Levnější Korejci neuspěli. Správa železnic vybrala posledního projektanta VRT z Prahy do Brna
Terminál Jihlava, vítězný návrh. Pramen: Správa železnic/AREP - monom
Cena měla v hodnocení váhu jen 30 %.
Cena měla v hodnocení váhu jen 30 %.
Docela zajímavé zjištění. Firma, která má reálné zkusenosti s VRT a je levnější, tak nevyhraje, ale monopolní SUDOP bez jakékoliv skutečné zkušenosti s vysokorychlostní drahou vyhraje.
Uvedené zkušenosti jsou iluze. Projektová příprava má několik úrovní. Jedná z úrovní je zkušenost s legislativou ČR. Tu zahraniční partneři mají reálně nulovou. Co je také důležité a neumí to vysvětlit ani SŽ, je reálná potřeba mít zkušenost v určitém oboru. Ukazuje se, že trasování je jiné podle odlišností národních norem (možná drobnost), ale třeba zkušenost s napájením, když přenosové distribuční soustavy v ČR mají zcela jiný systém a podminky jsou k ničemu. Jelikož byl vybrán francouzský design VRT, tak je také jediná opravdu výhodná zkušenost znalost francouzského řešení (a to reálně pouze koleje). Určitě ne korejského. A pozor, zkušenost… Číst vice »
Myslím, že jste si spletl server, tohle není Sudop Revue.
Moc by mne zajímalo jestli je vítěz o 100 milionů lepší. Nějak si to neumím představit. Možná ale, že je to rozpočtová položka sociálního programu celého projektu na pomoc potřebným a odporný korejský kapitalista s českou dobročinností nepočítal.
No shrnul bych to… nebojte se, uděláme to sice dráž, ale za to hůř 😁 Ale tak hlavně, že se kamarádi nažerou. Žádný strach chlapci, víceprace budou…
Jinak ke zkušenostem – Sudop nepostavil ještě ani metr a ten konglomerát smrdí účelovostí, tak jako hodnotící kritéria.
Tady by měli lidé co to posuzování dělat peorikorupčni školení, třeba by to pomohlo????
Je vidět, že Korejci jsou naivní, a neví, jak to tady funguje. Kde se hrabou na Švédy, kteří zde dotáhli Grippeny pomocí korupce, kterou ještě jejich stát (Švédsko)veřejně pochváli, a uvedl, že to je běžná praxe.
Tlaky ve výběru určitě jsou, bylo by naivní si myslet opak, nicméně se nikdo nepozastavuje, proč se dělá tak široká „koalice“ projekčních firem? Inu třeba proto, že kapacitu, oprávnění a odbornost dávají i tak dohromady horko těžko. Dělá se masivní příprava, což je správně, ale ono tu jaksi není už kdo by to dělal.
Možná je tam Egis Rail jen kvůli referencím, ale za to je to hergot reference – skupina má obrat miliardu EUR. Navíc v projektech VRT u nás se angažují docela dlouho a dle mě jsou na tom s know-how lépe než Korejci. Upřímně 100 mega v celém projektu VRT je kapka a pokud to budou dělat opravdu lidé s rozsáhlou zkušeností v rámci TGV, já s tím problém nemám.
V čem je francouzské VRTkové know-how podle vás lepší než (jiho)korejské?
Třeba proto, že používáme francouzské normy na VRT
Když jste součástí toho týmu, tak s tím určitě problémy nemáte.
Tak si pěkně vydělejte a užijte si to.
To je ovšem výsměch. Doufejme že se Korejci odvolají a ÚOHS výběr zruší.
A v čem jsou Korejci lepší než Francouzi?
V cene.
A co ve znalostech?
ve všem.
A to víte jak? Podíval jste se z okna.
Vždyť jde jenom o 100 Mega z našich peněz, ne? :-))
Takze nejdriv Sudop delal studie, ze Vrtka neni potreba (protoze to neumi projektovat). A pak kdyz videl, ze se tomu nevyhnem, zase si to zaridil. Tohle smrdi jak latrina…
A kde VRT není potřeba?
No jo, už to měl SUDOP dopředu přiklepnutý. Na co zkušenosti!
A co na to OČTŘ? Nevidim, neslyšim, nejsem tady. Voliče to nezajímá, ti řeší protažení doby odchodu do důchodu o epické dva roky – v roce 2065…
A co na to OČTŘ?
Tak to trestní oznámení podejte!
Proč zase já? Tohle je exemplární příklad situace, kdy OČTŘ má jednat z moci úřední.
Jaaa se diví proč zase já? Neslýchané.
Proč vy? Protože požadujete, aby OČTŘ konaly. Tak proto. Pokud ho nepodáte, tak jenom kecáte.
Kdyby alespoň pro hodnocení uvedli jako klíčové finanční hledisko, to bych se tomu – jako ostatně obvykle – asi jen hořce zasmál, takto je ale podezírám, že si ze mě už dělají vyloženě srandu. 🙂
Republiku si rozvracet nedáme.
Doufám, že se poražený odvolá a bude požadovat doložení referencí, viz Budimex a D11.
Egis může doložit několik tisíc kilometrů VRT. Bohužel žádnou v Antarktidě, ale takovou referenci nejspíš nikdo příčetný požadovat nebude.
To smrdí jako korupce za bílého dne a ještě se hrdě plácají po ramenou. Nádhera, asi klasik.
Sice SUDOP nemá zkušenosti, ale je i dražší! A to se SprŽel vyplatí..?
Rail mafia
Tak především monopol Sudop se přece bere na tyto zakázky vždy a tak to byli a tak to bude, o nějaké inovace nestojíme!
A nedej bože rychleji a lépe
Koukám, že tu každej komentátor byl v komisi a ví naprosto přesně jak výběrko probíhalo.
Pepo. my tady všichni už dlouho sledujeme ty pálky a rakety, co nás stojí kdejaký prd udělaný na dráze a taky si myslíme, že pokud někdo projektuje už několik let rychlodráhy, tak to rozhodně Sudokopytnícu nejsou.
A ten Egis je garážovka!
To bylo výběrko?
My si tu na levnější cizince moc nepotrpíme, Korejče…
Na ČT taky jednu dobu běžela soutěž „Míň je víc“. Ale zrovna SŽ ji reinkarnovat nemuse… pardon, musela.
Kdo je překvapen dá mínus.
To už jsou takové životní jistoty. Projekt udělá Sudop, postaví to Metrostav, dráty zajistí EŽ,, zab. zař. od AŽD a nakonec tam budou jezdit vozy od Škody.
A všichni zaplatíme 300% ceny, kterou by to mohlo stát kdyby …
A vše bude trvat x-krát déle než v civilizovaných zemích
Lidé určitě chtějí v této nejisté době aspoň nějaké jistoty.
Zajímavé na tom je akorát to, že všech těchto společností se po roce 1989 dráha rychle zbavovala, protože byly ztrátové.
Na druhou stranu to taky bude znamenat jistou práci pro české zaměstnance. Nicméně Váš úhel pohledu naprosto chápu.
A na to jste přišel jak? Myslíte, že Korejci by dovezli korejské zaměstnance na stavbu a české firmy nebudou zaměstnávat zahraniční zaměstnance?
Na projektování by si lidi dovezli, na to byla soutěž.
Nebo proč by se chtěli účastnit?
Mluvíme o projektování, ne o stavbě.
Škodovka je dost pravděpodobná pokud dopadne akvizice s Talgem. Tohle by pro ni byla parádní úvodní zakázka.
Škoda že Korejci byli vyřazeni, mají totiž reálně zkušenosti s výstavbou VRT i běžných tratí. Zjištoval jsem co postavili a zde je krátký seznam s pomocí GPT-4o: Vysokorychlostní trať Honam: Tato trať spojuje města Osong a Mokpo, což výrazně zkrátilo cestovní dobu mezi těmito oblastmi. Trať Wonju–Jecheon: Dokončeno 4. ledna 2021. Tento projekt zahrnoval výstavbu dvojité elektrifikované tratě mezi Wonju a Jecheonem, což zlepšilo konektivitu v centrálních vnitrozemských oblastech. Úsek Donghae–Gangneung na lince Yeongdong: Tento úsek byl modernizován, aby zlepšil dopravu podél východního pobřeží, což přispělo k rozvoji regionu. Trať Gyeongjeon (Masan–Jinju): Dokončeno 5. prosince 2012. Tento projekt zahrnoval elektrifikaci… Číst vice »
Sudop u nás dělal lokálku, tyhle strčí do kapsy.
„Cena v soutěži měla ale váhu jen 30 %, zbytek připadlo na hodnocení kvality týmu a nabízené odbornosti. Správa železnic se přiklonila k nabídce sdružení, ve kterém jsou většinově zastoupeny firmy bez jakékoliv zkušenosti s postavenou vysokorychlostní železnicí.“ // Chápu správně, že za vyšší cenu nabídli (co se týče kvality týmu a odbornosti) méně a tak zvítězili?
Ano 😀
Tak ona je to asi pořád železnice podle CZ norem, i když se přejaly ty Francouzský… Vlastně, asi by dávali smysl ti Francouzi. Korejci tu lokálně asi moc dokumentací pro stavebko nepřipravili.
Korejci taky začínali s francouzskýma normama. Původní KTX je probarvené TGV a když se člověk podívá na jejich infrastrukturu (zejména jejich první VRT), tak to taky všechno vypadá dost povědomě.
Teď o 20 let později už mají knowhow na to, aby si všechno delali sami a snaží se to i exportovat.
Nevidim problem v tom, aby tu staveli zahranicni firmy, norem se to vybec netyka, dalnice vam tu taky stavi polsky Budimex, atp., funguje to bezne i v jinych zemich…
Nehodlam resit, zda vyberko je cinknute nebo ne, jaka kriteria byla nastavena, atp.
I na te VRT budou jezdit ruzne vlaky ruznych vyrobcu,… s normami to fakt nema nic spolecneho, kdyz stavi metrostav na Islandu nebo v Norsku silnicni tunel take ho nestavi podle ceskych norem.
Realizace se řídí projektem a to je pro stavební firmy to zásadní a firma, která už staví předpokládá, že je projekt podle norem.
Tady se ale vybírá projekční firma, která jede jen podle norem a specifikací a je zodpovědná za to, že nejsou v projektu porušovány. Říct, že normy nemusí projekční firma znát je prostě hloupost a neznalost.
Kazda projekcni firma se musi seznamit s normami v dane zemi pokud tam chce neco projektovat, ja se take setkavam s projekty u nas, ktere jsou zpracovane v zahranici – napr. v Italii a podle nich se ridime – jsou totiz zpracovane dle ceskych norem a evropskych norem. Kde vidite problem?
Mmch., v konzorciu jsem zahledl i ceskou firmu.
A kde berete jistotu, že Sudop a Egis má horší odbornost než NDcon a Dohwa? Egis nejspíš má ještě víc zkušeností s projektováním VRT než Dohwa.
Opravdu má česká pobočka Egis nejvíc zkušeností nebo jenom má reference skrze francouzskou matku a reálně to pak stejně vyprojektuje SUDOP, přičemž Egisu bude stačit nějaká ta technologie, ale peníze shrábne právě za reference na VRT (jako ostatně v jiných soutěžích po celé republice)? 🙂
Vidím, že vám to myslí politicky, Halík!
Jaké překvapení… Neměli by to „dohazování“ zakázek Sudopu dělat aspoň méně okatě?
Proč? Není potřeba, vždyť to tu 99,99999 % obyvatel bohužel vůbec ale vůbec nezajímá.
Me se to vitezstvi nezda….
Vy jste čekal něco překvapivého?