Mezi Dejvicemi a Veleslavínem se bude vrtat, SŽ vypsala tendr na průzkum hornin
Tendr na stavební práce by měl být dle aktuálních předpokladů vypsán v průběhu roku 2026.
Správa železnic (SŽ) se snaží posunout vpřed přípravu nejsložitějšího úseku nové tratě z centra Prahy na letiště, kterým je tunel z Dejvic do Veleslavína. Vypsala tendr na geotechnický průzkum, předpokládaná hodnota zakázky je 19,7 milionu korun.
„Cílem je získání potřebných informací o geologické skladbě a geotechnických vlastnostech horninového prostředí v místech budoucí stavby. Soutěžené práce zahrnují zejména zhotovení vrtných prací, hydrogeologických vrtů, polních zkoušek, laboratorních zkoušek a geofyzikálního průzkumu a vyhodnocení provedeného geotechnického průzkumu. To vše za účelem získání co možná nejpřesnějších informací pro účely zpracování projektové dokumentace a snížení geotechnických rizik spojených s výstavbou tunelů,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
Správě železnic se příprava zadrhla před dvěma lety, kdy ministerstvo životního prostředí vrátilo k dopracování dokumentaci k posouzení vlivů stavby na okolí (EIA). Podle MŽP v dokumentaci chyběly „zejména geologické/hydrogeologické podklady pro stanovení vlivů na horninové prostředí a podzemní vody“. Doplněnou dokumentaci SŽ zatím oficiálně nepředložila.
„Aktuálně probíhá takzvaný institut předběžného projednání aktualizované a doplněné dokumentace EIA na ministerstvu životního prostředí a následně bude dokumentace EIA oficiálně předložena na MŽP ke zveřejnění,“ doplnila Friebová. SŽ chce podle ní získat stanovisko ministerstva životního prostředí do poloviny roku 2025. Od toho se budou odvíjet další stupně přípravy, jako je územní a stavební řízení. Tendr na stavební práce by měl být dle aktuálních předpokladů vypsán v průběhu roku 2026.
Stavba představuje soubor tří propojených tunelů. U obou portálů budou hloubené dvoukolejné tunely propojené dvěma jednokolejnými raženými troubami.
Celý úsek od Výstaviště do Veleslavína už před 15 lety procesem EIA prošel, kladné stanovisko bylo několikrát prodlouženo. Trať původně měla vést po povrchu a být už dávno hotová. Především na Praze 6 se ale proti ní vzedmula vlna odporu a i po zapuštění tratě pod zem se „bojovalo“ o každý metr na sever či na jih. Původní stanovisko EIA tak bylo možné využít pouze pro úsek Výstaviště – Dejvice, kde nedošlo k zásadním změnám. Zde SŽ nedávno vybrala projektanty.
Pro vybranou tunelovou variantu se musí proces uskutečnit nanovo. Nakonec se našla shoda na tunelové variantě Jih (v plánku modře), která vede pod Ústřední vojenskou nemocnicí, kostelem sv. Norberta a ulicí Pod Hradbami. Jde o nejhlubší trasu. Místy trať povede až 83 metrů pod povrchem, téměř tři čtvrtiny raženého úseku budou hlouběji než 50 metrů pod zemí.
Stanice Dejvice bude nově pod zemí. Správa železnic přitom už dříve připustila, že v případě komplikací a zpoždění stavby tunelu by vlaky z letiště mohly dočasně jezdit do Veleslavína po novém a z Veleslavína dále do centra po staré jednokolejce, přičemž část z nich by z kapacitních důvodů musela končit na Veleslavíně. Tunelový úsek má být posledním, který se dokončí.
Podrobnosti jsou v informačním letáku.