Informační technologie Infrastruktura Letectví

Letoví dispečeři si půjčují dalších 700 milionů, tentokrát u ČSOB

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP
Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

Řízení letového provozu (ŘLP) si v souvislosti s chystanou výměnou řídicího systému půjčilo další peníze. Tentokrát uzavřelo dvě úvěrové smlouvy s ČSOB, která státnímu podniku poskytne téměř 700 milionů korun. Jedna smlouva je v eurech (12,56 milionu eur), druhá v korunách (344 milionů). Smlouvy se objevily ve veřejném registru jen krátce poté, co ŘLP oznámilo získání téměř miliardového úvěru od Komerční banky. Ten má posloužit k samotné akvizici nového systému od firmy Thales.

„U úvěrů od ČSOB nejde o peníze pro TOP SKY (nový systém, pozn. red.), ale o peníze pro úpravu a rozvoj stávajících ATM systémů. Jednoduše řečeno: do chvíle než bude nasazen nový systém, musíme současně průběžně připravovat stávající podpůrné systémy k tomu, aby byly s hlavním novým systémem kompatibilní a současně mít zdroje k tomu, aby se i tyto stávající podpůrné systémy mohly nadále rozvíjet s ohledem na potřeby provozu,“ sdělil mluvčí ŘLP Richard Klíma. Transakci přirovnal k výměně motoru u auta: motoru (novému systému) je třeba přizpůsobit zbytek vozu.

Kompletní výměnu hardwaru, softwaru i vybavení řídícího sálu zajistí francouzská společnost Thales. Ta u českých dispečerů zvítězila s cenou 35,5 milionu eur. Zkrátka tak přišel druhý zájemce, kterým byla španělská firma Indra. Výměna systému se přitom vleče dlouhá léta a finále se neustále odkládá.

ŘLP vybralo firmu Thales už v roce 2014 s tím, že do 32 měsíců bude hotovo. Podle Klímy ale jde o náročnou operaci, v jejímž průběhu se systém neustále ladí a doplňuje o požadavky zákazníka. Složitostí tak prý předčí stěhování ŘLP do nového působiště v Jenči v roce 2007.

ŘLP kupuje systém od stejného dodavatele jako v roce 2001. Tehdy Thales dodal systém Eurocat 2000, který slouží dodnes. Státní podnik přitom původně zamýšlel nákup z vlastních zdrojů. Virová krize a s ní spojený útlum letectví jej ale donutily hledat zdroje u bank.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Vůbec nerozumím tomu, proč vlastník, stát, nejprve odčerpá miliony ze zisku firmy, aby si následně ta firma musela půjčovat u bank na investice.

Stony

To same letiste. Stat rekne ze nechce aby letiste na rozvoj pujcovalo a pak mu vezme 1,5 miliardy na dividendach:)

Luboš Beneš

No a ty by přesně zaplatily tenhle nákup….takže někdo se zase namaže z úroků….

Tomas

A není to jedno?

Pokud by si stát ty peníze nestáhl, musel by si na ně půjčit stát, a platil by ty úroky stát. Takhle si je stáhl, tak to půjde z peněz letiště Praha…

řešíš zbytečnosti.

Tomas

IMHO to, že si nyní pujcuje, je primarne zpusoben brutalnim vypadkem příjmů v důsledku velkého utlumení letecké dopravy.

Mimochodem, za rok 2019 si stát z ŘLP nic nebral (vzhledem k výsledkům hospodaření).

Greta

Standardní řešení, i soukromé firmy někdy upřednostní externí financování před vlastními zdroji.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO