Tance kolem Berounky. Kvůli alkoholu zůstává vodní cestou, poslanci to znovu zkusí změnit

Berounka u Prahy. Autor: Petr KubínBerounka u Prahy. Autor: Petr Kubín

Parlamentní hra o možnost budoucího splavnění Berounky začíná připomínat absurdní divadlo. Kvůli pozměňovacím návrhům, přílepkům a přehazování novely zákona o

Parlamentní hra o možnost budoucího splavnění Berounky začíná připomínat absurdní divadlo. Kvůli pozměňovacím návrhům, přílepkům a přehazování novely zákona o vnitrozemské plavbě mezi sněmovnou a Senátem přežila Berounka zatím na seznamu významných vodních cest a ministerstvo dopravy může dál plánovat její splavnění až k Berounu. To se ale může brzy změnit.

Novela zákona o vnitrozemské plavbě, která koncem září na druhý pokus neprošla poslaneckou sněmovnou, přitom měla primárně stanovit, že vodáci budou moci plout s alkoholem v krvi po vybraných úsecích řek a vod. Pro vůdce malých nemotorových plavidel měl platit zákonem stanovený limit 0,5 promile alkoholu v krvi.

Už v březnu přitom poslanci spolu s tolerancí alkoholu přidali k novele pozměňovací návrh z dílny STAN, který od pražského Radotína výše škrtal Berounku ze seznamu významných tuzemských vodních cest. Tím by jakékoliv úvahy o parnících v Berouně skončily, stát může stavět zdymadla jen na zákonem vymezených vodních cestách. Takto novela prošla třetím čtením ve sněmovně a zamířila do Senátu.

Jenže senátoři navíc chtěli formou přílepku stejný limit pro alkohol zavést i pro cyklisty na cyklostezkách a silnicích třetí třídy. Proto novelu pozměnili a vrátili sněmovně. Tam pro toto doplnění ale koncem září hlasovalo jen 68 poslanců. Původní sněmovní verzi pak podpořilo 89 ze 176 přítomných členů dolní komory, pro její potvrzení bylo třeba nejméně 101 hlasů. Novela jako celek proto neprošla a Berounka je dál důležitou vodní cestou.

Ředitelství vodních cest už začátkem roku zadalo práce na analýze, která má ukázat scénáře možného splavnění Berounky a navrhnout technické řešení. Analýzu zpracovává společnost Sweco Hydroprojekt, hodnota zakázky je 1,1 milionu korun bez DPH. Sledují se čtyři možné scénáře splavnění: do Čerošic, ke Karlštejnu, do Berouna a do zdrže jezu Hýskov.

Boj o budoucí podobu Berounky ale neskončil. Poslanci STAN chtějí znovu zkusit Berounku od přístavu Radotín výše ze seznamu vodních cest vyškrtnout, a to další novelou zákona o vnitrozemské plavbě. Návrh už podepsalo na sedm desítek poslanců napříč politickými stranami. Podle nich je projekt splavnění Berounky překonaný a je i v rozporu se „současnými principy vodní dopravy, péče o přírodu a krajinu a především principem udržitelného rozvoje“.

>s využitím ČTK

Tagy Berounka novela zákona o vnitrozemské plavbě splavnění
7 komentářů