Letiště Brno zaznamenalo loni i přes uzemnění 737 MAX nárůst počtu cestujících o 8,5 %

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště BrnoBoeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Letiště Brno zaznamenalo loni i přes konkurenci nedaleké Vídně a problémy leteckých dopravců s uzemněním 737 MAX růst počtu cestujících.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Kdy konečně někoho napadne, že pro celou Moravu by stačilo jedno letiště, a to v Brně. Když konečně dojde na realizaci upgradu železnice Brno – Přerov na 200 km v hodině a trasa se protáhne přímo kolem letiště, tak z Ovy na brněnské letiště to bude do hodiny. Potenciální skupina pasažérů se podstatně zvětší a miliony lité do Mošnova se budou moct využít mnohem smysluplněji. Akorát se obávám, že tohle naší MSK politické reprezentaci nikdo nevysvětlí… 🙁 Oni si prostě potřebují furt honit triko, že mají u Ovy letiště…

dopravak

Stejné argumenty by se daly použít i naopak. Tuřany nemají zas o tolik více, než Mošnov. Katovice jsou na rozdíl od Vídně pořád malé, regionální letiště.

Radek Janata

Naopak to neplatí, protože VRT má vést prakticky přímo kolem BRQ (stanice bude v docházkové vzdálenosti od terminálu). To u OSR nebude.

dopravak

Jasně, chtěl jsem tím říct, že takové debaty nemá moc smysl rozvíjet. Na rychlodráhu si budeme muset ještě pár let počkat a ani ta situaci moc nezachrání, protože se stejně většina cestujících na regionální letiště dopravuje autem. Pro Ostravu budou více než Brno dostupnější již rozlétané Katovice, takže bych moc lidí do Brna stejně nejezdilo.
Spíše by měla tato dvě letiště více spolupracovat, aby se destinace doplňovaly a ne si konkurovaly viz. Mnichov, nebo Bergamo.

Nekdo

to letiště pro celou Moravu může být klidně v Pardubicích, stačí, aby mělo přímo před terminálem stanici vlaků na hlavním koridoru…

Jen tak

pojdme si to cislo rozklicovat.

pocet cestujicich je 547 tisic, o rok driv to tedy bylo 506 000.

co to znamena v realite?

547 tisic cestujicich znamena (tydne) cca 33 odletu a priletu (cili cca 16,5 rotace)

506 tisic cestujicich znamena (tydne) cca 30 odletu a priletu (dohromady, cili cca 15 rotaci)

cili se jedna o 1,5 rotace tydne navic (!!!)

opravdu ke to duvod k nejakemu jasotu, ci dokonce tvrzeni, ze pres “nedostatek maxu a konkurenci letiste ve vidni a bratislave letiste rostlo”?

Jen tak

Doplním, že počítám 52 týdnů, a obsazenost letadla 160 osobami.

Ondra

Loni bylo 500 727, takže lehce míň než píšete.. nicméně i tak je to růst 8,5%, což je na to že Brno je vcelku normální ničím dvakrát zajímavé regionální letiště (a to su Brňák) kde se prostě nic nemá šanci změnit tak abych to za rok třeba zdvojnásobilo objem, vcelku solidní výsledek. Nikdo nejásá, nikdo asi ani neplánoval jásat, ale pořád je to solidní ekonomický (nebo spíš provozní) úspěch a v žádném případě neúspěch. Absence Maxů byla komplikace, ale je to spíš zásluha Travel Servicu než letiště, že se to jaksi ještě zmáklo, ale vliv to nepochybně mělo, o vlivu… Číst vice »

Jen tak

Tady bych si dovolil nesouhlasit 🙂 tohle je právě ta magie procent (zejména u malých základů). Ono to na papíře vypadá bombasticky, ale 2 rotace týdně …. nárůst… to fakt není na chlubení. (pokud budu mít základ 1 cestující, a další rok budu mít 2 cestující, vykážu 100% nárůst … přitom určitě sám uznáte .. že je to nic neříkající) A ohledně toho jásání .. já mám na mysli p. Sůru – tady jásá v prním odstavci textu, na facebooku pak hned v subtitulku a dělá z toho pomalu zázrak 🙂 zázrak by to byl, kdyby přibyla třeba rotace denně… Číst vice »

Ondra

No i když níže s panem Sůrou polemizuji, ve věci vašich tvrzení se ho tedy zastanu, přeci jen zrovna tady v článku ani v titulku žádnou senzacechtivost necítím, prostě natvrdo napsaná strohá čísla. Půl milionu není malý základ aby to zkreslovalo procentuální údaje, a absolutní číslo nárůstu odpovídá zhruba středně velkému českému městu (nemusíme chodit daleko, je to cca jeden Přerov či jeden Prostějov), takže ano, není do raketový nárůst, ale to taky nikdo netvrdí ani nečekal, na dané ekonomicko-geografické podmínky s ohledem na tržní vlivy mimo kontrolu Letiště (jak pozitivní tak negativní) je to prostě normální solidně kvalitní pozitivní… Číst vice »

Apex

V kontextu regionálního letiště, jako je Brno, je meziroční nárůst o více jak 40000 cestujících zcela v intencích toho, co je možné a čemu odpovídá poptávka. Myslím, že každý nárůst je v pořádku a není asi nutné hned hledat důvody, co je na tom vlastně špatně. Ono i dvě frekvence týdně, tj. spojení do jedné destinace, pokud by bylo celoroční a dlouhodobě udržitelné, je pro takové letiště z provozního i uživatelského hlediska zajímavé. Jiný problém je, že na tomto výsledku se z více jak 2/3 podílejí letní chartery, což jinými slovy znamená, že individuální poptávka po pravidelných linkách je malá… Číst vice »

Ondra

Naprosto svatá pravda co jste napsal.

Jen tak

Ja netvrdím, že ten nárůst je špatně 🙂 Každý nárůst je fajn …

… spíše komentuji text , který o tom píše, který poněkud ve své oslavnosti poněkud přehání 🙂

Apex

Tak jim dopřejme pár okamžiků radosti 😉

Daniel Novák

Každý nárůst není fajn. Pokud to jsou víceméně jen koupácké chartery převážně během pár letních měsíců, tak to jen deformuje celkový obraz který, co se dlouhodobé udržitelnosti týče, je především o pravidelných linkách.

Apex

Tak buďme realisté, ty koupácké chartery to letiště živí, takže z tohoto pohledu, kdyby ziskali 40000 koupaků, tak je nic lepšího nemohlo potkat, protože to znamená minimálně 15000000 Kč ve výnosech. To nikdy z pravidelek RYR nedostanou!

Marek

Ona by poptávka po pravidelnych linkach byla, pokud by nějaké existovaly. Sezónní Kanáry, nebo pravidelně Madeira, Barcelona, Řím, Istanbul, to jsou Huby i cilovky (krom Madeiry- jen cilovka). Pak bude poptávka….

Apex

No, kdyby byla, tak se létá… Ale tak to neni, ani do jedné destinace se v Brně nenajde cca 50000 cestujících, aby taková linka byla celoročně udržitelná. A nejprve musí být poptávka. Ony letecké společnosti nejsou naivní a docela dobře vědí, jaký trh na jednotlivé destinace je…

Marty-t2

To by platilo pokud byste letadla kupoval jako rohlíky v supermarketu. Jenže pokud chcete dnes koupit naové letadlo, pěkně si několik let počkáte… Stačila by jedna jediná low cost linka z BRQ – ala Alicante z Pardubic – přes léto kamkoliv k moři – a bude z Brna úspěšná, protože jinými možnostmi jak letět na dovolenou z Brna a východní Moravy jsou jen cesta s CK nebo individuálně 8-10.000 kč za letenku se Smartwings případně low cost z VIE, BTS nebo PRG. Ten potenciál tam je – ale dokud chybí na trhu Maxy nikdo podobné díry na trzích zaplňovat nebude…… Číst vice »

Martin V.

Ten nárůst bude patrně větší než 1,5 rotace týdně. Proč? Protože není celoroční, ale jen sezónní „koupací“. A myslím si, že na mírný růst má Brno šanci i letos. Praha má problémy v letní sezóně a v noci, takže pár charterových letů klidně oželí a regionálním letištím to může vylepšit čísla. Nebude to sice pravidelná linka dvakrát denně do evropského hubu, po níž v regionech touží, ale lepší nějací koupáci než nic.

Apex

Nemyslim, že by bylo možné uvažovat o tom, že by se z PRG něco přesunulo do Brna, to opravdu není reálné.

Martin V.

Ani v případě dočasných problémů s kapacitou? Teď myslím třeba pasovou kontrolu a bagáž, co zrovna v Praze řeší. Je mi jasné, že jakmile se v Ruzyni rozšíří terminál, tak se zase většina pohrne tam.

Apex

Rekonstrukce BHS na Terminálu 1 nebude mít dopad na kapacitu letiště, jen to bude provozně náročnější, ale s tim každé letiště počítá, že k takové situaci čas od času dojde. Pokud jde o dlouhodobé problémy s průchodností pasovou kontrolou, tak to je problém či spíše neschopnost cizinecké policie zajistit obsazení všech přepážek, které jsou k dispozici, popř. dohled na automatickými branami. S tim letiště nemá možnost toho moc udělat. V každém případě ale jakýkoliv přesun byť i části provozu z Prahy do Brna není reálný.

petr766

Ale zase skončí Ryan do Berlína, to taky hezkých pár lidí přineslo (ponechme stranou, že jen díky cenám – dotování? letenek)

Ondra

Ano, konkurence Vídně je úplně nová a dříve neviděná věc, to se musí určitě v článku zmínit jako rozhodující faktor..

Ondra

No může bejt, ale myslim že lidí co se rozhodujou zda letět z Vídně či Brna je vcelku minimum (i když přesné výzkumy si samozřejmě nedělám a nemám), Brno stojí na charterech a běžný český „koupák“ předpokládám, že o Vídni nepřemýšlí jako o alternativě, stejně jako lidi s Ryanem do Londýna nebo Bergama se taky nerozhodují zda tam letět z Brna nebo z Vídně, chápal bych cestující někam kam se z Brna přímo nelétá, pak bych viděl rozhodování Vídeň/Praha/Bratislava/Polsko, ale bez vlivu na počty z Brna. Prostě a jednoduše, až na jistě existující výjimky, řekl bych že Brno a Vídeň… Číst vice »

Jen tak

Nemýlíš

Ondra

Ano, lidí co letí k moři na vlastní pěst (což bych odhadoval že budou ti vaši známí), tam bych toto rozhodování chápal, to ano, těch bych zase ale nečekal že jich bude kdovíkolik, u normálních lidí co si prostě koupí hotový zájezd u cestovky si právě myslim že by přesuny BRQ/VIE se moc nedějí, vzhledem k tomu že v Brně drtivě převažuje TVS tak bych možná pochopil nějaké přesuny z jiných letišt kam létá TVS (PRG/OSR/BTS), ale tam myslím je více jiných adeptů než Vídeň.. ale jak píšete, tvrdá data nemáme.. to co píšete možné je, jen těžko říct jak… Číst vice »

Ondra

Ale co je nám v Brně po nějakých Pardubicích 😀

Ondra

Ještě tedy odbočím, ale celkově česká regionální letiště (všechna), jejich plány, realita, kritika odbornější i laické veřejnosti, prohlášení politiků a tak podobně, to je povětšinou taková snůška neobjektivních výkřiků, nářků, zvolání, politických rozvojových programů, prohlášení a „zaručených pravd protože sem to někde slyšel“, zcela mimo realitu tohoto světa, ze stran všech zúčastněných, až to pěkný není… to je tak jako můj subjektivní názor..

Apex

Není, máte pravdu. Lidí, kteří vědí a rozumí, jak fungují regionální letiště, je v Čechách naprosté minimum… Většina názorů je zcela mimo realitu a jde spíše buď jen dojmy nebo o wishful thinking… Počínaje naivními představami politiků až po nereálná očekávání verejnosti…

Ondra

Tak. Amen.

Apex

Tak tohle je dost mimo, nezlobte se na mě… Porovnaváte poněkud nesrovnatelné záležitosti.

Nekdo

máte tři známé v Brně, kteří možná 1-2x ročně letí k moři. to je teda relevantní.

mohl bych Vám popsat, jak se začali chovat kolegové u nás v práci (výzkumná instituce v Brně, která má lehce přes dvěstě zaměstnanců a nejméně polovina z nás nejméně 1-2x ročně letí služebně a stejně nejméně 1-2x ročně na dovolenou) poté co přestalo OK létat na trase BRQ-PRG. nicméně to pořád nepovažuji za statisticky relevantní…

Vladimír Bílý

No tak klíčovým faktorem je také dobudování dálnice A5. Ta zas o nějaký kousek zlepšíla pro JmK dostupnost resp. atraktivitu Vídně. Pokud to není Londýn, tak se cestující však spíše rozhoduje, jestli má letět z Vídně nebo z Prahy. Takže bych řekl, že Vídeň je především konkurencí pro Prahu, než pro Brno. Brnu nemá Vídeň co sebrat. Blízkost Vídně spíše nedovolí, aby kromě Londýna něco v Brně smysluplně ekonomicky fungovalo. Podobně jako Pardubice vs. Praha.

Martin V.

A proto se Jihomoravský kraj rozhodl bránit své pozice na řece Dyji. Po A5 klidně, ale přes Nové Mlýny neprojedou! 🙂

Nekdo

a pokud šnicložrouti náhodou prorazí tuhle bariéru, tak bojové šaliny v polích jistě odrazí cizáky a zažene je zpátky za vídeň!

Tomáš Gottschalk

Aktuální politická situace v Rakousku BRQ docela nahrává. Tamní nová černozelená vláda má v programovém prohlášení zdražení létání, což se negativně projeví zejména na krátkých a středních tratích. Některé lowcosty by se tak mohly začít poohlížet po náhradní destinaci poblíž. Ředitel Schwechatu v rozhovoru sice explicitně zmínil jen BTS (které je přece jen o polovinu blíž než BRQ), ale ta šance tady může vzniknout.

Nicky

Kvůli úspoře pár eur (které navíc utratí za cestu) do Brna z Vídně opravdu nikdo nepojede, zejména když je tam ještě o dost atraktivnější BTS.

Adam H

S nástupem nové vlády v Rakousku očekávám i stopku pro třetí RWY ve Vídni. Vzhledem k super nápadům, např. s celoroční jízdenkou za 1000 E, budou potřebovat někde brát peníze a zdanění těch ošklivých letadel je hned první na ráně. Mimo to jejich směřování k zelenému fanatismu může neblaze dopadnout i na Austrian.

Jen tak

ten poplatek pro krátke a stredni trate je nastaven velmi decetne.. a je to zvyseni doslova o pár korun.

do Brna kvůli tomu nikdo nepojede. A do té bratislavy také ne.

dopravak

Ono asi se nedá očekávat, že by někdo jel z Vídně do Brna/Blavy, ale spíše motivace pro místní k použití „svého“ letiště.

Jen tak

no … a jaké letiště by použili ? u slováků se nabízí blava, tam aspon nejaká nabídka je

ale v brne? a nepředpokládám, že ten počet lidí ze spádové oblasti brna byl natolik silný, že by se na tom dala postavit nová linka…

Speedy

Zdraží naopak létání: vláda počítá se zvýšením daně za každý let na fixní sazbu 12 euro za každou letenku. Dosud je poplatek různý podle doby letu, nejvíce 17,50 za dálkový let.

https://zdopravy.cz/neomezene-cestovani-za-3-eura-denne-nebo-konec-140-na-dalnicich-nova-rakouska-vlada-predstavila-plany-v-doprave-39830/

12 EURO může být cena lowcost letenky. Takže zdražení i o 100%.

Jen tak

ono ale nejde o zdrazeni o 12 eur.

oni uz tento poplatek maji, a dojde k jeho sjednoceni

u short a medium haul letu jde o mirne zdrazeni, u long haulu jde o zlevneni.

Jen tak

.. u kratkych letu je to zdrazeni o 8,5€, u stredne dlouhych letu je to zdrazeni o necelá 4€ .. a u long haulu jde o zlevnení 4,50 )

tento „narust“ nebude mít dopad na statistiky ani jednoho z letist žádný dopad. max dojde k nepatrnemu zdrazeni letenek z vidne, ale zadne stehovani do brna ci blavy to znamenat nebude.

finanční výsledek takového rozhodnutí by byl horší i při porovnání s variantou, ve které by aerolinky cenu letenky o tento poplatek nezvýšily.

Martin V.

Jaká je hranice mezi krátkým a středně dlouhým letem? Tohle by mohlo přihrát pár linek do Bratislavy, ale upřímně tomu až tak nevěřím. Na Brno to mít vliv nebude.

Jen tak

Obecně používaná definice je short haul do třech hodin, medium pak 3-6.

Těžko říct, jaké kritérium použijí pánové z rakouské vlády.

GPGP

Na krátké tratě ať lidi jezdí vlaky a mezikontinenty ať létají 2 motorovými letadly, toto stejně během 10 let nastane… přetížení EU prostoru je už na hraně ….
Tím se zamezí létání lidem, kteří někam letí jen za 200 Kč, protože vlak je dražší.
Vzduch je tady v ČR špatný, byl jsem na Vánoce u Mrtvého moře a hned po návratu chrmlám a není mě dobře 🙁
Zdraví máme jenom jedno!!!

Jen tak

ty erudovaný experte… a to mají ty lidi, co letí za ten oceán, na to letiště, ze kterého ta linka za louži letí, jet vlakem? užasný 😀 6 hodin v letadle a před tím 7 hodin ve vlaku.

No jo no, vysoká škola života .)

Petr

Já tedy dalece preferuji leteckou dopravu nejen kvůli ceně, ale i kvůli délce cesty a spolehlivosti. Jet vlakem z ČR kamkoliv do zahraničí je vyloženě za trest. Až půjde dojet do Budapešti za 2 a do Paříže za 4 hodiny, můžeme se bavit.

Nekdo

A k Mrtvemu mori jsi jel vlakem?

GPGP

A co ČB, ty z 0 měli alespoň 1 cestujícího co… 🙂

avijan

Nevím, kde jste čerpal informace ke karlovarskému letišti, ale mohu Vás ubezpečit, že – byť zřejmě ještě nebyla vydána oficiální čísla – zde v roce 2019 došlo oproti roku 2018 k poměrně znatelnému růstu přepravených osob. Zatímco v roce 2018 bylo odbaveno něco přes 43.000 cestujících, v loňském roce to bylo přes 62.000 pasažérů. Bylo by proto vhodné příslušný text opravit. Děkuji.

avijan

Každopádně k žádnému poklesu nedošlo…

GPGP

Nebojte, redakce jistě až budou čísla z KV napíše článek, že KV měli % největší nárůst a že Praha se už třese o prvenství v ČR 🙂

Kodl

Vyuzil jsem minuly rok nekolikrat spoj Brno-Berlin, perfektni vec jak se vyhnout pomalemu vlaku ci vecne opravovane a nebezpecne D1. Obrovska skoda, ze tato linka na jare skonci. Letadla byla pokud si pamatuji dobre vzdy plne obsazena.

Roman

Vzdy dobre obsazena, neznamena, ze linka si na sebe vydelala. Kdyz prodas 180 mist mezi 10-20 eur, tak naklady na let to opravdu nezaplati

Nicky

Přesně tak, tohle si může dovolit dopravce jako občasné promo zaplnil pár letadel mimo sezónu, v Brně to byl celoroční standard.

mfr

128 až 256 kč za let… no nekup to… ale za litr už tím nikdo nepoletí

Petr

Kdybych byl z Brna, tak bych za to ten litr milerád dal. Dostupné alternativy jsou totiž katastrofální. Jsem z Prahy a i odsud bych za letenku tu tisícovku dal.

Nicky

Kdybyste byl z Brna, tak pojedete za pár stovek do BTS nebo VIE, kde to pořád za těch 10-20 euro seženete. To je hlavní problém toho brněnského letiště – těch co jsou ochotni platit víc než při odletu z okolí je minimum a při více lidech je to i zajímavá úspora.

mgr.pavel

Jak to, že z BTS nebo VIE se let za 10-20eur uživí, ale z BRQ ne?

Podotýkám, že z BRQ létalo to letadlo dost plné. A letištní poplatky v BRQ snad nebudou tak vyšší..

Daniel Novák

Protože v Brně zřejmě kupní síla končí na těch 20 EUR a ve Vídni ne?

Podotýkám, že obsazenost letadla nevypovídá nic o výdělečnosti dané linky. Zkuste to konečně pochopit.

Apex

OMG… plné letadlo NIC neznamená, pokud nikdo z těch cestujících nezaplatí ani přímé provozní náklady. Za 10-20 € se žádný let neuživí, ani z BTS, ani z VIE… To, že se prodává pár letenek za tuto cenu neznamená, že to je normální cena. Pokud jde o VIE, tam už druhý rok probíhá nemilosrdná cenová válka, na které všichni prodělávají… A snaží se urvat podíl na trhu a vystrnadit konkurenci. Vždyť jen letištní taxy ve VIE jsou v součtu přes 40 €… a z BTS jsou to ceny do destinací, které nejsou celoročně úplně atraktivní a je potřeba je udržet s… Číst vice »

Nekdo

nechápu, kdo Vám dal mínus. asi člověk, který by byl schopný si pronajmout A380 a za 5 eur za sedačku létat třeba z BRQ kamkoliv a nechápat, jak to, že má při plném letadle katastrofální ztrátu…

Nekdo

pokud jste zaplatil v průměru alespoň 1500,- za jednosměrnou letenku, tak máte pravdu. jinak brečíte na špatném hrobě…