Levnější Korejci neuspěli. Správa železnic vybrala posledního projektanta VRT z Prahy do Brna

Terminál Jihlava, vítězný návrh. Pramen: Správa železnic/AREP - monomTerminál Jihlava, vítězný návrh. Pramen: Správa železnic/AREP - monom

Cena měla v hodnocení váhu jen 30 %.

Sdružení firem Sudop Praha, Moravia Consult a Metroprojekt (všechny jsou součástí skupiny Sudop Group) a Egis Rail získalo zakázku na projektovou přípravu vysokorychlostní trati mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší. Za 579,2 milionu korun připraví dokumentaci pro povolení stavby. Jde o poslední úsek vysokorychlostní železnice z Prahy do Brna, který se ještě neprojektuje.

O vítězství informovala Správa železnic (SŽ) v tiskové zprávě. O zakázku měla zájem také korejská projekční firma Dohwa Engineering. Ta nabídla ve sdružení se státními drahami Korea National Railway a ve sdružení s českou společností NDcon částku o více než 100 milionů korun nižší: 476 milionů korun.

Cena v soutěži měla ale váhu jen 30 %, zbytek připadlo na hodnocení kvality týmu a nabízené odbornosti. Správa železnic se přiklonila k nabídce  sdružení, ve kterém jsou většinově zastoupeny firmy bez jakékoliv zkušenosti s postavenou vysokorychlostní železnicí. V soutěži ještě bylo sdružení Sagasta se španělskou projekční firmou Acciona. Korejská firma již pracuje na projektu vysokorychlostní trati z polských Katovic do Ostravy.

Tři části včetně uzlu Jihlava

Úsek VRT Vysočina II je rozdělen na tři části. Kromě samotného úseku Světlá nad Sázavou – Velká Bíteš řeší i přestavbu uzlu Jihlava. Součástí je modernizace stávající trati z Velkého Meziříčí do Kozlova, respektive stanice Křižanov. Samostatnou zakázkou je terminál VRT v Jihlavě, kde byl již vybrán vítěz architektonické soutěže.

VRT Vysočina II je součástí rychlého spojení Praha – Brno – Ostrava, naváže na úseky VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I. Pro VRT Polabí, VRT Střední Čechy a VRT Vysočina I už se dokumentace zpracovávají.

VRT Vysočina. Pramen: Správa železnic

„Projektanti se zaměří nejen na samotné vedení trati, ale také na hledání nejlepšího řešení, jak ji začlenit do krajiny. Zakázka zahrnuje také připojení centra Jihlavy na vysokorychlostní trať, zapracování technického návrhu budoucího terminálu Jihlava VRT a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Křižanova,“ říká ředitel Stavební správy VRT Správy železnic Jakub Bazgier s tím, že každá část se bude posuzovat v rámci procesu EIA samostatně.

Více než 80 km dlouhý úsek bude zásadním pro napojení centra Vysočiny na systém vysokorychlostních tratí mezi Prahou, Brnem a Ostravou. Zajistí lepší a rychlejší dostupnost krajského města, které tak získá lepší spojení například s Třebíčí nebo Havlíčkovým Brodem.

Napojení Jihlavy na vysokorychlostní trať zahrnuje rozšíření železniční stanice Jihlava město o nové nástupiště a výstavbu spojovacích kolejí, které umožní přímý vjezd všech vlaků bez nutnosti změny směru jízdy. Navrženy jsou přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s předpokládanou jízdní dobou přibližně 50 minut a do Brna s jízdní dobou okolo 40 minut.

Tagy Egis Rail Metroprojekt Moravia Consult Správa železnic Sudop Praha VRT VRT Vysočina II
66 komentářů