Letectví Letiště

Letiště žádá o další povolení pro paralelní dráhu, hotovo má být do roku 2028

Letadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha
Letadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Letiště Praha udělalo velký krok ke stavbě takzvané paralelní dráhy, která má pomoci zvládnout očekávaný nárůst  provozu na Ruzyni. U stavebního úřadu v Černošicích zažádalo o územní rozhodnutí pro její stavbu.

Byla podána žádost o územní rozhodnutí u Stavebního úřadu MÚ Černošice. V současné době probíhá na straně stavebního úřadu kontrola předaných dokladů a příprava na zahájení řízení,“ řekl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.

O stavbě paralelní dráhy se na letišti mluví přes deset let, podání žádosti je dalším důležitým krokem v přípravě. Jeden klíčový souhlas státních úřadů už nová ranvej má: platné stanovisko EIA (vliv stavby na životní prostředí). Stavět se začne ale nejdříve za šest let. Územní řízení nebude krátké, lze očekávat navíc i značný odpor obyvatel některých částí Prahy a okolních obcí, přes která budou nově letadla létat.

Letiště ale tvrdí, že díky paralelní dráze dojde k omezení leteckého provozu v nočních hodinách. V době od 22:00 do 23:59 a v době od 5:30 do 5:59 bude počet pohybů omezen na max. 40 startů a přistání a v noční době od 24:00 do 5:29 bude úplně zastaven letecký provoz.

Plánované uspořádání ranvejí na Letišti Praha
Plánované uspořádání ranvejí na Letišti Praha

Dráha bude dlouhá 3 100 metrů a široká 75 metrů. Součástí projektu jsou také pojezdové dráhy pro spojení severní a jižní části letiště a další infrastrukturní komponenty.

Letiště počítá s tím, že v roce 2021 by mohlo vypsat soutěž na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení. „Ta by měla být do začátku roku 2023 projednána s dotčenými orgány státní správy a ihned poté by měl být zahájen proces získání stavebního povolení,“ dodal Pacvoň.

Dráha má letišti pomoci navýšit přepravní kapacitu až na 21 milionů odbavených cestujících ročně. „Již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů, zejména v přepravních špičkách,“ dodal Pacvoň.

Dráha navýší také kapacity pohybů letadel na 72 za hodinu. „Jde o cílový stav, ke kterému dojde pozvolným nárůstem využívání dráhové systému letiště v závislosti na poptávce leteckých společností,“ upřesnil Pacvoň. Plány letiště počítají s tím, že na novou dráhu budou letadla hlavně přistávat, pro odlety bude stávající ranvej 06/24.

Letiště čeká, že stavební povolení získá v polovině roku 2025, stavba by měla začít hned poté. Hotovo by mělo být v roce 2028.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Franta
Host
Franta

Pevně doufám, že to neprojde. K čemu to je, pořád navyšovat kapacitu? Komu to slouží? Letiště je jedním z největších zdrojů hluku a emisí – nestačí nám to? Kromě toho máme v ČR další letiště, která jsou nevyužitá.

Martin
Host
Martin

Ó bóže, vy jste asi nikdy nebyl někde jinde než na kraji svého okresu co a závídíte ostatním ne?

Karel G.
Host
Karel G.

Třeba Vodochody, tam mělo být rozšířeno letiště dávno a je mimo zástavbu hlavního města. třeba Mnichov nebo londýn nebo NYC mají 2 letiště…

Janina
Host
Janina

Asi myslíte Berlín a ne Mnichov? Ovšem tam se mají obě dnešní letiště zavřít až/pokud zprovozní BER. A Londýn nebo NYC jsou trochu jiná liga než Praha.

Martin V.
Host
Martin V.

Najdou se i menší města s více letišti, třeba Varšava má Modlin (3 mil. cestujících Ryanairu ročně), což je srovnatelné s plány Vodochod.

Honza
Host
Honza

Tak já jsem také proti, ale ze zcela jiného důvodu, totiž následné (snad s výjimkou extrémních povětrnostních podmínek) totální uzavření 12/30. Co mně pak bude lítat nad hlavou?😀

Nekdo
Host
Nekdo

pobavil mne nazev. jakoby bylo jenom jedine letiste na svete. nebo takove, ktere je tak dulezite a zname, ze si jej vsichni ctenari vybavi okamzite, jakmile se rekne letiste. tak nevim, ale viklef hejvl internesnl, mensi a docela nevyznamne letiste nekde ve vychodni evrope, navic bez dulezitejsiho dopravce, kde temer nelze prestupovat, podle mne tohle nesplnuje. jenom tady v okoli je prakticky volne zamenitelne, co do dulezitosti z BUD, KRK, WRO, LEJ, DRS, ODS, v sirsim okoli jiste taky nemusim uvadet priklady…

Martin
Host
Martin

Dobry den, rad bych se zeptal, opravdu je pravda, ze EIA je platna? Co jsem slysel z nekolika ruznych zdroju, tak mela propadnout ke konci roku 2018, tak by me zajimalo, jestli je to pravda nebo ne, dekuju

Martin V.
Host
Martin V.

Platnost stanoviska EIA byla prodloužena o 5 let. https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP090

Jan
Host
Jan

jaka je situace s privedenim metra A a zeleznice? je to uplne u ledu?

Poudy
Host
Poudy

Metro A je u ledu, železnice tak za 10/15 let.

jirka
Host
jirka

a ted bude Troleybus. Za par mesicu zase Tramway a za 20 let furt jeste autobusy.

Y.K.
Host
Y.K.

Nóóó. Ještě ani nezačalo ani řízení ke stavebnímu povolení, kde se může lecos zadrhnout. 10 let je bezbřehý optimismus.

Ondra
Host
Ondra

Taxikáři by přišli o peníze, takže lobby tohoto businessu

Gajda
Host
Gajda

Stansted má 26 milionů cestujících a 1 dráhu, Praha sní dvaceti a potřebuje dvě 🤔

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Nevím proč zrovna Stansted by měl být, jako letiště, vzorem pro cokoli.

Jen tak
Host
Jen tak

No … to sice má .. ale taky se zkuste podívat na to, co tam lítá za letadla…. stansted: v podstate konstantně Boeingy 737-800 ryanairu a dalších lowcostu, obcas neco mensiho, cili cca 180 lidí /letadlo praha: boeingy -800 sem sice taky létaj, ale jinak .. znatelnou čast pohybu tady delaly A319 (cili kapacita cca 110), docela hodne pohybu delaji ATRka (cca 40 a 70 cestujících). pokud uz teda chcete pro ucely stavby nove drahy resit tento aspekt, musíte porovnávat počet pohybů na letišti. stansted má necelých 190 tisíc pohybů, ruzyně má 155 tisíc pohybů, s tím, že u ruzyně… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Podle mě se Praha Stanstedu pomalu blíží. Počty pohybů ATR budou klesat (Smartwings deklarovaly, že se jich u ČSA chtějí postupně zbavit) a B737-800, resp. MAX 8 (spolu s A320 + A321) budou dominantní typy letadel. Pokud loni STN odbavil 28 mil. cestujících při 190 tis. pohybů, tak to je 147 cestujících na jeden let. V Ruzyni to bylo 16,8 mil. při 155,5 tis., tedy 108 cestujících na letadlo. Ovšem v roce 2008 Praha zvládla 178 tis. pohybů, z toho v červenci 17 tisíc. Takže těch 21 mil. cestujících z EIA by nade vší pochybnost Praha zvládla z jedné dráhy.… Číst vice »

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Velké rezervy má ČSA/Smartwings u linky do Düsseldorfu. Něco dělají špatně, když tam posílají jen ATR, které je navíc ne vždy plné. Přitom vedle létá 3x denně Eurowings s A319/320, některé lety jsou beznadějně vyprodané a jiné mají vytížení větší než 70%. Ceny Eurowings jsou až na malé výjimky nižší než u ČSA. Já říkám, že přijde doba, kdy Eurowings někde sežene A321 a minimálně na večerní rotaci ve čtvrtek, pátek a neděli ji začne nasazovat.

Jen tak
Host
Jen tak

csa posledni dva, tri tydny na dus boeing dava. nevim, jestli se to tyka vsech rotaci, ale minimalne v nektere dny tam jsou planovane

R2R2
Host
R2R2

Nesmime zapominat take na to, ze prazske letiste slibuje pomerne silne omezeny nocni provoz, ne ze by Standsted letal v noci neomezene, ale pokud vim, tak nemaji 5,5hodinovou uplnou nocni prestavku. Nevim, jaky to ma na kapacitu vliv a nechci se pousted do debat o (ne)zbytnosti nove drahy, ale myslim, ze je to faktor, ktery by bylo vhodne vzit do uvahy.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

A hlavně Ruzyň má povolenou kpacitu dle EIA na 21 milionů. Takže paralelní dráha je buď nesmysl nebo podvod.

Rossec
Host
Rossec

Co na to asi řekne Greta.

jirka
Host
jirka

Greta si rekne. Okay CEsko. Je mi 120 let a vy terpve zacinate. u vas jsou ekologove vsude. Na 1 Runway potrebuji 50 let…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

To nevíme, ale zato už jsme si přečetli, co na to český debil.

Letišťák
Host
Letišťák

U článku je uveden špatný obrázek plánovaného uspořádání RWY. Dráha 12/30 bude spuštěním paralelní dráhy vyřazena z provozu a změněna na pojezdové plochy. Finálním stavem jsou pouze dvě dráhy 06/24.
Tedy fakticky dojde k výraznému zlepšení stávající situace pro desítky tisíc obyvatel v okolí letiště, protože celkový počet zasažených obyvatel negativními vlivy značně poklesne. Odhadem se můžeme bavit o padesáti násobek?

Janina
Host
Janina

A jak chce letiště řešit dobu, kdy bude foukat silný boční vítr a některá letadla nebudou schopná na 06/24 přistát?

Martin
Host
Martin

Asi tak, jak to řeší všechny jiná letiště, která mají buď jenom jednu dráhu nebo paralelní dráhy. Pokud je vítr přes limit letadla, tak musí divertovat. Ale to se zas tam často nestává.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

Ta situace kdy fouká silný boční vítr na Ruzyni je zvlášť v zimním období poměrně častá. Poloha Ruzyňského letiště na vyvýšené pláni předurčuje, že je to jedno z největrnějších míst v Čechách, tedy krom vyložených horských hřebenů. Na Ruzyni fouká podstatně více než v Mnichově nebo Berlíně. Větrnost je srovnatelná s přímořskými letišti jako Hamburk nebo Amsterdam. Ty mají ale právě růžicové uspořádání dráhového systému. Pokud se tento nesmysl prosadí bude to zajímavé. Buď budou riskovat ale v tom mají už zkušenosti jako let s jedním motorem nebo málem škrtání křídlem nebo až se něco opravdu stane tak budou často… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

a jak myslite, ze to resi treba v atlante, londyne, mnichove a dalsich stovkach letist?

Janina
Host
Janina

Ale není zrušení dráhy 12/30 kvalitativně pro letiště krok zpět, když už jí jednou a v dobré kvalitě má? Pokud nyní v Praze piloti můžou vždy přistávat, když to foukne silněji, jen s malou boční složkou větru, není dobrovolné se vzdání této výhody anachronismus? Lepší bezpečnost, lepší komfort cestujících, nižší zatížení pilotů, pravděpodobně menší opotřebení/namáhání letadel samých etc. Vždyť tu dráhu původně asi nestavěli pro srandu králíkům. Já chápu, že její udržování (světla, inspekce, ILS, více práce pro ATCo během taxi…) něco bude stát, ale pořád se mi to nezdá.

Martin V.
Host
Martin V.

Co jsem se o tom s lidma z letiště bavil, tak se používá tak málo, že se jim nevyplatí ji kvůli tomu udržovat. Až budou mít k dispozici paralelní dráhu jako alternativu pro dobu údržby, tak už by zůstalo jen využití při silném bočním větru, který v Ruzyni opravdu fouká, ale jen pár dní v roce. Taky mi to přijde škoda, když už tu dráhu mají vybudovanou. Ale je to něco za něco a dnes letadla snesou větší boční vítr než kdysi. Někdo tu zmínil Heathrow, podívejte se na fotku z roku 1955, měli tři páry paralelních drah po 60°… Číst vice »

Janina
Host
Janina

Já nevím, ale argument, že ji potřebují pár dní v roce, je jako argument, že nepotřebují sněhové pluhy, protože souvislá sněhová pokrývka je v Praze taky jen pár dní v roce.
Co tak intenzivněji pozoruju provoz poslední rok, tak dráha 12/30 se používá kvůli počasí-větru (a nikoli kvůli údržbě 06/24) mnohem častěji, než kolikrát vyjeli ty pluhy.

Martin
Host
Martin

Jde o to, že když ta možnost je, tak proč jí nevyužít, když fouká nepříjemný boční vítr.
Ale dnešní letadla jsou schopny přistávat i při silném bočním větru. Podívejte se na videa třeba z Anglie,
při jakým větru jsou schopni přistávat a takový vítr se u nás opravdu moc nevyskytuje.

HonzaX
Host
HonzaX

Asi jako LHR (Heathrow), ti příčné dráhy zrušili už před mnoha lety.

Karel G.
Host
Karel G.

To jsou kecy, po dráze 12/30 se lítá jen 2 týdny v roce při plánované údržbě hlavní dráhy, jinak vůbec!!!

Honza
Host
Honza

Tak to melete naprosté hovadiny! Ano, při údržbě (odgumování a údržba přes letní a zimní sezónou) je po rekonstrukci 06/24 2x týden v roce, ale kvůli bočnímu větru, překážce na hlavní rwy, předvídanému střihu větru, v zimě odklízení sněhu atd., je provoz převáděn, byť třeba na hodinu, dvě. 2019 leden-srpen (bez údržby) M – meteo, X – mimo provoz Leden: (M) 1.,7.,8.,12.,13.,14.,14.,21.,29.,31; (X) 17., 23.; Únor: (M) 12.,12.,22.; (X) 14., 23.; Březen, Duben: 0; Květen:. (M) 12.,13.,28.; (X) 10.,13.,14.; Červen: (M) 6.,6.,12.,16.,20.,22.,27.; (X) 13.; Červenec: (M) 1.,7.,8.,12.,13.,14.,14.,21.,29.,31.; (X) 17.,23.; Srpen: (M) 3.,3.,3.,20.,20.

MajT
Host
MajT

To jenom mě přijde naprosto šílené že obyčejnou runway chceme stavět skoro 10let?

Jen tak
Host
Jen tak

jo.

ona je postavena za dva, tri roky.

zbytek zabere papirovani.

jirka
Host
jirka

10 let se stavi. 40 let keca

MajT
Host
MajT

Mě je jasné že většinu času zabere papírování, ale jak je možné že to trvá tak dlouho?

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Lhůty, a všechno se řeší záměrně přesně před jejich koncem.

Jen tak
Host
Jen tak

protoze se k tomu muze vyjadrit kdejaky jouda z druheho konce republiky … 🙂

Nekdo
Host
Nekdo

proc tak skarede mluvite o panu Patrikovi a panu Dvorakovi z Tetcic?

Petr
Host
Petr

To je všude stejný, ve Vídni získali povolení na další dráhu po několika letech teprve před několika týdny.

Apex
Host
Apex

Nerozumím tomu, na co si obyvatelé chtějí stěžovat…. Ta dráha je prakticky v totožném profilu plánovaná od šedesátých let, takže si obyvatelé okolních obcí, zejména ti noví, kteří v devadesátých letech nebo i pozdeji naletěli developerům na výhodné nabídky, měli zjistit, proč jsou ty nabídky tak výhodné a že to letiště tam stojí od roku 1937. A to nemluvím o tom, že mnohé potenciální protestující to letiště živí, což je úplné chucpe (zkušenost z minulých protestů).

Jen tak
Host
Jen tak

lidi jsou takovi…

bydlim v oblasti nedaleko trasy okruhu bechovice – d1, a nejvetsimi prudici a sepisovaci petici jsou lidi, kteri se tam nastehovali v poslednich 10 letech…

Neonym
Host
Neonym

To mi připomíná můj dávný výlet do štoly Josef, kdy jsme projížději nějakou vesničkou poblíž štoly a v té vesnici bylo spousta transparentů typu „Nechceme těžbu zlata“ apod. Některé z těch transparentů byly na rozestavěných novostavbách.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Jen drobná poznámka: i starousedlík nebo třeba jeho děti můžou stavět nový dům 😉

Apex
Host
Apex

Ano, ale troufnu si tvrdit, že starousedlík s tím nebude mít až takový problém, protože pokud tam bydlí opravdu déle, tak proti dobám, kdy v Praze létala zejména ruská technika (ale i západní stroje s motory typu JT8D – všechny 737-200, DC9 apod) je současná úroveň hluku nesrovnatelně nižší.

Jen tak
Host
Jen tak

No jo .. jenže za sociku tam letelo jedno, dve letadla za hodinu … dneska tam maj ero kazdy dve minuty 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

To ano, ale třeba v jednom „hnízdě odporu“ v Suchdole teď přistávající letadla letí nad Tichým údolím (nomen omen 🙂 ) a nad Kozími hřbety, kdežto po výstavbě paralelní dráhy půjdou přes Horní Sedlec, Výhledy a kampus ČZÚ. Pro pár lidí ze Starého Suchdola to bude zlepšení, pro větší skupinu u základní školy to bude tak nastejno, ale pro spoustu lidí to bude znamenat podstatný nárůst hluku. A velká část té zástavby je z 30. let, bytové domy z 50. letech (abych předešel vašemu argumentu o developerech). Staví se tam stále, ale většina domů stojí už po mnoho desetiletí.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Asi mi uniká souvislost. O ranveji se ví desítky let, je v územním plánu atd. Zatímco Josef je průzkumná štola, tedy zlato se tam komerčně nikdy nikdy netěžilo a finální rozhodnutí, že by se tam někdy těžit mělo, nikdy nepadlo. Esli vono se tady nějaký vepřový makovici nestejská po bolševismu…

martinK
Host
martinK

Ale tam nejde o štolu Josef. V tomto případě jde zejména o Veselý kopec a o obec Mokrsko. Oboje by zaniklo. Těžba zlata by byla těžena povrchovým dolem a né žádnou štolou. Nápady a žádosti o koncesi se objevují každých deset let. Naštěstí to dnes snad nikdo už nepovolí. V 90. letech to bylo naspadnutí. A 120 tun zůstane pro další generace v zemi. Až někdo příjde s lepším nápadem než kyanydové loužení.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

Ono a ranveji se neví. Na mapách z doby socialismu bylo na místě letiště bílé místo. Dráhový systém byl tajný včetně plánů na jeho rozvoj.

Poudy
Host
Poudy

Ve Vinoři taky tak.

Letec
Host
Letec

Tam nikdo nenaletěl. Okolí letiště Praha 6, zejména Nebušice je jednou z nejdražších a nejlukrativnějších lokalit v republice. Paralelní dráha na to nemá vliv.

Apex
Host
Apex

Měl jsem na mysli zejména novou výstavbu západním směrem, Jeneč, Hostivice, kam směřuje a bude směřovat většina odletů.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

Horší je osa finálního přiblížení. Letadla na přistání letí velmi nízko pár set metrů. A to právě čeká Nebušice. Prostě masakr.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

To že dráhu v šedesátých letech někdo plánoval není argument. Šlo o plány bez jakékoliv možnosti vyjádření veřejnosti a obcí. Letiště od roku 1937 bylo posunuto na příkaz shora a na úkor okolních obcí.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Očekávaných 21 milionů cestujících po vybudování paralelní VPD na Ruzyni bude bez kolejového spojení letiště s centrem Prahy, popř. bez návaznosti letiště na železniční síť pořádný průšvih. Velkokapacitní trolejbusy problém nevyřeší.

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Na to jsem zrovna chtěl upozornit. A nejde tu jen o 21 mil. cestujících (ono to teoreticky může být i mnohem více, záleží na použitém typu letadel obsluhujících jednotlivé frekvence). Více cestujících generuje více pracovních míst v oblasti letiště v přidružených provozech souvisejících ať už přímo či nepřímo s leteckou dopravou.

Každopádně osobně si myslím, že kvůli velkému blížícímu se světovému bankrotu, který může nastat kdykoliv od listopadu 2019 do konce roku 2020, budeme v sezóně 2019 na historickém maximu odbavených pasažérů. V lepším případě to bude v následujících letech stagnovat.

Tony
Host
Tony

Dobrý den pane Pikora

Nekdo
Host
Nekdo

nebojte, v Prahéé přidají prostě víc trolejbusů!

Honza D.
Host
Honza D.

OMG, jak Smart Wings zkousne nulový provoz od 24:00 do 5:29? A co na to Vlaďka Dufková?

Martin
Host
Martin

pravidelný odlet v 23:59, ale už dopředu bude deklarované zpoždění 😀

Pavel
Host
Pavel

V prosinci nahlášeno na celou letní sezónu.

asdf
Host
asdf

To je fakt. Jak se lidi budou dostávat za velbloudama? Nová dráha s železničním spojením zprovoznit naráz a to do avizovaného roku bych bral. Ale jaká bude skutečnost? Kéž by se také něco občas povedlo.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

Budou létat z mezinárodního letiště České Budějovice, které využije mezeru na trhu 🙂

noerf
Host
noerf

Jedinou výhodou letiště České Budějovice může být zastávka dálkových autobusů na trase Praha – Český Krumlov/Linec (v současné době jezdí okolo). Jinak pro turisty z Číny, Japonska, je problém, že na velké letadla nemá letiště povolení a zahraniční turisté z Evropy tam moc létat nebudou.

Kubrt
Host
Kubrt

Zejména to pro turisty z Číny atd není destinace, to je Praha (s výletem do Krumlova), Krumlov s výletem do Prahy nebude fungovat.

Nekdo
Host
Nekdo

no to nebudou. uz ten tam Qatar Airways zadal milostive o poskutnuti slotu na denni frekvenci A380 do DOH a z kapacitnich duvodu mu nebylo vyhoveno 🙁

Hasler
Host
Hasler

Jestli se nemýlím, tak to bylo pouze o paralelní dráze. Klasická 6/24 zůstane normálně přes noc v provozu, tak jako teď.

Vladislav U.
Host
Vladislav U.

Dle (prodloužené) EIA by mělo být uzavřené celé letiště. Ale i tady se nejspíš spoléhá na to, že papír snese všechno.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll