Dopravci Železnice Železniční průmysl

Miliardové nákupy nových vagónů. ČD zatím neví, kam je nasadí. Čekají na efekt slev

Vůz Ampz, vizualizace. Pramen: ČD
Vůz Ampz, vizualizace. Pramen: ČD

Sdružení Siemens a Škoda Transportation bylo jediným zájemcem v soutěži o dodávku až padesáti vagónů pro dálkovou dopravu Českých drah. Státní dopravce chce v příštích týdnech vypsat ještě větší soutěž na podobné vozy.

Podání jediné nabídky vyplývá z výsledků, které zveřejnily České dráhy ve věstníku veřejných zakázek. Podle nich je ve sdružení ještě finský Transtech, který plně ovládá Škoda Transportation. Konečná cena je 2,99 miliardy korun. Hodnota rámcové smlouvy je o 175 milionů vyšší, jsou v ní i náhradní náhradní díly, které zatím ČD neobjednaly.

Nové vozy budou vycházet z platformy Siemens Viaggio Comfort, známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů ale budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou. „Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.

Zatímco nové vozy mají České dráhy převzít až za téměř tři roky, podstatně dříve se rozroste flotila o 41 vozů řady Bmz po rakouských drahách ÖBB. České dráhy ale zatím nechtějí uvést, na které linky je nasadí.  „Aktuálně skutečně není možné hovořit o konkrétních linkách, kde by mohlo dojít k náhradě starších vozů těmito komfortními vozy. V současné době se jízdní řád a oběhy souprav teprve chystají. Navíc od 1. 9. začnou platit slevy pro seniory a žáky a studenty, kdy se očekává zvýšení poptávky, které budeme sledovat a vyhodnocovat a podle potřeby bude třeba posílit spoje, včetně spojů s rychlostí 160 km/h a příslušným komfortem,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jasněji je naopak o tom, kam půjdou vozy od konsorcia Siemens-Škoda: na linku Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Podle Štáhlavského ale může být za tři roky jiná situace může dojít ještě ke změně. „Určitě budou určitě tyto vozy nasazeny na prestižní mezistátní výkony ČD současné kategorie EuroCity vozy z této linky budou využity na jiných výkonech, třeba ve vnitrostátní dopravě. Logicky se tak uvolní desítky komfortních klimatizovaných vozů různých typů,“ dodal Štáhlavský.

České dráhy chystají během léta ještě další soutěž na nové vagóny. Vítěz rámcové smlouvy dodá až 90 vozů pro expresní dopravu. Zakázku schválila už loni dozorčí rady, vypsaná má být během léta.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dá se asi předpokládat, že i v té další soutěži na 90 vozů bude opět jediným zájemce Siemens-škoda, což si myslím je v tomto případě dobře. Jedná se opravdu o špičku v současné železniční produkci, taže soutěž ušitá na míru jedinému soutěžícímu mi výjimečně nevadí.

    • Boh: Nejlepší by bylo, kdyby na zoufalostech jako je „Rožmitálka“ PRAVIDELNÁ osobní doprava skončila a na ostatních tratích postupně přišli jiní dopravci. Samozřejmě ne horší a dražší, to by nemělo moc smysl.
      A ČD zmizelo ze světa….

      Příznivci Modrých by si našli postupně jině oblíbence i nepřátele.

        • Já s GW jel a bylo to lepší než tenkrát s šukafonem(ano vím, že mají i tuto odpornou řadu).
          Takže za mě tam tento dopravce nevadí a netvrdím ale , že tam není (třeba) co zlepšovat.

          Hlavně že vy máte super názor: S ČD na věčné časy a zato co si nadiktují a nikdy jinak!

          • Vidím, že zde píšete, tak Váš výlet dopadl skvěle. Bez nehody a infarktu z nefunkční klimy.

  • Zajímalo by mne, co budou dělat, až na další tratě vniknou další dopravci a MD začne rušit dotace (Praha – Varšava, Praha – Berlín, České Budějovice – Praha).

    • To by me take zajimalo, RegioJet si uz dela zalusk na trat (linku) Praha – Ceske Budejovice – Cesky Krumlov. V navrhu jizdniho radu 2018/19 je sice zakresleny jen jeden spoj tam a zpet, ale prece jenom…

      • Tipuji, že Regiojet spoje rozšíří od roku 2019, neboť příští rok má koupit další 4 traxxy. Vzhledem k poměrn+ velké expanzi autobusu na trati Praha – Berlín, je velký potenciál i na této trati a dál na Hamburk, ať už od Regiojetu nebo leo expressu.

      • To ještě neznamená, že vůbec vyjede nebo, že nedopadne jako Arriva. A není jen připitomělý Krumlov pro Japonce.

        • V časech, kdy má v plánu vlak do Českého Krumlově, jezdí od června zpravidla dva autobusy, tedy potenciálně cca 120 lidí, k tomu možná přesvědčí někoho; aby předeslal do ČB z auta na vlak.

    • Takže mají stáhnout gatě, vyklidit bojové pole a hlavně nic nekupovat? Navíc je otázka, jak to s těmi soukromníky bude za pár let vypadat. Ukazuje se, že poptávka po rychlé dálkové dopravě je cenově hrozně elastciká a cenová válka sice přitáhne cestující, jenomže náklady to zdaleka nemusí pokrýt. Minimálně Leoš je na hodně podobné cestě jako kdysi Sky Europe v letectví.

      • Přesně – kdyby museli reagovat na každej výkřik Jančury.. .. Ten bude rád když se vůbec udrží.
        Nemá co nabídnout krajum. Nemá techniku. Nemá zázemí. Nevěřím že praha vídeň s těmi tragickými čísly může vydělávát.

          • Standardní pohled z okna od počítače, ne?

            Jinak Praha – Krumlov: do Brna taky začal s dvěma páry spojů. Krumlov má velký potenciál. Neni to na pět párů denně, ale dovedu si představit dva páry až do Krumlova a mezi tím další 3 páry jen do ČB.

          • Například z předprodeje nebo na vlastní oči.
            Ale neřekl bych že tragická obsazenost, jen často nedostačující na to, že jezdí na vlastní triko.
            A nejen mě přijde, že těch „plných“ spojů je během týdne menšina a není jich dost na dorovnání těch „prázdnějších“.
            Taky to je jeden důvodů, proč se rušil bus např. v 5:00 z Brna do Prahy, přitom s ním jezdilo lidí hodně, na rozdíl od vlaku, hlavně v úseku Brno – Pardubice.

            • Ještě jsem zapoměl na ceny za jízdenek, který se drží díky konkurenci velice nízko.
              O to víc je těch cestujících potřeba.

              • Druhá věc je, jeslti jsou ceny opravdu tak nízko nebo naopak ceny, za které jsme jezdili do Vídně či BA ještě nedávno s ČD, nebyly naopak nehorázně vysoké. Těch pár „včasných“, kterých bylo při více lidech na spoj vždy méně, než jsme potřebovali, to nevytrhlo. I zrovna dneska – Bratislava pro rodinu z Brna u ČD metropolitan (v „akci“) téměř 700 Kč v eshopu, Jančura cca od 300 do 550 v byznysu. A třeba vlaky do/z BA rozhodně prázdné nejezdí, většinou když je to na poslední chvíli, tak je víc míst už jen v dražších „třídách“.
                Na druhou stranu, náklady na ten provoz musí být obrovské.

      • Tomáš: Naopak od ČD s daným vozový parkem bych očekával naopak nabídku pro MD, že tyto některé trasy bude jezdit bez dotací a něco posílí na úkor nekterych nesmyslných rychlíku typu ČB – Pisek – Beroun – Praha. S také například požadavky na propojení některých okresních a krajských měst na rozdíl od provozování nesmyslných lokalek pro tři lidi.
        A také zvýšení kvality služeb na palubě vlaků i na tratích, kde není konkurence. Osobně si myslím, že věci jako wi-fi, klimatizace, zasuvky, služby palubniho personálu jsou pořád spíše výjimka než standard.

        • Máte pravdu, linka Pha – ČB přes Písek není úplně best of… smysl by mělo jezdit spíš něco jako Pha – Strakonice/Sušice… něco jako ex rychlík Otava.

        • Žádnou takovou nabídku dělat nemůžou. Trať je zadaná (někde vysoutěžená) na dopravní obslužnost, takže to znamená, že po ní mají v určité kvalitě, kapacitě a intervalu jezdit vlaky. Když se to zadá špatně, tak to dopadne jako na Šumavě, tedy sice novější vlak, ale občas autobus, když dobře, tak jako ve vyspělé zemi. A to stejné se dá použít pro hlavní tratě – např. na koncesním principu (ovšem zde to zas nesmí dopadnout jako v Anglii).

          • Před deseti lety se vlaky nesoutěžili. A vzhledem k tomu, že ČD pořádně neví, kolik vozí cestujicích na jednotlivých linkách, tak těžko můžou optimalizovat své linky a něco navrhovat objednateli.

            • Zrovna počty cestujících se dají určit v rámci možností (nikdo nejezdí vždycky stejným vlakem tam a zpět každý den, takže se musí použít přepravní proudy) správně. Ale pokud chceme liberalizovat dopravu, tak nemůže jízdní řád a trasu vymýšlet státní dopravce. Od toho tu jsou SŽDC a MD, resp. kraje jako objednatelé. Ať definují požadavky na kapacitu a kvalitu a zajistí uznávání jízdného, o zbytek se postará soutěž (protože za takové situace bude uživatelsky jedno, komu patří ten vláček, a při nějakém krajském nátěru to ani nepoznáte). Pak stačí už jen dohlížet nad plněním podmínek.

    • Nic proteze tam zadny soukromnik nejezdi a vdohledne dobe nejspis ani jezdit nebude takze dotace tam zustanou. Soukromnik doatane sanci pri soutezi.

      • Nepotřebuje, stačí když se přejmenuje na SEx a zavede lůžkové a lehátkové vozy, a bude bezkonkurenční 😀 Je jestli dneska ještě vůbec, při tom všem čumákování do elektronických pitomostí a virtuálních realit, někdo sou.oží 😀

Newsletter

Partneři


Výběr editora