Letectví Letiště

Letiště Praha na více než dva měsíce přesouvá provoz na vedlejší dráhu, přemístí i kameru

Přistání na Letišti Praha. Foto: Letiště Praha
Přistání na Letišti Praha. Foto: Letiště Praha
Na hlavní dráze dojde například k úpravě protismykových vlastností vozovky broušením nebo k úpravě terénu v okolí ranveje.

Provoz na Letišti Praha se od dnešního dne až do začátku července přesouvá na vedlejší dráhu 12/30, na kterou se přistává přes hustě zalidněné části hlavního města, například sídliště Řepy. Důvodem je plánovaná údržba hlavní ranveje 06/24.

O přesunu informovalo Letiště Praha na sociálních sítích. Letadla budou vzlétat a přistávat ve zkrácené délce 2950 metrů místo standardních 3250 metrů. Na hlavní vzletové a přistávací dráze 06/24 začala plánovaná údržba. „Odborníci budou provádět technické a stavební činnosti související se zvýšením bezpečnosti provozu. Dojde například k úpravě protismykových vlastností vozovky na dráze broušením, ale také k úpravě terénu v okolí ranveje,“ uvedlo Letiště Praha v tiskové zprávě.

Kvůli přesunu provozu začalo Letiště Praha nabízet nově i obrazový a zvukový záznam online z vedlejší dráhy. Dosud bylo vysílání k dispozici díky kameře umístěné v blízkosti hlavní dráhy 06/24.

Nové místo pro přenos od dnešního dne

„Zájem o tzv. slow television, kdy lidé pozorují doma například letecký provoz místo televize, roste. Aby mohla veřejnost sledovat letadla prostřednictvím oblíbeného živého přenosu i během údržby hlavní dráhy, rozhodli jsme se ve spolupráci s internetovou televizí Mall.tv, že na toto období umístíme novou kameru na budovu Terminálu 2. Díky ní tak zprostředkujeme fanouškům letadel i našeho letiště pozorování provozu na vedlejší ranveji,“ uvedla Marcela Tučníková, manažerka externí komunikace a marketingu Letiště Praha.

Živý přenos z nově umístěné kamery bude k dispozici od začátku údržby dráhy. Diváci ho mohou sledovat na YouTube kanálu Letiště Praha nebo na internetové televizi Mall.tv. Jednotlivé vzlety a přistání lze přehrát i o několik hodin zpětně a vidět tak veškeré pohyby na dráze. Přenos doplňuje i reálná komunikace mezi posádkami letadel v kokpitu s řídícími letového provozu.

Přímo v okolí Letiště Václava Havla Praha pak mohou zájemci pozorovat přílety a odlety z vyhlídek, tzv. spotterských valů. Veřejnost může navštívit pozorovací místo v obci Kněževes, které je vhodné zejména pro pozorování provozu na hlavní dráze 06/24. Dalším oblíbeným místem pro sledování letadel je také spotterský val u obce Hostivice, kde je vyhlídka umístěna v blízkosti křížení obou drah a je tak vhodná i pro sledování provozu z vedlejší dráhy.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

Mě spíš překvapuje že při zhruba desetinovém provozu oproti předchozímu roku se musí hlavní dráha opět opravovat – ať žije stavební lobby

Martin Csabo

Super, já jsem z Kladna takže konečně se taky dočkám provozu na RWY12/30 :))

Martin Csabo

PS. Už se těším na online hodiny kdy budu jen čučet na FR24 kdy co uvidím a budu moct vyfotit

Petr

No nevím, ale mám na televizi přimý přenos z opravy hlavní dráhy ….

Jenda

Paráda! Aspoň se bude dobře pozorovat, když už se nedá nikam nějak normálně letět.

Roman Soudný

Taky je pro mě dráha 12/30 výhodnější na pozorování. Stačí když vylezu na balkon.

VíKo

Na tyto přesuny se vždy tesim. 🙂 bydlím u Jesenice u Prahy. Letadla na přistání naletavaji nad námi. V mimopandemickem období to je cvrkot a na terase sedím s PC na kline. Tentokrát to bude chudých 14 dní, ale uziju si je.

On.

Tentokrát to bude dle článku na dva měsíce.

VíKo

To jsem úplně přehlédl. Takže budu mít rozjezd leteckého provozu pod kontrolou 🙂

Adam H

Aspoň může živě sledovat jak budou mizet zaparkovaná letadla ze staré 04/22. 🙂

Y.K.

Fakt napsali v tiskové zprávě „vozovka“? To zírám. 😀
Nevím kolik „vozů“ tam bude jezdil, ale tiskové oddělení si tohle zrovna za rámeček nedá.

Y.K.

Při vší úctě, odkaz na obecnou stránku (neurčenou pro letce), vytvořenou tím samým oddělením bych nebral jako důkaz. Ani jiná letiště tento obrat nepoužívají. Stavební firmy někdy ano, ale tam to chápu, protože to jsou silniční firmy, tak jedou svůj slovník.
https://cs.wiktionary.org/wiki/vozovka
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vozovka (to prostě nedává smysl u dráhy pro letadla)

V letecké terminologii jsem se setkal jedině s „povrch VPD/RWY“ (beton, asfalt, tráva), případně „konstrukce dráhy“. Vozovka nikdy.

Y.K.

To nepopírám nicméně jsem ovlivněn prodírání se leteckými předpisy (i když už je to moc let). Google mi vyjevil zejména, že: „Vozovka je vrchní část pozemní komunikace, určená pro jízdu vozidel“. Což je velmi obvyklé použití tohoto termitu. Já samozřejmě nemám patent na rozum a asi se pletu, ale čekal bych tvrdší důkaz potvrzující tuto terminologii než je diplomka (kterých je na netu hned několik, ano vím, ale nevím jak byly hodnocené atp.), jestli to není gusto fakult…

Nicméně tímto beru zpět mou poznámku směrem k tiskovému oddělení Letiště Praha.

Vít

Pokud jste ovlivněn prodíráním se leteckých předpisů, tak by vám jako „tvrdší“ důkaz snad mohl postačit předpis L 14 (Letiště), část vozovky, která se týká povrchů rwy, twy a odbavovacích ploch (právě těmto povrchům se pak říká vozovky).

Y.K.

Dík, to beru.

Y.K.

A tímto se omlouvám tiskovému oddělení, že jsem pochyboval o jejich terminologii.

Karel_x

Vozovkou rozumíme soubor stavebních konstrukčních vrstev, tvořících povrch komunikací a pojížděných ploch. Geotextilie, roznášecí vrstvy, odvodnění, betonové nebo AB podkladní a obrusné vrstvy atd. Vozovka není žádná cesta, dráha nebo stojánka, ale souhrn vrstev, které tvoří jejich povrch.

Petr

Rozhodně bych nepodléhal iluzi, že použitím nějakého termínu v rámci ČVUT se tento termín stává správným. Sám jsem před pár lety učil na VŠ (tedy ne na ČVUT) a co byli studenti schopni vyplodit i v rámci bakalářských prací, to by člověk nevěřil. Osobně bych se držel použití termínů VPD, RWY, vzletová a přistávací dráha, runway a vozovku nechal silničářům 🙂 I letiště většinou používá pojem dráha pro místa kde se pohybují letadla a vozovka kde se pohybují vozidla a MMP. Samozřejmě tiskové a marketingové oddělení to tak neřeší 😀

Roman

Tak například v PROVÁDĚCÍ NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2020/469 se vozovka ve vztahu k povrchu RWY používá zcela běžně.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R0469&from=CS

Y.K.

Ano, již jsem byl poučen výše.

Y.K.

Ano, již jsem byl poučen výše.

Jiří Kocurek

Letadlo není vůz, ani vozík, na kozlíku vozka nesedí. Kozlík tam ani není, jen díra pro kohouta.
Přesto má letadlo pod_vozek.

Y.K.

Mno, podvozek má i vlak. 🙂

Petr5

Také střecha OC Šestka je výborná pro pohled na tuto dráhu.