Dopravci Železnice

Strojvedoucí čeká přísnější kontrola, České dráhy zprovozňují dva nové trenažéry

Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Lokomotivy Českých drah na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

České dráhy zintenzivní kontrolu strojvedoucích a zlepší jejich přípravu. Takový je závěr porady, kterou dnes svolal generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec kvůli vysokému počtu mimořádných událostí na železnici v posledních dnech. „Dáváme bezpečnosti provozu železnice maximální prioritu,“ řekl Kupec.

Podle něj dosavadní šetření ukazují, že nejde o systémové chyby, ale většinou o individuální lidská pochybení. I proto budou České dráhy jako dosud seznamovat strojvedoucí s příčinami vzniku každé konkrétní mimořádné události a poučeni, jak se opakování takové situace vyhnout. „Nařídili jsme zvýšenou kontrolní činnost při celém výkonu práce. Stovka kontrolorů vozby zintenzivní kontroly při nástupu služby i během jejího výkonu. Namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují,“ dodal Kupec.

Podle něj chce firma zlepšit i přípravu nových strojvedoucí, současně chce ověřit styl práce u zkušených strojvedoucích a upozornit je na jejich možné špatné návyky. Kvůli nácviku řešení mimořádných událostí spouští České dráhy v těchto dnech dva nové moderní trenažéry v Praze a České Třebové.České dráhy za ně zaplatily zhruba třicet milionů korun, ČD je koupily v reakci na tragickou nehodu pendolina ve Studénce.

České dráhy připomněly ve svém prohlášení, že prosazují také účinnou kontrolu výkonu profese strojvedoucích. „V současné době neexistuje žádný nástroj, který by umožnil kontrolu, že strojvedoucí volný čas využívá skutečně k odpočinku, a že nejede s jiným vozidlem dalšího dopravce. České dráhy budou prosazovat institut monitoringu licence strojvedoucího do zákona o drahách. Tento monitoring odhalí případy, kdy strojvedoucí pracují u více firem a nastupují do práce unavení po předchozí směně u jiného dopravce a zvyšují tak riziko nehody,“ řekl Kupec. Podle kritiků takového systému ale licence neřeší situaci, kdy se strojvedoucí unaví před nástupem na lokomotivu jiným způsobem.

Dopravce zatím nepočítá s tím, že by změnil svůj přístup ke strojvedoucím, kteří chybovali a nechal je jezdit hned po mimořádné události. Až do uzavření šetření jsou postaveni mimo službu a v případě návratu na pozici strojvedoucího musí znovu prokázat svou odbornou způsobilost. U řady jiných dopravců jezdí strojvedoucí po mimořádné události ještě tentýž den.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pirát

Vážený pane Kupče, je velice pravděpodobné, že Vaše výroky pro Radiožunál nesou známku fabulace s určitou dávkou mystifikace. Velice si Vás vážím, ale při poslechu moje důvěra ve Vás značně poklesla. Systémovou chybu nikdy žádný manažer nepřizná. To je jasná věc. Vina musí padnout vždy na konkrétního pracovníka z provozu. Takto jsou ostatně sestaveny i interní předpisy dopravce. Nepamatuji si jediný případ, ve kterém by figuroval jako viník MU systémový specialista z GŘ. Vyjadřovat se k nehodám, které nejsou uzavřeny Drážní inspakcí je velice neprofesionální. Pokud se domníváte, že podložené kolo dřevěným klínem zabrání hnacímu vozidlu v jeho rozjezdu, tak… Číst vice »

Řešení

Zajímá mne několik věcí: – zeptal se někdo těch cca 100 Kontrolorů Vozby na jejich nápady a postřehy z opravdového provozu a pozitivní ovlivnění této situace? – bere názory Kontrolorů Vozby vedení dopravce vážně, nebo je ignoruje jako v připadě nucení potvrzení autorizace stojvedoucích kteří na to ani náhodou nemají řka, že už to bylo moc drahé? – není na čase přestat Kontrolory Vozby zaměstnávat prací na vedlejšku, prací strojvedoucího a začit skutečně využívat jejich potenciál kmurčenému úkolu? Paradoxně KV na vedlejšku jezdit může, odpočinky nikdo moc neřeší a ráno zase šup na kontrolní jízdu. Divný dvojí metr. Souhlasim s… Číst vice »

jiri. barborik

Napřed bych začal absence WC na lok. cybějjící jakekoliv hyg koutky na umyti rukou s tekoucí vodu nedostatečny odočínek ve vratnych stanicich spime max 5hod protože nocležna je daleko a do doby spanku se nezapočítavá.Mladí jsou ihned zařazeni na rychlikovou vozbu bez praxe Praxi mam45 let

Hanzi

Vše k smíchu. Jezdim občas na trati z Bsrouna přes Rudnou na Smichov. Tak paskvilni turnus v Berouně je skutečně síla. Směny vesměs 12 hodinové a jezdíte na trati co ma cca 35 kilometrů a zastávky jako tramvaj v Praze. Za tech 12 hod se najezdi 300 km, s tim ze se stavi u každého patniku a nektere zastavky v oblouku kde neni videt pomalu na druhe dveře to je pocuc. Na Smichove 4 minuty na zmenu stanoviště, v Nucicich 20 min ale musi se ze zastavky odjet neb jede ,,prazdny,, rychlik od Budejovic a proto posun ze zastavky a… Číst vice »

Karel

Včera ( předevčírem ) v Havlíčkově Brodě taky ťukanec dvou lokomotiv až si jedna zlomila rám. A kde nic tu nic. Asi proto, že to byla Lv soukromníka a ne státních ČD ?

Karel

Nehody tohoto typu ( nepozornost strojvedoucích a podobně ) se dějí napříč dopravci. ČD a ČD Cargo patří mezi ty největší a tak jich mají logicky nejvíc. Pracuji na SŽDC v řízení provozu a tak počet nehod a neschopnosti vozidel mohu posoudit. V procentuálním vyjádření na tom zase není ČD a ČD Cargo určitě tak špatně. Plno „garážových firem“ provozující železniční dopravu toho mají na svědomí docela dost. Ale mediálně to vyznívá, že se to děje jen státním ČD a ČD Cargo.

Daniel Mach

Pro mě, jako čtenáře tohoto webu, z článků nevyplývá, že se nehody dějí jen ČD a ČD Cargo. Možná to plyne z těch diskusních příspěvků. Když jde o nehodu ČD, tak sem přece nezačnou redaktoři kvůli nějaké nesmyslné „politické korektnosti“ dávat souběžně indormace o nehodě soukromých dopravců. Při srážce GW Train na Šumavě snad měl k článku přidat informaci o nějaké nehodě ČD? Jde prostě jen o informace o železničních nehodách a tento web prostě není Železničář.

Vapch

Trenažéry jsou úplně k ničemu… Podle nejmenovaného zdroje se totiž na nich nebudou cvičit krizové situace „aby to strojvedoucí nepřetěžovalo“… Takže hračka za 30 mega ideální pro šotouše…
Nechápu tuhle logiku ČD – pořídím gramofón, ale desky na něm nebudu hrát, aby se nezatěžoval. Prostě ho pustím naprázdno a budu se koukat, jak se to točí… 🙁

Strojvedouci

Hlavni problem jsou nekonecny a paskvilni smeny zpusobeny nedostatkem lidi… V praze je ten nedostatek i dost diky tomu ze nejezdime nic jinyho nez posrany osobaky sem tam jak idioti.. Dalsi problem je ze vedeni nema motivaci neco menit, protoze kolegove strojvudci dokazou o problemu mluvit tak maximalne nekde u piva nebo na podobnejch diskusich jako tahle a nase odbory ktere funguji spise jako cestovka a prodej vstupenek uz delsi dobu prokazuji naprostou neschopnost zastavat se svych zamestnancu nebo nedejboze prosadit nejakou stavku.. Nadruhou stranu musim rict ze podminky pro zamestnance u CD jsou oproti konkurencnim zeleznicnim dopravcum jedny z… Číst vice »

Aktivní železničář

Hromadně si nemáte na co stěžovat, prohlásil nejvyšší kokrhel. Vyřešte to tedy hromadným odchodem. Ať žije šestihodinový odpočinek.

T.H.

Včera byl Kupec ve „20 minutách Radiožurnálu“ a plácal tam strašný blbosti.

https://radiozurnal.rozhlas.cz/miroslav-kupec-strojvedouci-jezdi-i-u-jinych-dopravcu-aby-si-privydelali-7775038

Obecně za ujetí štádlera i za srážku (nebrzdícího?) peršinga může to, že si oba strojvedoucí přivydělávají u jiného dopravce…

Grossák

Kupec je mediálně poněkud neobratný.

Petr Novotný

Pan Kupec má kvality pana Ťoka… oba jsou se svojí politickou trafikou mimo jakékoliv chápání. Jen jim jde dobře žvanění. Nějaký smysl a prosperita dopravy jako veřejného zájmu jim nic neříká.

Jiří

Dotaz/tip pro redakci:
Bylo by možno s odstupem času zjistit, jak dopadlo vyšetřování případu rozvěšení soupravy žraloků v Osvračíně (trať Plzeň – Domažlice) loni v létě/na podzim? Naštěstí se výpravčím nepodařilo srovnat blokovkou traťovinu, protože řídící systém samočinně přepl koncová světla na přední část soupravy a výpravčí tak neměl šanci zjistit, že se nejedná o úsek obsazený poruchou…

Roman K.

Takze jen tak na okraj.Jsem strojvedouci 29 let.To ESO v Č.B. bylo 362055 ktere melo tri problemy s brzdou(pridavnou).A co dilna?Nezjisteno-zavada se neprojevila atd…!!!Toto neni chybou strojv.A takto bych mohl psat do rana.

Daniel Mach

Máte plnou pravdu v tom, že psát to sem je zbytečné. Nebylo by lepší se obrátit na drážní inspekci?

PeDu

Číslo jednací: 6-715/2019/DI-1 Datum: 25. 2. 2019 Vyřizuje:Jaroslav Říha Telefon:+420736 521 035 E-mail:jaroslav.riha@dicr.cz Vyrozumění o zahájení šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události Na základě ustanovení § 53b odst. 4 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, Vám sdělujeme, že Drážní inspekce zahájila dne 23. 2. 2019 šetření příčin a okolností vzniku mimořádné události ze dne 23. 2. 2019, kdy v 5.45 hodin, na dráze železniční, kategorie celostátní, České Budějovice – Plzeň hl. n., v železniční stanici České Budějovice, na koleji č. 1, v km213,331 došlo ke srážce dvou hnacích drážních vozidel při posunu. Ing. Petr Mencl… Číst vice »

Kadlos

Chlapi, proč se vztekáte z trenažéru? Bude aspoň prdel a za prachy. A po trenažéru zajdem na mok. Stmelí to kolektiv. 😀

Jiří 2

Přesně tak… V zahraničí je taky mají.

I fantazie má hranice

No proč asi. Protože zadarmo na toto školení pojedu několik hodin do Třebové a zpátky zadarmo.

jerry

Sračky a sračky noví fírové nemají dostatečné zkušenosti a jsou to rychlokvašky.

noerf

jerry: 1) záleží na přístupu strojvedouciho jako každého zaměstnance
2) je horší, když fira odjede dvakrat měsíčně směnu u jiného dopravce nebo když dělá 40 hodin prescasu měsíčně u stejného dopravce jako je zaměstnán?

Schvalovat chybu po několika mimoradnostech na to, že zaměstnanci mají vedlejší zaměstnání mi přijde jako amaterismus.

Standa

To vedlejší zaměstnání vliv mít bude též. Místo odpočinku jdete jinam do práce. Takže na lokomotivu přijdete neodpocituty rovnou z jiné práce.
Vidím to u nas v dopravě, kde někteří kolegové výpravčí dělají také další job. A dělají více chyb kvůli tomu, že jsou pořád v práci.
Strojvůdce nema tak malý plat aby si musel přivydělávat u konkurence nebo jako řidič tramvaje jako jeden mediálně známý strojvedoucí od Zlutaka

Martin

Hlavni vliv má to, že strojvedoucí musejí vstávat mezi 1-3 ráno, kdežto vy výpravčí máte nástupy v krásných 5:30 až 6:30 a třeba po 12h noční 72h volna, což u strojvedoucích jaksi vůbec nehrozí, ti když mají 12h tak je ještě přerušená a ve skutečnosti jsou v práci třeba 15-16h a jen 12 mají zaplaceno. A to jsou směny i takové, že jezdíš 10h pak máš 6h od konce směny po začátek někde na nocležně ve stanici v hluku projíždějících vlaků, kde reálně spíš tak 3-4h a pak máš jezdit dalších 10h? To je vražda, tohle není pro lidi. A… Číst vice »

JarynJarin

Podle kritiků takového systému ale licence neřeší situaci, kdy se strojvedoucí unaví před nástupem na lokomotivu jiným způsobem…

Já myslím, že každému je velké ho.no do toho, co si dělám ve volném čase a jakým způsobem se unavím !

Pepa z depa

Jedno to je, ale porušíš tím předpis, který jasně říká, že máš nastoupit odpočatý a nesmíš být pod vlivem… 🙂

JarynJarin

V 6 hodinové pauze mezi směnami si odpočine jen robot

T.H.

Však modrodrážní topmanagement akorát potřebuje vědět, jestli mu nezanášíte u jiného dopravce, jinak mu je nějaká vaše únava zcela a naprosto ukradená. Říká se tomu „zástupný důvod“.

Petr Šimral

Zcela přesně. Pokud strojvedoucí v odpočinku chytí krumpáč a půjde s partou kopáčů kopat příkop, nikoho to netrápí. Půjde – li se ale vyspat na Hektora EŽ (jen příklad), kde ujede za směnu kilometr, dopustil se hrdelního zločinu…

Petr

Já nevím kde na to ježdění „pod obojí“ berou někteří čas. U ČD Cargo kde náborový leták slibuje 36 hodinový pracovní týden je to v reálu tak 63 hodinový pracovní týden, 3-4 dny volna za měsíc, 150 hodin přesčasů ročně máme někteří hotové už v květnu. Někdy nastupuju na výkon i u svého jediného zaměstnavatele v takovém „odpočatém“ stavu že nevím která bije. Nedokážu si představit jezdit ještě někde jinde.

Pavel

Stanoviskem vedení ČD jsem hluboce zklamán. Domnívám se, že strojvůdci jsou zodpovědní, svědomití a pečliví lidé. Bohužel chybu může udělat každý, nicméně v provozu se i jedna jediná chyba za deset let může krutě nevyplatit. Místo systémového řešení se bude opakovat, že nemáme jezdit na červenou. Narozdíl od silniční dopravy, kde se kolegové vydali cestou zlepšování infrastruktury (například osvětlené přechody pro chodce, dělicí ostrůvky, zúžení jízdního pruhu, reflexní prvky u dopravního značení atd.) se na železnici vydáváme cestou represe, buzerace místo toho abychom se snažili minimalizovat riziko pochybení lidského faktoru. Například stanice Poříčany – zde bylo několik odjezdů na návěst… Číst vice »

Neználek

Pravda. Stačí se rozhlédnout po okolních státech. Například taková vychytávka „z“ nad perónem v Rakousku, které informuje o postaveném odjezdu.

JarynJarin

Perfektně napsané. Oni mocipáni nemají páru, jaká ta práce je. Takže zase jen represe a nic jiného. Trošku práci zjednodušit nikoho nenapadne. Zdelšit minimálni přestávku mezi směnami aspoň na 8-10 hodin taky nikoho nenapadne. Stále je tam 6 hodin a nikomu to nepřijde divné.

Petr Šimral

Důležité je si uvědomit, že těch 6 hodin nevzniklo od mocných, ale od strojvedoucích. Nechtějí spát zadarmo mimo domov více, než je nezbytné, současně je potřeba mít co nejdelší směny, aby měli taky co nejdelší volna. ..

JarynJarin

To ale píšeš o dvoudenkách… těch 6 hodin se ale využívá i mezi standardníma směnama. Příklad – leťákova šichta 6-15:30 a večer jde 21:31 – 9:00 …

Petr Šimral

To jako opravdu mezi směnami, kde má odpočívat doma? Můj ty světe…

Co je v kolektivní smlouvě? Přiznám se, že jsem líný jí teď studovat.

Kadlos

S tím jsem se nesetkal.Asi nějaká místní specialitka. Na druhou stranu, ničemu to neodporuje, byť je to z mého pohledu rakovina. Já bych ho s takovou šichtou poslal do řitěle.

JarynJarin

Měli jsme i v turnuse – ranní od 3:46 za 5:09 do 8:55 a pak se slo na odpoledni. Pravda bylo tam víc než 6 hodin, ale i tak mi tohle nepřijde normální. Naštěstí co jezdí arriva městskou linku tak už tuhle pipinovinu nemáme.

Apollo17

Mě zase jo.Sami jsme to iniciovali,protože je příjemněší udělat jeden den směnu od 3:46 do např.24:00 s 6 hodinovou přestávkou,než jít jeden den v půl třetí ráno do 9 hodin a druhý den od 15 hod do půlnoci.Mě to například přijde normální.

JarynJarin

Tak to už je každýho subjektivní jak mu to vyhovuje. Což chápu. Ale bavíme-li se o bezpečnosti provozu….

Petr Šimral

A není rozumné se domluvit vzájemně a ctít domluvený jednotný názor?

Apollo17

To je nemožné.Jednotný názor neexistuje.

Apollo17

A co je nebezpečného na tom jít do práce ve 3 ráno,dělat do devíti,pak si na 5 hodin zdřímnout a dodělat směnu do půlnoci? A mám den volna navíc,než jít jeden den na 5 hodin,druhý na 8 a v součtu mi to nedá hodiny ani na jeden den volna.
To je nějaký etalon na bezpečnost?Fantasmagorické názory,že nesmí být nástupy mezi 22 a 6 ráno nikdy neprojde. Osobka končí ve 23 a začíná ve 4 hodiny ráno.Myslíte,že někdo bude platit strojvedoucího na noční,když tam bude chrápat?

JarynJarin

Já jsem nic nepsal o tom, ze mezi 22-6 nemají být nástupy. Já jen obecně tvrdím, že 6 hodin na odpočinek, spánek, chůzi na nocležnu, usnutí, probuzení atd nestačí, toď vše. To potvrdí každý doktor. Ale asi to prostě jinak nejde.

Petr Šimral

Ale to neříkej zde, ale zákonodárcům prostřednictvím FS ČR.

Apollo17

A až někdo prosadí těch 8-10 hodin povinného přerušení,bude to pro většinu strojvedoucích ještě mnohem horší,protože někteří nemají takové dobré spaní v cizím prostředí,jako Jarin a po 2-3 hodinách spánku budou tvrdnout dalších 8 hodin v nějaké díře , civět do stropu a čekat až jim vyprší povinný odpočinek. K odpočinku mezi dvěma směnama-standardně je nejméně 11 hodin,výjimečně ho lze zkrátit na těch 6 hodin,ale pak se musí prodloužit následný odpočinek .Když dělám strojmistra někteří leťáci to sami požadují(hlavně dojíždějící).Udělají si dvě směny za sebou s odpočinkem v místě nástupu a pak jedou domů a mají delší volno. Další je… Číst vice »

Martin

Nástupy brzo ráno by nemusel být vůbec, kdyby to bylo normální noční jako mají výpravčí. A nikdo nemůže tvrdit, že to nejde. Jen se prostě nechce, protože se to tak nikdy nedělalo a to je hlavní argument. Samozřejmě se všichni budou cukat, že by to nikdo nezaplatil. Ale co je strojvedoucímu po to, kdo to platí. Dnes, kdy jsou jiné možnosti dělá z mladých lidí strojvůdce jenom vyloženě fanatik, nebo ten co se v nevědomosti upsal na 5 let a až mu těch 5 let skončí tak milerád ČD a jejich šílený směny opustí. Bohužel starší strojvedoucí jenom ten bordel… Číst vice »

Jaromir Novotny

Ano, je to tak.

Kadlos

Kde čerpáte informace pro skladbu takových mouder? Podívejte se na příjezdy posledních a odjezdy prvních osobních vlaků ve vratných stanicích, kde není nástupní místo strojvedoucích. Obvykle kolem 22-23 příjezd a kolem 4:30 – 5:30 ranní odjezd. Požadavek objednatele. Jak to chcete postavit se spaním 8 hodin? Máme i spaní 8,5, ale ne tam, kde jsme na ten obrat sami. Rozuměno jeden fíra a jedna souprava přes noc ve vratné..

JarynJarin

Uz jsem tu psal, že 6 hodin může být i mezi dvěma šichtama… ne jen se spaním jak píšete… v PKS je napsáno v mimořádných případech – mě teda plánovaná noční nebo dvoudenka nepřipadá jako mimořádný případ. A to že to nejde jinak poskládat je problém zaměstnavatele, ne zaměstnance kterej je pak unavenej. Tak tam mají poslat dva fíry jeden jeden tam RG a druhej jede domů RG. Samozřejmě to je scifi ale bezpečnosti by to pomohlo.

Roman K.

Petre,co to povidas za blbosti!!!Mel jsem turnus kde bylo 6 hod spanku(v Chebu).Chteli jsme s tim neco udelat a nas grafista rekl ze jestli se nam ti nelibi tak to bude jezdit nekdo jiny!!!

Petr Šimral

Tak to nechte jezdit někoho jiného. ale zde se zrovna řeší šestihodina v místě pravidelného pracoviště strojvedoucího… To je o dost vyšší level, málokdo bydlí na nádraží.

Roman K

A můžeš mi vysvětlit jaký je rozdíl mezi sestihodinovkou v místě bydliste a sestihodinovkou mimo bydliště??? Stále je to sest hodin.(odpocinku).Kdyz si mám v šesti hodinách odpočinku(čas začíná běžet zamcenim loko.,chůze ke strojmistrovi pro povlečení, chůze na nocleznu cca4min a ráno obrácený postup). Petře, ty jsi jezdil naposledy u ČD kdy??? Když bylo PLD Sokolov-nemám pravdu??? Tak prosím tě nesnaz se všem…!!! Tvůj spolužák se SPšD

Apollo17

Petr Šimral:“ To je o dost vyšší level, málokdo bydlí na nádraží.“
U ČD je i u přerušení 6 hodin v místě pravidelného pracoviště zajištěná nocležna.Takže nemusí bydlet na nádraží.

Roman K

Petře, ale tady přece nejde o to zda někdo bydlí u nádraží nebo mimo. Ale stále se ti počítá doba příjezdu vlaku do stanice plus hranice. A ve finále si spocitej čistou dobu spaní.

Petr Šimral

Však já si jí počítám. Zatím co u odpočinku mimo bydliště si dovedu představit, že mi z těch zákonných 6 hodin zbyde alespoň 5 hodin na odpočinek (spánkem bych to nenazýval), tak u odpočinku v místě bydliště je 6 hodin prakticky jen na to, abych pohladil psa, kočku, manželku (nehodící se škrtněte) a jel zase zpět do práce…

Petr Šimral

Ježíši. Ervín? Kde proboha jsi, poslední informace zněla z roku 1986 ze Zdic.
Můj mail je: simral_simral.eu (místo podtržítka dej klasický zavináč) a koukej napsat 🙂 Kde jezdíš, jak se máš, ani na srazu po dvaceti letech letech jsi nebyl 🙂

Feri

Já s vámi souhlasím prodloužit minimální odpočinek na 8-10h, jenže spousta mých kolegů o tom nechce ani slyšet, protože
“ budou v práci ročně o xxx hodin déle“. Já se osobně radši kvalitně 7-8 hodin vyspím a pak můžu jezdit zase 12h. Jenže o kvalitním odpočinku se nám může jen tak leda zdát. Spíme většinou na starých nerekonstruovaných nocležnách ze 70.let minuleho století,kde je humus a kravál a těžko si během 4,5h spánku při 6h odpočinku kvalitně zregenerujeme organismus pro další výkon služby.

T.H.

Problém je, že i strojvedoucí k tomuhle výrazně přispívají dlouhodobou agitací „my žádný zabezpečovač nepotřebujeme, stačí nám náš ČESKÝ barvičkovač“. Doporučuju začít třeba odtud.

Kadlos

😀 😀 😀 no jasně. A máme to.

Dominik

K těm Poříčanům, neříkám cesťák u peronu by se jistě hodil, ale pokud vím, tak platí, že pokud na návěstidlo nevidím, tak si návěst ověřím u výpravčího/dispečera. Takže Poříčany vždy byla chyba lidského faktoru, že se rozjede od peronu a myslí si jo je to pro mě a přitom to je pro kolej vedle je jenom blbost fíry. Prostě mám 2 možnosti buď si návěst ověřím u dispečera nebo se rozjedu a po přesvědčení, že návěst skutečně platí pro mě začnu zrychlovat.

Jan Sova

v podstatě s vámi lze souhlasit, ale v silniční dopravě na růžích ustláno profesionální řidiči rozhodně nemají. V nákladní a autobusové dopravě si na ně už někdy v 70-letech vymyslel Evropský hospodářský prostor a přilehlé republiky (naše nevyjímaje) tzv. AETR (Evropská dohoda o práci osádek), po rozjetí trendu zvaného EU se aplikovalo na celé území členských států nařízení EP a rady č. 561/2006. Důsledkem jsou tzv. „tachografy“ (dnes už digitální) monitorující práci osádek v silniční nákladní a osobní dopravě. Za překročení stanovené denní doby řízení a odpočinku jsou podle přílohy k zákonu o silničním provozu zaznamenávany řidičům 4 trestné body… Číst vice »

Neználek

Docela by mě zajímalo psychické rozpoložení toho borce, který dneska vedl 277 z Prahy do Břeclavi. Po výjezdu z Libně první nouzovka. Stane se, (Mirel) říkám si v duchu. Další nechtěné zastavení v klánovickém lese a to třetí v Říčanech. Po každém zastavení ticho, žádné hlášení. Dohromady kolem 30 minut zpoždění. Říkal jsem si, že v Pardubicích přestoupím raději na RJ, ale nakonec jsem mu dal ještě šanci. Od Pardubic až do Břeclavi ta LUDRA (380) ani neškytla. Ale v Břeclavi to ten týpek zase zapíchnul ( snad z nasr.nosti) jako vidle do hnoje.

Neználek

Taky už na to nevidím. Poříčany to byly.

Kadlos

Shodou okolností jsem s tím jel rg z ONJ do Hlaváku. Mirel mu prvně švihl už v esíčku na Edenu. V Nuslích u tunelu opět. To už jsem slyšel odfukovat kompletní test Mirela. Nebyla to jeho vina.

Luke

Opakovaná ztráta komunikace řídícího systému lokomotivy. Narážky na rozpoložení jsou dosti nemístné.

Robert

Nevíte někdo jak je to s trenazery v zahraničí?

Luke

V těch kancelářích už jim asi dočista hráblo. Ale jo, vlk se nažere…

I fantazie má hranice

A co tak zrušit konce a nástupy mezi 22 a 6 hodinou ? Co tak zrušit přerušení směn přesně dle litery zakona, tj. na 6 hodin bez přihlédnutí k tomu, že se strojvedoucí do postele neumí teleportovat ? Co tak zrušit nesmyslné spani přes den ? Co tak zrušit nesmyslné nařízení o používání AVV ? ………. Troufám si tvrdit, že by nehod řádově ubylo. Jenomže bezpečnost a ekonomika jdou nějak proti sobě.

petr.r

já bych na to šel jinak, nechal to tak jak to je, trh si vybere dopravce co nebude schválně chybovat a nebudeme muset platit z daní další čdácký studny(bezedný)

Paddy

Petře.r nechlastej tolik Rajec. Píšeš nesmysly. Vem si fotku Jančury a udělej si hezký den. Prášky ti evidentně nezabírají.
Ty, kterej nejsi schopen napsat jednu větu bez chyb, budeš psát blbosti o tom, že strojvedoucí něco dělaj schválně.

JAN

Schválně chybovat? Takže strojvedoucí jde do práce s pocitem, že dnes udělá naschvál nějaký průser? Tak za tohle nařčení, bych ti dal nejraději pěstí do obličeje, ať se ti tam konečně rozsvítí!!!!

Standa

A první ranní vlaky, co vyjíždí kolem čtvrté necháte št
stát v depu?

I fantazie má hranice

A proč by měly stát v depu ? Ony směny jdou udělat i jinak. Ale očividně o problému nemáte hlubší znalost, jinak by jste nemohl napsat takový příspěvek.

M.masinfira

„Podle něj chce firma zlepšit i přípravu nových strojvedoucí.“ Takže bažanti po absolvování lékařských a psychologických vyšetřeních nastoupí, tak jak to bylo dříve, na 8 měsíců na dílnu, kde postupně projdou všechny úseky údržby a k tomu šestitýdenní kurz, kde se učí schémata vozidel a je zakončen zkouškou. Následuje měsíční zácvik u vozmistrů, studium teorie. Složí předepsanou zkoušku, zasednou vedle fíry jako pomocníci strojvedoucího a budou se 5 měsíců „vozit“ a nasávat „atmosféru“, studují teorii. Pak už přichází jízdní zacvik, konečně si sednou za knipl, měsíc na každý druh přenosu výkonu, studují teorii. No a pak už jen vykonání odborných… Číst vice »

T.H.

No a teprve až budou mít pořádně dlouhej záškol s dekalamitkou na dílně a běháním pro svačiny, přestanou konečně projízdět na stůj…

petr.r

to by nebylo špatný, já znám jenom fíry bez maturity a tuším, že chybují co nejsou vyučení v černým řemesle a ti co mají maturitu nebo vysokou dekalamitku asi nechytnou do ruky.

T.H.

Vy budete jeden z těch, co nenávidí maturanty, nebo nedejbože vysokoškoláky, jakol třídu, že? Jenže ho*ada jsou všude…

petr.r

Přesně tak a za názor se nestydím a říkám jim to pěkně do očí, ale jen tym hovadám…

Petr Šimral

Strojvedoucích bez maturity je dnes již naprostá menšina. A i já, jako strojvedoucí s maturitou jsem si dílny užil až až, dokonce i pomocničení, topírenský posun a dlouhodobou posunující zálohu.

JarynJarin

A co jako? Dyť chyby dělají ti nejzkušenějši. Takže zase jen blábol.

petr.r

správně, ještě jsem nečetl, že by chyboval nezkušený.

T.H.

„Tento monitoring odhalí případy, kdy strojvedoucí pracují u více firem“ … a tohle je ten hlavní důvod, proč nápad se zapisováním licencí do ISOŘe ze strany Skupiny ČD vznikl a ta to od začátku podporuje – není schopna si „zanášení“ svých zaměstnanců uhlídat sama a potřebuje, aby to někdo dělal za ni. „Bezpečnost“ je jen vycpávka, aby to vypadalo líp, a masírka o „únavě po šichtě jinde“ se už prodávala i zde. Reálně se přitom jedná o jedince, max. nízké desítky lidí, a absolutní minimum tím způsobených mimořádných událostí. A zbytek? Nešťastná kumulace několika MU holt vyvolává „potřebu“ reagovat, i… Číst vice »

Radek

…a tu kumulaci patřičně zdůraznila média, takže vedení a ministr reagovat „musí“.

Kadlos

Že jo? Třeba jistý web Zdopravy.cz. Ten je na víření specialista. Jeho redaktor je svou objektivitou a vyvážeností pověstný. 😀

Petr Šimral

ad Kadlos: budete se divit, ale od toho média máme…

Tomáš Záruba

Jasně, tak oni projíždí stůj naschvál, protože jsou to lemplové co zapomněli význam barev, takže je nutné je z toho „přezkoušet“… A vůbec, ani trošku to není jen snaha „ukázat nahoru, jak přísně se směrem dolů mračíme“.

Já se vsadím, že nějaké „intenzivní kontroly“ budou mít za následek leda tak to, že to bude ještě horší, protože budou všichni vystresovaní (ještě víc). Na blití tohleto.

VRT

Ano, lépe to napsat nešlo! Máme tu systémový prů…švih, tak budeme ještě víc šlapat po fírech. Jako vždy. Klasika a na blití.

Petr

Jako fira se zase zeptam obracene. Jako opatreni mame prijmout my, kteri se denne potykame s nesystemovym rizenim, kdy vlaku jezdi stale stejne nebo i vice, diky stari stroju a zrusene udrzbe plus dlouhodobe neresnym zavadam vznikaji situace, s kterymi nam nikdo neporadi, kdy jsme nuceni pracovat prescas a delat navic cinnosti opravaru, vyhybkaru, posunovacu, vozmistru, pruvodcich, s prerusenim smen a nastupem ve tri rano. Vite,ze to v takove mire jako nyni drive nikdy nebylo? Dochazi Vam vubec,jak neskutecne je vse osekane uplne na dren a ze uz tam nikde nikdo neni? Napada Vas vubec, jak nefer je Vase kancelarske… Číst vice »

VRT

Ptáte se velmi dobře, ale špatnýho. Nic z toho, žel, neovlivním. Ale podepsal bych vše.

Brumla

Petře, absolutní souhlas se vším co jsi napsal. Lidi jsou znechucení bordelem který vytváří vyšší managment, nižší managment rezignoval , v rámci udržení funkce. Mě osobně bylo doporučeno , pokud se nesmirim s bordelem , musím dát výpověď.
A co se týká cvičných, udělali z nich úředníky , plno lejster, kontrolorů papírků ve vagónech takže na výcvik nemají čas.
,, Škola,, řeší se věci, které nikoho nezajímají , nepodstatné věci, věci které strojvedoucí potřebuje osvěžit jsou vyřazeny z náplně. Adresa. Atd.

Petr

Brumlo, mam tu praci opravdu rad. Nastesti mne nikdy nepotkalo to co kolegy v minulem tydnu, ale dnes a denne se potykam s problemy, drobnymi nebo vetsimi. A uvedomuji si s pokorou, jak blizko je nekdy clovek tomu, aby se rozhodl spatne. Nejde o to, ze se clovek predre, kdyz udela neco navic,ze se mu zkrati zily……. Vubec mi nevadi slezt z kabiny a svesit vozy, udelat brzdu, odhlasit se z gsmr,prihlasit opet jako vozidlo od vlaku, sam se domluvit se signalistou, nabidnout se a dojet do depa si hodit vymenu. Ok, nejde to jinak,rozumim a prizpusobim se. Ale deset,… Číst vice »

Jmfjv

Jednoduchá a univerzální rada neexistuje. Obecně vzato, žijeme ve spletité síti norem a práva, předpisy jsou kam se podíváte. A to je to, co se v našem prostředí nedoceňuje. Předpisy jsou nejen nad provozními zaměstnanci, předpisy jsou i nad řídícími složkami i nad zaměstnavatelem jako takovým. V ideálním případě je tohle práce pro odbory. Nikoliv pěstovat velkou politiku či produkovat emotivní výkřiky o nedoceněných a ublížených, ale starat se o skutečné každodenní pracovní podmínky. To se dá dělat pouze na základě paragrafů. Ne proto, že by všechny ty předpisy, zákony a vyhlášky byly tak báječné a moudré – to nejsou,… Číst vice »

Lektor

Tak můžete dát výpověď, souromníci mají nedostatek fírů.
Jinak problém je jasný nedostatek lidí, proto fíru může dneska každý.
Projetí návěstidla nebo nehoda při posunu je jen výsledek nekoncetrovanosti dané osoby, to těžkomůžete svýst na špatný vedení.

Kadlos

S tím posunem bych byl ,opatrný. S nebrzdící mašinou si nabije držku i kontrolor vozby. 😀

Petr Šimral

Jak můžete jet s nebrzdící mašinou? Vy si brzdu nezkoušíte?

Roman K

Brzdu si pochopitelně zkousime(JZBHV-UZBHV-prubezne brzdění po určité době jízdy vlaku atd. – viz. V15). Nikdo z nás není sebevrah!!! Nevim(ani nechci vědět) jak je to u jiných dopravců,takze Petře Simrale – prosím příště opatrně se slovy. Doba kdy bylo PLD-Sokolov je dávno pryc!!!

Petr Šimral

Brzděte. A to prosím nejenom patou od služební obuvi…

T.H.

„Nevim(ani nechci vědět) jak je to u jiných dopravců“

… ale plivnout si z pozice Jediného Správného můžu, že?
Asi se brzda porouchala až po provedení ZBHV.

Ondřej

Realitou dnešní doby ovšem je, že lidé v kancelářích jsou úplně stejně přetíženi, jako lidé mimo ně. Není to tak, že by si pili kafíčka a četli zprávy na internetu. Stejně tak si lidé u stolu nevymýšlejí nic jen tak z plezíru. Vedou k tomu nějaké důvody, neustálá zpětná vazba z terénu i jiné. Jako fíra přece také musíte mít možnost někam svou zpětnou vazbu předat. Když předáte jako podnět logicky sepsané body, správně formulované a neútočící na „ty nahoře“, což by Vás automaticky zařadilo do kategorie agresivního křiklouna, je prakticky zaručené, že se dříve či později Vaše připomínky dostanou… Číst vice »

UBolt958

Souhlas. Čím intezivnější kontroly, tím to je horší. Kdysi jsem pracoval u firmy, která měl, dle vedení moc „průšvihů“, tak vyšlo nařízení, že se budou dělat intezivnější kontroly na eliminaci těchto případů. Další rok bylo o 120% víc „přrůšvihů“, než ten rok minulý, kdy vedení připadalo, že jich bylo moc. Další rok se na nás vykašlali a skoro žádné kontroly nebyly a rapidně ubylo i „průšvihů“.

petr.r

mně to připomíná ty kontroly iso atd. kde nemůže být na ponku ani voda na zakalení podložek, takže podložky se nekalí, vzduch uniká, nebrzdí to……..

Ondřej

To je ovšem také opodstatněná připomínka. Rozumný manažer zná dobře schopnosti svých lidí, má v ně víru a nedýchá jim zbytečně na záda.

MRC

On si nikdo neveme poměr +-9000 strojvedoucích vs 142 projetí. Jsou to lidi, a lidi selhávají -> tady bych spíš očekával, že se to projede častěji… Každopádně nikdo si nedá srovnání, například se silnicí – kolikrát se poruší nějaký zákon na silnici? Kolik je nehod na silnici? A taky mě celkem udivuje, že se nikde nenapíše, kolik z těch 142 projetých návěstidel bylo dáno tím, že se tam dostal blbec a prostě to projel a kolikrát prostě fíra brzdil, ale nedobrzdil…. Kolik z těch 142 projetých návěstidel způsobilo nehodu, a kolik mohlo způsobit nehodu, kdy jsou ohroženy životy… Ale s… Číst vice »

Jiří

Zvýšil se počet DETEKOVANÝCH projetí. Kdysi když se nic nestalo, tak zajel zpátky za návěstidlo a neřešilo se. Maximálně koupil v nádražce někomu dvě piva nebo přinesl druhý den flašku. Když řízl výměnu, tak ještě jednu traťmistrovi. Jenže to bylo v době, kdy nebyly nahrávané telefony a vysílačky, případně kdy to nahrávání nikdo neposlouchal (jen v případě nějakého mega průšvihu). Dnes si vysílačky poslouchají dopravní a dozorčí preventivně, z domova, „v zájmu bezpečnosti provozu“, při nedělním obědě. Když jsem viděl tiskopis na měsíční výkaz kontrol dozorčím provozu… počet provedených kontrol, počet zjištěných závad, procenta. Jméno, příjmení, stržená částka prémií. Jak… Číst vice »

Ondřej

Obávám se, že takovou situaci je hodně těžké posoudit. V letecké dopravě se po každé nehodě musí přijmout nová a striktní bezpečnostní opatření, jinak by ta letadla padala jak hrušky. Na železnici neustále stoupá počet vlaků, které je taky nutné ukočírovat. V krátkém sledu se teď událo několik zásadních selhání lidského faktoru. Přezkoušení mi v tomto případě přijde více než opodstatněné a šlapání po lidech bych v tom neviděl.

T.H.

Určitě je potřeba strojvedoucího z významu návěsti „Stůj“… co kdyby to náhodou nevěděl a projel ji z neznalosti!

Ondřej

Kdybyste se zamyslel, zjistil byste, že jste si mezi řádky částečně objasnil celý problém. Projetí na červenou může mít celou řadu příčin. Argumentovat tím, že si tu snad někdo o průvodčích myslí, že jsou barvoslepí, je poněkud přihlouplé. Obzvlášť pokud protistrana nic takového nenapsala. Stala se tu pochybení. Je potřeba nějakým způsobem ověřit, zda strojvedoucí dodržují či zda vůbec jsou vzhledem k podmínkám schopni předepsané postupy dodržet, aby se mohly případně na základě toho změnit, ideálně k lepšímu.

Petr Šimral

Ad Ondřej: Nevěřím tomu, že by se na lokomotivu samostatně dostal někdo, komu není jasný význam návěsti zakazující jízdu a to ani u té nejstrašnější společnosti…

Ondřej

Já také ne a opakuji, že jsem nic takového nenapsal.

Petr Šimral

Pro ilustraci nereálných požadavků na strojvedoucí si můžete přečíst tuto Závěrečnou zprávu DI: http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Horovice_120625.pdf

Ondřej

No a právě proto je v tuto chvíli přezkoušení opodstatněné, aby se mohlo ověřit, zda strojvedoucí pokyny dodržují a zda je vůbec reálné je dodržet, jak píšu výš.

Pavel

dokážu si představit co se mu v těch pár vteřinách míhalo hlavou…jet na přivolávačku, nejet když je zneplatněno návěstidlo. ….tlak na dodržení Jř.Ty přivolávačky udělali už nejednu hromadu.Nedávno jsme zas u nás řešili například oranžové návěstidlo stáhni sběrač na oranžovém mostě bez zpravování …odpověď Sždc… strojvedoucí má pozorovat trať…

Tomáš Záruba

Co když to není třeba? Prostě náhoda. Stane-li se mimořádka v průměru řekněme jednou za měsíc, s určitou pravděpodobností se prostě občas stane třikrát za týden a jindy 2 měsíce klid. Ale to je málo efektní vysvětlení…

honzasl

Spíš než přeškolení by mě v takovém případě projetí červené zajímalo, co řekne „5xProč“ analýza.

Školení v takovém případě náleží spíše ostatním, aby věděli, co mají dělat, když někdo jiný selže (=projede na červenou).

Ondřej

Od napsání mého příspěvku výše před třema několik dalších vlaků projelo na červenou, v dnešním případě se dokonce srazily. Všichni ti, kdo tu hlasitě vyřvávají, že přezkoušení nemá smysl a že je to jen šikana strojvedoucích ze strany vedení, by se nad svým názorem měli zamyslet.

Jirka

Neprekvapuje me to. Asi lze ocekavat, ze po 3 udalostech vetsi kontroly prijdou. Ale aspon je snaha to u CD kontrolovat, to ocenuji. To u jednoho nejmenovaneho dopravce (ten se zlutymi vozy), myslim, bude jezdit fira v pripade takove udalosti stejne vesele dal, nebot kdyz nejsou lidi… 🙂

T.H.

U většiny dopravců především bude takový případ obvykle posuzován individuálně (od ničeho až po „děkujeme odejděte“), protože ani u toho nenáviděného žlutého neprojíždějí strojvedoucí na červenou z neznalosti…

petr.r

jaký tři události, tych událostí bylo více a nebylo vše na vinně fíry.

Aktivní železničář

To nebrzdící eso je fakt průser..

Apollo17

A samovolně zabrzděný Stadler také.Oboje vedlo k mimořádné události.

petr.r

a ta vyhybkářka?

Kadlos

No to teda. A doufám, že odpovědní a důsledně zretencovaní zaměstnanci to pocítí minimálně na prémiích.

Vbb

„Dáváme bezpečnosti provozu železnice maximální prioritu“
Nemělo to být spíš „Dávám bezpečnosti provozu železnice prioritu, maximálně dvě!“? 🙂 🙂

Lukáš

Dáváme bezpečnosti maximální prioritu. Proto se nikdy nestane, že by strojvedoucí byl nucen jet s vrakem, který za jízdy začne hořet, dojde nafta, nebrzdí. Když to strojvedoucí odmítne převzít, tak najdeme jiného blba, který s tím pojede. A když k tomu náhodou dojde, tak se jedná o jednotlivé pochybení a systémově na to neprdíme. Tak ještě tu o červené Karkulce.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO