Dopravci Železnice

Metropol až do Berlína nepojede, noční vlak vzkříšení nečeká. Dopis z Ústí nepomohl

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

Ministerstvo dopravy i České dráhy definitivně zavrhly plány na vzkříšení nočního vlaku Metropol mezi Prahou a Berlínem. Ten loni přestal jezdit kvůli tomu, že ho mimo jiné přestala platit maďarská vláda a Deutsche Bahn ho na německém území začaly provozovat na své riziko. Došlo tak k jeho zkrácení jen na úsek Praha – Budapešť.

České dráhy ještě loni při rušení uvedly, že se pokusí vyjednat návrat vlaku na koleje. Teď je už jisté, že nepojede ani s prosincovým nástupem nového grafikonu. Informovalo o tom Ústí nad Labem v tiskové zprávě, informaci potvrdily České dráhy.

Primátorka Ústí nad Labem Věra Nechybová se obrátila na ministerstvo dopravy a v dopise požadavala náhradu za zrušený Metropol. Podle primátorky chybí obyvatelům i návštěvníkům města spojení pozdě večer, původně vlak odjížděl ve 22.15. V aktuálním jízdním řádu jede poslední vlak z Ústí nad Labem ve 21.16, v neděli ještě ve 22.06.

„Prioritou bylo zachovat nejdůležitější přepravní funkce vlaku. Mezi ně patří především noční spojení ve směru Bratislava a Budapešť a spojení mezi Prahou a Brnem,“ píše ve své odpovědi podle ústecké tiskové zprávy ministr dopravy Dan Ťok. Podle něj ani jiná krajská města nemají pozdní večerní spojení s Prahou, příkladem uvedl Plzeň s posledním vlakem ve 21.01, České Budějovice (20.55), Olomouc (20.13) a zmínil i prioritní Brno (20.38).

Pan ministr je možná až příliš upřímný. Uvidíme, jak v předvolební kampani vysvětlí kandidáti ANO, že pro jejich ministra dopravy není večerní spojení krajských měst s Prahou prioritou. Ten problém se navíc netýká jen jím vyjmenovaných měst, ale komplikované spojení mají také lidé z Liberce, Pardubic, Hradce Králové, Jihlavy, Ostravy a Zlína. Spojíme se s jejich vedením a vyzveme ke společnému postupu při řešení této opomíjené otázky. Alespoň z krajských měst by měli mít lidé večer možnost bez problémů dojet do Prahy,“ zdůraznil statutární náměstek primátorky Jiří Madar.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Od nového grafikonu bude jezdit v poloze Metropolu Nightjet v režii ÖBB Wien – Berlin. Původně měl být nasazen už od 10.06., z toho ovšem sešlo. Je tedy otázkou, jak bude vyřešena vnitrostátní frekvence, vlak bude povinně místenkový, platit budou pouze jízdní doklady IRT, samozřejmě za rakouské ceny.

    • A kudy – přes „měésto Brno“?
      V Rakousku a v Itálii snad i nějaké vnitrostátní jízdné v „OeBB NightJetu“ platí, ale aspoň v Itálii to večer vyžaduje asi nákup místenky – podrobnosti jsem ale nezkoumal.

  • Okrajové spoje prostě ministerstvo nezajímají a to dlouhodobě. A to je velká chyba.

    • Já bych to až takto netvrdil: podle mě okrajové spoje ministerské úředníky zajímají, protože díky jim mají zatím stále ještě co rušit, aniž by to mělo v jiných obdobích občanského dne mnohem větší negativní dopad (i politický). Ale i tato možnost už se silně tenčí …

  • Hlavní je spíše kolik lidí tím jezdilo, než z jaké strany je paní náměstkyně, protože vozit vzduch je fakt zbytečné.

    • vozit vzduch? jste mimo! díry v JŘ resp. 2hodinový „neinterval“ v přeshraniční dopravě (nebo ještě horší) a taky kdy mi jede poslední spoj …. jsou věci které v mezinárodní dopravě vyhánějí lidi do aut/letadel

    • Upřímně? Metropol býval (hlavně v sezoně) našlapaný po střechu…

    • Ale tady je řeč o vnitrostátním spojení z Ústí do Prahy v 10 večer. Nikoliv o mezinárodním spojení z Německa do Prahy a dále na jihovýchod. To jsou dvě odlišné relace, které dříve seděly v jednom vlaku. Nyní ta jedna relace z nějakého důvodu odpadla a ta druhá… by nejspíš vešla do autobusu.
      V.

    • Jezdíval jsem tím vlakem z Ústí nad Labem do Prahy v pracovní den večer a v Ústí nad Labem býval vždy nástup okolo 15 lidí – nevím ovšem, jaký býval nástup už v Děčíně, kde byly (a kvůli nevedení Metropolu zanikly) dobře použitelné přípoje od České Lípy a od Rumburku (jak přes Jedlovou, tak i přes Dolní Poustevnu a Bad Schandau), jakož i de facto poslední večerní spojení regionálními osobními vlaky z Drážďan (resp. už Míšně).
      A nejvíc mi na severní části trasy „Metropolu“ vždycky vadilo jeho projíždění Lovosicemi bez zastavení, ačkoli by tam rovněž byl dobrý přípoj od České Lípy a Litoměřic: troufám si tvrdit, že kdyby byl současný nedělní „náhradní“ poslední večerní „plívový“ rychlík R 693 veden denně a stávající rychlík Rx 877 jezdil z Prahy do Pardubic o 20 minut později (a rovněž denně), tak by se na takové spojení adekvátní frekvence určitě našla – ale to by i ministeráci nejdřív museli přestat počítat pomocí dávno překonaných ukazatelů typu „vlakové kilometry“, poplatných dobám neexistující výpočetní techniky a donutit ČD, aby vykazovaly jen skutečně potřebné vynaložené náklady a začaly neplýtvat tam, kde neplýtvat lze, a ne jen formálně „šetřit, ať to stojí, co to stojí“.
      A propos: to, že ani jiná krajská města nemají spojení s Prahou „na půlnoc“ je jen hloupá výmluva počítající s krátkou pamětí – naprostá většina zdejších komentátorů by jistě dokázala připomenout, že původní poslední rychlíky z Českých Budějovic, Chebu a Plzně a severu Slovenska a Moravy + východu Čech zrušila až předchozí a tato garnitura ministerských úředníků a odřízla tím okrajové oblasti ČR od středu Čech!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora