Letiště Brno letos roste o deset procent, červenec byl rekordní
Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Brně. Foto: Letiště Brno
Letiště Brno-Tuřany má z hlediska počtu pasažérů nakročeno k úspěšnému roku. Za prvních sedm měsíců odbavilo 288 tisíc cestujících, což
Myslím že z nejoblíbenějších sezónních destinací tam zapomněli dat Turecko protože Antalya byla jednoznačně dle týdenních frekvencí nejoblíbenější destinací.
Do Antalye si lety kupují lidé přes cestovky, takže Kiwi o nich neví. I to je úskalí dat, která má.
Není pravda.
Napřiklad do Burgasu to z Brna létá ještě častěji
Letiste hned u me kleslo kvuli spolupraci s Kiwi…
Příspěvek plný argumentů, wow!
Jaký konkrétní důvod k tomu máte? Krom toho, že očividně nemáte rád Kiwi.
Letiště jako Brno neuživí linky do destinací jako FRA nebo MUC, pokud na ně budou nasazována letadla jako Boeing 537-800 nebo A-320. Málokdy se je podaří naplnit tak, aby byl let výdělečný. Ovšem turbovrtulové ATR-42 by byl druhý extrém.
Ono spis letiste jako Brno neuzivi nic (krome charteru). Velka letadla neobsadi a mala maji vysoke naklady na sedacku, tedy je vlastne take neobsadi za trzni cenu. Provozovat osobni dopravu, mimo sezonnich letu do nejoblibenejsich dovolenkovych destinaci, nema vetsinou z podobne malych mest smysl, obzvlast, pokud je to z Brna co by kamenem dohodil na velka letiste ve Vidni a Praze. Jedinou moznosti je zadotovat linky z penez danovych poplatniku, cehoz nejsem priznivcem, osobne se domnivam, ze Brnu by vice prospely penize smerovane do silnicniho spojeni s Vidni a vsem obyvatelum CR by spise prospely nizsi dane nez dotovani letist… Číst vice »
Ach to kouzlo žonglování s procenty…
Chtělo by to linku na connection třeba Frankfurt, nebo Amsterdam – tak aby se rozšířila, spíš tímto vůbec zavedla možnost koupit si přestupní letenku z Brna kamkoliv do světa.
Když není poptávka na takové úrovni, aby zajistila letecké společnosti provoz do AMS nebo FRA beze ztrát, tak takovou linku bez dotace nikdo nezavede. V tom letiště nic nezmůže.
A co když ta poptávka je? Co já vím tak z Brna to do AMS A FRA nikdy neletalo …. Věřím, že o takové linky by byl zájem
Věřit můžeš… Myslíš, že letecké společnosti zjišťují poptávku pouze tak, že zkusí nějakou linku a pak se uvidí?
ano – viz Ryanair Brno-Berlín … někam k moři a prodávají místo 200kč let klidně i 4000kč let…
To je jednoduché, do hubu by to chtělo spojení alespoň 11x týdně. Kdyz vezmu jako příklad malý regional jet, třeba E170, tak je to 160, resp.320 sedaček na den. Na rok je to sedačková kapacita 183000 sedaček, při dnes požadované obsazenosti 80% by musela být poptávka 146000 cestujících oběma směry…. Nevím, zda je v Brně nebo JM a okolních krajích taková poptávka. A to nemluvím o ceně která by nebyla 20 € na úsek. A byla by taková poptávka při ceně 200€?
200€ —> 5000,-
To snad ne ….
Však ten Mnichov stál min. 2-4 tisíce, s dotací (jak to bylo s kufrem nevím, neletěl jsem).
Tak roční náklady na provoz linky třeba do AMS s E170 jsou na úrovni cca 7 900 000 € na rok… ergo… Na pokrytí nákladů je potřeba v průměru nějakých 116 € na úsek a sedačku při LF 80%…
Zadarmo byste to nechtěl? Ono to vystoupání něco stojí. (O emisích nemluvě.)
Ak píšeš o poptavke na tejto linke ako point-to-point za 200€ tak si potom moc zmysel tej linky nepochopil..
Jasně, že to primárně není myšleno jako PTP linka a chápu, že mnoho lidí může snít o tom, že se z Brna bude létat např. přes AMS do světa…. Jenže někdo musí ty lety zaplatit, protože prostě ta linka svoje náklady má. A tady je zakopaný pes. Aby linka dávala smysl, tak z každého cestujícího je potřeba dostat zhruba 116€ na úsek (viz výše). A jde o to, jaká by byla skladba cestujících, poměr C/Y, poměr PTP a pokračujících, což ale nic nemění na tom, že náklady letu by se měly zaplatit. Takže paradoxně by ty PTP letenky klidně mohly… Číst vice »
Tím bych si nebyl až tak jistý ale ani bych to nevylucoval.
Já právě myslím, že z důvodu možnosti mít návazný let např. s KLM, pokud by byla zachována rozumná cena, by jedna linka o cestující nouzi neměla, i by se uživila. A co, i kdyby ne – není lepší mít (když už) dotovanou nějakou takovou linku?
Mnichov, což je dle mého z hlediska nabídky návazných spojení lepší hub než AMS, létal po dvou letech, což je dost dlouhá doba na to, aby se linka zaběhla, s průměrnou obsazeností 60%, a to na letadle, které mělo poloviční sedačkovou kapacitu. To moc neukazuje na dostatečnou poptávku….. A co je rozumná cena? Jediná rozumná cena je ta, která pokryje alespoň náklady. A zde si myslím, že Brno, resp. střední, jižní Morava a část Vysočiny prostě takovou linku nenaplní a nezaplatí a proto bez dlouhodobé záruky dotací ji žádná letecká společnost nespustí.
Hmm? Dalo by to asi hodně práce, ale bylo by možné zjistit počet/podíl cestujících využívajících dotované linky? Bylo by to jistě zajímavé srovnání.
Jediná dotovaná linka z Brna byla ta do Mnichova. BMI ji ukončily, stejně jako své veškeré provozované linky k 16.2.2019. Toto byla jediná linka s podporou kraje + města kdy s Embreary pro 35resp. 46 lidí měly průměrné využití 26 pasažérů / let . Létaly se 2 rotace denně po-pá + 1 v neděli. Podpora byla pro případ málo zaplněného letadla – viz. odkaz https://zdopravy.cz/az-2600-eur-za-rotaci-jihomoravsky-kraj-uzavrel-smlouvu-na-lety-do-mnichova-12417/
Podobná podpora – jako náhrada BMI – zatím svými podmínkami nikoho nezaujala. Největší dopravci v Brně – Smartwings i Ryan lítají plně na komerční riziko, pokud vím…
I tak se do dá říct…..jen je potřeba dodat, že za lety do Brna, tj. letišti, zdaleka neplatí tolik, aby to letišti pokrylo náklady spojené s odbavením letu a letištní taxu, která sama o sobě je 370 Kč za cestujícího. Takže linky RYR jsou dotovány touto formou. Jinými slovy, na linky RYR se skládají cestující letních charterů.
Pokud jsou ty mínusy za špatné vyjádření, tak uznávám, můj koment se vztahoval k působení RYR, nikoliv QS, který operuje chartery.
Díky za odpověď.