó, to si počkáme hodně let…
OK- proč ne. Akorát se mi jeví podivné, když se trať z Chocně do Ústí nad Orlicí má rozkopat , nikdo neví, jak tam provézt dnešní vlaky, poslanec Kolovratník vymýšlí nesmysly a do toho v tomto úseku zavedeme novou linku….
Trať z Chocně do Ústí bych jako problém neviděl. Kopat se začne letos na jaře a dokončeno by mělo být v roce 2023. Vlaky do Polska mají dle stanoviska vyjet až v prosinci 2022, nebo dle MD ještě o rok později, takže se s tím asi i počítá.
Klidně ať jezdí. Ale je to teda vpradvě grotestkní panoptikum. Domlouvá se to snad jako vpád do Ruska či let na Měsíc. Několik ministrů musí dát hlavy dohromady, aby mohl jezdit mezinárodní vlak. Si představte, že by se takhle, rok dopředu, musela firma domlouvat zda vyveze vyrobené stroje či nevyveze stroje.
S Poláky to bylo a je vždy takové.
Jestli tady nebude problém také na naší straně: Ústí n.Orlicí – Choceň, Pardubice.
Anebo příprava projektu RJ do Chorvatska…. inu státní má času dost…
Soutěž, nic?
Poměr modrogumních socialistů je tu teda větší než bych čekal:) Přidělovat novou linku automaticky dvěma dominantním dopravcům je prasárna, obzvlášť když RJ či OeBB opakovaně dokazují, že jsou schopné sehnat vozy a spolehlivě rozjet novou linku.
A bez dotace.
Čekám kdy se zase zavedou noční lůžkové vlaky Košice – Františkovy lázně přes Karvinou a zpět. Slavné vlaky Exelcior, Kasovia ,Termál .Dnes se dostat v noci z Karviné do Chebu bída a utrpení .Zlaté ČSD.
Kolik v té době bylo aut mezi lidmi, když tyto vlaky jezdily, a jak snadné a levné je vlastnictví auta dnes. Jsou to rozdíly řádech, takže logicky se to muselo projevit bezprecedentním poklesem poptávky po vlacích.
A na jaký průšvih jsme si tím, že se dneska bez auta dá velmi obtížně obejít, zadělali…
Do toho postupuje stavba dálnic D6 a D7. Vlak nemá šanci konkurovat ani po zastaralých uhelných tratích přes Louny nebo Lužnou, ani po cca 50km delší trase přes Ústí. Možná ještě přes Plzeň do toho Chebu.
Zase noční spací vlak z Karviné by to i po těchto tratích (asi přes Plzeň, aby obsloužil i Mariánky) stíhal v pohodě, spíš by ho ještě bylo potřeba někde zdržet, aby nebyl v cíli nepohodlně brzo. Otázka je spíš poptávka a s ní úzce související schopnost takové spojení prodat. A i mezi těma Varama a Prahou by těch + 50 km zajížďky na trase výrazně přes 100 km neměl být pro železnici problém dohnat nebo aspoň dojet srovnatelně a nabídnout větší pohodlí. Jenže to by vyžadovalo, aby aspoň koridory a hlavní tratě odpovídaly (všechny, ne sem tam nějaká výjimka) možnostem… Číst vice »
Ty Excelsiory a Cassovie, kdy první jmenovaný vydržel jezdit ještě po roce 2010, byly pozůstatky Československa. Od Mostu po Cheb žilo hodně lidí z východního Slovenska, kteří třeba v Žatci, Kadani, Karlových Varech, Chebu, Mariánských Lázních, nebo Boru u Tachova sloužili jako vojáci. Hodně ji pracovalo také v podkrušnohorské průmyslové oblasti. Po druhé světové válce rovněž osídlovali tyto kraje po odsunutých Němcích. Všechny tyto skupiny a komunity chtěli být s rodným Východem ve spojení. Dnes už však jsme často na 3., 4. té generaci, kteří již na své kořeny a vzdálené příbuzné zapoměli.
Bude to v roce 2022 ještě aktuální. Letos RegioJet nabízí Split a Rijeka. Snad se povede i autovlak do Splitu s lůžky ZSSK . K tomu vyrazí Optima express na Černé moře. Čím bude zajímavější ten Balt?
Třeba tím, že tam v létě není takové vedro jako u nás 😀
V roce 2019 byla průměrná teplota za červen až srpen 22,9 stupňů Celsia. Co to tady furt melete o nějakém vedru ? Absolutní většina lidí jezdí v létě na dovolenou za teplem, ne za zimou.
A mezi jakými hodnotami kolísá ta teplota?
Někdo nebyl ve výhni města, kde nebyl problém dostat i 45°C. A ani noci se moc spát nedalo. A to celé v relativním suchu. Proti tomu je Balt i Jadran chládeček.
Jinak zde jsou podrobnější informace k vlaku v polštině: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pkp-intercity-rozmawia-z-kolejami-czeskimi-o-pociagu-praga–wroclaw–gdynia-100843.html
Zavedení tohoto vlaku také konečně dává odpověď na to, zda by EC Praha – Brno – Vídeň / Budapešť by měly zastavovat v České Třebové.
Odpověď je jednoznačná: ne. Měly by zastavovat v Ústí nad Orlicí, protože tam může vycházet návaznost z Polska na směr Brno / Budapešť a opačně. Podobně, jako např. v Ústí nad Labem je možné přestoupit ve směru od Drážďan a Berlína do Karlových Varů a Chebu. Tento přestup byl před koronakrizí využíván Němci, co jezdili do Varů do lázní.
Do největších polských měst (Varšava, Krakov) je spojení dostatečné a nevede tratí o které jedná tenhle článek. Trať na Wroclaw není dostatečně rychlá, poptávka je slabá, tudíž nevidím důvod proč by mělo tohle spojení být pro někoho atraktivní.
Wrocław je velkoměsto evropského významu.
Nepřehánějte, je to stejná díra jako většina polských měst, a ten význam je pro Čechy spíše podprůměrný
A bude to stavět i na některých stanicích na trati 024? My máme toho Leoše po krk, třeba vznikne konkurenční prostředí. Byl by jsem rád za to, kdyby to stavělo v Ústí nad Orlicí, Letohradě aspoň. Chudáci ČDéčkáři, musí teď kvůli Leošovi jezdit tak daleko, kraj si myslel, že všichni přejdou pod soukromníka, ale mýlili se.
Kdo my?
No ty určitě ne
Asi myslí lidi okolo trati 024.
V těch obcích proběhlo nějaké referendum?
Spíš myslí nádražáky kolem trati, kterým přestala platit režijka 😀 . Normálním lidem se po Regiokrámu, ani béčkách na osobácích, nejspíš nestýská…
Tohle by mě konkrétně zajímalo, v čem je ten LE tak špatný. My tam s ním tedy jeli se ženou jenom jednou na výlet, vlak byl nový a fajn, jel včas a bez problémů, ale taky se k nám cestou zpět přitočil nějaký místňák a nadával, že to tam jde dole kopcom. Může to prosím někdo podrobně popsat?
1. Uzavřeli čekárny, ve kterých mají pouze svoje pokladny, zatímco o pár kilometrů dál, má čekárna, která je otevírána pokladním ČD OTEVŘENO, a u nás Leo vylepil, že z koronavyrových důvodů je zamčíno, už asi půl roku, zajímavý, že svoji pokladnu v Letohradě, kde je i poklad ČD, tak tam mají otevřeno, zneužívají toho, a šetří na personálu. Dále ty jejich dieslové vlaky jezdí až do Prahy, a a bez přestupu to taky nemusí být úplně, v Letohradě se doplňuje nafta, takže argument, že s ČD se muselo přestupovat v Lichkově je rázem neplatný. Asi před půl rokem vyhnali celý… Číst vice »
Špatný je v tom, že nasazuje motoráky na elektrifikovanou trať. Kdyby tam jezdil s něčím elektrickým, možná by zas tak špatný být nemusel.
Do Králík vedou dráty? Odkdy?
Mě vyhovuje , že jedu do Prahy bez přestupu . Dál není trolej , proto nafta.
Zbytek jsou modré žvásty a režijky , které jsou sice slyšet ale pro platící a nezaujaté cestující nic důležitého . Ale žášť je u drážních odborníků i vůči Arrivě , kde do Liberce vymýšlely trasu přes Turnov jen aby vlakem ČD . Buď finanční zoufalost a maximální využití režijek , odpor ke konkurenci nebo spokojenost se strojem typu 814 .
chtěl jste říct nějakým hybridem, třeba elektrika+diesel, elektrika+aku..
A proč máte toho Leoše po krk?
Platí se tam za jízdenku.
Právě, že za jízdenku se tady nepaltí, chybí personál
Už dávno ne
Kdyby jenom to. Jezdí s dieslem pod dráty, až do Králíků. A tam, kde se vždycky přestupovalo, je jen zastávka. Navíc nejen že neotáčí lokomotivu, o ani neodvěšuje a neobjíždí soupravu.
To se platí vždy, nebo vy snad dostáváte jízdenky zadarmo?
Já s tím problém nemám, ale někteří vybraní zaměstnanci pár státních firem jsou z tohoto faktu na prášky.
Uf, už jsem se bál že na mizině…
Odhaduji, že se bude zastavovat: Letohrad, Jablonné nad Orlicí, Lichkov. Klasika.
V Lichkově asi ne, proč by mezinárodní vlak zastavoval v takové díře?
Protože se to tak dělalo vždycky.
A taky se tam vždycky přesedalo do Králíků a je drzost tam jezdit přímo! To svět neviděl, matka dráha věděla dobře jak to má fungovat.
Když tam bude přípoj do/od Králík, tak zastavování v Lichkově dá smysl.
Tak proč by měli do Králík jezdit přímo, když si mohou přesednout na Lichkově.
A taky proč by měl kraj měnit JŘ, kvůli pár mezinárodním nadvlakům, ve kterých nejspíš nebude platit Iredo.
1. Třeba pro cestu Králíky – Polsko nebo rychlou cestu Králíky – Pardubice, Praha. Stejně tak když by byl v Lichkově přípoj na Dolní Moravu, tak už to může přimět více turistů využít hromadnou dopravu, v současné době to není žádná sláva, což je vzhledem k infrastruktuře škoda, 6 párů rychlého spojení s jedním přestupem už je zajímavých. Jde o to využít maximální potenciál.
2. Z jakého důvodu by nemělo platit IREDO?
Třeba proto, aby se zlepšilo spojení do odlehlého pohraničí? Nebo aby se z toho pohraničí do Polska nemuselo cestovat přes Letohrad nebo Ústí n.Orlicí?
A takové důvody, jako např. výměna strojvedoucích, vás nenapadají?
Bylo by fajn, kdyby existovalo i přímé spojení s Německým Baltem
Kiel Hbf bych řekl stačí. Nejede to sice přímo na pláž, ale účel to může splnit
Ještě nedávno byly Rostock a Warnemunde
…a hlavně Ostseebad Binz. No a spojení existuje teď, jen holt musíte půlhodinku počkat v Drážďanech. Když to ale vydržíte, odměnou může být skutečnost, že IC do Warnemünde takto po půlhodině navazuje od všech EC z Prahy. 🙂
No a to je právě ono ,již před rokem vznikl podobný nápad,dnes o tom začnou jednat a v GVD 2023 to možná pojede.Jistě chápu ,plete se do toho MD ,ale je to jasné ČD je a.s ,ale jediný akcionář je stát a úředník úřaduje a to na dlouho.Jak by asi dopadla při tomto postupu Jančurova Rijeka ,vyjelo by se příští rok.Ano můžu mít státní podnik v dopravě ,ale ne moloch ,kde nápad realizuji za roky a to už je tam konkurence.Jinak PKP dlouhodobě nemá vagony a lokomotivy také asi potřebujou.Otázka je jestli se něco nezmění a nebude se přepřahat v… Číst vice »
Tak ono ten termín závisí na stavu tratí v Polsku protože tam probíhají rekonstrukce.
Je to hezké snění , ale asi se většina lidí na Balt vykašle jestli se vzpamatuje Optima expres Lublan – Zagreb – Bělehrad – Černé moře. Zatím na něj nikdo neudělal z Prahy pořádné přípoje. Ten Balt se jezdí díky tomu, že nic jiného není.
Ma być podobno w Polsce jako IC. Weekendowy na IC/TLK.
tak si půjčí od Carga hrbatou řady 130 v polonizované verzi. to by šlo ne? nebo to budou tak dlouhé vlaky, že půjdou tahat jen nějakým šestikolákem.
Trochu mi uniká záměr smysl pořizovat vectrony na cestu do Wroclawi a především důvoud, proč jsou ČD cestou kooperace s polským partnerem. Na tento výkon by v klidu dostačoval polonizovaný peršing a nové lokomotivy by šlo smysluplněji využít jinde, nebo se mýlím?
Polonizovaný Peršing má problémy s tím , že v Polsku je 3600V místo max 3300V .
A proto tam teda 163 ve službách ČD Cargo denně jezdí?
Nákladní vozy je třeba vytápět?
163 byl pravidelně nasazován i na EC Sobiesky z Ovy-Svinov do Krakova.
163 jeździły po całej Polsce z InterRegio Przewozów Regionalnych.
ona elektrická loko řady 163 neumí topit? problém býval a je u dieselů, tam mnohdy nebyl parní generátor (pokud bylo parní topení) nebo příprava na elektrické topení (a taky to dost odebírá z výkonu loko), ale u elektrik běžných řad používaných i v osobce…
PS: i některé nákladní vozy se musí vytápět, třeba kotlové na dehet nebo i různá lepidla a některé kyseliny
Na železnici se především začnou dělat změny řádově zásadnější, ohledně budoucnosti celého neudržitelně předotovaného molochu. Úvahy o zmíněných spojích jsou zcela irelevantní a s ohledem na situaci naprosto naivní. Po volbách bude třeba začít z gruntu znova a masivně optimalizovat.
A všechno se začne řešit politicky! Technický stav, výhody železnice typu lůžkové vozy pohodlí nehrají roli jen ekonomika a politika se bude zase řešit?
Ekonomika je v tomto zcela klíčová, ač ty si to nemyslíš. Zajímalo by mě, jak vypadá tvoje domácí hospodaření. Nebo na to máš nějakého opatrovníka, co to řeší za tebe?
Souhlas, ekonomika je klicova. Ale mela by se pocitat cela, vcetne externalit. Pro verejne finance klidne muze vyjit levneji lehce zadotovat vlak nez platit dusledky toho, ze vsichni jedou vlastnim autem. A vcetne toho, jakej muze mit jednotlivej prodelecnej spoj prinos jinde diky tomu, ze doplni vyhodnej celek.
Proste ekonomika jo, ale ne jen na urovni ucetnictvi, ktery vidi jen primy naklady a primy trzby za jizdenky.
V době, kdy je železniční doprava doslova na kolenou, právě teď plánovat vláček s naprosto marginálním významem kamsi do pšonska je vrchol ignorantství až drzosti. Doufám, že se firma probere z pochybných iluzí a management začne pracovat na krizovém plánu a strategii pro udržitelné fungování.
Kolik dálkových vlaků od nás dnes do Polska jezdí? Pár kousků přes Ostravu, to je všechno. Nabídnout nové možnosti přeshraniční dopravy je dobrý nápad.
třeba kalina přestane jezdit vlakem. to bude sláva na železnici.
A budou tim jezdit jenom režisti, co by tam taky nějaký dotěrný hmyz, frekvence, substrát otravoval! Hlavně pošlete prachy!
Jaké vagóny tam nasadí?
Tipnu si, že polské. 🙂 Podívejte se na řazení co jezdí na EC Sobieski, Moravia a Polonia.
To s tím moc nemusí souviset, tyto vlaky skrz ČR jen projíždějí, tak co by na nich dělaly české vozy. Naopak na vlacích z Prahy do Polska jsou samé vozy ČD.
To se nemusí dělat vyběrko?
Je podle mě chyba to vnímat jako „vlaky k moři“, to je zas nějaká PR zkratka. Vždyť to pojede přes velká polská města, to je přece hlavně o „normálním“ mezinárodním spojení.
Asi máte pravdu, ale nebylo by od věci v sezóně zařadit nějaký spací vagón. Myslím, že by si své zákazníky našel.
Zavedení tohoto vlaku je jednoznačně dobrá zpráva. Je sice pravda, že je to velmi pravděpodobně i kvůli nedostatku vlastních vagónů PKP IC a nutnosti si je půjčovat od ČD, nicméně pokud tento nedostatek se dá i využít, tak proč ne. Doplní to stávající nabídku v režii LE a KD, a to je jedině dobře. Ještě by to chtělo, aby v případě, pokud půjde o noční vlak, aby tam bylo řazeno dostatek spacích vozů, což je v Polsku trochu problém. Rychlíky k Baltu, které už pár let jezdí z Bohumína, byly před koronakrizí využité docela solidně už z výchozí stanice. Až… Číst vice »
ano, základ budou polští cestující, tím se konsensuálně ČD rozšíří do polska s tamějším vyšším jízdným, prostě vývoz naší služby. jen více a větší kapky. obdobně ČD dost vydělávaly na mezinárodce v Německu a Rakousku
Na území Polska bude platit vnitrostátní tarif PKP IC. Nevím, co tady píšete za nesmysly.
Tarif PKP IC je výrazně dražší na kratší vzdálenosti, je to ale kvůli tomu, že dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové a cestující na kratší vzdálenosti by zbytečně zabírali místa těm, kteří jedou delší vzdálenost.
a jízdné za polský úsek zinkasuje kdo? v důsledku ČD. protože tady asi moc žádné vyrovnání výkonů polských dopravců na území ČR nebude, že?
U IC v Polsku zase takový rozdíl není. Jako příklad uvedu trasu Walbrzych miasto – Jelenia Gora (56km). IC stojí 14Zl (aktuálně 81Kč), osobák KD 12Zl (aktuálně 69Kč). Stejná vzdálenost u ČD bez slevy 94Kč, odpovídající přímý úsek IREDO 76Kč. Takže v cenách nevidím nějaké velké rozdíly.
Netušíte někdo, jaká je dnes intenzita provozu nákladních vlaků přes PPS Lichkov? Děkuji.
Velmi nízká. 1-3 páry vlaků denně.
Díky, toho jsem se obával. Jednu dobu tam nejezdilo skoro nic, takže moc se toho nezmenilo 🙁
A že ministerstvo ve spolupráci s RJ nejedná o přímých vlacích do Splitu?
Jezdily by systémově v taktu po celý rok? Stejně to bude MD platit jen na hranice, spojení k Baltu bude jen bonus. Z mého pohledu se jedná o srovnatelný projekt s rychlíky do Č. Velenic.
Pokub by byly Jadrany objednany, jezdily by systémově v taktu cely rok, stejně jako tyto Baltiky.
Záleželo by na tom, jestli by byl někdo ochotný to platit po celý rok v zahraničí.
S Velenicemi je srovnatelný v tom, že to je ještě větší rozhazování peněz z daní. Protože do Třeboně tim aspoň občas někdo jede. Tak snad bude mít nová vláda rozum a v říjnu to zarazí.
Do Třeboně asi stejně jako do Letohradu.
Také si myslím, že nová vláda bude mít rozum a bude podporovat veřejnou dopravu, jak ostatně některé strany s vládními ambicemi mají v programu a také udělá tu trochu pořádek v bordelu, který tu vytvořila vláda současná a bude podporovat projekty pro skutečný velký rozvoj železnice.
Letohrad má dálkové spojení třikrát denně, jednou přes HK a dvakrát přes Pardubice, na to, že to není ani okresní město nebo třeba významné lázně to bohatě postačuje, když kousek odtut v Ústí staví každou hodinu rychlík oběma směry.
Letohrad má poměrně velkou spádovou oblast. Spojení přes HK neberu jako dálkovou linku, tam je JD naprosto nekonkurenceschopná. Stejně tak lze argumentovat u Třeboně, že mají kousek do Veselí, kde staví rychlík každou chvíli.
Máme tu spoustu okresních měst, které ryhlíkové spojení nemají vůbec. Takže když má mít Letohrad, tak až v závěsu za okresními městy.
Asi to bude tím, že někde chybí infrastruktura.
tak je vyjmenujte. spousto. A nezapomeňte na Orlovou bez vlakového spojení. mne napadají akorát Znojmo (pouze Sp), Jíčín, Náchod (kousek od tam je Starkoč, kde staví rychlíky), Rychnov (ta sranda lokálka se nedá nazvat železničním spojením), Kroměříž (cca stanici od koridorové stanice Hulín), Chrudim (kousek od Pardubic, slušné napojení na koridor), Jablonec (kousek od Liberce), Louny (ale kousek do Mostu), Tachov, Prachatice, Český Krumlov. pointa je totiž ta, že je blbost, aby to někde nestavilo, když to tam pojede z důvodu, že jinde nestaví rychlík, protože tam žádný ani nejezdí.. Stejně je trať jednokolejka, tak se bude muset někde vykřižovat… Číst vice »
Jak jste si odpověděl neokresní město Letohrad je kousek od Ústí, Králíkům to nepomůže. Ještě vám tam chybí Jeseník, Pelhřimov a nebo Frýdek-Místek a to zas tak malé město není. Takže těch okresů zas tak málo není.
tak do Jeseníku si rychlík pamatuju, mea culpa pokud nejezdí. Polhřimov, ano jistě. a F-M, pravda pouze nějaký spěšňák od Val-Mezu? tento kraj opravdu neznám. ještě Nový Jíčín připojený šukafonem na koridor.
podstatné je, že drtivá většina okrasních měst krom těch co jsou buď někde pod horama nebo příliš blízko koridoru rychlíky má.
Což ovšem nutně neznamená rychlík do Lichkova, tam stačí šukafon.
Nová vláda a rozum, to asi je příliš velké sousto.
Tak ty vlaky budou podle mezistátní dohody s Polskem ty je tak nezruší.
A ta mezistátní dohoda s Polskem už byla uzavřena? Kým? A už ji taky ratifikovali oba parlamenty?
A podepsali pan Císař, že může dráha vésti vlak do uzemí cizího Pruska? Nepodepsali. Tak vidíte, nebude baltických herynků.
Tak to bude velká sláva, pojede vlak do Wroclawi!
Nooo… Že by si dali raut ministři CZ, SK, AT, HU, SI, CR i RS kvůli nějakému soukromému vlakovému spoji? I se zástupci tamních železničních správ? To by padlo hodně jídla a pití.
A vypadlo hodně peněz z okna…
Takže na koridoru buď je nebo není kapacita, podle toho jak se to ministerstvu hodí. (Jestli je zrovna třeba zaříznout open-access konkurenci / nebo vyrobit nový dotovaný produkt)
Očekávám, že půjde o noční vlak a možná jen sezónní. Na ten kapacita je. Dokázal bych si třeba představit, že v Pardubicích vjede do trasy dnešního 898. Ale jsou to samozřejmě jen úvahy.
Mají to být 4 páry celoročně.
Tak to je asi skutečně megalomanské. Častější spojení Pha-Waw si dovedu představit, ale to by museli Poláci zrychlit trať.
Budou jezdit 4 páry každý den, je to v tom článku z loňského února.
https://zdopravy.cz/ministri-chteji-zavest-kazdodenni-zeleznicni-spojeni-praha-vratislav-41834/
Oni to omezí. Bude to jezdit prázdný.
Jaký bude zájem Čechů jet k Baltu? Radši by měli obnovit vlak do Benátek, o kdysi jezdil plný.
Já třeba k Baltu jezdím rád. Před koronakrizí jsem jezdil vlakem TLK Rozewie v trase Jelenia Góra – Gdynia.
To jsme si všimli, propagujete to tady neustále u každého článku, který se zmiňuje o Poľsku. Často i hodně nekriticky a neobjektivně.
Minimálně letní noční vlak Bohumín – Hel býbvá slušně zaplněný a slušně bývá celoročně zaplněný i vlak do Gdyně, který jede z Vídně.
Zájem nebude nic moc. Navíc množství cestujích Hradec – Wroclaw je malé. Lidi nemají známé na druhé straně hranice. Je to vidět i z počtu spojů před koronou. V podstatě nic.
Než vlak začne jezdit, tak přibude hodně km nových dálnic v Polsku a u nás dálnice do Jaroměře. Vlak nebude moci silnici konkurovat.
To samé se dalo říct i o Rijece nebo Lublani. Když tam žádný normální spoj nejezdil, tak tam přece moc lidí nejezdilo, že? Známé tu lidé rozhodně mají, ovšem v současnosti jezdí autem, nikdo se netrmácí s několika dopravci motoráky v pohraničí kromě pár nadšenců a turistů. Z vlastní zkušenosti byly vlaky z Bohumína na Hel vždy narvané a vyprodané (šlo kupovat pouze u pokladny) týdny předem. Sami jsme na to narazili, chtěli jet vlakem a na začátku prázdnin jsme už nesehnali místo ve vlaku na konec srpna. … Tak jsme jeli Flixbusem a zatímco autubus byl v pohodě (dvoupodlažní… Číst vice »
Ten RJ vlak do Rijeky je dobrý v tom, že ráno člověk dostane do cílové destinace a přes noc může spát. U tohoto vlaku se bude muset rozhodnout, jestli také pojede přes noc a bude pro dopravu lidí k moři, nasadí se spací vozy atd… Nebo pojede ve dne a bude sloužit pro spojení měst. Logičtější mi přijdou ty spací vozy.
4 páry denně znamenají velmi pravděpodobně tu denní sedačkovou verzi. Maximálně by se dala doplnit spacíma vozama na posledních večerních spojích, pokud by byly k dispozici a pokud by se to vyplatilo.
Jízdenky na vlak Bohumín – Hel je možné kupovat i v e-shopu ČD. Prodej jízdenek začíná 30 dní před datem odjezdu, je ale třeba si jízdenku koupit ihned po uvolnění prodeje, protože se rychle vyprodají (a dálkové vlaky v Polsku jsou povinně místenkové, takže počet míst je omezený).
Asi jste si chtěl koupit jízdenku ještě předtím, než prodej byl zahájen.
Balt proc ne, je to u more a neni tam v lete tak (pro mne) nesnesitelny vedro jako na jihu. A je to do pristavu, ze kteryho se da pokracovat do Svedska (na to by bylo fajn mit to aspon v sezone jako autovlak, pokud by to bylo snadny zaridit)
I když je samozřejmě otázka, jestli by to autem nevyšlo furt líp přes Rostock nebo Sassnitz. Nicméně bez auta by to jako alternativní cesta do Stockholmu s návštěvou Gdaňsku nemuselo být nepoužitelný, je tam výhoda, že to pluje do Nynashamn hned u Stockholmu a ne jen na jižní pobřeží.
Každopádně je to spíš jen další možnost využití, pokud ty vlaky budou, nemá smysl to uvažovat jako argument, proč by měly být.
Vzpamatujte se, lidi jezdí na letní dovolenou za teplem …
Zdaleka ne všichni, nás, komu přílišný teplo nedělá dobře, na jih jezdíme kdyžtak radši v zimě a v létě zase zdrháme na sever nebo do hor zas tak málo není. Jasně, těch teplomilnejch je určitě víc, ale nikdo jim to taky nebere. Můžou být spíš rádi, že jim nezabíráme další místa v jejich oblíbených (často už tak silně přelidněných) letoviscích.
To by asi cena byla na trochu jiné úrovni než tyhle dobytčáky, které jenom zabezpečují vozy pro PKP.
Nechápu proč by MD mělo objednávat mezinárdní vlaky. Když to chtějí ČD jezdit, tak ať jezdí na komerční riziko, podobně jako jezdí Regiojet do například do Vídně.
Taky je snad nějaká životní úroveň? Ten Baltik Praha – Lichkov – Wroclaw – Lodz – Warszawa – Gdansk ještě pamatuji. Je mi jedno kdo to objedná, ale proč jako občan mám trpět tím , že nic takového nejezdí? A bude to jezdit až půjdu do důchodu pěkně děkuji.
At vam tam klidne lita vrtulnik je mi to sumak ale proste nemam jedinej duvod dotovat ze svych dani vase soutous vlhke sny k mori
Jasně důchodce poslat do plynu, aby se neplatili náhodou z daní.
Slušná demagogie, dotuje snad někdo např. mezinárodní autobusové linky? Ne, medituje, tak proč se mají dotovat mezinárodní vlaky? Ty má jezdit dopravce na své riziko, to že chcete jet k Baltu je Vaše věc, rozhodně to není ZDO.
Víte o tom že ty mezinárodní vlaky se dotují jen v rámci ČR a většinou vycházejí bez mezistátních dohod? A ty jsou na úrovni států a ne dopravců.
Což znamená, že je to dobře? Není, mezinárodní doprava má jezdit na komerční riziko.
To by dávalo smysl, kdyby letecká a silniční nebyly dotovaný (ať už přímo, nebo osvobozením od placení svých externalit).
Nebojte se, obojí bude v budoucnu drasticky zpoplatněno…😈
Ale z Prahy do Wroclawi už jí vláda dojednává, to je v současné době ten největší problém. Není mezistátní smlouva pro rychlík do Wroclawi s Vectronem!
„…dotuje snad někdo např. mezinárodní autobusové linky?“
Ano, my všichni našimi penězi megalomansky utápěnými v údržbě a neustávající výstavbě silniční sítě.
Už jste slyšeli o spotřební dani z PHM a mýtu?
Jenže oni spotřební daň z PHM nepovažují za příjem státu ze siniční dopravy.
O to ani tak nejde, spíš jde o to, že tyhle daně a poplatky zaplatěj tu infrastrukturu a škody působený silniční dopravou jen z části (v Evropě to myslím vychází cca na půlku).
A už jste někdy slyšel o tom, že železniční dopravci tuto daň z PHM platí taky? A poplatek za dopravní cestu (mýto) jakbysmet?
Však se z toho platí i železniční stavby.
A železnice se prostě jeden den zjevila a novou výstavbu a údržbu vůbec nepotřebuje…
Překvapivě ne, taky stojí peníze jak stavba nových tratí (pokud se s něčím takovým u nás znovu začne), tak údržba. Jen má tu výhodu, že když je dobře udělaná, stojí celkově společnost míň, než ta silniční nebo letecká. Oproti té osobní silniční navíc může být o dost rychlejší a pohodlnější (jo, tomu jsem taky ještě před dvaceti lety nevěřil, dokud jsem znal jen služby tehdejších ČD v ČR, ale skutečně to tak může být a místy je to tak už i u nás).
Tak tohle je názor opravdu vyspělého a inteligentního muže.😀 Ten vlak bude hrazen hlavně z Polské strany, vzhledem k délce trasy v Polsku(nemají vozy, proto se chcou dohodnout). České Republice to může jedině prospět. Ono totiž vše nejde zaplatit z vašich daní😉 Čím více zajímavých destinací, tím více turistů a tím více peněz do státní kasy…. Kéž by jsme měli co nejvíce přímých, opravdu dálkových trati do zajímavých lokalit…
To věřím, že je ti to jedno. Z cizího krev neteče, že?
Však až se proberou účty po Burešově vládě, tak zas rychlíkům k Baltu uděláme pá-pá.
spíš uděláme pá pá zvyšováním mezd státních zaměstnanců (možná i osekáme osobní ohodnocení aj), učitelé budou mít zmrazené platy na 10-15 let a důchodci nedostanou valorizaci nebo je oškube nějaká nová spotřební uhlíková daň na elektřinu a teplo, aby si taky na koblihy ze státního nadělené jejich guru nějak přispěli.
a taky začneme vymáhat ty neoprávněné přiklepnuté dotace holdingu.
jo a jako kompenzaci za nesmyslné snížení daně z příjmu pro bohaté se navýší DPH všem. poděkujte ODS.
Ale ono to nechtějí jezdit ČD ale ministerstvo dle mezistátní dohody. ČD to mají jezdit na přímé zadání, což je blbost, když je čas na to to normálně vysoutěžit.
Tak je na čase, aby ministerstvo tu dohodu vypovědělo, tohle vážně není potřeba. Lidé co chtějí je do PL mají celkem dost možností v rámci komerční dopravy.
Není to tak, že PKP IC potřebuje půjčit vagóny, proto se to zamaskuje touto linkou, která 100 km od hranic na obě strany poveze maximálně vzduch?
Všechno jenom na Katowice! Jiné město v Polsku není. Praha Wroclaw a Praha Zgorzelec cestující nemá vlakem nárok… Musíme vydělávat…… jiný efekt než prachy neznáme?
Každému podle jeho potřeb to měl být až komunismus! A i soudruzi se za 40 let dopracovali pouze k socialismu.
Jaká je poptávka na trase Praha – Wroclaw a Praha – Zhořelec ? Buďte trochu objektivní.
Je, obrovská. Jeden Marcel měsíčně.
Který by tři měsíce mluvil o tom, jak tam pojede a proč to není až do Poznani nebo až do do nějaké jiné díry a potom by nám oznámil, že tam vlastně vůbec nepojede… Viz jeho letní Pivka…
Nemyslím si, že 100km od hranic to poveze vzduch. Z Klodzka to bude asi pěkně zaplněné. Slabší bude pouze relace Letohrad – Klodzko, tedy tak 30km.
a já se konečně podívám do Klodzka na hrob Arnošta z Pardubic
Tak ho tam pozdravujte…😁
Tak dává to větší smysl než aby to polská strana skončila v Mezilesí. Ostatně lokomotiva ČD jezdí např. i na „TLK Sudety“ http://kolejpodsudecka.pl/portal-aktualnosci-510-po_13_latach_wreszcie_pociag_dalekobiezny_na_magistrali_podsudeckiej.html
Což je ovšem dlouhodobý pronájem k PKP IC, brejlovci v běžném provozu do ČR nezajizdeji, pouze v případě větších oprav.
I řada 163 zajížděla až do Szklarske Poreby G.
https://mapy.cz/turisticka?x=15.5186531&y=50.8331279&z=17&source=foto&id=519507&gallery=1
Ale tam se taky jednalo o dlouhodobý pronájem tantokrát, ale pro PREG. Vždyť to má ta 163 i na sobě napsané…
Není, soupravy budou naopak polské.