Přímé vlaky k Baltu. Ministři se shodli na každodenním spojení Praha – Vratislav – Gdyně

Hlavní nádraží ve Vratislavi. Autor: Michał460 – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3457247Hlavní nádraží ve Vratislavi. Autor: Michał460 – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3457247

Český ministr dopravy Karel Havlíček jednal ve čtvrtek se svým polským kolegou Andrzejem Adamczykem mimo jiné o obnovení dálkového železničního

Český ministr dopravy Karel Havlíček jednal ve čtvrtek se svým polským kolegou Andrzejem Adamczykem mimo jiné o obnovení dálkového železničního spojení Praha – Vratislav. Zveřejnil přitom plán obnovit tyto vlaky od prosince 2022. Poláci pak chtějí spoje protáhnout až do Gdyně.

Podle českého ministra lze předběžně předpokládat vedení čtyř párů vlaků denně v relaci Praha – Ústí nad Orlicí – Lichkov – Vratislav s dalším pokračováním ve směru Gdyně s jízdní dobou mezi Prahou a Vratislaví zhruba čtyři hodiny. Na české straně se prozatím počítá s přímým zadáním, není ale jasné, kterému dopravci.

Relaci Praha – Vratislav obsluhuje od loňského 20. prosince Leo Express, do Vratislavi ovšem zajíždí (ve spolupráci se společností Koleje Dolnośląskie) jen třikrát týdně: v pátek, v sobotu a v neděli. Cesta trvá 4 hodiny a 36 minut. Před několika lety zajížděly do dolnoslezské metropole i České dráhy, šlo o spěšný vlak z Ústí nad Orlicí.

Server Rynek Kolejowy informoval současně i o plánech polského dopravce PKP Intercity o dalších trasách, které se dotýkají Česka. Stávající vlaky Praha – Krakov mají být prodlouženy do města Přemyšl, termín není stanoven. Plán vstupu na tuto trasu již dříve oznámily RegioJet a Leo Express. PKP Intecity chce rovněž spustit nové denní spojení Vratislavi s Vídní přes Ostravu a Břeclav.

Ministři rovněž řešili problém dálničního propojení po D11, jejíž výstavba má oproti Polákům skluz. Více než 40 kilometrů mezi Jaroměří, Trutnovem a státní hranicí se má dle současných plánů dokončit v letech 2026 až 2027. Poláci přitom budou na hranicích možná už v roce 2023, což by mohlo výrazně dopravně zatížit především Trutnov.

„Potřebujeme zkrátit přípravu, zrychlit výkupy pozemků a postavit alespoň úsek Trutnov – státní hranice o několik let dříve. Pokud budou do tří let Poláci na česko-polské hranici, vzniknou dopravní komplikace,“ uvedl Havlíček.

Oznámil, že v poslanecké sněmovně vznikne tým napříč politickým spektrem pod vedením poslance Martina Kolovratníka (ANO), který se bude inspirovat v Polsku, jak lze legislativně urychlit výstavbu.

Tagy Andrzej Adamczyk D11 Karel Havlíček Polsko Top Vratislav železniční spojení Praha - Vratislav
157 komentářů