Letecké společnosti Letectví

Letem Českem: Letecké muzeum Korea – Merkur. Vzpomínka na letiště, které snad ani nebylo…

Letecké muzeum Korea - Merkur. Foto: Vlastimil Kučera
Letecké muzeum Korea - Merkur. Foto: Vlastimil Kučera

Pokračujeme v letním seriálu Letem Českem, ve kterém Vlastimil Kučera představuje tuzemská dopravní muzea. Dnešní díl vás zavede do Bezděkova na okraji Žatce.

Ale bylo! A jakou má historii! Pro ty, kterým jméno nic neříká, malá nápověda – Tygří letka. MiG-29 a Václav Vašek. My měli to štěstí, že v den otevření muzea nás uvítal v novém muzeu právě on. Pilot Vašek, legenda československého i českého nebe a precizní vypravěč.

Čím ale začít? Osobností pilota, nebo muzeem samotným?

Při vstupu do nenápadné budovy nás upoutají znaky československých perutí z doby druhé světové války ve Velké Británii. Zastavíme se u T. G. Masaryka a M. R. Štefánika, ale především – u jedné z prvních star československého nebe Františka Nováka spolu s trofejí z mezinárodní letecké soutěže ze švýcarského Curychu z roku 1937. To vše doplněné dobovými fotografiemi a nepřeberným množstvím malých modelů. Ráj pro nadšence létání, modeláře i ty, kteří se jen prostě zajímají o naše dějiny.

Hlavní expozice je ale v navazující hale. Původně šlo o místní „osvěžovnu“, později o výrobní halu. To je však minulost. Stejně jako vystavené exponáty. Historie muzea sice začíná 2. světovou válkou, výjimečnost žateckého letiště ale začíná až v prvních letech osvobozené republiky. To připomíná panel – tajná „operace Hagana“ – československá zbrojní pomoc nově vzniklému státu Izrael. Sám Václav Vašek má s důsledky této operace své zkušenosti. Požádejte o podrobný příběh někoho z průvodců – možná i samotného Václava Vaška.

A nebo si celý příběh dopodrobna přečtěte v jeho novém, 3. rozšířeném vydání knihy „Etudy vonící luftem“. Je to sice malý střípek, ale stojí za zapamatování. Vašek s lehkým pousmáním vzpomíná, jak se jako kapitán dopravního letadla ocitl na letišti v Tel Avivu. Když se místní personál dozvěděl, že byl velitelem letiště zapojeného do pomoci novému státu, ihned se z něho stala tamnqí celebrita. „Je to tak. Někde se vzpomíná, jinde se nechá letiště se zajímavým příběhem zmizet,“ vzpomínají místní.

A tak tu procházíme celou historii letiště až do roku 1993. Tehdy byl místní letecký pluk rozpuštěn a letiště kvůli nově vytvořeným mezinárodním dohodám zavřeno. A pak konec.

Letiště doslova a do písmene zmizelo – bylo rozebráno, zaoráno. „Tuzemský paradox. Zvlášť když se jednalo o letiště, které bylo šité na míru tehdejší špičce československého letectví – MiGu 29,“ doplňují místní.

Na návštěvníky především z jiného než žateckého regionu tu ale čeká i vysvětlení. Proč se vlastně místnímu letišti říkalo Korea?

V muzeu jsou i části původního sálu bojového velení z velitelského stanoviště pluku tzv. planžety (velkoplošné skleněné panely) – pro ty později narozené, jedná se o průhledné desky, na které se ručně zakresloval pohyb letadel v určité oblasti. Takovou práci si dnes v době monitorů nikdo ani neumí představit. A u planžet najdeme dokonce i tehdejší zapisovací tužky.

Většinu návštěvníků ale nejvíc zaujme přední část MiG-21 nebo vystřelovací sedadlo s kokpitem, přilby. Pro hnidopichy schválně neuvádím typové označení – najděte si ho sami.

Podíváte se do muzea nyní nebo později, až uprostřed muzea bude vystaveno letadlo, které přímo sloužilo v Žatci? Prý to má být už brzy.

A pro milovníky kosmonautiky je tu ještě další důvod k návštěvě. Velením žateckého pluku totiž prošel i druhý připravovaný československý kosmonaut Oldřich Pelčák.

Informace pro návštěvníky:

Obec Bezděkov leží na okraji města Žatec.

Muzeum našlo útočiště v malé budově přímo na návsi, na které vlaje větrný rukáv k určení rychlosti větru.

Důležitá poznámka: je lepší si návštěvu naplánovat a zarezervovat. Jinak je muzeum otevřeno vždy první sobotu v měsíci.

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa z Depa

K letišti – takže pokud budu mít ve městě hokejový klub a majitel ho přesune jinam, tak logicky zimní stadion zničím a postavím na něm opravnu kol. (Dnes už elektrokol). Je to tak???
K MiG – 29 – a dle stejné logiky dostanu piloty do určitého výjimečného klubu, tak je zruším.
PS: řešíte provoz, ale kolik miliard se utopilo a vypařilo v době divoké privatizace ???

Zdenda

Proc bychom nechavali aktivni letiste vybavene pro Mig-29, kdyz jsme je castecne prenechali Slovakum a zbytek vymenili s Polskem za vrtulniky? Navic od te doby se potvrdilo, ze nechavat si jakoukoliv pokrocilou ruskou techniku znamena desive problemy s ND. Stat, jehoz jsme byli diky komunistum pohymi vazaly, se na nas zacal divat jako na nepratele. Je nesmysl zakladat vlastni obranu na zbranich zeme, ktere se styska po casech, kdy vas okupovala.

Destičkové vázání

Nic takového se nepotvrdilo. Byla to jen obezlička jak zamaskovat neschopnost politiků a úředníků a obhájit škrty do obrany. Tam kde je vůle jde to i přes vzájemnou nevraživost, jak ukazuje polská zkušenost s MiG-29.

Axel

Pane destičkové vázání: Sice jsem v té době ještě nebyl na světě. Ale moji rodiče pamatující 90. léta, tak neznali nikoho kdo by usiloval o zachování mocné armády s množstvím (nepotřebné) techniky – jako byla postkomunistická ČSLA. Jo, asi rodičům bylo šuma fuk, jestli zrušit MiG-21 či MiG-23 či MiG-29, ale v každém případě většinovým přáním národa bylo zmenšení armády. To že na airpolicing MiGy-21 bohatě stačili svědčí i např. rumunská zkušenost. A MiG-29 v prvních verzích (např. iz. 9.12) neměly dobrý poměr cena+provozní náklady vs. užitná hodnota. Koneckonců viz jak trpěli např. Slováci se svými MiGy-29 či rozhodnutí Maďařů… Číst vice »