Dopravci Železnice

České dráhy zakoupily v Rakousku 41 vagonů až pro 200 kilometrů v hodině

Vagon řady Bmz, interiér. Autor: České dráhy
Vagon řady Bmz, interiér. Autor: České dráhy

České dráhy opět rozšiřují park osobních vozů pro dálkové vlaky nákupem vozů v Rakousku. Od rakouských železnic ÖBB kupují 41 vagonů za 13,7 milionu eur (cca 356 milionů korun). Klimatizované vozy posílí kapacitu mezistátních i vnitrostátních vlaků

„Využili jsme další příležitost k rozšíření našeho parku o komfortní rychlíkové vozy typu UIC-Z, které naši rakouští kolegové prodávali. Jedná se sice o starší vozy, ovšem s moderní konstrukcí vybavené klimatizací, oddíly se šesti místy k sezení a schopné provozu rychlostí až 200 kilometrů v hodině,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek.

Dráhy chtějí nasadit většinu pořízených vagonů co nejdříve, nejprve je ale čekají příslušné kontroly a revize. Menší část vozů projde před nasazením do provozu rozsáhlejší opravou. Vozy 2. třídy řady Bmz budou nasazeny na vnitrostátní a mezistátní linky Českých drah. Vozy mají oddíly se šesti místy k sezení a elektrickými zásuvkami.

Dráhy mají aktuálně téměř 900 osobních vagonů pro rychlost 160 km/h a více a 50 lokomotiv pro tyto vysoké rychlosti.

88 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Kéž by nasadili něco na trasu Praha – Děčín namísto těch starých popelnic, které tam jezdí…

  • Ano,je to dobrá koupě,finančně výhodná.Obzvláště jásám nad tím,že to jsou „kupáky“.Jen doufám,že někoho nenapadne předělat je na velkoprostory…Každý se jen courá sem a tam,na toaletu,do jídelňáku,hledá místo ap.“Automatické dveře“u modernizovaných Bdpee z velkoprostoru na představek mnohdy nefungují,otevírají se při sebemenším pohybu cestujícího u dveří,nebo se musí otevřít silou ručně,podobné jsou na tom i spojovací dveře mezi vozy,někdy nejdou zavřít a hluk proniká do vozu.I na některých toaletách se nedá zavřít,-chtělo by to více pozornosti a údžby.Tak díky,nasaďte je brzy do provozu…

  • No byl bych potěšen kdyby je nasadili na R12. V každě druhé soupravě alespoň jeden Bmz. To bych hned přesedlal na vlak.😊

    • Tak na to můžete rovnou zapomenout. Dokud bude železnice Olomouc – Brno naprostý odpad, tak nic jiného než odpad na tyto vlaky nenasadí. Toto půjde na koridory kolem Prahy :/ … Já mám alespoň to štěstí, že se ze Zábřehu dá dostat do České Třebové a hurá Railjetem do Brna.

        • Nikoliv. Bude to buď na Plzeň nebo České Budějovice. Pokud to náhodou nejede z Prahy, tak na Moravě zůstávají (až na protekční linku Olomouc – Břeclav – Brno) ty největší (s)hity.

  • Zpráva skvělá, typuji i že čerstvá, tedy bych rád věděl, jak tohle hne se zamýšlenou rekonstrukcí vozů B a Bmz 234. Já bych se nezlobil, když by lámačková Bmz dostala dveře z Bmz 234 předělané na tlačítko a Bmz 234 klidně lámačky, tyhle rakouské jsou vcelku spolehlivé, a další rekonstrukce vozů, tentokrát na ABmz, by zlepšila kulturu cestování na Budějovice/ zefektivnila by kapacitu vlaků na R, kde celá jednička na čtyři vozy je prostě nesmysl.

    • Výměna dveří by podle mě nebyla efektivní, pro cestující by se komfort tolik nezvýšil, centrální zavírání i blokování funguje i u zalamovacích dveří a mechanizmus dveří ve vagonech Bmz funguje ve srovnání s východoněmeckými docela snadno. Naopak klimatizace by měla být prvotní investicí při modernizaci (některé Bmz bohužel klimatizované nejsou).

    • Příští rok má být na podzim zařazeno do provozu 15 nových lokomotiv, které budou pořízeny formou pronájmu na pět let a má se vyhlásit tendr na nákup 60 elektrických lokomotiv.

      • tak kellner má čas, ale já jsem myslel, jestli v rakousku jsou nějaký přebytečný dobrý lokotky, vždyt ty vagony muselo něco táhnout.

        • Re. Petr R
          Tak staré lokomotivy nikdo na 25kv nebo ss, předělávat nebude a Taurusy na prodej nejsou.
          Naopak za jednání, resp. sondování by stály soupravy Bombardier Talent 1. Vorarlbersko má příští rok být prvním zákazníkem na Talent 3. Nic staršího než T1 tam nejezdí a jsou v dobrém stavu.
          Předělat resp. doplnit tyto soupravy o paket cz a 25 kv, s ponecháním pzb a 15 kv. Technicky i finančně nenáročné. Zejména pro kraje pod střídavinou. Tímto by se dal získat i v současnosti kvalitní stroj pro krajskou dopravu s přesahem do zahraničí.
          Ale je mi jasné, že Škodovka to zase zalobuje nebo napadne a v požadavcích krajů se objeví klauzule jako že nové stroje, širokááánské dvééře a max. 15-ti procentní spolehlivost.
          Vše ostatní bude zlo.
          Otázkou také je zda již není pozdě.
          Ale dobře placení odborníci na min. dopravy, čd a hlavně Krajských úřadech to jistě věďí a jednají. Vždyť i jim je jasné, že dotace na nové vlaky nepokryjí všechno. Jsou královsky placeni a vědí, že na svých postech nejsou jen kvůli korytu ale aby vynakládali maximální úsilí ve prospěch daňového polatníka.
          🙂 vtip, witz, joke 😉
          O této možnosti se ví již téměř rok a od Rakouských Schotouschu vím, že již proběhla ohledně T1 nějaká předběžná jednání s Rumuny a jedním zahraničním privatním dopravcem.
          Letargická komise od ČD se byla poptat a podívat u DB na staré patra Wackeldeckel. Ale i tyto stejně prý odpískali.

            • Re. Martin Hanzal
              Nikoliv všechny. Resp. záleží na spolkové zemi.
              Berou ohled na budoucí zvyšování výkonů v kombinaci s financováním a také možnostem dodávek nových strojů.

        • Lokomotivy, které tahaly tyto vozy, přešly většinou na railjet. Prostě pořídily se nové vozy a lokomotivy zůstaly původní. Je to nakonec vidět u nás na railjetech, kde Taurusy, které je zde vozí, tahaly dříve klasické soupravy, které mezi Prahou a Vídní dříve jezdily.

    • Klidně ať jezdí třeba Bobiny, důležité je dodržování jízdního řádu, to je pro cestující podstatné a samozřejmě komfortní tiché, klimatizované vagony.

  • Trocha čísel:
    ČD a.s. od roku 2011 zatím nakoupily celkem 210 ks vozů od OBB různých vozových řad, za což sumárně utratili celkem 58 100 000,- EUR, tj. asi 1,51 mld. Kč při dnešním kurzu 1 EUR = 26,0 Kč. Celková cena jednoho vozu tak vychází na cirka 276 666 EUR, což je asi 7,1 mil. Kč při dnešním kurzu.

  • Děkuji Rakousku za další výprodej (vážně). Jen poznámka: 160 km/h není vysoká rychlost, teda pokud to nesrovnáváte s lokálkama na 50 km/h.

      • Satanžel, je to při zastavování dálkových vlaků v městečkách, ale i kdyby jen okresních městech, pravda.

      • Existuje krásná kniha „Rychlá železnice i v České republice“, kde jsou tyto všeobecně přijímané bludy (že jsme malá země, vyšší rychlost je tady zbytečná a jen co se rychlovlak rozjede už zase bude brzdit) argumentačně vyvráceny. Ale už jsem se smířil s tím, že se tady nikdy rychle jezdit nebude, když se „investuje“ šest miliard do kobližného pro studenty a seniory místo aby se stavěly tratě…

        • Když to tvrdí někdo v diskuzi, je to k pousmání. Když ale tyhle 100 krát vyvrácené povídačky roztrubují lidé z branže, nelze se divit, že jsme tam, kde jsme.

          • Slovy klasika, sorry jako, Břeclav-Brno, Veselí-Budějovice nebo Ústí-Pardubice, asi i k tom trochu zmrveném průjezdu UO, mi vzhledem k ušetřeným jednotkám minut, i k té kapacitě, nepřipadá jako něco tak úžasného.

    • Tak 160 km/h je už slušná rychlost, která by na našem území do značné míry stačila za předpokladu, že by drtivá většina koridorů byla na tuto rychlost opravdu stavěna. Např. jízdní doba z Prahy do Brna něco málo pod dvě hodiny by sice nepatřila mezi ty oslňující, ale alespoň by již nebyla nedůstojná a urážející.

      • No jestli máte peníze na kompletní přestavbu tratě kolem Svitavy… Problém koridorů je i to že jsou zacpané, není na nich místo, zejména tedy ten mezi Prahou a Moravou, k nějakému odlehčení by bylo třeba zrychlit trať přes Vysočinu, nebo rovnou postavit střední část VRT z Benešova a to tak aby se dostala do Havlíčkova Brodu (červená), nebo do Jihlavy (zelená). Samozřejmě by se dalo kombinovat.

        • A ještě ale poraďte, jak a kudy se dostanete z Prahy do toho Benešova, když už teď tam ve špičkových hodinách nelze pořádně provézt ani skutečně potřebný počet tamních vlaků osobní dopravy všech kategorií na jih od Prahy, o nákladní dopravě už vůbec nemluvě – a tam byste chtěl přidat ještě rychlé vlaky na Moravu?

        • Omyl – k odstrnění zacpaných koridorů by bylo třeba postavit další kolej(e) na daném koridoru – proč není banalizovaná kolej z Prahy až do Kolína absolutně nechápu. Jak je možné, že když je zacpaná dálnice, tak se postaví 3. pruh a když je zacpaná trať, tak místo stavby další koleje se dopravcům řekne – máte smůlu, nepojedete. TO MĚ HLAVA NEBERE

          • Banalizované jsou tam přece všechny koleje v celé trati Praha – Kolín …
            V pravidelném provozu při té intenzitě dopravy, která tam už dávno je, ovšem banalizace v praxi stejně nepomůže, protože proti „pravidelnému“ směru běžně stejně nic neprojede, takže banalizace je tam užitečná jen při výlukách. Asi jste ale měl na mysli spíše dostavbu další traťové koleje v úseku Poříčany – Kolín, což by ovšem nebylo snadné realizovat v plném rozsahu: určitě by ale pomohla zjevně vcelku bezproblémová dostavba další traťové koleje v úseku Poříčany – Pečky a asi obdobně docela bezproblémová dostavba „předjízdné“ koleje od zastávky Cerhenice do Velimi (začínající za cerhenickým podchodem a vedená přibližně v trase bývalé cukrovarské vlečky): to jsou úseky bez zářezů a stavbu komplikujících silničních nadjezdů (ten v Pečkách má světlost dostatečnou) – to by pro výrazné zvýšení kapacity trati mohlo stačit.
            A vlastnímu Kolínu a (zdánlivě protismyslně) rovněž úseku Velim – Kolín by také určitě velmi pomohlo i vybudování „Hlízovské spojky“, která by odstranila křížení protisměru na velimském zhlaví žst. Kolín – má-li ROPID konečně zájem o zřízení častého přímého spojení Prahy s Kutnou Horou, bylo by odstranění tohoto kolizního bodu nesporně hodně užitečné (rozhodně smysluplnější, než chimérické úvahy „stratégů-vizionářů“ o elektrizovaném „kutnohorském oblouku“ z kolínského zhlaví žst. Kutná Hora hl.n. do města).

    • Tak dle mého úsudku tipuji R6 Praha – Klatovy, protože ještě do února byly všechny vlaky Rx, poté to změnili jenom na R, protože tam jezdily/jezdí Béčka. No a zbytek asi tam, kde budou potřeba.

      • Na R16 už Béčka nějakou dobu nejezdí, od malé změny GVD už jezdí i ABpee – tj. řazení je Abpee + Bee238 + Bbdgmee + Bdtee. Spíš si tipnu spolu s reko Bmz234 na Budapešť a Bee238/Bdpee odtamtud dle potřeby. Pokud do Ejpovic nebudou moci Bdtee, tak se někde budou muset vyhrabat Bdpee.

            • Třeba v tom, abyste mohl poslouchat ze staničních rozhlasů úžasné hlášení „ZPOŽDĚNÝ RYCHLÍK VYŠŠÍ KVALITY … atd.“: na tom GŘ ČD se už asi všichni „Ogilvové“ opravdu zbláznili, když to dovedli až k této ostudu budící podobě hlášení – jaká že je to ta „vyšší kvalita“, když ten vlak ani „neumí“ jet včas?

  • Takže ČD teď suplují úlohu středoevropských sběrných dvorů? 😀 Onehdá jsem vyklízel sklep a našel tam kolo po dědovi. Myslíte, že by ho ČD ode mě odkoupily?

      • V Regiojetu projdou vozy nejdříve rekonstrukcí, zatímco ČD je nasadí do provozu rovnou maximálně s nějakým polepem.
        Spíš mně zaujala cena, která vychází méně než 9 milionu za kus. Před nějakýma dvěma roky kupovali dráhy jiné vagóny za částku okolo 13 – 14 milionu za kus.

        • Noerf: Jel jste někdy Ex6? Tam jsou Bmz po modernizaci. Nebo Bmz230. Ta jezdí různě.

          Nižší cena bude možná tím, že jde o Bmz 225/226/232 s lámačkami.

          • nátěru, novýmu koberci, někde jsou i nově čalouněné sedačky se říká přeci rekonstrukce, kdyby to byla oprava laku, tak přeci rakušáci to neměli žluté? Tohle vám tlučou do hlavy odbory čd nebo zaměstnavatel? Nedejbože jestli jste vy tlučhuba.

            • Rekonstrukce = kompletní přestavba nebo opravdu rozsáhlá oprava. Zpravidla zůstane jen původní podvozek a skříň vozu. Příkladem rekonstrukce je třeba 810 –> Regionova nebo vozy BRcm –> Armpee.

              Oprava = sem tam se něco natře, něco vyspraví, někde se dá nové těsnění, nějaké součástky se vymění za nové.

              Opravy zakoupených vozů z Rakouska dělá ČD i Regiojet zhruba ve stejné míře, tzn. oprava technických částí, které jsou cestujícím skryty (třeba podvozky – ty ale opravuje spíš ČD, u Regiojetu jsou často v původním stavu) a převod do korporátního designu, což znamená nový lak nebo polep skříně, nové samolepky uvnitř a u Regiojetu koberce na podlahu. Čalounění sedaček zůstává u ČD i Regiojetu většinou původní a mění se jen v případě poškození.

              Skutečnou rekonstrukcí prošlo pouze pár rakouských vozů u ČD, které 18 kupéčkových bmz nechaly přestavět na velkoprostory.

        • Opět noerf a jeho nesmysly.. Nevím co vadí na tom, že vůz jezdí v původním zachovalém laku, než najede příslušných 800 000 km od poslední revize, aby se zvýšila efektivita nasazení, respektive doba nutná k odstavení při opravě. Nevím co je na laku, koberci, opěrkách hlavy za rekonstrukci, na těch dříve velice hojně rozšířených ale i teď nefunkčních klímách, záchodech, obutých kolech. .

          • Elb: Ale železniční doprava není jen o vlaku, ale i službách na palubě a určitém standardu.
            Jsem z jižních Čech, na trati České Budějovice – Praha, jezdil každou hodinu vlak (lokomotiva + sedm vagonu, v pátek nebo neděli devět), na trati Plzeň – České Budějovice – Brno lokomotiva se pěti nebo šesti vagony.
            Dnešní stav je ten, že na lince Brno – České Budějovice – Plzeň jezdí lokomotiva se 4 vagony, na trase České Budějovice – Praha jezdí lokomotiva s pěti vagony a ve dvouhodinovém taktu expressy (lokomotiva se čtyřma vagonama). Obojí poloprázdné a v úseku Benešov – Praha jezdí jako městská (součást PID). Mimo to jezdí na trati autobusy Linz/Český Krumlov – České Budějovice – Praha, zpravidla s kapacitou nad 60 cestujících prakticky po půl hodině, které jsou plné. Takže je otázka, koho zajímají cestující a proč jezdí autobusy míst vlaků, když vlak může být do ČB rychlejší než autobus, do ČK vyjde čas na stejno, z důvodu přepřahu lokomotivy v ČB.

        • Já teda nevím, na železnici se pohybuji poslední dvacet let, ale s tou „rekonstrukcí“ je to spíše naopak. Mohu se zeptat, jakou rekonstrukcí to u RJ prochází? Naopak právě RegioJet část vozů od OBB pouze polepil žlutou folií… ČD je nasadí všechny najednou a postupně je stahují a celkově modernizují

        • Mno, co jsem cetl, tak u CD projdou vozy nejprve prohlidkou, to co je v dobrem stavu, tak jde do provozu a to horsi poslou na vetsi rekonstrukci. Takze na stridacku a cast vozu vydelava.
          U RJ jde mozna vse na rekonstrukci, ale tam to projde jen vymenou koberecku a podobnych hlouposti, aby to na oko vypadalo jako nove… viz problemy s klimou a pod… slovy klasika… navrch huj…
          Jenze do provozu se pak vraci jen cast, protoze cast vozu zustava stat odstavena za dilnou jako protihodnota, dokud Radim za provedene prace nezaplati…

          Neprobehlo to v minulosti nejak podobne, nebo je ta podobnost ciste nahodna ? 😉

        • Těch 13-14 milionů za kus je naprostý blábol – nejlevnější vozy byla řada Bmz234 z roku 2011 – tam vyšel jeden vůz na směšných 1 474 206 Kč, pak Bmz232 – prvních 6 ks – stálo 5 400 000 Kč za kus, Bmz235 pak 8 100 000 Kč za kus, lůžko Bcmz834 pak 6 750 000 Kč za kus.

          Nejvíc stála várka Bmz232, Bmz225, Bmz226, Amz138, WRmz217 z roku 2017 – celkem 47 ks – kde jeden vůz vyšel na 9 880 839 Kč – to bylo nejvíc, co kdy těm Rakušákům ČD a.s. zaplatily, ale tam byly 4 vozy první třídy a pak 2 jídelní – ty jsou dražší. Předchozí várka, kde byly 4 jídelní vozy a 5 autovozů – celkem 50 ks – stál kus průměrně 7 960 000 Kč.

          Modernizace pak vyšly u 4 x Bmz230, 9 x Bdmpz227, 9 x Bhmpz228 na 19 302 273 Kč, což se ale pořád bohatě vyplatí, neboť pořád je to cirka pod 30 mega na vůz.

    • Zrovna rakouská Bmz patří mezi nejlepší vozy v Evropě – navíc při správné údržbě jsou takové vozy v podstatě nesmrtelné.

  • Aneb když i 30 let starý šrot je to nejlepší, co u nás máme. Bohužel, railjety se mohly koupit jen po 7 kusech. Pendolin taky 7. Škoda… Transportation.

        • Re. Chachar Budvar
          Teda Chachare. Dík za odkaz.
          O takto prezentované snůšce demagogických žvástů, jsem neměl ani ponětí.
          Že byl Starej pomatenej jsem zjistil hned při svém prvním angažmá v zahraničí. Že měl někdo odvahu jej poslouchat, to mi hlava nebrala nikdy.
          Bohužel síla titulů je mocnější než léty prověřená praxe.
          Jestliže na zodpovědných místech není nikdo, kdo by rozuměl dopravě, tak si pozve někoho, kdo sice má tituly ale praktické znalosti nulové. Stejně jako spojování souvislostí a mezinárodní přehled na zeronální úrovni.
          Nic. Teď jdu blejt, velebnosti.

          • A když Žemličku ODStavili, tak ho angažoval rodák – Jihočeský hejtman Zimola. Jak to tam dopadlo s veřejnou dopravou, především železnicí, když jim to tam přes výnosnou trafiku – JIKORD začal rychtovat, netřeba rozvádět. Jeho počiny třeba neustále připomínat – o to se postarám.

      • Railjet je co se týče komfortu jizdy výborný(hluk,infosystem,)ale nepolohovatelná,nepohodlná sedadla s jednou opěrkou,nejsou v dnešní době nic moc.Když to dokážou nabídnout i v autobusech,proč ne ve vlaku?Jednička je o něčem jiném.I když ten holobiznis taky nic moc.Ani se nedivím že to zluťák drtí.Jak cenou,tak lepším piárem!!!Upřímně nežli jet do Vídně za900.-railjetem ,beru auto a frčíme gumokolem.

          • Že by standartní cena u kasy?nebo i včasné jízdenky v den odjezdu?Po zrušení slevy Wien special to už není žádná výhra.Bývalo to pro zákazníky levnější.Tady abyto člověk hlídal za kolik pojede.A pokud třeba letíte na dovolenou z Vídně je vlak není vlak konkurenceschopný.Š koda že není jizdenka letiště+ railjet.

            • Rakouští průvodčí sice bývají k lecčemu tolerantní, ale spoléhat se na to příliš nedá: kdysi jsme jezdívali z Břeclavi osobními vlaky a kupovali jsme si na to skupinovou jízdenku „ERT“, kterou průvodčí uznávali už z Břeclavi, ačkoli tam neplatí, ale už jsem to dávno nepodnikl a asi bych se o to už teď raději ani nepokoušel …

    • Oddílové Bmz jsou skutečně to nejlepší na českých kolejích, mám je raději než railjety i pendolina. Doufám, že aspoň část jich nasadí na Praha-Děčín nebo Praha-H.Brod-Brno.

    • To už přece konstatoval před více než 25 roky Jura Dukát (dej mu Pán Bůh věčnou slávu), že „nejlepší jednička je rakouská dvojka“ – a tato „Dukátova věta“ platí v plném rozsahu dodnes …

    • Mirek: Určitě ne, vzhledem k tomu, že bude jezdit Regiojet od prosince do Českého Krumlova, tak se ČD budou snažit.

      • to je stejný jak na zlínským ex nebo šohaji při nástupu RJ se stal snad div světa jak čd sehnali vozy.

        • * Ty ČD sehnaly. A není to špatně jen gramaticky, Ex jezdily normálně v moderní soupravě už dřív, Rx přišly, protože si to MD objednalo a protože modernizované Bdpee, které na to byly připravovány již dlouho před nějakým příchodem Jančury na Slovácko. Už to tu začíná připomínat novinky, škoda..

          • Bmz jsou i ve stávající podobě super vozy nic lepšího tu není .regiojet je nemodernizoval jen přelakoval.

            • Vozy Bmz vyráběla v roce 1999 i vagonka Studénka v kooperaci se Siemensem .Posléze výroba zlikvidována společností Thrall Car Manufacturing Company , převedena výroba do Rumunska.

            • Vozy Bmz vyráběla v roce 1999 i vagonka Studénka v kooperaci se Siemensem .Posléze výroba zlikvidována společností Thrall Car Manufacturing Company , převedena výroba do Rumunska.

              • No a tam někde se líhnou ty moderni vozy Astra pro žlutého guru.Jen by mě zajímalo, jsou opravdu nové,nebo rekonstrukce?vozy vypadají sice na pohled dobře ale jaká kvalita.Ta sedadla jsou asi dobrý.Oproti Bdpee.Jinej level.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora