Lidé panikaří kvůli AdBlue. Kapalina pro dieselové motory má být i ve státních rezervách

AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorůAdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Vláda bude řešit nákup AdBlue do státních hmotných rezerv.

65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudolf Tuček

Pozor na přehnané zásobení aby neměli jen plné nádrže krystalů.

zdenek

Já bych to řekl tak. Když dojde na lámání chleba, tak to výrobci nebo někdo jiný bude muset čipnout upravit software.. Jako v polských kamionech. A bude se vesele jezdit dál. A euro p. bude zvonec konec.

Miroslav Zikmund

„Klausova“ NEVIDITELNÁ RUKA TRHU – vzpomínáte – řeší VŠE …
To je najednou divení ….

Lumpy

Ale tady je problem regulace eu a ne volne ruky

Hans

O jaké regulaci tu proboha mluvíte? Jediná regulace, která mne napadá jsou emisní limity a ty jsou vyžadovány i v jiných civilizovaných zemích.

Lumpy

Omezeni pouzivani hnojiv a tim mensi produkce adblue
Zdrazeni el en pres povolenky a eko poplatky
Drahy plyn (evropa nakoupila jen kratker kontrakty)

Air Traveller

ve vší úctě. blábol hlavním důvodem nedostatku ad blue je drahý plyn.

a ten s „evropou“ nemá nic společného. problém je úplně někde jinde.

Air Traveller

a v čem je problém? ano, neviditelná trhu tady zafunguje

– ad blue se nevyrábí (resp. vyrábí omezeně), protože je drahý plyn a nevyplatí se to
– cena ad blue se zvedne, začne se vyrábet, protože se začne vyplácet
– cena (tak , jak se stabilizuje cena zemního plynu, na které adblue závisí) začne klesat

ano, neviditelná ruka trhu zafunguje přesně tak, jak má.

Rajče

No nevím. Dneska AdBlue na Čepro Olomouc 69,90 za 1L.

Axel

Obdivuji všechny zdejší zasvěcené odborníky, kteří rozumí „státním hmotným rezervám“, „jak vytunit motor“

Pro ostatní ocituji tip, jak líp využít svůj čas, než řešit momentálně nepřehlednou situaci s výrobou věcí, kterých ještě nedávno bylo dost:

„Už nikdy nebudu ztrácet čas diskuzemi o covidu s odborníky ze sociálních sítí. Venku je tak krásně “
https://twitter.com/honzalb/status/1451456595817373697

Pěkný den.

Tommy

Máme s manželkou oba auta s AdBlue, u osobáků je zbytečné cenu řešit. Spotřeba je malá. Kdyby se o tom nepsalo na netu a v denících, tak panika snad ani nevznikla. Obávám se, že nyní „nakrmíme“ hlavně distributory, marže bude extrémní

David

Na Heurece je ted 20l kanystr za 3k CZK. Coz je cena, za kterou upravci nabizeji upravu a odstraneni toho cycklu uplne.

Kdo by to byl rekl, ze Green Deal zpusobi, ze si lidi budou samo-domo upravovat ridici jednotky. Krasa.

Poudy

Já si myslím, že lidé byli debilní odjakživa a že za to Green Deal nemůže.

Air Traveller

No .. tleskat si budeš.. ale jen do tý doby, než za pár let pojedeš na technickou.

Mysel

Tyhle upravy se delaji tak, aby je bylo mozne kdykoli vratit zpet. (Cimz je nijak neobhajuju. Je to prasarna.) Takze na technicke se nebude dit nic. Zbytecne precenujete vyznam korupcniho procesu jmenem STK. ;o)

Greta

To prodává Nely Slováková jak loni tu dezinfekci, ne?

stom

Takže ceny na max. a největší fabriku s výrobou močoviny v regionu „ne“vlastní pan premiér. By mě zajímalo od koho to stát koupí…

Miroslav Zikmund

Stát (Správa …) musí vypsat tendr … kdo nabídne nejnižší cenu, ten vyhraje …. pokud někdo něco nabídne …

Kamui

Neříkejte, že řídící jednotka motoru nejde poladit tak, aby auto jelo i s prázdnou AdBlue nádržkou.

Jan Sova

U náklaďáků se to hojně praktikuje a zařízení se nechá objednat přes pšonské eshopy. Ale PČR o tom ví…

Miroslav Zikmund

Policejní „hacker“ nikdy nespí ….

Miroslav Zikmund

Do doby než se objeví „nácestná“ STK ….

Lumpy

Nic nepozna

Air Traveller

pokud si někdo vypne ad-blue (a před stk nezapne) tak pozná.

a na silnici taky pozná.

Apollo

Nejlepší, co můžou majitelé takových osobáků udělat, je nechat si celý tenhle systém deaktivovat a jezdit bez něj. Když už si teda nutně takové auto museli koupit. Zásobit se jenom naftou a konkrétně tou bez biosložek, která se vůbec skladovat dá. I v dnešní době (nebo právě v dnešní době) je potřeba zachovat si nějaký větší nadhled a nedělat bezmyšlenkovitě to, co někdo prostě nařídil. Řešení jsou.
Btw. schválně, jak dlouho tady takový názor vydrží 🙂

dejf

Tak k tomu 2 věci. Je to čuňárna. Ale jestli bude volba nejezdit, nebo jezdit bez adblue, tak je rozhodnutí snadné, co si budeme…
Jinak tenhle systém umožňuje zredukovat ten odpornej kyselej smrad, kterej se vytváří spalováním vzdušného dusíku při vysokých teplotách. Ale díky vysokým teplotám a velmi chudé směsi se moderní diesely dostaly výkonem a úsporností tam kde jsou teď. Auto se systémem SCR katalyzátoru má obvykle tak o 0,5L menší spotřebu než stejné auto s NOx zásobníkovým katalyzátorem.

Apollo

Argument ušetřeného paliva vychází z jeho ušetřené ceny za dobu životnosti auta. Postavte proti této částce zvýšené náklady za servis, náhradní díly a zvýšenou pořizovací cenu. Dále jistý díl nejistoty o spolehlivosti takového auta v běžném životě.

dejf

no tak bez adblue nebo NOx zásobníkovýho katalyzátoru to prostě euro5 normou nepošlo, na euro 6 musí bejt už (co vím) vždycky adblue. a ten NOx zásobníkovej katalyzátor taky nemá neomezenou životnost a taky není zadarmo. takže za mě s velkym sebezapřením adblue. protože bandaska, vstřikovač, čidlo hladiny a trocha toho vyhřívání zase tak složitá soustava není. a to to píšu jako člověk, co doma má jenom nepřímovstřikový benzíny a na naftu se kouká skrz prsty.

Apollo

Palec hore za nepřímovstřikový benzíny 🙂
Máte pravdu, že normou by takové upravené auto oficiálně neprošlo, ale reálně to nemá jak kdo zjistit, protože se na emisích oxidy dusíku překvapivě neměří. DPF bude nadále fungovat a regenerovat se.
Je to morální otázka, souhlasím.
Ta soustava s bandaskou stojí desetitisíce a je to už natolik stará technologie, abychom mohli říct, že to je soustava problémová, zvlášť u ojetin. Asi bych si ho se sebezapřením taky koupil, ale jen pokud bych předem věděl, že ten model umí někdo vypnout.

Miroslav Zikmund

ZATÍM NEMĚŘÍ …

hedonism.bot

Pokud potřebujete jezdit někam, kde veřejná doprava jezdí blbě, tak máte jen omezený výběr – buď “ ekologický” benzín se spotřebou 12/100 při běžném provozu a životností tak do záruky, “superekologické” e-auto s výfukem v tušimicích, lagunou po výrobě baterek přes půl číny a dojezdem jen o fous lepším než kolo, nebo ten “odporný špinavý” diesel se poloviční spotřebou oproti benzínu a určitě delší životností než obě předešlé varianty… Btw díky adblue se třeba i zvýšila životnost součástek jako filtru pevných částic, jejichž vymontovávání po poruše kvůli extrémní ceně oprav bylo jedno z největších svinstev…

Jiří Kocurek

„benzín se spotřebou 12/100 při běžném provozu a životností tak do záruky“

Známý má Forda. Benzín. Jezdí za polovic toho, co tady lžete. A nájezd přes 200 tis. km není problém. Jen nesmí být majitel blbec a kašlat na výměny oleje. To se mu pak rozsype i předkomůrková V3S.

hedonism.bot

V rodině máme obojí, na střídačku mám tedy přímou zkušenost – s213, d200 vs ecosport 1,0 ecoboost – ano, i ford umí jezdit za méně, ale jen pokud není plný, jede po rovině a bez brždění (někde kolem 2-2,5tis otáček), pak se dostane někam k oněm deklarovaným 5 6l/100km, jakmile se do trasy začlení provoz, město, semafory a omezení na 30kmh, v autě sedí víc než jeden a přidá se náklad, musí se motor o to víc točit a třiválec si řekne o svoje a prostě spotřeba jde dramaticky nahoru, ve městě (reálně při tankování, nikoliv podle aktualní spotřeby na… Číst vice »

Apollo

To je ale přímý důsledek trendu downsizingu a ne benzínu jako takového. Pokud chcete normální spotřebu, tak byste si nesměl pořídit přiškrcený tříválcový jednolitr a stát mu permanentně na krku, ale normální velkoobjemový motor se stabilnější spotřebou, který se vám mnohdy vyplatí i přes vyšší pojištění.
Bohužel z toho v podstatě vyplývá, že byste si dnes nesměl koupit nové auto. Tedy souhlasím s vaší první myšlekou, že jako spotřebitelé máme omezený výběr. Nikde jinde na světě se v takové míře neblázní a spousta dobrých zahraničních aut už v EU výrobci přestali prodávat, protože jim to prostě nestojí za to.

hedonism.bot

Ano, s největší radostí bych si jej i pořídil, ale když pominu cenovou politiku, tak u aut nižší a střední třídy – a obzvlášť u Forda – už ani nejsou v nabídce a to je stopka. Před časem jsem dokonce zažil, že se pro potřebu výjezdového vozidla RLP muselo pořizovat auto z Mnichova z exportního souběhu, protože na “domácím” trhu nebyl vůz s potřebnou motorizací a nosností v nabídce – paralelně jiný zřizovatel tohle neudělal a tak na naší výjezdovce stál vedle sebe bmw x5 s v6 3.0 a vw t5 s 2.0 tdi… které vozidlo se dostalo k pacientovi… Číst vice »

Ibragim z Bastru

Mám benzin 1.6 a jezdím (průměr za posledních 9 let; najezd asi 165000, polovina ve městě, hodně studených startů) za 7.2/100. Nevím proč ten nepříčetný člověk výše tak hloupě lže…..

Apollo

Jezdím benzínem za 8.3l/100km při svižném stylu a jsem s tím úplně v pohodě. Za těch pár let jsem nemusel dělat nic kromě oleje. Můžete mít poloviční spotřebu nafty, ale stačí jediná věc z klasického dieselového trojboje (turbo, vstřiky, DPF) nebo spousty dalších komponent a úspory jsou ty tam. Taky je potřeba zohlednit pořizovací cenu. Odporný špinavý diesel mi vůbec nevadí, pokud je jednoduchý a spolehlivý. S obdivem vzpomínám na starý Ford Tranzit, ze kterého sice nelezly samé kytičky, ale odporně kysele nesmrděl jak připomněl dejf a bez újmy sežral i jeřábnický hydraulický olej, když si jeřábník spletl kanystry. Prostě… Číst vice »

Miroslav Zikmund

Jenže veřejná doprava TO asi bude potřebovat taky ….

Greta

Víte o tom, že zvláště u aut s pátýma dveřma se část spalin nasává při rychlé jízdě dovnitř a u aut s vykuchanym DPF nebo nefunkčním katalyzátorem se zvyšuje riziko rakoviny i pro řidiče a osádku? Ono to gumové těsnění vážně není vzduchotěsné. Nejen že ohrožujete plíce jiných, ale ještě budete sosat pár milionů z našich zdravotních pojišťoven na léčbu raka, kterého jste si vlastní hamižnosti a tuposti způsobil. Jste bezohledný bezmozek.

dejf

ale notak, kdo používá v autě ventilátor co přivádí vzduch skrz topení do kabiny, ten má v autě vždycky lehký přetlak, vzadu sou jednosměrný klapky co to pouští jenom ven. to by ve starym favoritu bez katalyzátoru pořád smrděl nespálenej benzín, takže netřeba panikařit. a půlka německa, co jezdí v golfech od sedmdesátek by byla na smrtelný posteli s rakem.

Apollo

Tak vám nevím, jestli tu německou Gretu víc dehonestujete nebo si souzníte. >Víte o tom, že zvláště u aut s pátýma dveřma se část spalin nasává při rychlé jízdě dovnitř? – Vím jistě, že nenasává. Jsem úplně v klidu. Víte o tom, že podstatnou část karcinogenních polutantů tvoří prach z brzdových destiček? Víte o tom, že podobně to platí pro pneumatiky (i když vytvářejí větší částice)? Víte o tom, že to v podstatě nikoho nezajímá, protože v tom není byznys? Víte o tom, že deaktivace AdBlue je pouze softwarová a v případě potřeby plně vratná? K žádnému vyřezávání filtrů zde… Číst vice »

Greta

Přečtěte si nějaké impaktované články MUDr Radima Šráma o měření karcinogenů v kabinách vozidel a třeba pochopíte, že se zplodiny nasávaji. Oterove částice brzd a pneumatik jsou problém a řeší se novými vyrobkovymi normami, také proto byly zakázáno asbestové obložení. A mmch kterou německou Gretu myslíte?

Apollo

>Ono to gumové těsnění vážně není vzduchotěsné. – Gumové těsnění všech dveří (nejen pátých) je děláno tak, aby uživatel mohl auto mýt vysokotlakým proudem vody. Pokud zkrz toto vodotěsné těsnění proudí někomu do kabiny vzduch, měl by se vážně zamyslet nad svým přístupem k údržbě vozu 🙂 Ač s panem Šrámem obecně souhlasím a fandím jeho iniciativě, žádný článek o měření v kabině vozu jsem nenašel, natož pak se závěrem, že mu tam táhne kufrem. Pokud se za jízdy do vozu PM1 a PM2,5 dostávají, pak pravděpodobně normálně zepředu s nasávaným vzduchem, protože jsou to příliš malé částice na to,… Číst vice »

Miroslav Zikmund

A čekat, kdy je zhaftne mobilní měřič toho, co jde z výfuku …

Pezos

Roztáčí se další kolo médii poháněné nákupní paniky.

Hedonism.bot

Jednu věc trochu nechápu… obviňovat řidiče osobáků z této situace mi přijde podivné – předzásobit se řidiči osobních aut mohou v podstatě jen “baleným” adblue prodávaných v kanystrech nebo pytlíkách vedle ostřikovačů, které mělo už násobky marže dřív. Kamiony naopak tankují po stovkách litrů rovnou z tanku za původně ceny okolo patnácti korun – jinými slovy jde o dva různé produkty a stejně tak pochybuju že vykupování kanystrů (5-10l) může mít takový vliv na trh jako problém s produkcí resp snaha promítnout zvýšené vstupy do ceny. Btw DE zatím drží ceny jako před – 0,7€ za čepované, 10€ za 5l… Číst vice »

Greta

Ze strany majitelů osobáků zbytečná panika, když si natankuji plnou nádrž, tak vydrží na 7tkm, tedy 1-3 měsíce. Takto akorát umožňují pumpařům pořádně zdražit a znásobit si marži. Nehledě na fakt, že koupit si pytel močoviny a rozmichat ho s vodou zas není raketová věda.

Air Traveller

nediv se jim. ta situace může za ty tři měsíce být ještě horší, než nyní. ono se to nezdá, ale ono je to za chvíli. a pokud „vyschnou“ trubky, tak ono i po opětovném zahájení výroby bude chvíli trvat, než se ad blue případně stane dostupné.

Greta

Ale houby s octem, to bude jako s tím vykupovanim špaget a kečupu nebo respiratoru na začátku covidu. Za tři měsíce bude ad blue dost a za levno, protože půlka panikaru bude mít zásoby a nebude kupovat.

Air Traveller

No .. a nebo taky ne. Celé se to bude odvíjet od cen plynu. Pokud bude plyn drahý, bude adblue málo, a bude drahý.

Miroslav Zikmund

Už byla podána žádost o povolení živnosti ….?

Jan Novák

A jako vždy to vláda bude řešit až pět minut po dvanácté…

Ludwig

přesně tak, 5 minut po dvanácté a ještě vyeskalují poptávku tím, že ji začnou poptávat do hmotných rezerv, čímž se ještě více zvedne cena a sníží dostupnost.
Jeden by myslel, že SSHR je instituce, která mj. preventivně vyhodnocuje budoucí problémy a navrhuje co nakoupit…. Bohužel

Otakar

Ne, když jí rozkazy dávají lidé se zkušenostmi z centrálního plánování…

Jiří Kocurek

No vedle v diskuzi to máte s máslem. Do Německa se vozí tolik a z Německa se vozí taky tolik. Takže se to vůbec nemusí vozit.

Nikoho tam nenapadlo, že na různých přechodech to může být jinak a zatímco se vozí z Domažlicka do Mnichova, tak se od Zhořelce vozí do Liberce.

Plánovač tak zakáže dovoz i vývoz, aby omezil dopravu. Do Liberce to pojede z Domažlicka a německé máslo… zůstane v Německu. Rozhodně nepojede jako tranzit ze Zhořelce do Mnichova. Plánovač omezuje dopravu a tak se mu tohle stát nemuže.

Jiří Kocurek

Proč to semka píšu? Až moc často se v minulosti stalo, že plánovač dosáhl přesného opaku, než zamýšlel. Ludwig má pravdu.

Miroslav Zikmund

V rámci perestrojky v SSSR kdosi (asi nástupci kremelských gerontů) v Moskvě učunil významný objev, že někde na východě Velké země je levnější nakupovat od Číňanů (s nimiž se vedly střelecké konflikty na řece Ussuri) než tutéž komoditu vozit přes „Velkou zemi“ po železnici ….
Podobně z Českých Velenic a okolí je jednodušší pacienta dopravit do nemocnice v Gmündu, než ho vozit do nemocnice v Jindřichově Hradci nebo Českých Budějovicích … nebo si tam na ambulaci dojde / dojede sám.

Milan

Ja ranajkujem kazdy den croissant s francuzskym maslom. Ziadne SK/CZ maslo sa tomu nevyrovna. V ramci greendealu by som si mal teda zacat zvykat na SK maslo alebo mi ho laviciari poriadne predrazia danami?

Miroslav Zikmund

Vašemu váženému žaludku (zažívacímu traktu jako celku) je po rozžvýkání celkem lhostejné, jaké máslo jste šmakoval … konečný výsledek je stejný ….

Miroslav Zikmund

Za 30 let ti „plánovači“ odešli do penze … Na SPK se nechodilo po maturitě nebo složení státnic ….

Miroslav Zikmund

Máte za to, že SSHR je instituce na principu JASNOVIDECTVÍ vidící i za hranice do Duslo Šala a do mozkového trustu jeho managementu ….?

Air Traveller

a jak to měla řešit?

Ludwig

v tuto chvíli nejlépe nijak. Ostatně jako vždy, když se uměle do něčeho zasahuje to akorát dopadne na nic.
Teď to není jen o této vládě, prostě zásah státu, který jen něco hasí, je naprosto vždy jen velmi drahé odsunutí problému na později.
Shazování peněž z helikoptéry na začátku pandemie se přesně projevilo současnou inflací (vyjma energie, to je jiný příběh) a nedostatkem zboží.
Rozdávání 5litrů důchodcům, odměny lékařům bez pravidel (prostě všem), zoufalé snížení daně z příjmu FO – to vše velmi přispělo k současným problémům

Air Traveller

ano, souhlasím 🙂 proto jsem se ptal předřečníka, co by jako čekal.

Miroslav Zikmund

Jak tuzemské „rouškovné“ zvýšilo světové ceny plynu a EE na energetické burze v zahraničí ovšem vysvětlit nedokážete …