Lidé panikaří kvůli AdBlue. Kapalina pro dieselové motory má být i ve státních rezervách

AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorůAdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Vláda bude řešit nákup AdBlue do státních hmotných rezerv.

Jedním z hlavních důvodů nedostatku kapaliny AdBlue nutné pro chod novějších dieselových motorů je extrémní růst poptávky. Lidé se snaží předzásobit, což vede k lokálním nedostatkům směsi syntetické močoviny a destilované vody. Situaci začal řešit speciální tým, který svolal vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček.

Rostoucí ceny AdBlue a zprávy o místech, kde už směs došla, vyvolaly u řady řidičů paniku a snahu předzásobit se. Distributoři na jednání uvedli, že poptávka v posledních týdnech vzrostla o 70 až 100 %. Speciální tým tvoří zástupci ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy, Správy státních hmotných rezerv, Svazu chemického průmyslu, společnosti Čepro a sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Občasné výpadky nabídky AdBlue u prodejců jsou v této době zejména z logistických důvodů, a to v důsledku vyšší poptávky. Přesto jsme se dnes dohodli, že se obratem vyhodnotí nejbližší kapacita evropských výrobců a našich dopravců, dále požadavky distributorů a prodejců, s tím, že se bude na denní bázi operativně monitorovat nabídka a poptávka,“ řekl Havlíček.

Prudký růst cen

Před nedostatkem AdBlue varovalo v týdnu sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Novější kamiony či autobusy se totiž bez AdBlue snižující emise oxidů dusíku nerozjedou. Podle Česmadu by tak mohl nastat nečekaný kolaps dopravy.

Stát proto připravuje zařazení AdBlue na seznam komodit pro Správu státních hmotných rezerv. „Doporučím vládě, aby Správa státních hmotných rezerv současně spustila proces na pořízení základního množství AdBlue do státních rezerv, ale pouze pro budoucí potřeby integrovaného záchranného systému, větší množství není nezbytné pořizovat,“ řekl Havlíček

Cena AdBlue výrazně vyskočila během posledních týdnů, velkoobchodní ceny stouply na trojnásobek během týdně. AdBlue je vedlejším produktem při výrobě umělých hnojiv. Výrobci kvůli vysoké ceně zemního plynu omezili produkci.

AdBlue se začalo na stojanech čerpacích stanic objevovat zhruba před patnácti lety, když pro nákladní vozidla s naftovými motory začala platit emisní norma Euro 4. Po roce 2011 s příchodem normy Euro 5 se už bez ní neobešlo takřka žádné nově vyrobené užitkové vozidlo, s platností normy Euro 6 je ke svému provozu potřebují i mnohá osobní vozidla se vznětovým motorem. Jako aditivum pomáhá výrazně snižovat emise oxidů dusíku ve výfukových plynech. Zejména novější vozidla jsou vybavena systémem, který znemožňuje jízdu bez této kapaliny.