Letiště Václava Havla se poprvé od pandemie dostalo v létě do provozního zisku
Letiště Praha cílí letos na čtyři miliony cestujících. Cestující se na Ruzyni vracejí pomaleji než na jiná letiště.
Počet cestujících na Letišti Praha v srpnu dosáhl nejvyšší hodnoty od vypuknutí pandemie koronaviru, firma se v létě současně poprvé dostala do provozního zisku. Nadějně podle vedení firmy vypadají i čísla za první dva týdny v září.
„V srpnu byl ukazatel EBITDA již kladný,“ řekl předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos. EBITDA je zisk před započítáním úroků, daní a odpisů. Počet cestujících se dostal k téměř 700 tisícům za celý měsíc. „Zajímavé je i to, že první dva týdny v září byly podle počtu cestujících lepší než poslední týden v srpnu,“ dodal Pos.
Letiště Praha pro letošek očekává maximálně čtyři miliony cestujících, což je velký propad z úrovně před vypuknutím pandemie. Tak slabý provoz byl na Ruzyni naposledy na konci 90. let minulého století.
Během srpna se na pražském letišti uskutečnilo přes 7 500 vzletů a přistání, což představuje nárůst o 39 procent oproti loňskému srpnu. Do těchto statistik se souhrnně započítávají pravidelné, charterové, privátní i cargo lety. Nejvíce cestujících zamířilo z Prahy v průběhu srpna do Burgasu (46 tisíc), Amsterdamu a na Rhodos. Oblíbené byly také například destinace jako Hurghada, Marsa Alam nebo Antalya.
Podle Pose se cestující na Ruzyni vracejí pomaleji než na jiná evropská letiště. „Máme nulovou vnitrostátní dopravu, byli jsme hodně závislí na incomingu, neexistuje v podstatě žádná transferová doprava,“ vysvětluje Pos. Většinu provozu v Praze nyní, na rozdíl od let minulých, obstarávají hlavně lidé, kteří letí z Česka na dovolenou. Finanční plán letiště na příští rok počítá se třemi různými variantami počtu cestujících, neoptimističtější verze s 8,6 milionu odbavených pasažérů. „V predikcích dalšího vývoje se snažíme být velmi konzervativní,“ dodal Pos.
Letišti má pomoci překlenout těžké časy nová úvěrová linka v hodnotě sedmi miliard korun. Státem vlastněné letiště se chce vyhnout prodejům majetku včetně například stoprocentního podílu v handlingových firmách Czech Airlines Handling a Czech Airlines Technics zabývajícími se údržbou letadel. „Mít obě takové firmy je u letišť poměrně unikátní a vnímáme to jako výhodu. Ve střednědobém horizontu můžeme uvažovat o strategickém partnerovi pro tyto firmy,“ dodal Pos.
Velký rozhovor s Jiřím Posem jsme přinesli minulý týden.