Lotyši věří Bombardieru. Air Baltic koupí až 80 letadel CS300
Lotyšský dopravce Air Baltic bude v budoucnu létat hlavně s novými letadly od Bombardieru. První provozovatel letadel CS300 je s
Lotyšský dopravce Air Baltic bude v budoucnu létat hlavně s novými letadly od Bombardieru. První provozovatel letadel CS300 je s jejich provozem natolik spokojen, že k dřívější objednávce 20 letadel podepsal smlouvu na nákup třiceti dalších strojů a opci na dalších třicet. Celkem by tak mohl mít ve flotile až 80 letadel od výrobce, kterého od letošního roku vlastní z většiny Airbus. Transakci oznámily obě společnosti v tiskové zprávě.
Air Baltic je první aerolinkou, která s novými letadly kanadského výrobce začala létat. Podle šéfa aerolinek Martina Gausse mají být v budoucnu základem flotily a postupně nahradí starší stroje, které dopravce provozuje, zejména turbovrtulová Dash Q400 a Boeingy 737-500 a 737-300. „Je to letadlo, které nejvíce zapadá na trhy, kde působíme,“ řekl Gauss. Podle Gausse má letadlo o 22 % nižší náklady na palivo; z nových strojů se stalo jeden ze základů restrukturalizace dopravce. „Je to letadlo, s kterým můžeme dál růst,“ dodal.
Nový plán firmy počítá s expanzí do roku 2025 ze všech pobaltských zemí do Evropy. Baltic létá s letadly v uspořádání pro 145 cestujících v jedné třídě, stroj má nepříliš časté uspořádání sedaček 2+3 v jedné řadě. Firma věří, že orientace na jeden typ letadla přinese úsporu v nákladech podobně jako u největších nízkonákladových dopravců.
Dodávky z nové smlouvy mají začít na konci příštího roku. Hodnota kontraktu podle katalogových cen je 2,9 miliardy dolarů, 5,9 v případě uplatnění opce.
Pro Bombardier jde po těžkostech s náběhem o částečnou satisfakci u letadla, na které má už přes 400 objednávek. „Významná objednávka od zákazníka, který s ním létá jako první, ukazuje velkou důvěru ve výjimečné vlastnosti tohoto stroje,“ řekl šéf letecké divize Bombardieru Fred Cromer. Připomněl také, že i díky těmto letadlům Air Baltic získal titul nejpřesnější aerolinky světa.
Air Baltic jsou stále z většiny státní firmou, firma má ve flotile celkem 31 letadel. Loni firma přepravila 3,5 milionu cestujících, o 22 % více než před rokem.
Projekt největších letadel Bombardieru se loni dostal do velkých potíží kvůli dovozním clům na nová letadla, která si prosadil Boeing. Výrobu zachránil Airbus, který v projektu získal nadpoloviční podíl.