Liberecký kraj zdraží veřejnou dopravu, nechce ale zrušit spoje
Liberecký kraj nechce jít cestou rušení spojů. Hotovostní platby zdraží více než jízdenky nakupované elektronickou peněženkou.
Liberecký kraj zdraží během první poloviny letošního roku cestování veřejnou dopravou v rámci tarifu IDOL o zhruba 15 %. Jde o reakci na pokles tržeb z jízdného v souvislosti s nouzovým stavem a pandemií koronaviru.
O zdražení mají v příštích týdnech rozhodovat krajští radní. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Jana Svitáka jsou ve hře tři různé modely, které počítají se zdražením zhruba o patnáct procent. „Nemůžeme zdražit tak, abychom způsobili hromadný úprk cestujících z veřejné dopravy již tak zatížené obavou cestujících z nákazy koronavirem v důsledku blízkého kontaktu osob v nevětraném prostoru,“ řekl Sviták.
Liberecký kraj jen za loňský rok odhaduje propad tržeb ve veřejné dopravě na 70 milionů korun. Výsledek za loňský rok vylepšily letní měsíce, když meziročně příjmy z jízdného stouply. „Nechceme jít cestou plošného rušení spojů, to by lidi odradilo ještě více. Navíc úspory by byly minimální,“ řekl Sviták. Podle něj kraj řeší změny v jízdních řádech jen v případě některých souběhů autobusů s vlakem.
Motivace k bezhotovostnímu placení
Podle návrhů nového ceníku, který kraj chystá, dojde k prohloubení rozdílů v jízdném u platby kartou a hotově. Kraj tak chce motivovat lidi k bezhotovostnímu placení. Hotovostní jízdné je zaokrouhleno tak, aby se minimalizovalo vracení drobných, dojde tak k zaokrouhlení na pět korun v nižších pásmech a na desetikoruny u delších vzdáleností.
U hotovostních plateb je zdražení v průměru o patnáct procent, u plateb elektronickou peněženkou 9% a časových kupónů 11%. Po 9 letech zdraží roční síťová jízdenka pro seniory nad 70 let o deset procent na 550 korun. Až o pětinu zdraží také jednodenní síťová jízdenka pro jednu osobu a skupinu až 5 osob, jejíž cena se mění po 11 letech. Roční síťová jízdenka zůstane na stejné úrovni.
Podle Svitáka není možné zdražit více i proto, že jinak by se ceník Libereckého kraje dostal nad úroveň Systému jednotného tarifu ve vlacích a lidé by využívali ten. Kraj by tak přicházel o další peníze.