dpp

Podcast: Všechno jsme dnes nechali na strojvedoucích, varuje David Votroubek z Federace

Stříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStříbrný šíp, stanoviště strojvedoucího. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Být strojvedoucím je nesmírně náročné, měli by být ze začátku na výkonech, které nejsou tak exponované a provoz si osahat.

Přinášíme nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz. Věnujeme ho problémům, které řeší strojvedoucí na železnici. V době, kdy jede kolektivní vyjednávání naplno, přijal pozvání do studia Zdopravy.cz David Votroubek, strojvedoucí ČD Cargo a člen prezidia odborové organizace Federace strojvůdců.

Strojvedoucí, především ty z nákladní dopravy, zastupuje ve Federaci už druhé volební období. Sám věnoval celý svůj profesní život dráze. „Chtěl bych být pozitivní a říkat, že se podmínky pro strojvedoucí zlepšují. Bohužel realita je, že máme spíš střídavě oblačno,“ říká David Votroubek v novém díle podcastu.

Jedním z velkých témat je bezpečnost na železnici. Údaje Drážní inspekce za prvních devět měsíců letošního roku říkají, že na železnici (mimo metro) došlo ke 107 případům nedovolené jízdy za návěstidlo zakazující jízdu. V 38 případech při posunu, v 69 případech při jízdě vlaku. Loni za stejné období to bylo 146 případů.

„Naděje se upírají k 1. lednu 2025 a k ETCS. Možná až bláhově si někteří myslí, že tím vyřešíme všechny problémy. Samozřejmě to tak nebude,“ říká David Votroubek. V podcastu detailně rozebíráme, co by se mělo změnit, aby projetých „Stůj“ bylo co nejméně.

„Všechny bezpečnostní pojistky jsme v minulosti odstraňovali, nechali jsme tam jen červené návěstidlo a řekli jsme strojvedoucímu ‚Vždycky si toho musíš všimnout. Nesmí tě nic vyrušit, vždy musíš svou práci udělat správně.‘ Dříve byla ta odpovědnost sdílená. Třeba na výpravě vlaku ve stanici se podíleli až tři lidi – výpravčí, strojvedoucí a členové doprovodu. Všechno jsme ale nechali na strojvedoucích,“ upozorňuje David Votroubek.

On sám stojí za myšlenkou „navigace pro strojvedoucí“. Jak funguje a jaký má potenciál do budoucna, se dozvíte v podcastu, stejně jako podrobnosti o tom, jak se vyvíjí kolektivní vyjednávání u ČD Cargo, kolik si dnes strojvedoucí v průměru vydělají i jak nadchnout mladou generaci pro práci, kde má člověk opravdu velkou zodpovědnost.

A zastavíme se i u tématu předpisu D1 a také nástupu umělé inteligence na železnici, která by třeba jednou mohla strojvedoucí nahradit.

Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času:

4. minuta Největší komplikace, které mají strojvedoucí na nových lokomotivách
10. minuta: Největší problémy při práci strojvedoucích z pohledu odborů
18. minuta: Jak vysvětlují zástupci odborů velký počet projetých návěstidel zakazujících jízdu v letošním roce
26. minut: Kde končí trpělivost Federace strojvedoucích se problémovými strojvedoucími, které nechtějí obhajovat.
30. minuta: Jak vznikala navigace pro strojvedoucí
37. minuta: Jak se vyvíjí aktuální kolektivní vyjednávání u ČD Cargo a dostanou strojvedoucí „pod stromeček“ přidáno?
45. minuta: Co stojí za vznikem odborových organizací i u menších dopravců na železnici
50. minuta: Jak by vypadal v optimální situaci monitoring pracovní doby strojvedoucích podle Davida Votroubka
55. minuta: David Votroubek odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz

Tagy David Votroubek Doporučeno ETCS Federace strojvůdců podcast Cesty Zdopravy.cz strojvedoucí
110 komentářů