Málo zkušeností a chybějící zátěžové testy, popisuje realitu ETCS strojvedoucí
Lokomotiva s ETCS. Pramen: ČD - Telematika
Podle strojvedoucího a člena prezidia Federace strojvůdců Davida Votroubka bude náročné vše stihnout během roku 2024.
No to je mi zase pláče nejvíce, od lidí kteří tomu vůbec nerozumí…..
Ony ty tripy se ztrátou dat mapy tratě rozhodně nejsou rukama. Zajímala by mě tvá kvalifikace. Tak co?
Fascinuje mě, kolik tady diskutuje lidí, kteří to NIKDY neviděli v činnosti ani neví, jak to funguje. Ale dokážou tady provádět hloubkové odborné rozbory….
Dobrý den všem!
Jen malý postřeh. Není to tak dávno, co se tady ETCS vychvalovalo do nebes. A teď tohle. Nestačím se divit. Docela by mě ale zajímala jiná věc. Jak to bude s několikasetstránkovým výtvorem D1 část 2. Nové přezkoušení? A už jste to někdo viděl nebo dokonce četl? Co jsem zaslechl, tak je to D1 část 1 a dolepení článků k ETCS ale teoreticky nový předpis. Celý systém bude na nic, když nebude strojvedoucí vědět, jakým předpisem se má řídit. A Z8 je prozatimní. Díky za odpovědi.
D1 ETCS se v současné době tvoří. Bohužel je to velice podobný příběh jako při tvorbě D1 první část. Není na to dostatek času a všechno se tvoří pod velkým časovým tlakem. V současné době se snažíme o to, aby předpis obsahoval všechno co je třeba a mohlo s jeho vydáním dojít ke zrušení všech PPD týkajících se ETCS a i o zrušení nutnosti znalosti předpisu Z8. Původně s tím totiž SŽ vůbec nepočítala a všechny tyto dokumenty měly zůstat v platnosti, což je problém zvláště v tom, že předpis Z8 je psán hlavně pro zabezpečováky a jejich jazykem a… Číst vice »
Díky za odpověď, ale takové věci by se měly tvořit uváženě a s dostatečným časovým „polštářem“, ne? A strojvedoucí není klingon, aby musel rozumět klingonštině 🤔. Jako vždy vše na poslední chvíli a ty strojvedoucí se starej. Nic ve zlém, ale pořád to samé. Hezký den!
ETCS je podle mně největší peklo, které na koleje může přijít … nahrazovat funkční autoblok něčím nesmyslně drahým je dle mého názoru zbytečně drahé a vyhazování peněz.
Viděl jste to vůbec někdy v činnosti? Asi ne. Když to funguje, tak to není vůbec špatné, ale důraz si dovolím dát na to FUNGUJE. Hlídá a zabezpečuje to jízdu vlaku mnohem líp než stávající typy zabezpečení…
Jestli si myslíte, že ETCS nahrazuje autoblok, tak byste si asi nejdřív měl někde zjistit, co to ETCS vlastně je…
Srovnáváte nesrovnatelné. ETCS je zabezpečovací zařízení, které bude fungovat i na úsecích, kde autoblok není (například ve stanicích). Z tohoto pohledu je autoblok pouze zařízení pro řízení a usměrňování sledu vlaků. Co ale vidím jako velký problém je používání logiky, která se používala pro stávající zabezpečovací zařízení, včetně autobloku na budování ETCS. Naprosto zrůdné je totiž to, že ETCS po dojezdu vlaku ke konci oprávnění k jízdě by mělo v mezistaničních úsecích, kde dnes je autoblok, posílat automatiky svolení k přechodu do módu na odpovědnost strojvedouciho a umožňovat další jízdu do obsazeného oddílu, o němž zabezpečovač ví, že je obsazen… Číst vice »
Já jsem slyšel jinou verzi. Autobloky se budou rušit a nahrazovat ETCS oddíly s lokalizačními značkami. Aby se dosáhlo vyšší propustnosti budou tyto oddíly velmi krátké, ale logicky jich bude podstatně víc…
Pláč nad nějakým mimořádným dovolením jízdy do obsaženého oddílu moc nechápu. I dnes platí, že strojvedoucí může, ne musí. A nejsme cvičené opice
S těmi autobloky máte pravdu tak na 50 %, protože nově místo nich bude automatické hradlo s jedním nebo dvěma oddíly pro vlaky bez-ETCS (jedoucí bez oprávnění k jízdě) a současně zde bude trať dělená lokalizačními značkami pro vlaky s ETCS, které mají oprávnění k jízdě. Bude to tedy takový hybrid:-).
Tohle dává smysl, protože u stávajícího autobloku a ETCS může nastat specifická situace a sice po restartu RBC tato RBC není schopná dát MA dokud fyzicky nedojde k obsazení a následném uvolnění příslušných oddílů, čímž se to korektně inicializuje. V praxi se to asi dělá tak že příslušný dispečer tam pošle nejprve vlak bez ETCS. No a když se na to zapomene, tak nastává zajímavá situace…
Tady to funguje ale přeci pořád stejně jako u permisivní Stůj bez ETCS – prostě se fíra rozhodne, zda chce/nechce jet do obsazeného oddílu – na tom se vůči dnešnímu stavu nic nemění. Buď chce a toto na DMI po zastavení před oddílovým návěstidlem autobloku/lokalizační značkou potvrdí a pokračuje dál v módu Na odpovědnost strojvedoucího (OS) nebo nechce a pak se nic neděje – nic potvrzovat nebude a pouze vyčká na aktualizaci oprávnění k jízdě (MA) a blikající potvrzovací „hlášku“ na DMI ignoruje. Naopak z pohledu bezpečnosti by spíš bylo přínosné se zabývat tím, zda jízdy do obsazeného oddílu, o… Číst vice »
To OS bude pravděpodobně nutné potvrdit v každém případě, jinak intervence, protože FS a MA může zmizet ještě za jízdy malou rychlostí ještě cca 50m před tím oddílovým návěstidlem kde je stůj.
Ono by to v zásadě mělo být tak, že: a) buď zastavím (V = 0 km/h), konec oprávnění k jízdě (EOA) je u oddílového návěstidla před čelem vlaku, kde je Stůj a pak čekám, než se oddíl fyzicky uvolní, aktualizuje se oprávnění k jízdě a dál jedu ve FS a oprávnění k jízdě (MA) se prodlouží k dalšímu návěstidlu, nebo, b) zastavím (V = 0 km/h), konec oprávnění k jízdě (EOA) je u oddílového návěstidla před čelem vlaku kde je Stůj, potvrdím přechod do modu Jízda podle rozhledu (OS) a pak buď: – ba) minu návěstidlo, co je na Stůj… Číst vice »
Mohlo by to tak být, ale proběhlo to nepatrně jinak- do OS to strojvedoucí nemůže sám od sebe přepnout, to pouze musí kvitovat a toto nastalo ještě před dosažením v=0km/h a konce MA. MA+FS zmizelo a blikalo potvrzení OS. Po uvolnění následujícího oddílu zase samo naskočilo MA + FS.
Ano, toto je zcela korektní chování RBC a mobilky – strojvedoucí nic nekvitoval – i když mu to mobilka začala nabízet – ale nakonec se následující oddíl uvolnil, a protože vlak byl stále v módu plného dohledu (FS), tak se prostě MA+FS normálně prodloužilo a jelo se dál.
Ale to je právě ono. Já osobně nevidím důvod, proč by měl mít strojvedoucí možnost se sám rozhodovat, zdá jet dále proti návěsti stůj. A je to o to absurdnější, protože zabezpečovací zařízení je v naprosté většině případů bezchybné a tím červeným světlem mu říká: dál nejezdi před tebou je vlak.
Toto by mělo zmizet jak ze současných předpisů, tak z logiky ETCS po česku. MÚ už se kvůli tomuto nesmyslnému a nebezpečnému předpisovému ustanovení stalo dost.
Jen bych podotknul, že v posledním odstavci „Olomoucký případ“ se netýkal nouzového brzdění jak je uvedeno v odkazu, ale obratů v koncových stanicích kde ETCS (Bombardier a CAF) po obratu nevědělo, kde je.
ETCS samozřejmě vědělo kde je, ale OBU RBC chybně podhodilo opačný směr – laicky: tvrdilo, že jede zprava doleva, ale ve skutečnosti jelo obráceně, takže strojvedoucí odjížděl na volnoznak, ale OBU ho zastavilo, protože si myslelo, že se naopak snaží projet stůj na druhém konci vlaku – tady to bylo do bezpečného směru a nic se nestalo,horší by to bylo obráceně, kdyby se fakt jelo proti stůj, ale RBC by viděla volno na druhé straně vlaku.
Edit: RBC dneska nemá v sobě žádné kontrolní algoritmy, které by jí řekli, že když třeba v čase t=0 sec. jel vlak 200 km/h zprava doleva, tak těžko v čase t=1 sec. může jet 200 km/h zleva doprava = RBC nemá jinou možnost, než této fyzikální kravině pokud ji vlak nahlásí slepě věřit – bohužel.
Takže plán 1.ledna se to zapne a prostě to bude fungovat. Realita nějak takto: 1 ledna je asi to nejblbější datum co se dá vybrat, ale zase takový nejvíc in úřednický. Takže okamžitě po půlnoci se to celý sesype, totální červená vsude. Ale protože není žádný provoz nic se nestane a bude čas to nějak nahodit. Kolem6 ráno začnou jezdit první vlaky a dokonce to nějak trochu fungovat bude. Pak jich vyjede víc a taky pojedou, ale některý ne a budou volat že to nefunguje. Což bude divný, páč se to rozbilo a měli by stát všichni. Zjistí se že… Číst vice »
Vy asi nevíte, jak to opravdu vypadá a jak to opravdu funguje, že? Kouzlo je totiž ve slově VÝHRADNÍ! Zapnuté je to na mnoha úsecích už delší dobu, switch on lokomotivy už také přibývají delší dobu a zaškolení personálu už probíhá nějaký nějaký čas, ale… Velká část spuštěných úseků je ve výluce a na aktivních úsecích je spousta problémů, které se ovšem odstraňují jen velmi pomalu, pokud vůbec. To opakované zbytečné nouzové brzdění ničí dopravcům vozidla a ohrožuje bezpečnost, výluky zase prodlužují a prodražují zácvik. V mnoha případech se vlastně moc neví, jestli je problém ve vozidlech, nebo v traťové… Číst vice »
Vim jak to vypadá i jak to funguje. Spíš jak to nefunguje. Kouzlo není ve slově vyhradní. Kouzlo je ve slově PENÍZE.
Nikoliv. Kouzlo je ve slově VÝHRADNÍ. Tvrdíte, že víte jak to funguje, ale nevíte, že je to dávno spuštěno? Protože ETCS jest vybudováno i spuštěno na mnoha úsecích a jeho činnost nemá žádný vliv na činnost jiných zabezpečovacích zařízení. Takže není žádný důvod, aby byla všude červená a konalo se nějaké nahazování, to je ale hrozná krávovina….
No kde to jsme?? Jo v Cechach … Tak to jo !
Vy téměř určitě v Čechách, ale já ve Slezsku. 🙂
Každý někde bydlí……
Ale vždyť o to přece šlo. SŽ vystřelila termín 2025, čímž současně taky vystřelila do závratných výšin ceny, zejména retrofitů, ale současně taky ostatních technologií, protože produkční kapacity jsou omezené. Takže obrovské sumy tečou správným směrem, do kapes těch správných lidí. Za rok se to buď spustí na sílu a odnesou to dopravci, protože celý systém při aktuálním technickém stavu pravděpodobně nebude mít daleko ke kolapsu a nebo s ostudou dojde k posunutí termínů. Buď jak buď se ty obrovské sumy, které vygenerovalo debilní rozhodnutí SŽ už nikdy nevrátí. Jsou dobře a bezpečně umístěné. Pan ministr s velkou pompou odvolá… Číst vice »
Co na to říká MD, SŽ a dodavatel traťové části ETCS?
#mynic
Mohl by mi někdo znalý sdělit, kolik dopravců a na kolika trasách používá ETCS? Zaregistroval jsem něco ohledně Nex Metransu v trase Kolín – Břeclav a pak o vyhrazeném provozu na trati Olomouc – Uničov. Takže mě zajímá, jestli pod ETCS na koridorových tratích jezdí někdo jiný pravidelně, nebo se čeká, až to bude povinné a zatím se všichni zaškolují.
Jezdí tím hodně dopravců, zkoušejí, třeba ČD, a.s. s Vectrony. Je pravda, že výluk ETCS je hodně. Proto se to zkouší a ověřuje.
U nás na severu se nekoná ani žádné zaškolování. A to prosím obsluhujeme 1.koridor (Praha-Děčín). Asi je dost času.
Napsal rychlokvaška?
Další záležitost, s kterou zajisté nemá „ministr“ dopravy Kupka vůbec, ale naprosto vůbec nic společného….
Ve Švýcarsku mají ETCS level lV a propustnost a rychlost tratí se snížila u nás je to cesta do pekel
Ve Švýcarsku mají převážně Level 1 LS, u nás na koridorech bude Level 2. Level 4 existuje zatím pouze v teoretické, koncepční rovině.
4???
Četl jsem k tomu nějaké koncepty a úvahy, není to samozřejmě nic standardizovaného.
Zde například IRSE News z roku 2016: https://webinfo.uk/webdocssl/irse-kbase/ref-viewer.aspx?Refno=1882928268&document=ITC%20Report%2039%20Train%20convoys%20and%20virtual%20coupling.pdf
Hlavním rozdílem oproti existujícím úrovním by bylo virtuální spřahování a tedy tvorba konvojů vlaků.
Dle nových TSI CCS se již nepočítá ani s LEVEL 3 (jízda pouze pod RBC s pohyblivým blokem) a vrátilo se k trvalému používání LEVEL 2. Rozdíl by měl být pouze v „bezpečné informaci“ o celistvosti vlaku.
Pohyblivý i virtuální fixní blok zůstávají dál, stejně tak počítače náprav nebo kolejové obvody – pouze se ta úroveň Level 3 „převtělila“ do té Level 2, které tím nově přibyly nové volitelné funkcionality. Stručně řečeno „vlak se nažral a koza zůstala celá“:-))
Fakt, trollení je to co nám tu chybí.
Žádný level ETCS IV neexistuje (zatím) level 1 se ve Švýcarsku propustnost zvýšila, přes takovou drobnost, že zvýšili rychlost na 200 km/h.
To si trochu protiřečí, že se zvýšením rychlosti se zvýšila i propustnost.
Protože to funguje jako nepřímá úměra, čím vyšší rozdíl rychlostí, tím menší propustnost.
Jakože když pojede zasebou 20 vlaků 200km/h projede úsekem mezi stanicemi pomaleji než 20 vlaků na 100km/h?
A kde jezdí 20 vlaků za sebou rychlostí 200km/h, nejste trochu mimo?
Na nějaké vrt klidně.
To je právě takový dost paradox – pokud budu mít jeden omezující úsek (B-C) – řekněme nejdelší na trati – tak ve 120 minutovém časovém řezu (špička) pokud tam dám 15 nákladů s jízdní dobou 8 minut (15 x 8 = 120 min.) jedoucí 80-kou, nebo 40 expresů jedoucích 200-kou s jízdní dobou 3 minuty (40 x 3 = 120 min.), tak samozřejmě vidím, že s rychlejšími vlaky mi propustnost logicky roste, jenže to koukám jen na ten jeden omezující úsek – pokud se kouknu naopak na celek (mezi A-D), tak ty rychlé vlaky způsobí, že ty pomalé budu muset… Číst vice »
Což platí, pokud vlak může jet jenom vmax nebo 0. Jinak při kreslení grafikonu taky lze ten rychlejší vlak zpomalit.
Že projedou rychleji ale nic neříká o propustnosti. Propustnost říká, jestli jich za tu hodinu projede 10 nebo 20. No a protože zábrzdná dráha (= minimální teoretický rozestup mezi vlaky) roste s rychlostí kvadraticky, zatímco ujetá dráha jen lineárně, tak je celkem jasné, že zvyšováná rychlosti ke zvyšování propustnosti tak jednoduše nepovede.
A to ještě neřešíme, jak do toho hodí vidle jeden rychlý vlak mezi pomalými či naopak.
Jenže je to navázané na další věci. Pokud jsou kratší oddíly a jemnější rychlostní stupně (ne jen volno / výstraha / stůj), můžete propustnost rapidně zvýšit i přes navýšení maximální rychlosti. Protože nutný rozestup vlaků je jedna věc, ale reálný daný možnostmi návěstní soustavy a traťových oddílů je druhá věc. Pak je to i návěstění ve stanicích, může být mnohem „jemnější“ než od vjezdového návěstidla 40 km/h k výhybce do odbočky, která je ještě čtvrt km daleko atp.
To platí pro heterogenní vlaky ve sledu. Na jednokolejce je to přesně naopak (samozřejmě i bez ETCS).
Chyba v úvaze, Lukáši. Pokud se zvýšila rychlost všech vlaků a zejména pokud mají i shodný počet a rozmístění zastávek, stejné zrychlení kladné i záporné tak se kapacita zvýší.
Ty totiž mluvíš o zvýšení rychlosti jen některých vlaků.
Tak předpokládám, že tam mají i nákladní vlaky. Navíc píši o ROZDÍLU rychlostí. Samozřejmě pokud tam budou jezdit všechny vlaky 200 bez zastavení, tak ano.
Pokud tam mám ale na stejné trati i Os se zastávkami a nákladními vlaky, tak mi stoupne následné mezidobí před rychlou vrstvou a tím se sníží i propustnost.
To ale máte založené na úvaze, že traťové oddíly zůstaly stejně dlouhé, že je omezená možnost sdělování návěstí s malým spektrem informací (volno / výstraha / stůj). S ETCS se sdělují rychlostní stupně a pokud se k tomu zkrátí traťové oddíly, dá se tím rapidně zvýšit propustnost trati. Takže jak se blíží k jinému vlaku, dostává čím dál nižší rychlost a ne prostě výstrahu. A naopak při odjezdu ze stanice nemusí čekat, až ten předchozí zmizí kilometr daleko, může jet skoro hned, ale jen nižší rychlostí a se vzdáleností mu tam postupně rychlost naroste, ať je kdekoliv, nemusí projet kolem… Číst vice »
To neni presne.
Ve Svycarsku vsude, kde se jezdi > 160 km/h, funguje a musi fungovat ETCS L2. L1 LS fakt nestaci.
# SBB / Svycarsko:
Zvysovani propustnosti vuci konvencnim systemum je beh na dlouhou trat.
Nekdy to propustnost trochu zvysi, nekdy zase snizi. Snaha je, aby to ve vysledku suma sumarum tu kapacitu nezralo, ale vsichni vime svy ze 😉
O tom (znatelnym) zvyseni kapacity bych si neco rad precet a poslechnul. Jako ano, obcas se to kvuli tomu dela, ale to jsou velmi specificke situace a pochybuju, ze je o nich tady rec…
To je velká paráda. Tak další, kdo kolem tématu našlapuje opatrně . No opatrně, vlastně už dost hlasitě…to samé poslední dobou z reportáží v TV, už i AŽD přiznává, že to bude docela průšvih. Tak kolik ještě důkazů bude potřeba předložit fanatikům, co to zde tak tlačí ? Tohle je tak zásadní technologická revoluce, že bych čekal, že se bude ETCS tak dva, tři roky zkoušet a ladit v provozu, pak bude roční hodnocení a rozvaha jak dál, jestli vůbec a stanovení termínu. Ale tohle je za mě výstřel brokovnicí do vzduchu s vizí, že možná nějaký brok možná nějakou… Číst vice »
Však se v provozu zkouší. Řekl bych že několik let, jistě to bude přesně vědět pan Šimral. Občas sem chodí.
Ale ono se v provozu zkouší. A ještě pár let bude, přesně jak píšete. Samozřejmě to bude ze začátku ne zcela hladké, protože vše je nové, jak infra, tak mobilky. Pokud AŽD někde přiznává, že to bude docela průšvih, tak to mají docela průšvih, protože je dvorní dodavatel.
Vy nečtete? V roce 2025 na koridorech bez ETCS ani ránu. Teda aspoň to tvrdí SŽ. Žádné roky zkoušení a hodnocení. Realita je přesně popsaná v článku, velké dlouhodobé výluky ETCS, které znemožňují jak pořádné otestování, tak i zácvik personálu….
Proč bych neměl číst? Do roku 2025 ještě dva roky chybí, teda necelé dva roky, tak to by tedy bylo na pováženou, kdyby se do té doby nic nevyzkoušelo. Vozidel už začíná být dostatek To že to je rozm… to nekometuji a to je diletantismus správy projektu na straně SŽ a kdo ví co na straně dodavatelů. Ten přístup „se odladí potom“ je u toho od začátku. Ani ta zkušební instalace Kolín – Poříčany se pořádně netestovala, infrasprávce si zatrhl políčko po nějakých vyloženě labolatorních jízdách, dopravcům to bylo převážně na háku, tak do daleka neviděli, nikdo na tom moc… Číst vice »
Tak kdo vsází na datum 1.1.25?Za mě dávám tomu dva roky do plusu
1.1.2025 pravda nebude.
A když se zeptám strojvedoucího jestli používá ETCS (skrz rozkaz) tak 9 z 10 řeknou. Mám ale nepoužívám.
A není to ve smyslu ETCS na mašině mám, ale nemám na něj zkoušku ho používat? Což je zrovna můj případ. Spoustu směn mám na tratích kde ETCS je, na mašině je, ale já to použít nemůžu.
Možné to je.
To ale dost mění vyznění vašeho příspěvku.
Jak dlouho může trvat zaškolení a zkouška? Proč takovou jízdu nejedete s někým proškoleným?
Prý den školení a dvě směny. Leč jsem na „podřadném“ pracovišti a „šetřivé“ provozní jednotce, tak zatím nás to míjí, ač jsme na hlavním tahu.
tak pokud to je takto , tak proč se stresuje? za 3 měsíce musí být hotovo
A není lepší to školit dostatečně včas, průběžně a mít možnost aby si ETCS vyzkoušeli v době, kdy při problému ETCS dají do izolace a můžou pokračovat na „barvičkovač“?
Tak u ČD, školení live, školení on-line, 100 km jízdního zácviku pod dohledem odborně způsobilého zaměstnance a zkouška. Není to ani úplně levné, ani úplně rychlé a člověk pak umí akorát základy…
Já takhle koupil u cvičnýho, tak mi třeba něco uniklo nebo to děláme jinak nebo neřekl vše nebo sem už pozapomněl.
Bohužel je spousta strojvedoucích, kteří mají i zkoušku a přesto ETCS nepoužívají, protože se snaží, aby nezneschopnili na každé směně dvě HV.
Pokud totiž dochází pravidelně ve stejných úsecích k neustálému Trippování (nouzové brzdění), tak je asi něco špatně. Když napíšou deset hlášení, která tento problém popisují a ani po dvou měsících nedostanou odpověď nebo případně způsob řešení, tak to i ty nejotrlejší přestane bavit.
No když je pro Sž neřešitelný problém posekat dřeviny bránící ve výhledu na návěstidla na nejfrektovanejším pohraničním úseku mezi ČR a Německem, tak nemůžete přeci čekat, že někdo bude řešit zapeklité problémy s nefunkční traťovou částí ETCS
S tím zneschopňováním jste to trochu přepískl, ne? To, že se někde ztratí mapa a dojde ke tripu, snad neznamená neschopnost lokomotivy, leda snad v případě neschopného strojvedoucího. Rozhodně nejsem pro nějaké lakování na růžovo, nicméně přehánění a přikreslování černé rozhodně ničemu neprospěje …
Určitě to vylepší další a další miliardy dotací.
Jak víte v jakém čase obědvám?
Na váš čas oběda se nikdo neptá. V tolik určitě obědvá Ondra a tak to pokaždé píše stejně.
Aha ? Další kdo kolem tématu našlapuje a docela už ne opatrně ….Kolik ještě důkazů urputně zastávajících zastáncům bude třeba předložit ? Beránek v ČT reportážích už několikrát to samé…..Dokonce AŽD upozorňují, že realizace předběhla vývoj….jo. bude to průser, strašnej . Pokud se z toho neustoupí. Takto revoluční technologie by se měla dle mého minimálně 2 roky jet v testovacím provozu, pak vyhodnocení a pak si můžeme říct, jestli takto dál, zda vůbec , jak to doladit a kdy spustit. Nic víc, nic míň.
Co to znamená „realizace předběhla vývoj“? V jiných zemích se L2 vyvíjí jinak, má jiné parametry, nebo to u nás jenom někdo podělal?
Ano Ano. Bude to standartne po “Cesku” Nema to hlavu ani patu. Ale verim, ze v kancelarich na papiru , v tabulkach a grafech vse hraje. A ze je vse radne osetreno v predpisu tak , ze az se stane pruser ( a to se jakoze stane) tak se to opet hodi zas a znova na strojvedouciho.
S tím, že se účinnost o 2-3 roky posune, většina informovaným počítala. Ale to „,že ta nejmodernější vozidla mají s ETCS problémy“ největší, se nejspíš nestihne opravit ani za tu prodlouženou lhůtu.
Takže výhradní provoz se bude muset posunout až do třicátých let.
nápad to byl dobrý, ale dopadlo to jako vždycky.
Řekl bych dopadlo to jako v Čechách (České Republice)
Tak vyděláno už je a ještě dost bude, tak co řešit.
Tomu nevěřím, jen se o tom prostě u nás nedočtete.
Přitom stačilo napsat Česku
Co to je ?
Fakticky vzato, jde o Čechozemí (případně Čechozemsko). 🙂
Česko je oficiální geografický název území, an kterém se nachází Česká republika.
česko je paskvil , který se objevil po rozdeleni republiky. prvotni prosazovani bylo az k smichu. mimo jine napr pres hokej. že prý se pokřik ,,čechy čechy ,, neda generalizovat na celý stát a že všichni jsou …sko , tak mi taky . pokud to něco není , tak geografický název , to jste dost ulít. něco jako sudety. neexistuji a každy o tom mluví. česko je novotvar nemajici vztah vůbec k ničemu. česká republika je stát na území , které zbylo konzistentní po rozpadu českého království , popř bylo čr iracionálně přiřknuto po I ww. a jako shluk historických… Číst vice »
Třeba Německo nebo Polsko je tedy taky paskvil?
viz výše. německo je to česky . deutschland je ve významu něco jako země německé. totéž polsko. jak řekne polák polsko? nenahlížet na cizí názvy z českého pohledu pomůže oprostit se od strojového nazývání , které otrocky kopíruje umělé názvy jakým ,,česko,, je . Jeden z iracionálních názvů , který jsme si nechali vnutit je slovo rom. to není české slovo . český název tohoto etnika je cikán . pokud výraz v jiném jazyce je jiný , ať si nazývá tuto skupinu po svém ale necpe své jazykové zvyky jiným. němcům taky neříkáme ,,dojčlandi,, . nenechme si nacpat nesmyslný bezvstažný… Číst vice »
Do řyťe, si to najděte, jaké oficiální jednoslovné názvy v cizích jazycích byly přijaty. Fakt děsnej problém.
Je to v pravidlech. A už to platí. PČP a ÚJČ nemají žádné páky řídit vývoj jazyka. To řízení jazyka mají na Slovensku a úplně natvrdo třeba na Islandu. Račte si přečíst na internetu. A nevoblbujte tady ostatní.
https://www.mzv.cz/athens/cz/o_velvyslanectvi/zkracena_verze_jmena_statu_cesko.html
Váš názor vůbec nic nemění na faktu, že Česko bylo přijato jako oficiální jednoslovný název pro českou republiku. Z hlediska jazykovědného je to naprosto správný tvar.
Ne, Česko se poprvé objevilo v názvu Československa, tedy Republika československá, v roce 1918.
Snaha z doby Rakouskouherska byla – najít pojmenování pro Čechy+Moravu+(část) Slezsko.
A povedlo se mavíc aby to mělo stejné přídavné jméno (Český – od Česka nebo Čech)
A co říkat Čerasko?
Čechy+Morava+Slezsko.
🙂
To úplně ne.V té době ještě existoval jak národ moravský jako samostatná kulturněpolitická entita, tak i Šlonzáci.
Tohle vše má spojitost s národem československým, jak o něm mluvil Masaryk.
Bolševismem došlo ke zrušení zemí a následně zase jen k částečné federalizaci. Tak jako se Rakušáci vyrovnali s Maďary, Češi se vyrovnali se Slováky a Morava s rakouským Slezskem utřela nos a přestala nejprve jako správní, poté kulturní a nakonec jako národnostní entita postupně existovat.
Nicméně kuturně všichni tak nějak cítíme, že ten pojem “Česko” opravdu nezahrnuje to, co by měl.
Viktor Černomyrdin a jeho nesmrtelná hláška.
No, ten doslova řekl “Chtěli jsme to udělat co nejlépe a dopadlo to jako vždycky”; přičemž z toho prvního bych naše ETCS manažéry opravdu nepodezříval.