lot
Dopravci Železnice

Nový jízdní řád na zavádění ETCS. Stát má nová pravidla pro zavádění zabezpečovače na lokálky

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy
Na některých tratích bude výhradní provoz pod evropským zabezpečovačem dříve, než stát plánoval.

Ministerstvo dopravy potvrdilo plán zavedení výhradního provozu vlaků pod evropským zabezpečovačem ETCS na třech hlavních koridorech od roku 2025.

Harmonogram ministerstvo zveřejnilo po jednání bezpečnostní komise. Dosud přitom takzvaný Národní implementační plán mluvil konkrétně o výhradním provozu jen u úseků Děčín – Břeclav, Česká Třebová – Přerov a Břeclav – Petrovice u Karviné, na dalších koridorových úsecích ještě ne.

Termín zavedení na těchto úsecích od roku 2025 platí, nově bude povinná jízda s ETCS také u tratí Praha – Plzeň – Cheb od roku 2027 a Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště od roku 2026. Jde o zrychlení zavádění: Národní implementační plán počítá například u trati z Prahy do Plzně s termínem až 2030.

 

Nový plán zavádění ETCS na českou železnici. Foto: MDČR
Nový jízdní řád na zavádění ETCS. Stát má nová pravidla pro zavádění zabezpečovače na lokálky

Komise také řešila základní předpoklady a principy řešení zvýšení bezpečnosti na lokálkách řízených podle předpis D3. Některé tratě zůstanou v současném režimu, což se týká jen těch opravdu málo vytížených. Některé budou převedeny do vyšší kategorie způsobu řízení (dle předpisu D1) s jednodušším traťovým nebo staničním zabezpečovacím zařízením a prvky ETCS. Další budou řízené také podle předpisu D1 v režimu „jeden vlak na trati“. A konečně některé tratě zůstanou v režimu podle D3, avšak s vybudováním traťového souhlasu s krycími návěstidly a prvky ETCS. „Jedná se o rychlé a efektivní řešení, které umožní zvýšit bezpečnost na těchto tratích mezi lety 2022-2026,“ uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Konečný koncept řešení navrhuje Fakulta dopravní ČVUT, má být pilotně ověřen na jedné trati.

Dopravci si dlouhodobě stěžují na vysoké náklady na mobilní část ETCS. Podle ministerstva stát přispěje dopravcům na pořizování zabezpečovače z fondu CEF1, později z OPD3.

Odebírat
Upozornit na
guest
69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Osobně těm termínům nevěřím, vždy, když se uvádí do provozu nějaké smělé projekty, dochází k odkladu termínů a navýšení předem deklarované ceny. Navíc po covidu bude ve státní pokladně akorát tak díra od myší.

jan

By mě zajímalo, jestli by nešel dělat hybrid PZB/ETCS. Trať by byla interoperabilní na straně infrastruktury. V místních vozidlech by byl levný pzb.

jan

Cpát z dotací ETCS do verglu sokromé společnosti, který má smlouvu cca na 7 let. Který bude mít cca 40 let. To se vyplatí. Aby vjel někde do uzlu do nádraží na kusou kolej a jinak jezdil zcela bez etcs.

xyz

Nevěřím, že již za 4 roky a 3 měsíce bude na koridorech VÝHRADNÍ provoz dle ETCS.

O. K., možná tak vypnutí „národního“ zabezpečovače (tzn. vozidla bez mobilní části ETCS budou limitována rychlostí 100 km/h). Ale nevěřím, že tak brzy bude aplikován postup „nemáš mobilní část ETCS? Nepojedeš“.

jan

Nevěřím tomu, že bude vypnut národní.

Leinad

Mohlo by na stejné koleji zároveň běžet ETCS a kodování?

XB 1

Samozřejmě, takhle to teď běží, ale ETCS je zatím stále v ověřovacím provozu.

Pks

A pak budou následovat výjimky, a výjimky z výjimek. Asi jako když Cargo jezdí po koridorech se 742, které dosud nemají ani to GSM-R. A to už prý prosím skončila i ta poslední výjimka…
Takže dnes trpíme (nevím proč) 742 bez GSM-R, pak to budou 122 bez ETCS…

vokurka

To,že jezdí soukromníci s propadlými díly VZ a prohlídkami P3 a nemají funkční ani STOP TRS vadí rozhodně víc než ,že CARGO nemá GSM-R řadě 742…..koukejte na problematiku z více úhlů…..a řada 122 bude co nevidět končit.V provozu je už jen pár kusů.Výjimky pro řadu 122 bez ECTS spíš dostane nový majitel,který je od CARGA kupuje….

Dominik

Protože jsou fírové, kteří s tím jsou ochotni jet, a spoléhá se na to, že si výpravčí nevšimne, že to GSM-R nemá, žádná extra výjimka neexistuje.
Ale u ETCS to bude něco jiného, tam pochybuji, že to půjde hrát stylem, doufejme, že si toho nevšimnou. A chtěl bych vidět, který blázen by s tím jel, i když u mašin bez GSM-R se najdou.

Pks

Všichni s tím jezdí (oblast Praha), alespoň u ČDC. Protože si ani nevšimli, že výjimka skončila.
A pokud s tím má někdo problém (výjimky), je označen za véééélkého potížistu. Vedoucí pracovníky zajímá jen to, aby vlak odjel!!! A propadlé díly VZ? To jsme na tom stejně…

Dominik

Zajímavé, že jinde to fírové vědí, že výjimka dávno skončila (u ČDC, třeba PJ Č. Třebová). A pak to je na nich zda z takovým strojem pojedou, znám takové „potížisty“, co s tím prostě nepojedou. I kdyby se kdoví kdo stavěl na hlavu.
Ano, část to třeba nepostřehla, ale pak tu je nemalá část, co přistoupila na tu hru vedení, a jedou s tím, a je jim jedno, že v případě průseru je v tom nechají.

Petr

Ten optimismus u 171 se mi líbí:-)

Roman Svačina

Pokaždé ta mapa ETCS vypadá jinak…zmizely tratě Olomouc-Uničov, Otrokovice-Zlin… přibylo Ústí n.O.-Lichkov…. komedie

xyz

Uničov a Zlín nejsou součástí sítě TEN-T, o kterých odkazovaná mapa pojednává.

Radek

D3 ETCS: existuje to někde? Že ministerstvo píše o rychlém a efektivním řešení s realizací od roku 2022

Pks

To je přeci žezlo!
A kde je žezlo, tam je i oprávnění k jízdě, nemohu se zmýlit…
V modernějším pojetí doplnit žezlo čipem, a hnací vozidlo čtečkou🙂

Vbb

Má to jednu vadu: systém žezla vyžaduje, aby na jeden vlak „tam“ jel následně jeden vlak „zpět“, a toto se pravidelně opakovalo v každém jednom úseku.
Což je poněkud nepraktické.

Martin V.

V té mapce nejsou červeně označené pohraniční úseky (Děčín, Břeclav, Bohumín). Znamená to, že u sousedů se k roku 2025 s výhradním provozem ETCS nepočítá? Ani na KFNB do Vidně?

Juraj

Hm, to tie motoráky do Moravské Třebové a Lanškrouna budú mať blbé…

Martin V.

Za cenu jedné mobilky ETCS koupíte dva až tři fungl nové autobusy. Trochu se obávám, že tohle bude nakonec řešení problému.

Frantisek

Nejlepší vlak = žádný vlak, jediná vhodná doprava = auto? Však o to už se tu léta mnozí z nějakých podivných pohnutek snaží… On ten 17% podíl železnice je celkem vypovídající.

Jouda

Obáváte se správně. I já se obávám, že by k tomu mohlo dojít. Ale zároveň pevně věřím, že nakonec vše bude jinak. Protože tato hnojovina vylepšená ještě o české striktní vylepšení nakonec asi někdy bude, ale s kompromisem. Jinak můžeme tratě tak ze 60 ti procent proškrtat a dopravce tak z 90 ti procent. Ale jo, proč ten náklad a lidi opět nevrátit na silnice. Asi to bude v globálu bezpečnější, že ….

Leinad

Žádné vlaky – žádné nehody, bezpečně podle firmy jejíž jméno se nesmí vyslovit.

Frantisek

Ještě by je mohli připojovat za osobní vlaky od Zábřehu, pokud nezruší i ty (Tatenice už odřízli…).

pkajetan

Sen globálního prediktora a naší (a našich) maňáskových vlád a všech různých SprŽelí a ážeddelí a dalších – aby se železniční provoz odehrával jen na těchto tratích a vše ostatní bylo zrušeno. Že je to blud? Někde v historii zDopravy je článek a obrázek sítě britských drah před „zeštíhlením“ na začátku šedesátých let a po – – – a ty obrázky jsou si tak podobné.. a v poměru rozlohy GB a ČR – se tady ještě docela budeme mít. Vše ostatní může být pro nerentabilitu a NEBEZPEČÍ provozu Z R U Š E N O — a šmytec 😉

Džaro

Kde se dá koupit alobalová čepice?

Leinad

Výhradní provoz, to bude znamenat, že o mašině s ETCS nebude SŽ tvrdit, že nemá zabezpečovačku(LS), o mašině s GSM-R se dopravce nedozví že nemá kompatibilní TSR/simplex/duplex? 🙂

Alibaba

Akorát, že GSM-R nefunguje ETCS.

Leinad

To netvrdím.

Alibaba

Blbá poznámka z mé strany, těch několik záporů mě zmátlo.

Leinad

Chci říct, že mi nepřipadá fér přístup:
„Na některých tratích výhradní provoz se zařízením A, na jiných tratích výhradní provoz se zařízením B.“ (GSM-R versus TRS)
Jestli bude ETCS jen na některých tratích, tak ať je taky jen na některých vlacích (třeba na všech nových/na velkých rekonstrukcích)

Alibaba

V pořádku, už jsem to pochopil.

Já očekávám do budoucna postupný přesun na ETCS, takže TRS a jiné budou postupně zanikat. Přechodová období jsou a budou vždy problematická.
Nebo se dá kombinovat ETCS Level 1 (0?) s TRS? Stejně ta lokomotiva bude muset mít GSM-R, když pojede na trať s Levelem 2.

Petr Šimral

Level 1 funguje na principu přepínatelných balíz u návěstidel (je to prakticky emulace bodového zabezpečovače, například PZB) a ke své funkci nepotřebuje vysílačku vůbec žádnou.

Jerry

Ono to s tím etcs nebude tak žhavé….

David

Trochu mě překvapuje, že v mapě není vůbec trať Olomouc – Uničov – Šumperk, tam se s ETCS nepočítá?

Jaaaa

Asi ne výhradně.

Kubrt

Není to proto, že ta mapka se týká jen sítě TENT?

JirkaK

ta mapa je jen tratí zařazených pod síť TEN-T

David

Děkuji, nechal jsem se zmást tím cancourem na Letiště V.H., nenapadlo mě, že tato lokálka je tam též zařazena.

pkajetan

A Velký Osek – Jaroměř/Pardubice? A Veselí – Jihlava – Havl Brod? A Ostrava – Opava? Asi marginálie …

Petr Šimral

Nejsou to tratě TEN-T…

Nováček

Ono se to nakonec zas nějak utřepe, jako vždycky…

Alois Faun

Tedy toto je nejspise konec pro bobinky, rady 122, 123, 130 a laminatky. Snad se podari dotahnout bezici tendry na elektricke lokomotivy. Sice se toto melo resit jiz minimalne pred 10 lety (velka obmena vozoveho parku), ale na nase pomery to je dobry pokrok…

simbič

122, 123, ani 130 nejsou bobinky. Naštěstí to bude znamenat odchod i pro šestikola a plecháče.

Alois Faun

Ani to netvrdim. Vsak ani laminatky nejsou.. Toto byl jen kratky seznam hlavnich rad (at uz ciselne oznaceni ci prezdivky). Klidne jsem mohl uvest rady 240 (laminatky) a plechace (242). Kazdopadne plechace jiz brzy skonci u CD (kvuli dodavkam souprav od Skody v pristich letech) a pravdepodobne prejdou prave k CDC. A to kvuli odchodu nejstarsich rad (preci jen je to skoro 20 let mezi radou 122 a 242).

Alibaba

122. 123, 130 zajdou hlavně taky na přechod na střídavý systém.
A laminátka?
Třeba ji osadí ETCS, co vy víte, je to naopak jednoduchý nepřetechnizovaný stroj (minimum elektroniky rozumějte).

Petr Šimral

Právě i s ohledem na konverzi bych se u řad 230, 240 a 242 ETCS ještě docela bál. Ono taková Lamina v Děčíně se zdviženým sběračem? 🙂

X 1

V roce 2030.
Pane bože.

Petr Šimral

Jen přidejte. Jestli dostanou ETCS, pak se jentak nerozpadnou. Svršek se u nás rapidně zlepšuje, takže na praskání rámů podvozků asi už nezajdou, rám je věčný a tak si zoufalého účinníku a kompenzačních zařízení budeme užívat asi ještě hodně dlouho…

Zrzek

Věřím už i na Lamino v Drážďanech aspoň těch dvou kusů z Budějovic.

Petr Šimral

Tomu nevěřte. V Německu je Lamina neschvalitelná úplně stejně jako brejlovec.

Zrzek

To je sice pravda, ale stačí jeden správně naštvaný a správně umístěný úředník a výjimka je na světě. A život mě naučil, že ty největší blbosti, věci nemyslitelné a šílené se dostávají do reality.

Alibaba

Ono mezi nimi (230, 240 a 242) vlastně není zásadní rozdíl ve střevech? Nebo ano?
230 a 240 rozdíl v převodech, a 242 plechová skříň…
A Bulhaři (a Slováci) by se mohli s plecháčema na projektu zabudování přiživit. 🙂

XXXD

Čistě stejnosměrné lokomotivy by časem kvůli přepínání skončily tak jako tak.

medvěd

Takže jen na hlavních tazích a zbytek můžou jezdit se starými šroty. Škoda. Spousta tratí by potřebovala – narovnat a zlepšit. Ale to se musí samosprávy ozvat.

Jaaaa

To se ale netýká zabezpečení.

Já, kdo jiný

Spousta měst a vesnic by potřebovala obchvaty silnic 1. třídy.

Frantisek

Když na ně předtím byla převedena zátěž z těch zanedbaných železnic, aneb řešíme následky místo příčin? Ovšem, ono i to rovnání je dvojsečné – není dobré přemísťovat zastávky úplně do polí.

Jiří Šrámek

Samosprávy se ozývají co to jen jde, ale je jim to k víte čemu…

Dominik

Kolikrát by snad bylo lepší, aby se směly ozývat méně, viz. kamery na přejezdech, či rušení přejezdů a nahrazování nadjezdy.

Leinad

Který starosta odmítl kameru na přejezdu?

Radiátor

Věřím že u es to nebude takový problém ospravedlnit. Ale u laminátek a jim podobným je tohle rozkaz smrti. Dost mě zajímá kde ČD tak rychle vezme tolik loko s ETCS.

Tímto ale nechci říct že by to snad nebyla chyba ČD se nezačali dostatečně dopředu připravovat.

Vbb

„Ale u laminátek a jim podobným je tohle rozkaz smrti. “
V roce 2030 jim bude 65 let… jak dlouho se má lokomotiva provozovat?

Já, kdo jiný

Odjedná v Allachu. První kus může mít do měsíce.

Leinad

ČD se připravovaly dopředu, v době unitární koupily 680 s ETCS. Po rozdělení SŽDC rozhodla, že vozidlo nemá ETCS.

Petr Šimral

Nerozhodla SŽDC, nýbrž byla určena platná evropská specifikace 2.3.0.d, které řada 680 nevyhovovala a ani pilotní úsek ETCS v ČR (Poříčany – Velim) a musel se předělat.

A pokud si to myslím dobře, tak bez ETCS nešla Pendolína dodat, protože na prvky ETCS je tam navázán snad rychloměr a záznamové zařízení.

Martin

Tedy, nejak to ETCS nemuzu najit. Asi tomu neco chybi.