Liberecký kraj plánuje odkup motorových vozů od Českých drah, počítá s tím smlouva

Motorový vůz řady 840 Stadler RS1 v Harrachově. Foto: České dráhyMotorový vůz řady 840 Stadler RS1 v Harrachově. Foto: České dráhy

České dráhy musí prodat kraji motorové vozy za zůstatkovou cenu.

Na české železnici proběhne v příštích letech unikátní transakce. První kraj odkoupí od Českých drah jejich vozidla a pak bude vybírat dopravce, který je bude provozovat.

Plán na odkup oznámil při prezentaci chystané soutěže na zajištění provozu na Jizerskohorské železnici. Půjde o motorové vozy řady 840 Stadler RegioShuttle RS1. České dráhy jich mají celkem 16. „Liberecký kraj má ve smlouvě s dopravcem na flotilu s dotací pořízených vozidel ukotveno předkupní právo, které nyní plánuje využít,“ uvedl kraj v tiskové zprávě.

Informace o povinnosti prodat vozidla vzbudila už v týdnu značný rozruch. Deník Zdopravy.cz si proto vyžádal od kraje doklady, na základě kterých existuje povinnost prodat vozidla kraji v případě jeho zájmu.

„Dopravce se zavazuje, že po skončení platnosti této smlouvy prodá objednateli nebo jinému subjektu určenému objednatelem vozidla určená k plnění zakázky za zůstatkovou cenu,“ píše se v zadávací dokumentaci k soutěži, která je součástí smlouvy mezi Libereckým krajem a Českými drahami. Kraj musí ale o svém plánu odkoupit vozidla informovat České dráhy nejméně tři roky před uplynutím kontraktu v roce 2026.

Model vozidel vlastněných kraji a provozovanými dopravci není v Česku zatím běžný. Chystá ho Jihomoravský kraj, který vysoutěžil nové elektrické jednotky od Škody Transportation. Běžný je tento způsob například v některých německých spolkových zemích.

Část smlouvy mezi Libereckým krajem a Českými drahami.

Část smlouvy mezi Libereckým krajem a Českými drahami.

Pro Frýdlantsko nové vlaky

Stávající smlouva platí do prosince 2026, ročně zde České dráhy najezdí zhruba 1,5 milionu kilometrů. Kraj celý soubor nově rozdělí na dva: Jizerskohorskou železnici II a Frýdlantskou dráhu. Pod Frýdlantskou dráhu zahrne tratě z Liberce do Černous a také spojení z Raspenavy do Bílého Potoku pod Smrkem a z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem. Do Jizerskohorské železnice pak bude patřit páteřní linka L1 z Liberce do Harrachova a dál do Polska a návazné tratě.

Odkupem budou mít dopravci v soutěži dáno, že pro soubor Jizerskohorská železnice budou jezdit s motorovými vozy Stadler RS1 Regioshuttle pořízených z velké části s evropskou dotací. V souboru Jizerskohorská železnice II dojde k rozšíření o provoz z Tanvaldu směrem na Železný Brod, Turnov a Mladou Boleslav město. Na trati Tanvald – Železný Brod aktuálně jezdí Arriva vlaky, té v roce 2026 skončí smlouva. Změny nastanou také na lince L12, jejíž vybrané spoje budou zajíždět z Josefova Dolu přes Smržovku bez přestupu přímo až do Tanvaldu. Kraj chce také zavést na celé trase linky Liberec – Szklarska Poręba Górna půlhodinový interval. Jeho podmínkou je ale modernizace zubačky mezi Tanvaldem a Kořenovem.

Pro oblast Frýdlantska chce kraj nové vlaky. „Zajímají nás i ekologicky šetrné zdroje energie pro pohon vozidel. Nechceme být odkázáni opět jen na pořizování zánovních vozů. Oblast Frýdlantska jsme s ohledem na ekologickou zátěž z polských uhelných elektráren vybrali záměrně. Časová náročnost otevřeného zadávacího řízení i výroby nových vlaků vyžaduje nejméně pětiletý předstih,“ řekl hejtman vysvětlil hejtman Libereckého kraje Martin Půta. O jaké ekologické pohony v kraji, kde není ani kilometr elektrifikovaných tratí půjde, neupřesnil.

Kraj jedná o možném prodloužení některých tras v pohraničí. V případě linky Liberec – Szklarska Poręba Górna by mohly vlaky jezdit až do polské Jelenie Góry, u linky do Černous přes polský Zawidów do německého Görlitz.

Tagy 840 České dráhy Jizerskohorská železnice Liberecký kraj Stadler RS1 Top
226 komentářů