Letectví Letiště

Letiště Brno zaznamenalo loni i přes uzemnění 737 MAX nárůst počtu cestujících o 8,5 %

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno

Letiště Brno zaznamenalo loni i přes konkurenci nedaleké Vídně a problémy leteckých dopravců s uzemněním 737 MAX růst počtu cestujících. Celkem odbavilo loni 543,7 tisíc cestujících, meziročně o 8,5 %.

Tuřanské letiště je druhým regionálním letištěm v Česku, které oznámilo své provozní výsledky. Letiště Pardubice loni zaznamenalo pokles o třicet procent. Pokles se očekává i v případě Letiště Ostrava.

Brněnské letiště, které provozuje skupina Accolade, dosáhlo loni nárůstu i přes řadu nepříznivých faktorů. Kvůli krachu dopravce BMI Regional skončila linka do Mnichova, jiná menší letiště si stěžovala na vliv krize kvůli uzemnění Boeingů 737 MAX. V případě Brna navíc výrazně rostla konkurence ve Vídni, kde došlo k výraznému zlevnění cen letenek kvůli ostrému konkurenčnímu boji po expanzi nízkonákladových dopravců. „Počet cestujících rost díky novým pravidelným linkám a úspěšné letní sezóně,“ uvedlo letiště v tiskové zprávě.

Rekordní byl pro brněnské letiště loňský červenec 117 255 odbavenými cestujícími, což je nejvíce pasažérů za měsíc v historii. Sezónní charterové lety využilo 376 tisíc cestujících, na pravidelných linkách pak letělo 167,5 tisíce cestujících. Novinkou bylo spojení do Berlína, to ale letos skončí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

Kdy konečně někoho napadne, že pro celou Moravu by stačilo jedno letiště, a to v Brně. Když konečně dojde na realizaci upgradu železnice Brno – Přerov na 200 km v hodině a trasa se protáhne přímo kolem letiště, tak z Ovy na brněnské letiště to bude do hodiny. Potenciální skupina pasažérů se podstatně zvětší a miliony lité do Mošnova se budou moct využít mnohem smysluplněji. Akorát se obávám, že tohle naší MSK politické reprezentaci nikdo nevysvětlí… 🙁 Oni si prostě potřebují furt honit triko, že mají u Ovy letiště…

dopravak
Host
dopravak

Stejné argumenty by se daly použít i naopak. Tuřany nemají zas o tolik více, než Mošnov. Katovice jsou na rozdíl od Vídně pořád malé, regionální letiště.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Naopak to neplatí, protože VRT má vést prakticky přímo kolem BRQ (stanice bude v docházkové vzdálenosti od terminálu). To u OSR nebude.

dopravak
Host
dopravak

Jasně, chtěl jsem tím říct, že takové debaty nemá moc smysl rozvíjet. Na rychlodráhu si budeme muset ještě pár let počkat a ani ta situaci moc nezachrání, protože se stejně většina cestujících na regionální letiště dopravuje autem. Pro Ostravu budou více než Brno dostupnější již rozlétané Katovice, takže bych moc lidí do Brna stejně nejezdilo.
Spíše by měla tato dvě letiště více spolupracovat, aby se destinace doplňovaly a ne si konkurovaly viz. Mnichov, nebo Bergamo.

Nekdo
Host
Nekdo

to letiště pro celou Moravu může být klidně v Pardubicích, stačí, aby mělo přímo před terminálem stanici vlaků na hlavním koridoru…

Jen tak
Host
Jen tak

pojdme si to cislo rozklicovat.

pocet cestujicich je 547 tisic, o rok driv to tedy bylo 506 000.

co to znamena v realite?

547 tisic cestujicich znamena (tydne) cca 33 odletu a priletu (cili cca 16,5 rotace)

506 tisic cestujicich znamena (tydne) cca 30 odletu a priletu (dohromady, cili cca 15 rotaci)

cili se jedna o 1,5 rotace tydne navic (!!!)

opravdu ke to duvod k nejakemu jasotu, ci dokonce tvrzeni, ze pres “nedostatek maxu a konkurenci letiste ve vidni a bratislave letiste rostlo”?

Jen tak
Host
Jen tak

Doplním, že počítám 52 týdnů, a obsazenost letadla 160 osobami.

Ondra
Host
Ondra

Loni bylo 500 727, takže lehce míň než píšete.. nicméně i tak je to růst 8,5%, což je na to že Brno je vcelku normální ničím dvakrát zajímavé regionální letiště (a to su Brňák) kde se prostě nic nemá šanci změnit tak abych to za rok třeba zdvojnásobilo objem, vcelku solidní výsledek. Nikdo nejásá, nikdo asi ani neplánoval jásat, ale pořád je to solidní ekonomický (nebo spíš provozní) úspěch a v žádném případě neúspěch. Absence Maxů byla komplikace, ale je to spíš zásluha Travel Servicu než letiště, že se to jaksi ještě zmáklo, ale vliv to nepochybně mělo, o vlivu… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Tady bych si dovolil nesouhlasit 🙂 tohle je právě ta magie procent (zejména u malých základů). Ono to na papíře vypadá bombasticky, ale 2 rotace týdně …. nárůst… to fakt není na chlubení. (pokud budu mít základ 1 cestující, a další rok budu mít 2 cestující, vykážu 100% nárůst … přitom určitě sám uznáte .. že je to nic neříkající) A ohledně toho jásání .. já mám na mysli p. Sůru – tady jásá v prním odstavci textu, na facebooku pak hned v subtitulku a dělá z toho pomalu zázrak 🙂 zázrak by to byl, kdyby přibyla třeba rotace denně… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

No i když níže s panem Sůrou polemizuji, ve věci vašich tvrzení se ho tedy zastanu, přeci jen zrovna tady v článku ani v titulku žádnou senzacechtivost necítím, prostě natvrdo napsaná strohá čísla. Půl milionu není malý základ aby to zkreslovalo procentuální údaje, a absolutní číslo nárůstu odpovídá zhruba středně velkému českému městu (nemusíme chodit daleko, je to cca jeden Přerov či jeden Prostějov), takže ano, není do raketový nárůst, ale to taky nikdo netvrdí ani nečekal, na dané ekonomicko-geografické podmínky s ohledem na tržní vlivy mimo kontrolu Letiště (jak pozitivní tak negativní) je to prostě normální solidně kvalitní pozitivní… Číst vice »

Apex
Host
Apex

V kontextu regionálního letiště, jako je Brno, je meziroční nárůst o více jak 40000 cestujících zcela v intencích toho, co je možné a čemu odpovídá poptávka. Myslím, že každý nárůst je v pořádku a není asi nutné hned hledat důvody, co je na tom vlastně špatně. Ono i dvě frekvence týdně, tj. spojení do jedné destinace, pokud by bylo celoroční a dlouhodobě udržitelné, je pro takové letiště z provozního i uživatelského hlediska zajímavé. Jiný problém je, že na tomto výsledku se z více jak 2/3 podílejí letní chartery, což jinými slovy znamená, že individuální poptávka po pravidelných linkách je malá… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Naprosto svatá pravda co jste napsal.

Jen tak
Host
Jen tak

Ja netvrdím, že ten nárůst je špatně 🙂 Každý nárůst je fajn …

… spíše komentuji text , který o tom píše, který poněkud ve své oslavnosti poněkud přehání 🙂

Apex
Host
Apex

Tak jim dopřejme pár okamžiků radosti 😉

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Každý nárůst není fajn. Pokud to jsou víceméně jen koupácké chartery převážně během pár letních měsíců, tak to jen deformuje celkový obraz který, co se dlouhodobé udržitelnosti týče, je především o pravidelných linkách.

Apex
Host
Apex

Tak buďme realisté, ty koupácké chartery to letiště živí, takže z tohoto pohledu, kdyby ziskali 40000 koupaků, tak je nic lepšího nemohlo potkat, protože to znamená minimálně 15000000 Kč ve výnosech. To nikdy z pravidelek RYR nedostanou!

Marek
Host
Marek

Ona by poptávka po pravidelnych linkach byla, pokud by nějaké existovaly. Sezónní Kanáry, nebo pravidelně Madeira, Barcelona, Řím, Istanbul, to jsou Huby i cilovky (krom Madeiry- jen cilovka). Pak bude poptávka….

Apex
Host
Apex

No, kdyby byla, tak se létá… Ale tak to neni, ani do jedné destinace se v Brně nenajde cca 50000 cestujících, aby taková linka byla celoročně udržitelná. A nejprve musí být poptávka. Ony letecké společnosti nejsou naivní a docela dobře vědí, jaký trh na jednotlivé destinace je…

Marty-t2
Host
Marty-t2

To by platilo pokud byste letadla kupoval jako rohlíky v supermarketu. Jenže pokud chcete dnes koupit naové letadlo, pěkně si několik let počkáte… Stačila by jedna jediná low cost linka z BRQ – ala Alicante z Pardubic – přes léto kamkoliv k moři – a bude z Brna úspěšná, protože jinými možnostmi jak letět na dovolenou z Brna a východní Moravy jsou jen cesta s CK nebo individuálně 8-10.000 kč za letenku se Smartwings případně low cost z VIE, BTS nebo PRG. Ten potenciál tam je – ale dokud chybí na trhu Maxy nikdo podobné díry na trzích zaplňovat nebude…… Číst vice »

Martin V.
Host
Martin V.

Ten nárůst bude patrně větší než 1,5 rotace týdně. Proč? Protože není celoroční, ale jen sezónní „koupací“. A myslím si, že na mírný růst má Brno šanci i letos. Praha má problémy v letní sezóně a v noci, takže pár charterových letů klidně oželí a regionálním letištím to může vylepšit čísla. Nebude to sice pravidelná linka dvakrát denně do evropského hubu, po níž v regionech touží, ale lepší nějací koupáci než nic.

Apex
Host
Apex

Nemyslim, že by bylo možné uvažovat o tom, že by se z PRG něco přesunulo do Brna, to opravdu není reálné.

Martin V.
Host
Martin V.

Ani v případě dočasných problémů s kapacitou? Teď myslím třeba pasovou kontrolu a bagáž, co zrovna v Praze řeší. Je mi jasné, že jakmile se v Ruzyni rozšíří terminál, tak se zase většina pohrne tam.

Apex
Host
Apex

Rekonstrukce BHS na Terminálu 1 nebude mít dopad na kapacitu letiště, jen to bude provozně náročnější, ale s tim každé letiště počítá, že k takové situaci čas od času dojde. Pokud jde o dlouhodobé problémy s průchodností pasovou kontrolou, tak to je problém či spíše neschopnost cizinecké policie zajistit obsazení všech přepážek, které jsou k dispozici, popř. dohled na automatickými branami. S tim letiště nemá možnost toho moc udělat. V každém případě ale jakýkoliv přesun byť i části provozu z Prahy do Brna není reálný.

petr766
Host
petr766

Ale zase skončí Ryan do Berlína, to taky hezkých pár lidí přineslo (ponechme stranou, že jen díky cenám – dotování? letenek)

Ondra
Host
Ondra

Ano, konkurence Vídně je úplně nová a dříve neviděná věc, to se musí určitě v článku zmínit jako rozhodující faktor..

Tomáš Gottschalk
Host
Tomáš Gottschalk

Aktuální politická situace v Rakousku BRQ docela nahrává. Tamní nová černozelená vláda má v programovém prohlášení zdražení létání, což se negativně projeví zejména na krátkých a středních tratích. Některé lowcosty by se tak mohly začít poohlížet po náhradní destinaci poblíž. Ředitel Schwechatu v rozhovoru sice explicitně zmínil jen BTS (které je přece jen o polovinu blíž než BRQ), ale ta šance tady může vzniknout.

Nicky
Host
Nicky

Kvůli úspoře pár eur (které navíc utratí za cestu) do Brna z Vídně opravdu nikdo nepojede, zejména když je tam ještě o dost atraktivnější BTS.

Adam H
Host
Adam H

S nástupem nové vlády v Rakousku očekávám i stopku pro třetí RWY ve Vídni. Vzhledem k super nápadům, např. s celoroční jízdenkou za 1000 E, budou potřebovat někde brát peníze a zdanění těch ošklivých letadel je hned první na ráně. Mimo to jejich směřování k zelenému fanatismu může neblaze dopadnout i na Austrian.

Jen tak
Host
Jen tak

ten poplatek pro krátke a stredni trate je nastaven velmi decetne.. a je to zvyseni doslova o pár korun.

do Brna kvůli tomu nikdo nepojede. A do té bratislavy také ne.

dopravak
Host
dopravak

Ono asi se nedá očekávat, že by někdo jel z Vídně do Brna/Blavy, ale spíše motivace pro místní k použití „svého“ letiště.

Jen tak
Host
Jen tak

no … a jaké letiště by použili ? u slováků se nabízí blava, tam aspon nejaká nabídka je

ale v brne? a nepředpokládám, že ten počet lidí ze spádové oblasti brna byl natolik silný, že by se na tom dala postavit nová linka…

Speedy
Host
Speedy

Zdraží naopak létání: vláda počítá se zvýšením daně za každý let na fixní sazbu 12 euro za každou letenku. Dosud je poplatek různý podle doby letu, nejvíce 17,50 za dálkový let.

https://zdopravy.cz/neomezene-cestovani-za-3-eura-denne-nebo-konec-140-na-dalnicich-nova-rakouska-vlada-predstavila-plany-v-doprave-39830/

12 EURO může být cena lowcost letenky. Takže zdražení i o 100%.

Jen tak
Host
Jen tak

ono ale nejde o zdrazeni o 12 eur.

oni uz tento poplatek maji, a dojde k jeho sjednoceni

u short a medium haul letu jde o mirne zdrazeni, u long haulu jde o zlevneni.

Jen tak
Host
Jen tak

.. u kratkych letu je to zdrazeni o 8,5€, u stredne dlouhych letu je to zdrazeni o necelá 4€ .. a u long haulu jde o zlevnení 4,50 )

tento „narust“ nebude mít dopad na statistiky ani jednoho z letist žádný dopad. max dojde k nepatrnemu zdrazeni letenek z vidne, ale zadne stehovani do brna ci blavy to znamenat nebude.

finanční výsledek takového rozhodnutí by byl horší i při porovnání s variantou, ve které by aerolinky cenu letenky o tento poplatek nezvýšily.

Martin V.
Host
Martin V.

Jaká je hranice mezi krátkým a středně dlouhým letem? Tohle by mohlo přihrát pár linek do Bratislavy, ale upřímně tomu až tak nevěřím. Na Brno to mít vliv nebude.

Jen tak
Host
Jen tak

Obecně používaná definice je short haul do třech hodin, medium pak 3-6.

Těžko říct, jaké kritérium použijí pánové z rakouské vlády.

GPGP
Host
GPGP

Na krátké tratě ať lidi jezdí vlaky a mezikontinenty ať létají 2 motorovými letadly, toto stejně během 10 let nastane… přetížení EU prostoru je už na hraně ….
Tím se zamezí létání lidem, kteří někam letí jen za 200 Kč, protože vlak je dražší.
Vzduch je tady v ČR špatný, byl jsem na Vánoce u Mrtvého moře a hned po návratu chrmlám a není mě dobře 🙁
Zdraví máme jenom jedno!!!

Jen tak
Host
Jen tak

ty erudovaný experte… a to mají ty lidi, co letí za ten oceán, na to letiště, ze kterého ta linka za louži letí, jet vlakem? užasný 😀 6 hodin v letadle a před tím 7 hodin ve vlaku.

No jo no, vysoká škola života .)

Petr
Host
Petr

Já tedy dalece preferuji leteckou dopravu nejen kvůli ceně, ale i kvůli délce cesty a spolehlivosti. Jet vlakem z ČR kamkoliv do zahraničí je vyloženě za trest. Až půjde dojet do Budapešti za 2 a do Paříže za 4 hodiny, můžeme se bavit.

Nekdo
Host
Nekdo

A k Mrtvemu mori jsi jel vlakem?

GPGP
Host
GPGP

A co ČB, ty z 0 měli alespoň 1 cestujícího co… 🙂

avijan
Host
avijan

Nevím, kde jste čerpal informace ke karlovarskému letišti, ale mohu Vás ubezpečit, že – byť zřejmě ještě nebyla vydána oficiální čísla – zde v roce 2019 došlo oproti roku 2018 k poměrně znatelnému růstu přepravených osob. Zatímco v roce 2018 bylo odbaveno něco přes 43.000 cestujících, v loňském roce to bylo přes 62.000 pasažérů. Bylo by proto vhodné příslušný text opravit. Děkuji.

Kodl
Host
Kodl

Vyuzil jsem minuly rok nekolikrat spoj Brno-Berlin, perfektni vec jak se vyhnout pomalemu vlaku ci vecne opravovane a nebezpecne D1. Obrovska skoda, ze tato linka na jare skonci. Letadla byla pokud si pamatuji dobre vzdy plne obsazena.

Roman
Host
Roman

Vzdy dobre obsazena, neznamena, ze linka si na sebe vydelala. Kdyz prodas 180 mist mezi 10-20 eur, tak naklady na let to opravdu nezaplati

Nicky
Host
Nicky

Přesně tak, tohle si může dovolit dopravce jako občasné promo zaplnil pár letadel mimo sezónu, v Brně to byl celoroční standard.

mfr
Host
mfr

128 až 256 kč za let… no nekup to… ale za litr už tím nikdo nepoletí

Petr
Host
Petr

Kdybych byl z Brna, tak bych za to ten litr milerád dal. Dostupné alternativy jsou totiž katastrofální. Jsem z Prahy a i odsud bych za letenku tu tisícovku dal.

Nicky
Host
Nicky

Kdybyste byl z Brna, tak pojedete za pár stovek do BTS nebo VIE, kde to pořád za těch 10-20 euro seženete. To je hlavní problém toho brněnského letiště – těch co jsou ochotni platit víc než při odletu z okolí je minimum a při více lidech je to i zajímavá úspora.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Jak to, že z BTS nebo VIE se let za 10-20eur uživí, ale z BRQ ne?

Podotýkám, že z BRQ létalo to letadlo dost plné. A letištní poplatky v BRQ snad nebudou tak vyšší..

Daniel Novák
Host
Daniel Novák

Protože v Brně zřejmě kupní síla končí na těch 20 EUR a ve Vídni ne?

Podotýkám, že obsazenost letadla nevypovídá nic o výdělečnosti dané linky. Zkuste to konečně pochopit.

Apex
Host
Apex

OMG… plné letadlo NIC neznamená, pokud nikdo z těch cestujících nezaplatí ani přímé provozní náklady. Za 10-20 € se žádný let neuživí, ani z BTS, ani z VIE… To, že se prodává pár letenek za tuto cenu neznamená, že to je normální cena. Pokud jde o VIE, tam už druhý rok probíhá nemilosrdná cenová válka, na které všichni prodělávají… A snaží se urvat podíl na trhu a vystrnadit konkurenci. Vždyť jen letištní taxy ve VIE jsou v součtu přes 40 €… a z BTS jsou to ceny do destinací, které nejsou celoročně úplně atraktivní a je potřeba je udržet s… Číst vice »

Nekdo
Host
Nekdo

nechápu, kdo Vám dal mínus. asi člověk, který by byl schopný si pronajmout A380 a za 5 eur za sedačku létat třeba z BRQ kamkoliv a nechápat, jak to, že má při plném letadle katastrofální ztrátu…

Nekdo
Host
Nekdo

pokud jste zaplatil v průměru alespoň 1500,- za jednosměrnou letenku, tak máte pravdu. jinak brečíte na špatném hrobě…