Stát analyzuje parníky v Černošicích, poslanci ale Berounku vyškrtli z vodních cest
Turistické lodě se nejspíš do Černošic a dále proti proudu Berounky nikdy nedostanou. A to přesto, že ministerstvo dopravy prostřednictvím
Turistické lodě se nejspíš do Černošic a dále proti proudu Berounky nikdy nedostanou. A to přesto, že ministerstvo dopravy prostřednictvím Ředitelství vodních cest po léta plánuje a zvažuje možnosti splavnění řeky. Čáru přes rozpočet mu ale na své aktuální schůzi udělali poslanci.
Ve středu ve třetím čtení schválili novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která měla primárně uvolnit striktní podmínky pro konzumaci alkoholu vodáky. Spolu s ní byl ale schválen i pozměňovací návrh z dílny poslanců STAN, který od pražského Radotína výše škrtá Berounku ze seznamu významných tuzemských vodních cest. Tím jakékoliv úvahy o parnících v Berouně končí, stát může stavět zdymadla jen na zákonem vymezených vodních cestách. Novela ještě musí projít Senátem a Hradem.
„Berounka až po přístav Radotín nově nebude vedena jako splavnitelná. Bylo tak vyslyšeno volání obcí Středočeského kraje a Prahy, které se dlouhodobě stavěly proti zásahu do krajiny a výstavbě rozsáhlých vodních děl,“ konstatovalo hnutí STAN. Pro pozměňovací návrh jeho poslanců Jany Krutákové a Petra Pávka hlasovalo 127 zákonodárců, proti jich bylo 29 včetně ministra dopravy Dana Ťoka.
Situace přitom nepostrádá na absurditě. ŘVC aktuálně zadalo práce na analýze, která má ukázat scénáře možného splavnění Berounky a navrhnout technické řešení. Analýzu zpracovává společnost Sweco Hydroprojekt, hodnota zakázky je 1,1 milionu korun bez DPH. „Práce budou pokračovat, pokud nepřijde pokyn z ministerstva k jejich zastavení,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Ve smlouvě s firmou Sweco se mimo jiné píše, že v rámci analýzy budou řešeny minimálně čtyři základní scénáře rozvoje infrastruktury vodní cesty: 1. ústí Berounky do Vltavy – zdrž jezu Černošice, 2. ústí Berounky do Vltavy – Karlštejn, 3. ústí Berounky do Vltavy – Beroun, 4. ústí Berounky do Vltavy – zdrž jezu Hýskov. Dále má studie řešit dva scénáře parametrů vodní cesty: 1. klasifikační třída I (plavidlo 38,5 x 5,05 m – parametry stávajícího generelu), 2. klasifikační třída 0 (plavidlo 20,0 x 5,0 m). Výstupem analýzy má být i definice základní sítě přístavišť pro rekreační plavbu. Předpokládané náklady na splavnění Berounky do Černošic se odhadovaly na 2,6 miliardy korun.
Zatímco aktuálně poslanci možnosti státu budovat vodní cesty o necelých 40 kilometrů osekali, předloni se zachovali opačně. V létě 2017 si jihočeští politici prosadili skrze novelu stejného zákona prodloužení dopravně významné vodní cesty proti proudu Vltavy v Českých Budějovicích o dva kilometry, významnou cestu novela zároveň udělala z řeky Malše tamtéž. Celkově jde o necelé čtyři nové kilometry dopravně významné vodní cesty pro lodě s nosností do 300 tun (z toho na Malši připadá 1,6 kilometru).
Legislativní zásah přitom neznamená pouze posunutí značek na mapě. Nové ustanovení o prodloužení cesty, které do zákona prosadil jihočeský poslanec Jan Zahradník (ODS), umožňuje Ředitelství vodních cest výstavbu nové plavební komory na budějovickém Jiráskově jezu. To by umožnilo plavbu lodí až do historického jádra Budějovic, když dnes cesta pro lodě končí před centrem blízko nejrušnější křižovatky ve městě.