Automobily

Ministerská prohra: Předseda ÚOHS potvrdil pokutu za ovlivnění tendru na registrační značky

Registrační značky. Foto: Ministerstvo dopravy
Registrační značky. Foto: Ministerstvo dopravy
Ministerstvo při vyhlašování vítěze předvedlo nečekaný obrat kvůli nezaokrouhlení ceny na celé koruny

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna v roli odvolací instance potvrdil pokutu pro ministerstvo dopravy za průběh tendru na dodavatele registračních značek. Úřad dospěl už v říjnu k názoru, že ministerstvo nezákonně ovlivnilo tendr a spáchalo tím přestupek; pokuta činí 200 tisíc korun. Ministerstvo ale svůj postup hájilo a podalo rozklad k předsedovi.

Soutěž ministerstva dopravy na dodavatele registračních značek na dalších šest let měla pozoruhodný vývoj, neboť ministerstvo při vyhlašování vítěze předvedlo nečekaný obrat. Vítězem nejprve vyhlásilo nejlevnější firmu Eltodo. Ta přišla s cenou 53,4 milionu korun ročně. Následně ale její vítězství odvolalo kvůli nezaokrouhlení ceny na celé koruny (i po zaokrouhlení by bylo Eltodo nejlevnější). Pod rozhodnutími je podepsán náměstek pro řízení Sekce legislativní a právní Jakub Kopřiva.

Vítězem se tak stal druhý v pořadí, společnost Security Paper Mill (SPM) s polským partnerem Utal. Přišla s cenou 55,15 milionu ročně. Smlouva s ministerstvem byla podepsána koncem července, čímž sdružení vedené SPM obhájilo svou pozici; značky dodává státu už od roku 2017. Ze soutěže byli vyloučeni i další čtyři účastníci, tři ze stejných důvodů jako Eltodo, jeden kvůli překročení maximální částky. SPM (Utal) tak zůstala ve hře sama.

Antimonopolní úřad ale postup ministerstva odsoudil. Nutnost zaokrouhlit cenu na celé koruny označil za „formální požadavek na zpracování nabídky, jehož nesplnění není přiměřené považovat za oprávněný důvod pro vyloučení z účasti v zadávacím řízení“. Podle úřadu tak došlo k ovlivnění výběru dodavatele, neboť byla mimo jiné porušena zásada přiměřenosti. „Zadavatelé by měli při vylučování dodavatelů reflektovat judikaturu Nejvyššího správního soudu a nepostupovat přehnaně formalisticky,“ uvedl k rozhodnutí předseda ÚOHS Mlsna.

Kromě konstatování přestupku a uložení pokuty ale ÚOHS žádné další nápravné opatření uložit nemůže, neboť smlouva už byla podepsána. Jak s pokutou ministerstvo naloží, deník Zdopravy.cz zjišťuje.

Z rozhodnutí předsedy ÚOHS:

Zadavatel v rozkladu argumentoval, že požadavek na zaokrouhlení nabídkové ceny není jen formalita, ale zaokrouhlování je pro něho důležité z pohledu celkových nákladů veřejné zakázky. Předseda Úřadu však jeho argumenty neuznal. Ve vztahu k celkové nabídkové ceně jde o formální požadavek zcela určitě – to už dříve dovodila rozhodovací praxe Úřadu. Pokud jde o jednotkovou nabídkovou cenu, lze o významu zaokrouhlování diskutovat. V tomto případě však zadavatel původně vybral právě společnost ELTODO, a. s., která nezaokrouhlila ani celkovou, ani jednotkovou nabídkovou cenu. Až posléze svůj požadavek přehodnotil. Pokud by bylo pro zadavatele zaokrouhlování skutečně důležité, všiml by si problému už při prvním přečtení nabídky. Navíc, zadavatel nestanovil podmínku zaokrouhlení jednotkové ceny výslovně, ačkoliv se jedná o požadavek s významným dopadem do cenotvorby dodavatelů.

Odebírat
Upozornit na
guest
18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauriicio

No, tak s takovou pokutou bude mít úředník/politik, který za tím stojí, problém usnou i celé dny.

Sir

Pana Kopřivu z ministerstva třikrát vyhodili a čtyřikrát vzali zpátky..škoda slov.

Jan Sova

To byl ten, co šel za Ťuka podepsat v neděli dodatek s Kapschem. Echt gold úředník, který je vždy k ruce, když je potřeba pokrýt někým vládní zakázku….

Martin1

A taky ten, kterej prohlašoval, že z MD odejde společně s Ťokem. 🙂

kakov

doporučuji krotit emoce ohledně placení pokuty daňovým poplatníkem, stát zaplatí pokutu státu, celková suma státu se tím nemění, jen ty peníze papírově přejdou z kolonky MDČR do kolonky MFČR, ale pořád ty peníze budou státu a pořád je může použít,

navíc vemte rozum do hrsti 200 000 má pro stát asi význam asi jako pro nás 1 (slovy jedna) koruna,

PetrM

za co dostáváte minusy opravdu nechápu

Kernteriér

Jak není na co nadávat, je vždycky zle.

HonzaP

Doufám, že se ELTODO bude soudit o ušlý zisk. Pak by možná i pan Kopřiva dostal přes prsty…

Jan Schmidt

Umíte počítat? 55,15 – 53,4 milionu korun ročně je škoda, která státu vzniká/vznikne. Tady vůbec nejde o pokutu, ale o vznik škody.

Martin1

Tady jde ale o to, že sami úředníci nedodržují to, co mají. Kdyby to byl nestátní subjekt, tak už by se po něm stát vozil. Pokud něco udělá špatně úřední, dostane ještě odměny. K nepochopení.

Josef Král

O správnosti tohoto rozhodnutí bychom mohli pochybovat. Ministerstvo zase ušetří jinde. Třeba tím, že zadá rychlíky Arrivě.

Zdeněk

Který úředník z ministerstva tu pokutu uhradí? Odmítám něčí konkrétní pochybení platit z eráru !

Marcel

Co si budeme povídat. O pochybení očividně nešlo.
Navíc pro výpočet celkové škody je k pokutě potřeba připočítat 1,7 mega za vyšší cenu pro správného vítěze.

Pepan

Ono v podstatě kdyby UHOS prohrabalo tuto kauzu jak by mělo být, vypadalo by to jinak.
Ale k čemu vlastně toto je, když tu tzv pokutu zaplatí daňový poplatník, nechť rovnou píší, “ daňový poplatník zaplatí pokutu ve výši 200 000 Kč za korupci na ministerstvu “ bude to každému srozumitelnější, to je ale blbost co jsem napsal že, to by pochopili i lopaťáci a vrchnost nemůže potřebovat.

Jan Schmidt

krát počet na které je smlouva

Pavel

Tohle je jedno z témat, po kterých může jít NKÚ. Ministerstvo jako dobrý hospodář má vymáhat náhradu pokuty po zaměstnanci, který ji zavinil. Podle zákoníku práce v tomto konkrétním případě může vymáhat náhradu do výše 4,5 násobku průměrného měsíčního platu. Záleží tedy na tom, zda odpovědnost na sebe vezme někdo z vedoucích pracovníků anebo se ponechá na písařce. Pracovník se může pojistit na odpovědnost za škody způsobené při výkonu povolání, v takovém případě větší část škody za něj zaplatí pojišťovna. V komerčním sektoru tyto pojistky pracovníkům leckdy hradí zaměstnavatel. Mnohem víc mě bolí pokuty, které z našich peněz platí za… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation