Vodní doprava

Starostové nechtějí motorové lodě na Berounce, stát má splavnění v plánu

Berounka u Prahy. Autor: Petr Kubín
Berounka u Prahy. Autor: Petr Kubín

Starostové obcí a pražských městských částí kolem Berounky se bouří proti plánům státu na splavnění řeky pro turistickou dopravu. Starostové napsali vládě otevřený dopis, ve kterém žádají zachování Berounky v dnešní podobě.

Vpuštění rekreační plavby až do Černošic je přitom součástí koncepce rozvoje vodní dopravy, kterou loni na podzim vzala vláda na vědomí. Berounka je potenciální vodní cesta i podle zákona o vnitrozemské plavbě, a to až 37 kilometrů od soutoku s Vltavou. Fakticky se ale počítá jen se splavněním sedmi kilometrů do Černošic.

Podle starostů je ale třeba zachovat dnešní přírodní ráz řeky a okolí, který se paradoxně zachoval lépe pod Černošicemi směrem ku Praze než výše proti proudu. Výstavba jezů a plavebních komor by jej prý narušila. Takový jez má vzniknout i mezi Radotínem a Černošicemi zhruba v místech, kde se řeka kříží s pražským okruhem.

„Tato část řeky je z celého spodního toku nejméně zasažena stavební činností a technickou infrastrukturou. Je to čistě přírodní úsek bez jezů, téměř bez regulace koryta, a právě proto je zásadně důležité ho zachovat ve stávající podobě,“ píší zástupci samosprávy vládě. Pod dopisem jsou podepsaní starostové Černošic Filip Kořínek a pražských částí Lipence Michal Popek, Radotína Karel Hanzlík, Zbraslavi Zuzana Vejvodová, Velké Chuchle Stanislav Fresl, Modřan Milan Maruštík a radní města Prahy Jana Plamínková.

Podle Kořínka nemá řeka parametry pro splavnění. „Pro cestující na lodích by to možná bylo příjemné, ale náklady a způsobené škody by byly neúměrné,“ řekl deníku Zdopravy.cz Kořínek.

Na Berounce zatím lze plout zhruba jeden kilometr od soutoku k přístavu Radotín. Podle zástupce Ředitelství vodních cest Jana Bukovského se zatím na přípravě protažení splavného úseku nepracuje. Zmíněná koncepce vodní dopravy je přitom ohraničena léty 2017 až 2023, podle Bukovského by tak příprava mohla začít do roku 2023.

Počítají s tím i rozpočtové výhledy Státního fondu dopravní infrastruktury. Konečné slovo ale bude mít ministerstvo dopravy. „Není to uzavřená záležitost, máme snahu se domluvit, kde je dobré zachovat splavnění Berounky a kde je možné diskutovat o vyjmutí. V této věci jednáme a hledáme kompromisní řešení i s MŽP,“ řekl jeho mluvčí Zdeněk Neusar. Starostové by se nicméně mohli snažit přesvědčit i poslance, kteří mohou změnit zákon o vnitrozemské plavbě. Podobně si loni jihočeští poslanci naopak prosadili prodloužení vltavské vodní cesty až do centra Českých Budějovic a na Malši. Otevřeli tak ŘVC možnost postavit novou plavební komoru, která lodě proti proudu pustí.

Vltavská cesta v Budějovicích zatím končí v úžině pod Dlouhým mostem. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vltavská cesta v Budějovicích zatím končí v úžině pod Dlouhým mostem.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pane petr.r
    Vy máte s prominutím tak hloupé názory, až to bolí (nejen zde pod tímto článkem)…

  • „Takový jez má vzniknout i mezi Radotínem a Černošicemi zhruba v místech, kde se řeka kříží s pražským okruhem.“
    To se už autor neumí ani podívat na mapu, než napíše takový nesmysl? „Pražský okruh“ přece Berounku nekříží mezi Radotínem a Černošicemi, ale mezi Chuchlí a Radotínem – a až někam k Radotínskému mostu měl být přece původně rozšířen Radotínský přístav!

  • starosty sesadit. Když na řece není provoz motoráků, tak řeka je mrtvá, neprovzdušená a jestli se tam chystá provoz, tak zdymadla zvednou spodní vodu a lidi nebudou o suchu. I rybáři jdou chytat ryby raději blíže k loděnicím, kde to žije provozem.

    • Pokud vzniknou nové jezy tak vzniknou i nové elektrárny s kaplanovými turbinami a ty vodu ODvzdušňují.

    • Takže do vynálezu motorových člunů bylo v řekách mrtvo? To je docela zajímavá myšlenka.

    • Mezi Radotínem a Černošicemi je to tak 20 metrů široký a půl metru hluboký tok… To přebagrovat a zregulovat na něco jiného nebude malý zásah…

  • Kdyby pan 1.namestek Cocek radsi urychloval vystavbu trati pro TGV, nez podporoval vodnickou lobby.

    • a víte, že lidi raději než dvakrát si koupit jízdenku na tgv mohou za ty peníze celé léto jezdit na člunu a ještě ušetří.

  • Mě by zajímalo, jaký význam pro společnost by měla mnohamiliardová investice z veřejných peněz, než umožnění zábavy pro pár zbohatlíků na jejich jachtách.

    • No to víte, dálnice dostavěny, silnice opraveny, železnice jako ve Švajcu – asi není kam dávat prachy, tak si říkali, že by nějaký stamilionek nebo jardičku zakopali do Berounky, no.

  • je sucho. Desetiletí :/

    Dejte prachy do meandrů řek a potoků a odstranění drenáže potoků…

Newsletter

Partneři


Výběr editora