Letiště Praha překonalo hranici čtyř milionů pasažérů
Cestující na Letišti Václava Havla. Pramen: Letiště Praha
Rekordním byl pro letiště rok 2019, kdy jeho branami prošlo 17,8 milionu cestujících.
Rekordním byl pro letiště rok 2019, kdy jeho branami prošlo 17,8 milionu cestujících.
Jsem opravdu rád, že se neprosadila praštěná myšlenka na letiště prodloužit Áčko. Chystané propojení s železniční sítí se mnohem snáz vyrovná s výkyvy objemu jeho dopravy – oběma směry.
Myslím, že nemá smysl srovnávat VIE a PRG. Je to jiná úroveň, hlavně proto, že v PRG není síťový dopravce typu OS (LH). ČSA a Ruzyňské letiště bývaly kdysi srdeční záležitostí Čechoslováků. To dnes v okrajových Čechách na Moravě řeší málokdo, a prostě volí, co je výhodnější. Myslím, že to ani v Praze nikoho dávno netrápí, v podstatě oni první opustili moravský trh. Poslední, kdo o něj zabojoval, byl paradoxně Luftjarda, zosobnění to Satana pro všechny pravověrné příslušníky pražské letecké bubliny 🙂
Náhled z praxe – naše instituce mela před 10 lety asi 200 zaměstnanců a dnes necelých 300. Asi polovina letu nejméně jednou rocne na služební cestu, mnozi i temer kazdy mesic. Pamatuji, kdy velká většina z nás létalo z Prahy. Dnes je to ovšem bjinaka a z Prahy letí pouze občas někdo. T.j. jenom za nás je to ztráta několik stovek pasažérů ročně pro PRG.
Ptám se sám sebe, co je to za mezinárodní letiště: – ze kterého není půl roku žádné přímé spojení do Severní Ameriky? – ze kterého se téměř nelétá na jiné kontinenty? – které má omezenou nabídku destinací po Evropě s nevelkou frekvencí letů? – na které nevede žádná kolejová doprava? – na které jezdí kromě taxislužby jen často přeplněné autobusy MHD? – na které trvá doprava z východní poloviny republiky mnoho hodin a bez záruky, že neuváznu na dálnici? – na které vede silnice, jejíž bezprostřední okolí budí u neznalého cizince dojem, že se ocitl v zanedbané zemi? – na… Číst vice »
A potřebuje Praha, coby relativně menší hlavní město relativně malého státu za každou cenu obří letiště? Nemůžeme se spokojit s přiměřeným a v případě občasné potřeby obřího používat letiště sousedů, když na ně mají příhodnější podmínky? Proč je tak důležité, aby Brňáci chtěli létat z Prahy, když mají Vídeň za rohem. Přejme jim ji. Rychlé a dnešní době odpovídající kolejové spojení do sousedních zemí (ano, včetně těch na jejich velká letiště pro zaoceánské lety) nám chybí daleko víc, než cpát obrovské peníze do zvětšování našich letišť s iluzí, že jim jednou budou konkurovat. Jsou prostě věci, ve kterých bychom (některé)… Číst vice »
Nějak jste mě nepochopil. Na jediném místě mého příspěvku nehoruji pro obří letiště. Dokonce si ani nemyslím, že by se Ruzyně měla rozšířit o další ranvej. Pražskému letišti nastavuje zrcadlo Vídeň, kde byl počet cestujících v roce 2007 přibližně na úrovni Prahy před pandemií v roce 2019. Statistika mluví jasně: Vídeň – počet odbavených cestujících v roce 2007 – 18,7 mil. vers. 31,7 mil. v roce 2019 – nárůst počtu cestujících o téměř 13 milionů. Praha – 12,5 mil. v roce 2007 vers. 17,8 mil. v roce 2019 – nárůst o 5,3 milionů cestujících. Už v době před dokončením terminálu… Číst vice »
O tom, kam je možné z PRG letět nerozhoduje letiště, ale letecké společnosti. Ano, letiště může podpořit rozhodnutí letecké společnosti operovat formou intenzivní pobídky, reklamou, ale to není dlouhodobě zpasonosne.
Objevená Amerika: „O tom, kam je možné z PRG letět nerozhoduje letiště, ale letecké společnosti“. Tato skutečnost je snad každému, kdo se o leteckou dopravu zajímá, zřejmá… Asi není nejpodstatnější počet destinací; podstatné je to, co vše ovlivňuje rozhodování cestujících, kteří si mohou vybrat z několika možností, zda poletí z Prahy nebo raději např. z Vídně. Hlavní výhodou Letiště Praha je to, že se nachází na kraji Prahy (a není zde jazyková bariéra) a je jistě první volbou pro cestující z Prahy a Středních Čech. Pro cestující z Moravy a Slezska je pak mnohem výhodnější cestovat v Vídně. Docela by… Číst vice »
Proč je to výhodnější pro cestující ze Slezska?
tak jako blinkani vam docela jde. ale jinak je to na urovni zvaneni
Zmůžete se na nějaký argument? Pokud ne, tak se omezte na mínusování.
argument? no… jako jak argumentovat, kdyz je to jeden velkej nesmyslnej blabol?
… takže nic. Není dána každému schopnost argumentace… Kibicovat ale může každý.
A piste laskave alespon trochu cesky, velkej nesmyslnej.
Vy jste na úrovni negramota dlouhodobě, takže není co vyčítat.
je to smutny pohled, byt ted na jakemkoli letisti … prazdno a deprese 🙁
Zaplaťpánbůh za to. Ten ekologický masakr za to opravdu nestojí.
Ad konspirační teorie: jestli to opravdu nějací frajeři říděj, dělají to správně.
Jako že je dobře, že ten COVID chytají i jiná zvířata v přírodě? Chcípají na to i jeleni. No hlavně, že někomu seberou možnost letět letadlem.
CBC News: https://www.cbsnews.com/news/deer-can-carry-covid-19-heres-what-that-means-for-humans/
zklamu Te bobecku.
pocty letu se blizi pred covidu. a
jen jsou poloprazdne.
Masakr? Další pošahaný alarmista pro kterého jsou čísla sprostá věc a pocity a dojmy jsou to nejdůležitější?
A zas jeden příliš zelenej;-(
Vždy mě fascinuje, kolik lidí mě utvrzuje v pohledu a názoru na tyhlencty ekologisty, ze kterými ekologové (pár kolegů se tomu věnuje) nechtějí mít nic společného, a jak málo často jsem překvapen nějakým příčetným názorem v této komunitě. Ovšem teď už i konspirace, tak to je nový level hlouposti… 😀
Tak třeba v USA jsou letiště plná. Ano, před rokem a půl to tam bylo taky prázdno a deprese, ale je to již minulost.
Ropa zase vesele teče do vzduchu i vody. Nevím, co je depresivnější. 🙂 A co je budoucnost…
Budoucnost patří aluminiu!
Budoucnost to byla před více než 100 lety.
v usa ano. ale v evrope je to zatim stale tristni.
Njn, kdyz ta Viden je o tolik bliz… (a je uz snad temer na predcovidovych cislech).
Ano a hlavně je to daleko lepší letiště. Slušný vyber destinaci, castejsi odlety, kolejova doprava, a vůbec. Zajímají tyhle regionální Česka letiště ještě někoho kromě koupáků?
Z meho pohledu chybi Praze prave to kolejove spojeni. Uz je mi jedno jestli vlak nebo metro. Stacilo mi jednou, kdyz jsem se potreboval dostat na hlavni nadrazi a prime busy uz nejezdily. Do prvniho busu na Veleslavin jsem se ani nedostal. V druhem jsem se mackal jak sardinka a misto na velka zavazadla samozrejme nikde. Pak jeste vyluka metra, takze jeste jeden extra prestup. Vlak na letiste z hlavniho nadrazi ma i podstatne mensi Krakow.
Samotná doprava na letiště už zase takovou roli nehraje. Z Ruzyně je člověk v centru rychle. Problém je malé množství destinací. To je mimo jiné způsobené tím, že češi tolik nevydělávají. Ve výsledku pak i češi jezdí na jiná letiště než na Ruzyni.
jenom další důkaz, že je to regionální letište a tak jej berou i místní. opět se řeší pouze doprava do centra. pochopíte někdy, že Praha je prostě pouze regionální letiště pro město Praha a pár přilehlých okresů? zatímco velké mezinárodní (potažmo mezikontinentální) letiště má zákazníky z daleko větší sběrné plochy? A to je přesně to, oč tady kráčí. ač mám PRG rád, je to milé regionální letiště, tak pro nepražáky a většinu služebního cestování prostě prohrává z VIE, MUC, nebo Berlinem…
Hlavně do mnoha směrů chybí to pořádné kolejové spojení jako takové (ne metro), které by snížilo „potřebu“ množství letů jen po Evropě…
no tak třeba lidi, kteří cestují z Prahy služebně, se na letiště do Vídně nebo Mnichova nepotáhnou.
ano, zajisté. jenže pro většinu obyvatel ČR je výhodnější jet rovnou na velké mezinárodní letiště, než se přizpůsobovat odletům jak noty na buben na nějakém regionálním, které je náhodou nejblíže. já jsem samozřejmě rozmlsaný tím, že Vídeň je pro mě časově i vzdálenostně mnohem blíže než Praha, ale spolehlivé odlety víckrát denně a to, že do mnoha destinací (já služebně létám na celkem nepředvídatelná místa a málokdy vícekrát na stejné místo) to mám o jeden přestup méně než z Prahy, tak už jen představuje několik dalších ušetřených hodin na cestách, někdy třeba i půlden, nebo tak. takže Prahu jsem pro… Číst vice »
ty jsi taky okolní okres 😀
Budou vás mínusovat. Hlavně ti, kteří z Vídně nikdy neletěli…, ale to nemění nic na tom, že Vídeňské letiště je oproti Praze někde jinde.
Jo, a kde? 😀 jsou to srovnatelná letiště (co se týká nabízených služeb). Co se destinací týká, je na tom víden líp, nicméně pro vetsinu lidi v CR je viden daleko na to, aby se tam tahali a z prahy se do sve destinace dostanou rychleji.
Mimochodem, uzasny system maj ve vidni pokud tam clovek prestupuje (v rámci schengenu) a jeho letadlo nemá gate, ale stojí v poli – to pak clovek pozná autobusy víc, nez pri prestupu na CDG.
panebože! on někdo z ČR potřebuje ve Vídni nebo Praze přestupovat? Vy prostě jenom zoufale hledáte argumenty, abyste si nějak obhájil své iracionální vztahy k PRG. takový milý kognitivní bias. přeji Vám hezký den!
Příspěvky tohoto účastníka (myšlen AT) diskuze mají s racionálnem ve vztahu k pražskému letišti velmi málo společného. Když nemá argumenty, začne AT bezobsažně urážet, což na tomto fóru není obvyklé.
S tím „kognitivním biasem“ jste se ale trefil do černého.
Pro poučení od strýčka Googla:
Kognitivní zkreslení (anglicky cognitive bias) je systematická, opakovaná chyba v myšlení, rozhodování, odhadech, vzpomínkách, zapamatování a jiných myšlenkových procesech, přičemž závěry o jiných lidech a situacích mohou v těchto případech být vyvozeny nelogickým způsobem.
co to meles?
Je mi vás líto
No budete se divit ale ano. Sice jsem z ČR ale pokud se potřebuju dostat z jedné naší pobočky v zahraničí do druhé tak občas tranzituji v PRG a nebo i ve VIE. Ne vše má přímé spojení a ne vždy je přímé spojení finančně nebo časově výhodné. A mam dost známých na Moravě kteří radši jedou do PRG než do VIE prostě proto, že jim VIE nevyhovuje. Smiřte se s faktem ze letiště v PRG existuje, prosperuje a rozvíjí se a rozhodně se nejedná v ramci Evropy o nějaké jak vy s oblibou říkáte regionální letiště. A letiště nemůže… Číst vice »
Prosperuje?
Cestující z poloviny ČR se raději „tahají“ jinam než do Prahy. Jsem ve Vídni často a všímám si, kolik je tam na parkovištích značek z celé ČR (včetně Prahy).
A o tom to je, PRG je hlavně pro obyvatele pražské aglomerace a pro low-cost cestující z ciziny. Ať se pak nikdo nediví, že nůžky v podobě počtu cestujících se neustále rozevírají ve prospěch Vídně, se kterou by se měla Praha snažit držet krok.
vzpamatujte se.
nuzky mezi prahou a vidni se rozeviraji z uplne jineho duvodu. a to z toho, ze praha nema sveho “domaciho” dopravce – csa na pokraji nicoty, travel service je porad hlavne charterovka s par pravidelnymi linkami.
neni to ani tom, ze by tam nevedl
vlak, ani nicim jinym.
Zdá se, že uznáváte fakt rozevírajících se nůžek mezi VIE a PRG a absenci silného domácího přepravce – souhlasím.
Ale, že by to nebylo ničím jiným – tak to je klasický „kognitivní bias“.
ses naučil cizí slovo a teď ho pořád opakuješ?
to zvládaj už 3 letý děti.
No za mě je hlavní důvod proč ne z prahy absence vlaku. Jsem z moravy.
Souhlasím a názoru pitomce si nevšimejte
Tropický motýle, my víme, že otirat si ústa o koupaky je na tomto fóru in:-(
Ale ne, nebýt armády letních koupáků, tak zde zůstane v provozu jen Praha a ostatní to můžou zabalit. Pokud jsem navštívil v tomto roce na jaře a podzim 3 naše regionální letiště, tak tam hráli přesilovku příslušníci PČR a uklízečky…
Pojmenování cestujících do exotických dovolenkových destinací „tropický motýle“ je výstižné a mohlo by se vžít.
Vídeňské letiště má poslední oficiální statistiky zveřejněné za říjen 2021 – celkem 1,5 mio cestujících, což je mínus 45% oproti říjnu 2019. Za celý rok 2021 počítali s lehce přes 10 miliony, ale to bylo předtím, než vyhlásili lockdown a zákaz vstupu zahraničních turistů před pár týdny.
Pražské letiště mělo za letošní říjen 625 tisíc, v říjnu 2019 to bylo 1,5 mio. Za celý letošní rok se dá počítat tak s 4.3-4,5 milióny, lockdown zatím nemáme a prodej zájezdů na Vánoce je prý hodně slušný, tak se nechme překvapit.
Vídeň je na 31% objemu cestujících (leden – říjen 2021 versus leden – říjen 2019.
https://www.viennaairport.com/en/company/investor_relations/news/traffic_results
https://zdopravy.cz/viden-v-zime-nabidne-lety-do-150-destinaci-je-temer-na-90-procentech-urovne-pred-covidem-95435/
to je sice hezke, ale jeden o voze a druhy o koze.
pocet letu stoupa (to je to, o cem mluvi clanek), ale pocet cestujicich uz tak moc ne.
lety jsou poloprazdne. o vikendu jsem letel pres nemecko do portugalska a zpatky. vsechny lety poloprazdne. naplnenost sotva 50%.
Přes Německo. … a o tom to je, že z Vídně nebo Mnichova by to zrejme bylo primo….
On třeba myslel jako vzduchem přes německo:-D
a co má být? i z Prahy můžu letět do Portugalska přímo … takže nechápu, co s tím co má dělat nějaký Mnichov nebo Vídeň.
Největší problém Prahy je, že tam bydlíte vy
Jenže dříve to do některých destinací létalo třeba 3x denně, dne třeba 3x týdně. Tzn počet destinací může být má skoro stejné úrovni, ale počet letů třeba na polovině.
ano, i to se za těmi „90%“ skrývá.
Když jsem se vracel v září z dovolené, byl počet destinací na vídeňském letišti na solidní úrovni ve srovnání s rokem 2019.
Prostě z Vídně to létá už docela dobře. Současně je pravdou, že obsazenost letů je relativně nízká, což je ale přechodný stav.