Dopravci Železnice

Mimořádností na železnici je letos o 36 % více než před rokem

Nedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek Šafránek
Nedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek Šafránek

Počet mimořádných událostí na české železnici za první dva měsíce výrazně stoupl, ubylo ale nepatrně mrtvých a zraněných. Vyplývá to z dat, které poskytla Drážní inspekce.

Podle nich došlo v lednu a v únoru k celkem 220 událostem, zatímco loni za stejné období ke 162. Usmrceno u nich bylo 26 lidí, loni 29. Počty zraněných také nepatrně klesly: z 27 na 25. V celkových číslech jsou všechny události včetně těch, za které zaměstnanci na železnici nemohou. Všichni mrtví jsou buď z nehod na přejezdech nebo jde o sebevrahy.

Nehody na železnici se staly velkým tématem médií minulý týden po sérii tří mimořádných událostí během pěti dní. Nepříjemnosti přitom pokračovaly i v tomto týdnu. Došlo například ke sražení lokomotiv v Havlíčkově Brodě, projetí návěsti Stůj v Olomouci strojvedoucím Leo Expressu nebo ve čtvrtek k najetí Jižního expresu do balvanu neznámého původu na trati u Českých Budějovic.

Od poloviny února zahajujeme každý druhý den jedno šetření,“ říká Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce. Ta přitom neřeší každou mimořádnou událost. „Vlastní šetření zahajujeme, pokud jde o vážnou nehodu podle zákona o dráhách, nebo má mimořádná událost významný dopad na systém bezpečnosti, případně se podobný typ mimořádné události opakuje,“ vysvětlil Kučera.

Podle Kučery za bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy odpovídají především provozovatelé dráhy, dopravci a také národní bezpečnostní orgán, jímž je Drážní úřad. Ten schvaluje pravidla a kontroluje jejich dodržování.

Vedení Českých drah už včera řešilo vysoké počty mimořádných událostí, dohodlo se například na častějších kontrolách strojvedoucích. Během několika týdnů také spustí nové trenažéry v České Třebové a Praze.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pirát
Host
Pirát

Ano, četnější kontroly a trenažér určitě vyřeší pravděpodobně systémovou chybu na železnici… Vážení manažeři a personalisté, přiznejte konečně vaše pochybení! Kontroloři vozby jsou ve své podstatě strojvedoucí, kteří byli zaměstnavatelem vybráni (na základě určitých loajálních předpokladů), aby dohlíželi nad dodržováním předpisových postupů kolegů. Kdo donáší více, je veleben, kdo má lidský přístup, je terčem kritiky. Celostátně uznávaná certifikace této profese je v nedohlednu. Personální oddělení národního dopravce jednoznačně pochybilo v přípravě nových strojvedoucích! Kdo zastával odpovědné funkce lze lehce dohledat. Někdy příště se odhodlám napsat i konkrétní jména. Pokud se dotyčným orosila čela, doporučuji studenou sprchu, protože se zaměřím spíše… Číst vice »

Xxy
Host
Xxy

v inom článku dali vyhlásenie ze za všetky chyby môže ľudský faktor, takže systém je dobrý, to chce ozaj zmýšľanie CD obhajovať systém v ktorom su každý deň mimoriadnosti, zaujímavé ze v iných krajinách ich každý deň nemajú

Jiří Kokrhel
Host
Jiří Kokrhel

Prosím vás nedramatizujte situaci. Začatek roku, tj. leden a únor, byl ve znameni horsiho pocasi. Pokud by se nekdo podival do statistik poradne, tak zjisti, ze bylo vic nehod kategorie C3, tzv. srazka s prekazkou v prujezdnem prurezu, coz je z vetsiny nejaky spadly strom a tech bylo v prvnich dvou mesicich vic kvuli snehovym kalamitam. A tim vznikl ten narust mimoradnych udalosti. Takze jak uz to tak u nehodovosti byva, jednou je min, jednou zase vic.

Projetej klacek
Host
Projetej klacek

Tak pane Sůra, máte to tam! Tuhle jste se kousek vedle holedbal, jak měříte všem stejně, tak aktuálně máme projetý klacek kdesi na Smíchově, tak je možnost z toho udělat článeček s nějakým pěkným titulkem. Například cosi jako Nejlepší železniční soukromník na světě ohrozil na životě pracovníky provozovatele dráhy aneb i mistr tesař se někdy utne. Předpokládám, že i žlutý dopravce jistě disponuje trenažerem pro strojvedoucí, kde jeho cviční své ovečky pěkně potýrají. Být Vámi, tak na to pořádně dohlídnu! Vjet do cesty motorovému útočnému vozíku … to se přece nedělá! Jo nestranný novinář, to je hlídač demokracie, tak ať… Číst vice »

Řešení
Host
Řešení

Jenom k tomu trenažéru, bude to stejné jako při jízdě s Kontrolorem Vozby. Drtivá většina strojvedoucích při kontrolní jízdě uplatní zcela jiný styl vedení vlaku, než když u nich Kontrolor Vozby není. Tedy efekt na technologii vedení vlaku značen neobjektivní.
Např:
Jede-li sám, pak co zastavení, to tvrdá zeď, brzda na poslední chvilku, běda když by vypadla závislá EDB. Nastoupí k němu KV, který nepřevezme řízení a nakonec umí borec zastavit i slušně a brzdí odhadem podstatně dříve. Závěr KV je, že dotyčný je OK, stejně to půjde i na trenažeru, jen podstatně dráže.

T.H.
Host
T.H.

Zase když se trenažér podaří procpat s propagační nálepkou „maximální priority bezpečnosti provozu“ jako povinnost všem dopravcům, tak to bude slušnej byznys pro nějakou spřátelenou firmu… to se vyplatí, ne?

Dušan
Host
Dušan

Tak oni se mj. na těch trenažérech mají strojvedoucí učit obsluze ETCS, což mi přijde jako lepší řešení než je posadit rovnou za pult ETCS vybavené mašiny a říct..hele Jirko, zkus si to sám za jízdy hned, ať se zbytečně nezdržujem….takže asi tak, no…

Řešení
Host
Řešení

Mám se za pultem v zácviku učit obsluhu a jízdu na ETCS, nebo jízdu jako takovou vůbec, rychlostí 140km/hod? Nevidím v žádný problém, děje se pořád, hlavně u strojvedoucích z ulice, ze škol, kteři jdou rovnou pouze na E trakci.
Celé je to i levnější, máte stavět trenažer, nebo zaplatit strojvedoucímu žalostné školné ve výši připlatku 10, nebo 20% tarifu, navíc jsou i lidé, kteří si ho ani nenapíšou, bonus sleva.

R.P.
Host
R.P.

Trenažer umožňuje simulaci mimořádností a tím i cvičení reakcí a postupů u strojvedoucích v situacích, které během výcviku nepotkal.

T.H.
Host
T.H.

No jo, asi víc šichet jinde…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll