Společnost Umbrella Coach & Buses míří k získání prvního kontraktu na provoz městské hromadné dopravy v Česku. Tuzemský dopravce, který je znám jako jeden z největších partnerů FlixBusu na dálkových linkách, uspěl v poptávkovém řízení na převzetí provozu v Jablonci nad Nisou od února příštího roku.
Vyplývá to z dnešního rozhodnutí jabloneckých radních, podle kterého budou o uzavření smlouvy jednat pouze s touto firmou. Smlouvu mají 5. listopadu schvalovat zastupitelé. Do poptávkového řízení přišlo více než pět nabídek, Umbrella nabídla nejnižší cenu. Na linkách v Jablonci a okolí by měla vystřídat společnost Busline MHD Jablonecko.
Jablonec výběr oficiálně nekomentoval, redakce má informaci o doporučení uzavřít smlouvu s Umbrellou potvrzenou ze dvou zdrojů z radnice. „Rada dala doporučení, rozhodne zastupitelstvo,“ řekla mluvčí jablonecké radnice Jana Fričová.
Zkušenosti z Hamburku
Pro Umbrellu nejde o první zkušenost v MHD. Firma už loni začala v německém Hamburku provozovat některé linky pod značkou Umbrella City Lines. „Každý rok najedeme zhruba 25 milionů kilometrů. Je tedy logické, že se na nás obraceli zástupci různých měst s otázkou, zda bychom pro ně byli schopni zajistit také městskou a příměstskou dopravu. V Hamburku jsme navíc etablovaní, máme tam již řadu let německou část Umbrelly i svoje provozní zázemí. A tak když nás zástupci města Hamburku oslovili, po zralé úvaze jsme odpověděli, že toho schopni určitě jsme,“ řekl letos v únoru zakladatel a generální ředitel společnosti Umbrella Mobility Pavel Steiner. Zájem o provoz v Jablonci bez dalších podrobností potvrdil. V druhém největším německém městě jezdí na linkách 15, 21 a 24 a zajišťuje provoz na příměstské lince Hamburg – Harburg.
Na zajištění dopravy ve městě a přilehlém regionu na příštích deset let vypsal Jablonec na začátku loňského roku veřejnou zakázku. Na začátku letošního dubna ji získala pražská firma About Me s nabídkovou cenou 48,38 korun na kilometr. Druhým účastníkem byla Autobusová doprava Podbořany, která nabídla výrazně vyšší cenu. Soutěž ale napadla jak neúspěšná firma, tak BusLine MHD Jablonecko, který se obrátil na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Město nakonec kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek soutěž zrušilo. Do nového poptávkového řízení se přihlásil jen BusLine MHD Jablonecko. Nabídku trestně stíhané firmy zastupitelé odmítli. Primátora Jiřího Čeřovského (ODS) proto tehdy pověřili, aby jednal o zajištění dopravy s dalšími firmami.
Své služby nabídl městu i Liberecký kraj společně s Libercem, mělo jít o společnou nabídku ČSAD Liberec a Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou.
Umbrella Corporation ? to je přeci ta firma která vypustila do světa T-virus 🙂
Tady je většina podrobností v materiálu pro zastupitelstvo https://www.mestojablonec.cz/filemanager/files/27779.pdf včetně zdůvodnění a návrhu odmítnutí DPMLJ. Jinak ta advokátní kancelář je podle mě neuvěřitelná, záznam z toho zastupitelstva, kde odmítli nabídku Buslinu je fascinující, zejména pan doktor, který má zjevně problémy s mluveným projevem a s oblibou používá slovní spojení „jakokdyby“ což je u právníka fakt super…. „jsme s nima jednali jakokdyby o smlouvě, že by jakokdyby začli jezdit za jakokdyby ty peníze….. „
„Jakokdyby“ je opravdu patvar, normálně se říká „jakodyby“.
škoda toho dpmlj, ten má odstavené ty zánovní tedomy, které dotacuje omezuje pouze na Jablonec a zároveň je nemůže ani prodat, takhle by aspoň našly využití, v tomhle omezeném covidu provozu už by to byla skoro půlka flotily
Autobusy Tedom přestaly být vyráběny v roce 2011.
Z principu nemohou být příliš „zánovní“.
Další experiment na cestujících.. to snad radši ty liberecké párky, teda Iveca Crossway z ČSAD
Tak smlouva je na dva roky a poté opět výběrové řízení. Věříme, že město Liberec & Liberecký kraj své služby již nabízet nebudou. Zejména po „velmi dobrých zkušenostech“ s vedením sousedního statutárního města ve věci tramvajové trati.
Upřímnou soustrast do Jablonce ….
Tak jedině si přát, aby to nebyla změna „z bláta do louže“.
Hlavně aby někde nedocházelo k záměně s libereckou Umbrella Sevices.
Jaký vozová park bude Umbrella provozovat? Dle fotky to vypadá na polské autobusy Solaris.
To zatím neřekli, čekáme na více informací.
Cena bude také zveřejněna, prosím?
Jistě.
Co se jí asi tak může podařit sehnat do února? Fotka je samozřejmě ilustrační a samozřejmě neshrábne nové busy z Hamburgu a nepřijede s tím do Jablonce.
Ojeté devítistovky karosy, agory/citybusy, soráče, ojetiny z Německa (MANy, O405), Holandska (nějaké Van Hooly) apod. Prostě to, čeho se zbavují velké dopravní podniky – DPP (vyřadilo poslední Citybus), BVG, Drážďany apod., popř. může Umbrella obtelefonovat své „subdodavatele“ na výluky. A mají asi tak měsíc na to, aby to začali dávat dohromady – pak budou vánoce, jen to přepravit a přihlásit zabere týdny a 1. února mají stát na značkách.
Zas tak zle bych to neviděl. Autobusů po Evropě se dá sehnat dost a slušných.
Zvlášť v této době omezeného provozu VHD. Pokud na jaře skončí koronavlna, tak mají čas nejméně do léta získat vozidla pro dlouhodobé pokrytí provozu, tedy času víc než dost.
Časem stejně budou muset sjednotit vozový park, protože styl každý pes jiná ves není dlouhodobě ekonomicky udržitelný.
Jak jste došel na to, že potřebují mít v Hamburku i Jablonci stejné autobusy?
nebylo to spíš myšleno, že by byl co bus to originál přímo v tom Jablonci?
Myslel jsem jen v Jablonci. Nedělám si iluzi, že by jezdili v Jablonci busy ve stejné výbavě (zřejmě i kvalitě) jako v Hamburku. Spíš bych to tipoval na sjednocení v Jablonci nákupem Sorů NS 12.
Deset let staré ojetiny z Německa byly až do letošního září tím nejlepším, co například jezdilo v Liberci.
V současné době mnoho německých měst vyřazuje 8 – 10 let stará Citara a nahrazuje je vodíkovými, elektrickými nebo hybridními vozy. Je reálné právě takové vozy sehnat. Je otázkou jestli právě ojeté Citaro nedokáže odvést stejnou nebo lepší službu než nový SOR. Tím jak Německá spolková vláda štědře dotuje obměnu vozového parku v městech i regionech za ekologičtější, tak je na trhu dost přijatelných ojetin. Například koncem příštího roku (2021) zmizí z ulic hessenského hlavního města Wiesbaden všechny naftové autobusy a bude v něm jezdit 140 elektrickým. Předpokládám, že město Jablonec nad Nisou v této situaci nebude ve smlouvě stanovovat… Číst vice »
Jde o přechodnou smlouvu na 2 roku, rozhodně tam není požadavek na průměrné stáří do jednoho roku.
Honzo zdravím Vás. Strašně nerad, ale znáte mě, musím… 10 letý, udržovaný a v Německu provozovaný Mercedes je určitě lepší, než 5 letá Sorka z českých výmolů a bez řádné údržby… Každý by chtěl nový bus, já sám bych nechtěl nic jiného než nový bus, ale na krizovou a jenom dvouletou smlouvu silně pochybuji, že by je vůbec někdo nasadil, to se nedá ufinancovat… A to už vůbec nemluvím o tom, že dopravce musí začít 1.2.2021, výsledek je minimálně do příštího týdne nepotvrzený, podmínka je na nízkopodlažní a třídveřové !! busy které nejsou skoro nikde v Evropě, protože to je… Číst vice »
Myslíte ty Pomořansko-Meklenburské? Celkem rád jsem se s nimi svezl.
Na druhou stranu patří mezi největší odběratele autobusů u Evobusu. Vyjednat si nějakou rychlou dodávku by si mohli dovolit.
Jako nové jo.? Člověče umíte počítat? Na dva roky to budou ojetiny. Nic jiného.