Málo zkušeností a chybějící zátěžové testy, popisuje realitu ETCS strojvedoucí
Podle strojvedoucího a člena prezidia Federace strojvůdců Davida Votroubka bude náročné vše stihnout během roku 2024.
Už jen rok a necelé tři měsíce zbývají do okamžiku, kdy by na klíčových tratích v Česku měly začít jezdit vlaky ve výhradním provozu ETCS. Jenže i přes krátící se čas není podle Davida Votroubka z Federace strojvůdců zatím systém dostatečně otestovaný. Votroubek to řekl tento týden při natáčení podcastu Cesty Zdopravy.cz.
„Co cítím jako obrovský hendikep? Za rok a kousek by nám měl začínat výhradní provoz na exponovaných tratích, teď by měl tedy finišovat velký balík testování vozidel i infrastruktury. Ale máme obrovské dávky tratí, které jsou ve výluce ETCS, kde systém nejde používat a strojvedoucí se tu ani nemohou školit. A další obrovský problém vidím v tom, že nemáme provedeny jakékoliv zátěžové zkoušky infrastruktury. Zatím se po síti pohybují tyto vlaky sporadicky. Zátěž na radioblokové centrály a všechno technické vybavení je velice nízká. Je špatné spoléhat, že 1. ledna 2025 na to pověsíme 50 vlaků a všechno bude fungovat, jak má,“ řekl v podcastu Votroubek. Výpadky ETCS potvrdila v září i Správa železnic.
V Česku jsou podle Votroubka dnes už nižší stovky strojvedoucích, kteří mohou jezdit pod systém ETCS. On sám mezi ně patří; je strojvedoucím ČD Cargo a ze své zkušenosti říká: „Na lokomotivách 163 a 363 se zástavba vcelku povedla a docela to funguje. Je ale paradoxní, že ta nejmodernější vozidla mají s ETCS problémy.“
Z pohledu strojvedoucích lze podle Davida Votroubka doškolení kolegů stihnout do 1. ledna 2025, rok 2024 ale bude „nesmírně náročný“. „Chci věřit, že se nám to povede,“ řekl Votroubek.
Upozornil také na olomoucký případ, kdy dochází k nekompatibilitě mezi traťovou a vozidlovou částí ETCS. „Nechci se pouštět do toho, kdo za to může, jestli mobilní část na lokomotivě posílá nekorektní data a centrála je neumí vyfiltrovat, nebo je to jinak. Důležité je, že dvě certifikovaná zařízení spolu nefungují správně. A je strašně špatně, že místo toho, abychom ten problém okamžitě vyřešili, řešíme tuto situaci papírem, který říká strojvedoucímu, dělej něco jinak. Musí resetovat zařízení, odpovídá za to a je nucen dělat něco, co není běžné a je to v rozporu s obecnými návody,“ varuje Votroubek.
Celý rozhovor s Davidem Votroubkem ve formě podcastu vám přineseme zítra v čase oběda.