Mezi Dejvicemi a Veleslavínem se bude vrtat, SŽ vypsala tendr na průzkum hornin
Tendr na stavební práce by měl být dle aktuálních předpokladů vypsán v průběhu roku 2026.
Tendr na stavební práce by měl být dle aktuálních předpokladů vypsán v průběhu roku 2026.
To uz ten tunel mohli taky natahnout rovne az do Ruzyne, pak by i davala smysl vyssi rychlost. Prestup na A klidne Petriny…
Konečně! Jen tak dál
To sem zvědav kdo to zaplatí. Na Moravě se staví “VRT” po třech zastávkách protože nejsou prachy, tak nevím za si co se v Praze mělo stavět další metro.
Kde se staví na Moravě VRT? V půl jedné takhle na plech?
Jestli měl noční… 😀
V letáku je uvedeno: „Za stanicí Pra-
ha-Dejvice opustí trať stávající stopu
a povede v ražených tunelech…“ Předpokládám, že je to nějak nešťastně napsáno, protože pokud bude Praha-Dejvice podzemní, tak trať opustí stávající stopu před touto stanicí, ne za ní.
Dále je v článku uvedeno, že pokud se nestihnou postavit tunely, bude provoz napojen na stávající jednokolejku. Pokud se něco nezměnilo, Veleslavín měl být také podzemní (s přímým přestupem na metro), v tom případě by ale muselo dojít k úpravám začátku jednokolejné tratě směr Dejvice.
Dejvice (resp už někde od Stromovky) sice budou podzemní ale pořád v původní stopě stávající tratě. Stopa je půdoris, místo v mapě. 🙂
Za Dejvicemi přeložka povede úplně jinudy (tedy se odchýlí od stávající stopy).
Veleslavín určitě podzemní, jinak to nedává vůbec smysl (komplikovaný přestup z metra přes přejezd a nekapacitní schody???).
Na Veleslavíně na to už je příprava – to jsou ty dveře vlevo hned nad prvními eskalátory od peronu metra.
Ano vím a proto to píšu. Vzhledem k tomu, co jsou politici v rámci „úspor“ předvést by někoho mohlo napadnout ušetřit. Celý Veleslavín je kvůli těmto pofiderním úsporám velký paskvil.
Modrá je dobrá!
No tak není, no. 🤣
Metro na letiště se nestavělo proto, že by bylo drahé a tak se nestaví tunely pro vlak, které jsou drahé. To dává smysl, ne?
přesně to jsem chtěl napsat – kdyby se postavilo metro na letiště, tak to vyjde levněji než tahle super drahá železnice na estakádách a v tunelech
A jak vyřešíte Kladno?
Zaporne.
Vtipné, ale zcela špatné.
Busy na stanici Sestka? Znáte autobus, ne?
Známe a proto nechceme.
A přesně proto jezdíte na letiště trolejbusem a autobusem do Prahy…
Prodloužit metro by nevyšlo levněji. Což ostatně už mnohokrát zaznělo. Přesto si někteří stále jedou svou.
Tak ten vlak už tam stojí, že… na letiště by klidně mohl jed od Veleslavína už teď, akorát problém s kapacitou (aka postavili jsme si koleje, ale jezdili tím lidi).
Šmarjá, už zase „metro na letiště“…
Je to obsese. Nebo spíš kamuflovaná politika.
Lepší než vlak
V čem, proboha?
Jo na hlavu je to . Proč neprodlouží metro . Toto je blbost . A Ruzyně jak ? Bordel
Jsem zvědav, co ještě to problematické vedení Prahy 6 ještě vymyslí, aby se nic nemohlo realizovat.
Vedení Prahy 6 rozhodně není proti tunelove variantě železnice mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Proti jsou zejména NIMBYste z vilek na Bateriich a Ústřední vojenská nemocnice.
Tady je proti hlavně spolek pro ochranu Střešovic, nebo jak se to jmenuje, spolu s ÚVN, která se bojí otřesů. Naopak Praha 6 to hodně podporuje.
Přitom ten tunel tam bude fantasticky hluboko. To fakt není hloubený tunel hned vedle třesoucí základy baráků.
Tunely v hloubce 80 m jim jistě přenesou málem zemětřesení. Metro o pár desítek metrů vedle přitom zjevně nikomu nevadí, přitom je to v principu úplně totéž. Řekl bych, že je problém hlavně v jistých zájmových skupinách, které snadno ovlivňují „názory“ veřejnosti.
Těch pár desítek metrů vedle je spíš tak kilometr. Otřesy vadily hlavně výzkumnému ústavu, kde dělají vysoce přesná měření, a kvůli nim se trasa odsunula víc na jih.
To metro je prý opravdu slyšet. V Brunclíkově ulici se v metru cosi nepovedlo s protivibrační izolací a tak v paneláku slyší hrkání vlaků.
Ale??? Něco bližšího k tomuto?
Jen kusé zmínky v šotodiskusích. Projektant prý podcenil schopnost horniny přenášet vibrace a tak nenavrhl důkladnější odhlučnění, navíc tam je výhybka která hrká. Ovšem jinde v Praze, kde se u starších úseků metra odhlučnění pod kolejemi nedělalo, jsou takové jevy mnohem výraznější.
Po zrušení trasy na povrchu se pěkně zhodnotí cena pozemků. Drahé tunely přece zaplatí stát, popř. Praha
Tohle nejsou ani NIMBY tohle je ještě vyšší úroveň tzv. NUMBY (not under my backyard).
Hlavně jestli už jim byly vystaveny faktury a splátkový kalendar na doplatek za rozdíl mezi povrchovou a tunelovou variantou!
Povrchová doprava mezi Dejvicemi a Veleslavínem by těžko prošla procesem EIA. Nedávno jsem byl za kolegyni v bridzi v domě v ulici U Přechodu, tam by v případě výstavby dvoukolejne frekventované trati nebyla možná existence, protože by se asi zničila přístupová cesta. Hráli jsme bridz a pomalu každou čtvrthodinu jsme slyšeli cinkani zvonku u přechodu.
Asi vám uniklo, že procesem EIA už prošla.
Možná kdovíkdy. Severozápadní část Pražského okruhu přes Suchdol a Dolní Chabry prošla také procesem EIA před ctvrtstoletim, ale musela se zopakovat, protože byla zastaralá. A u povrchové dopravy mezi Dejvicemi a Veleslavínem by to bylo stejné. V devadesátkach ještě nebyla EIA tak přísná jako v současnosti.
Podle me EIA na Suchdol nikdy nebyla.
EIA na Suchdol tedy trasu Pražského okruhu byla už kolem roku 2001. Pamatuji si na veřejné projednávání této EIA v Suchdole, kdy sice byla zhotovitelem upřednostnena severní varianta, ale kladný posudek získala i jižní varianta. Ale radnice MČ Praha – Suchdol a Praha – Dolní Chabry byly ostre proti tomu, zejména současný starosta Suchdola, který na tom postavil celou svou kariéru.
V Praze 6 byla proti povrchové variantě tratě do Kladna široká veřejnost včetně mne, a to nakonec vedlo k prodloužení metra do Nemocnice Motol. Takže nějaká ctvrtstoletim stará EIA už dávno nemá platnost.
Velmi mě zaujal váš poslední odstavec. Také bydlím v P6 nedaleko stanice Veleslavín. Kterou navrhovanou trať zde máte na mysli? Přímé metro z Veleslavína na Dlouhou míli a na letiště? Kdy byl tento návrh předložen veřejnosti? Já si to rozhodně nepamatuji, ale možná to bylo ještě před tím, než jsme se sem nastěhovali. Byl bych vám velmi vděčný za jakékoli konkrétní odkazy; už jen proto, že nedávno nám místní radní sdělil zcela jiný důvod, proč metro na letiště nevede. V podstatě šlo o obviňování „EU“, což je politická taktika, o které něco vím, protože pocházím z Velké Británie. 😉
Tak to byla ovšem jednokolejná varianta, pokud vím. Na dvojkolejku by se jistě musela dělat nová EIA.
Kdyby se lidé nechovali jak tvrdohlaví berani, nemuselo by být přejezdové zabezpečovací zařízení vybaveno vyzváněním. Ne přechodu pro chodce nebo světelné křižovatce také stačí pouhé světlo bez akustické výstrahy.
Však ano kdo by to celé chtěl
Jak je to momentálně se stanoviskem nemocnice?
Připadá mně, že to bude trvat déle než stavba gotthardsjého tunelu o délce skoro 60 km a že se kolem toho nadělá více „vědy“. Jinak mne dost irituje, když se mluví přednostně o trati na letiště. Já osobně vidím smysl hlavně v modernizaci tratě Praha – Kladno, ke které už mimochodem mělo dojít dávno. Než se to postaví, bude na letiště nejspíš dávno jezdit tramvaj a možná i metro, které se z těžko pochopitelných důvodů zdaleka nesetkává s takovými vlnami odporu, ale kolejové spojení Prahy s Kladnem bude stále na úrovni 19. století.
No, ten „kousek“ z Ruzyně na letiště udělají dohromady z úsekem Veleslavín (včetně) – Ruzyně (včetně) a když se nic nezadrhne ( 😀 ) tak by se mělo začít za dva roky ( 😀 ). Ale tramvaj tam fakt dřív nebude, ani metro, prostě se to neplánuje
Takže od Ruzyně (a třeba že i od Kladna) bude elektrifikovaná dvoukolejka, od Masarykova nádraží do Dejvic možná také, a tím nejhorším úsekem se dál budou plazit vlaky jako doposud po jednokolejné trati, nejspíš bez elektrifikace?
No a co, když tam vede daleko rychlejší metro s dvouminutovým intervalem? Jaký smysl má přestupovat na Masarykovi?, je to jen zdržení navíc – pokud teda nepůjdete pěšky od HN, což je asi jen zlomek lidí, ti co přijeli do Prahy z jiných směrů. Ale ti zrovnatak rovnou můžou ve vestibulu jít na C metro a s přestupem až na Veleslavin.
Metro je rychlejší oproti klasické železnici? Další otázkou je, zda by se pětivozové soupravy metra v intervalech 2 minuty vyplatilo provozovat až na letiště. Metro je prioritně určeno pro kapacitní přepravu v rámci města, kde je rychlejší než ostatní doprava, nikoli v úsecích vedoucích převážně mimo zástavbu.
„Další otázkou je, zda by se pětivozové soupravy metra v intervalech 2 minuty vyplatilo provozovat až na letiště.“ To není otázka, to je fakt. Letiště není a nebude schopné vygenerovat přepravní poptávku na víc než tři páry vlaků (metra) za hodinu, ergo vyhozené peníze a důvod proč metro na letiště smysl nemá, mít nebude a ani mít nemůže. (Ostatně, už okolo stanice Motol jsme se ad nauseam neposlouchali, jak jen studentů medicíny jezdí do „největší nemocnice ve střední Evropě“ několik stovek denně – a nebýt toho, že DPP naohýbal do Motola autobusové linky pomalu až z Mlhoviny Andromedy, zívala by… Číst vice »
Ne na letiště, ale na Veleslavín – viz výše. O metru na Letiště už nemá smysl uvažovat za současného vedení linek.
Já nemluvím o provozování na letiště!!!
Ale na Veleslavín, odkud už v periferii je vždy výhodnější vlak na letiště!
Zkuste se třeba podívat, jak dlouho trvá přestup na vlak třeba v Rajské zahradě – musíte vyšlápnout od metra pěšky milion schodů a pak přes silnici na nadchod výtahem nahoru a pak zase dolů . To máte 5 minut, zatímco stanice „C“ je přímo ve vestibulu nádraží!!!
Nejen že takový přestup je pomalý, ale i stresující. Kdyby bylo HN napojeno na směr Veleslavín, tak by to bylo o něčem jiném, ale o tom se stále jen mluví!!!
Metro má kratší intervaly, ale je samozřejmě výrazně pomalejší. Přestupů z téhle trati na metro mají být 5: Veleslavín (A), Dejvice/Hradčanská (A), Bubny/Vltavská (C), Masaryčka/Náměstí republiky (B, D) a po dokončení NS2 ještě Opera/Hlavní nádraží (C, D). Samotné rozložení přestupů síti metra odpomůže od přetěžování přestupních stanic.
Hradčanská s tím obrovským převýšením je úplně nanic na rychlý přestup. Veleslavín je na tom mnohem lépe. Úspora z přestupu na Hradčanské by se díky tomu přestupnímu času nevyplatila. Pravidelně řeším tento problém a prostě je to nevýhodné i kdyby byl vestibul propojen na podzemní nádraží.
Do Dejvic ne, tunel by měl začínat už kousek za výstavištěm.
Nicméně můžou tamtudy svištět BEMU, i navzdory těm dvěma jednokolejným úsekům by se tam leccos provézt dalo.
Tak ona taky razit tunel pod milionovym městem je i dost složitější než ve skále kde nikdo nebydlí.
Když se celkem nedávno razily tunely pro trasu metra A například pod Petřinami, byl kolem toho nějaký humbuk? Na nic si nevzpomínám. Když se o kus dále mají razit tunely pro vlak, je to najednou obrovský problém a bouří se pomalu celá Praha 6.
A humbuk kolem tunelů pro D selektivně vynecháváte?
Tam jsou nějaké protesty veřejnosti? Možná ano, nesleduji to. Trasa D je podle mne spíš příkladem neschopnosti odpovědných osob něco konkrétního navrhnout a prosadit. Ta trasa byla zakreslená v jakémsi plánku pro veřejnost už někdy začátkem 70. let, trochu si na to ještě pamatuji. Desítky let se také „ví“, že na této trase budou jezdit vlaky bez strojvedoucích (podle mne totální pitomost; k čemu?), ale stále se pořádně neví, kudy ta trasa vlastně povede.
Tam jsou protesty ohledně navázaných vestibulů a developerských projektů kolem toho.
S ražbou tunelů to ale vůbec nesouvisí.
Já ale psal v souvislosti s ražbou tunelů a tunelům samotným, které v případě kladenské tratě údajně hrozně moc vadí, zatímco v případě metra, což je v podstatě totéž, paradoxně nikomu nevadí. To nemá technickou logiku.
Nevím komu vadí tunely, to přece dejvičtí chtějí, ne?
Je to celkem jedno, jestli je dulezitejsi vetev na Kladno nebo ta na letiste. Uzitecny budou obe a hotovy budou cca stejne. Brzdit to pak bohuzel bude tento tunel na spolecny casti. Ta na letiste se asi lip „prodava“ verejnosti, ale to je celkem jedno. Dulezity je, ze se dela na obou a ne o ktery se vic mluvi.
Metro na letiste je v Praze kravina prave proto, ze by neresilo to napojeni Kladna. Tramvaj vyhledove jo, ale zatim to nevypada, ze by mela byt driv nez vlak.
Jistě, laická veřejnost (možná i mimopražská nebo ta, která nikdy nikam neletěla) nejspíš více slyší na spojení s letištěm než s „nějakým“ Kladnem. Ale neřekl bych, že je úplně jedno, v jakém smyslu se o tom mluví. Právě laická veřejnost, pravděpodobně ovlivněná jistými zájmovými (přesněji možná „nezájmovými“) skupinami, již řadu let modernizaci této trati úspěšně komplikuje různými neopodstatněnými protesty a uměle vykonstruovanými „argumenty“. Nedaleká stavba trasy A metra nikomu nevadila, ale jakmile se začne mluvit o modernizaci tratě na Kladno s odbočkou na letiště, takřka celá Praha 6 je okamžitě v nejvyšší pohotovosti.
Hlavně ta trať vede dál do Rakovníka a přes další města a to je spousta autobusů co zbytečně dublují tu trať.
Do Rakovníka to bude i po rekonstrukci Praha-Kladno nezajímavé.‘
(A rovnat to asi nikdo nebude.)
Já jednou za rok jezdím do Rakovníka za příbuznými, ale je to spíše vyhlídkova jízda, podívám se na les mezi Řevnicovem a Lužnou, pokocham se pohledem na Muzeum českých drah, ale pro denní dojíždění nebo pracovní cesty to není.
Proč ne, ten rychlík zase není tak pomalý a máte to bez přestupu.
Máte naprostou pravdu.
To fakt ani zdaleka neni cela P6. Je to par hlasitejch jednotlivcu s dobrymi konexemi. Plus ten puvodni navrh opravdu asi mel problem, ze by byl hned za Dejvicemi pomerne melko pod vodojemem. To uhnuti do strany dava smysl. Ta vetsi hloubka tam neni dana nejakym klesanim navic, jen tim, ze to uhne do strany vic do kopce, kterej tam ma docela strmej svah.
Kladenská větev je určitě důležitější, protože tam bude mnohem víc cestujících. Ovšem letiště je mnohem lepší reklama.
Tramvaj není schopná ohledně Kladna řešit nic, protože neodveze navíc 50 000 cestujících denně.
Tramvaj myšlen na letiště jako doplněk vlaku. S tou se mám dojem počítá. Tramvaj na Kladno by opravdu nic neřešila, tam je vlak nutnej.
Na letišti nechtěly trolejhnusové dráty, tak tramvaj nevím, jak tam budou chtít. Ropid plánuje do 2032 dodělat aspoň tramvaj na Dlouhou míli, kde by měl být přestupní terminál – nevím proč, ale když to chtějí, proč ne.
To bych dál jezdil na kole. Páč tramvaj je na místní dopravu, ne na periferní, kde jsou větší vzdálenosti. Od metra na sídliště nebo spojit linky metra, ale ne vést na dlouho vzdálenost, když tam nejsou žádné důležité zastávky. (tratě Most – Litvínov nebo Liberec – Jablonec jsou o něčem jiném).
Nevím, jak jste přišel na to metro a tramvaj. Metro na letiště určitě jezdit nebude, protože jinak by nemělo smysl stavit tam i vlak, u tramvaje se počítá s prodloužením na terminál Dlouhá Míle (vznikne mimochodem tím, že se tam postaví ta trať na letiště), výhledově pak možná do oblasti Na Padesátníku přes terminál 3, což opravdu fakticky letiště není. Na terminál 1 a 2 se s tramvají vůbec nepočítá.
O obojím se přinejmenším uvažovalo a má to k realizaci po technické stránce blíže než současná železnice.
Ani jedno nemá smysl. Obojí bude oproti vlaku pomalejší. Metro bude zbytečně kapacitní a drahé, navíc tím, že se metro protáhlo do Motola, jak již bylo zmíněno, tak se to víceméně i dost zazdilo (metro by nebylo rychlé ani předtím a teď by bylo ještě pomalejší). O tramvaji škoda mluvit, sice by se dalo jet teoreticky až do centra, ale kdo se tam bude tu hodinu kodrcat.
Ten důvod se během doby posunul. Metro se na letiště určitě stavět nebude nejen kvůli jeho zbytečné drahotě a kapacitě a nebezpečí přetížení přestupních stanic, ale i protože způsob jeho posledního prodloužení to úplně zabil.
Přesně, a třeba ani na Zličín není územní rezerva (myslím metro A).
A jak někteří říkali, metro na letiště byl jenom politický kec pro protlačení chalupoidy.
Hlavně nevím, proč se furt řeší Dejvice (Hradčanská), když přestup na metro (z důvodu dispozice tj.daleko kratších vzdáleností z metra na budoucí vlakové nástupiště a proto rychlejší) je na Veleslavíně. Důležité je propojení z Veleslavína dál ať už letiště nebo sídla směrem na západ (Hostivice, Kladno, Rakovník).
Hradcanska a dostat druhej vestibul spolecnej s novym podzemnim nadrazim.
Furt tam bude 5 minut než se člověk po těch schodech a chodbách přesune, moc velký převýšení.
„Metro na letiště“ po stosedmdesáté šesté…
Tendr v 2026? Proč tak brzo?
Třeba to historický píšou dlátem do nějakých hliněných destiček – to prostě trvá.
Vždyť ještě nemají ani schválenou EIA. V roce 2026 určitě nebudou mít územní i stavební psovolení.
Třeba jo, jestli to bude dělat ten nový úřad…
Bohužel podávat žádost bude pořád ten starý úřad, #mynic SprŽel.
Územní rozhodnutí ani stavební povolení určitě mít nebudou protože už nic takového neexistuje. Teď už jen dojíždí u starších staveb.
OK, teď jak vznikl DESÚ se tomu říká povolení záměru, ale věcně to má stejný obsah jako územní a stavební povolení dohromady. Každopádně dost pochybuju, že ho SŽ v roce 2026 na tuto stavbu mít bude.
Tak oni nemaji ani vysoutezeny ten geo pruzkum. A to vi, ze ho potrebujou uz 2 roky… Proste Sprava zeleznic = Casu dost. Jenom nez vyhlasi viteze, jestli se nekdo odvola… Nez se ten pruzkum provede, nez vysledky zpracuji, nez to doplni do EIA. Budou radi ze v 2026 doplni tu EIA, nez pak vysoutezi projektanty, nez to zpracuji, nez vyporadaji namitky a zmeny, nez vysoutezi stavebni firmu… Budeme fakt hodne radi kdyz se kopne v 2028, ten usek je proste porad uplne na zacatku, realne porad hned za schvalenim projektu. A to ten rok 2028 je mozny jen diky… Číst vice »
Četl jste ten článek?
Protože musí počkat na výsledky průzkumu, o kterém se píše v článku…?
Vy byste dělal hydrogeologický průzkum až po dokončení stavby?
2026 může klidně znamenat „za rok a půl“. Když se to řekne/napíše takhle, už to nezní tak strašně daleko na to, kolik je ještě potřeba udělat.