Letem Českem: Historic car museum v Kuksu: Muzeum veteránů nebo poutní místo motoristů?

Historic Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil Kučera

Muzeum sídlí v prostorách bývalé továrny na stužky.

Opět se vracíme k seriálu Letem Českem, ve kterém Vlastimil Kučera představuje často nepříliš známá muzea s dopravní tématikou. Tentokrát zavítal do Kuksu. 

Kuks, tuto barokní perlu Východních Čech je skvělé vidět z malého vyhlídkového letadla. Krásný pohled je i na secesní vilu a bývalou textilní továrnu hned u Labe. A právě v této továrně je teď muzeum rodiny Erlebachů.

Já jsem se pro ta auta zkrátka narodil. Celý život vnímám vůně a pachy automobilů, motocyklů, strojů,“ říká hlavní muzejník Dušan Erlebach mladší. Prvopočátkem všeho je ale jeho otec. Také Dušan, ale starší. „Zachraňoval vše, co mělo jít do šrotu,“ říká s úsměvem syn.

Kočárek na vojenském voze

A tak si představte, že v době reálného socialismu jezdil v okolí Dvora Králové vojenský terénní vůz Willys MB s kočárem na palubě. „Někdo měl v té době Škodovku, my jsme měli Jeepa. Vzadu na korbě má uchycení stojanu na kulomet. Právě tam se vešel dětský kočár bez podvozku. V něm jsme vezli našeho Dušana přímo z porodnice,“ směje se maminka Dagmar Erlebachová. Tehdy se zrodila „diagnóza sběratel“, jak tu s nadsázkou rádi říkají.

V současnosti je vůz Willys MB uprostřed bývalé továrny na stužky, pentle, mašle. Textilní secesní továrnu ale už definitivně zaplnila hlavně auta a motocykly. A jejich příběhy.

Každá rodina má své milníky. A často jsou spojeny právě s érou rodinných aut. Erlebachovi si svá vozidla ponechávají. Třeba takový Chevrolet Corvette C3, který si koupili v roce 1999. A zatímco bývalou textilní továrnu už částečně renovovali, Corvetta na tu svou renovaci teprve čeká.

Když jsme u těch silných motorů: Nelze si nevšimnout Hondy CBX z roku 1978. Malá poznámka – tento motocykl má šest válců. Jsem tedy zvědavý na otázky dětí, jak je to možné, když současná auta mívají často válce jen tři… Možná manželky, partnerky nebo dcery pronesou na adresu vašeho auta nějakou tu poznámku o šicím stroji… Tak jim tyto pomocníky ukažte. V „garáži“ v Kuksu je totiž také mají. Velmi slušnou sbírku. A na jednom z reklamních letáků se pak dočtete: „Kupujte československé výrobky! Snížíte nezaměstnanost!“

A s dětmi si pak společně povídejte, co je to za exponát v regálu u stěny. Jeho karoserie je zmenšenou kopií automobilů značky Jawa, které se účastnily prvorepublikového závodu 1000 mil československých. Bylo to vozítko s motorem o obsahu 98 ccm, jednou rychlostí vpřed, jednou vzad. Bylo vyrobeno pro dítě. Mělo dokonce klaxon, jak se dočtete v přiloženém dobovém textu.

A pak potomkům vyprávějte, že i v Brně se kdysi vyráběly automobily, takzvaná „Zetka“. Místní „Z“ je unikát s karoserií od firmy Dostál Praha. Pravděpodobně byl připravován pro rally Monte Carlo.

Nedávno měl výročí smrti francouzský herec Jean Paul Belmondo. I Erlebachovi na něho vzpomínají. Na jedné ze stěn tu visí rám vozu Lotus Seven. Alespoň uvidíte, co měl pod karoserií vůz komisaře Stana Borowitze. V současné době tyto automobily, byť pod značkou Caterham, dováží do Česka jedna firma z blízkého Dvora Králové.

Mírný nádech recese

Muzeum je v ulici Budovatelů. Honosí se i prototypem motocyklu od největšího Čecha všech století Járy Cimrmana. Jaká je ale pravda, na to musíte přijít sami. Možná tu najdete jen recesistickou uliční tabulku s nápisem „Budovatelů“ a muzeum se nachází v úplně jiné ulici. A uvnitř muzea třeba můžete najít ceduli, že na tomto místě „by“ stál první motocykl.

Nádherná posedlost

Historic Car Muzeum není jen obyčejné muzeum plné motocyklů a automobilů. Je to především nádherná posedlost jedné rodiny. Celé rodiny. Paní Dagmar, která nyní obsluhuje pokladnu, řídila dvoulitrové Porsche z roku 1977. Ano, je to jediné Porsche s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Dušan starší pro změnu usedal za volant MG B GT z roku 1974. Vůz v původním stavu a ve sportovní úpravě.

S Erlebachem seniorem jsem nemluvil, právě provázel výpravu z Polska. Asi nechápala význam klobouku a plata vajíček u zadního okna jejich ikonického vozítka „Malucha“. Češi ale chápou.

Dušana mladšího jsem se chtěl ještě zeptat na Citroen 11 CV stojící na parkovišti. Ale předběhl mě. „To byl kamarád. Někdo se jede pochlubit novým veteránem, někdo jede jen okolo. Jiný zase pro radu,“ pronáší Dušan Erlebach mladší (Jeho se ptejte, na čem ve svém muzeu nejezdil.). Takže nejen muzeum, ale dá se říct, že i poutní místo.

Z letiště u Dvora Králové pochází další zdejší exponát. Místní aeroklub totiž věnoval muzeu větroň Orlík II. A vy si ho teď můžete prohlédnout zavěšený u stropu bývalé továrny. Říkal jsem vám už na začátku, že skvostný pohled na Kuks je z letadla.

Historic Car Museum

Vstupné:
Dospělí 60,-
Snížené 50,- (studenti, senioři 70+, ZTP, ZTP/P)
Rodinné 150,- (2 dospělí + 3 děti do 15 let)
Děti do 6 let zdarma za doprovodu dospělé osoby

Otevírací doba:

Duben, květen, říjen: víkendy 10:00-17:00 + svátky
Červen, září: Po až Ne 12:30-17:00
Červenec, srpen: Po až Ne 10:00-17:00

Prohlídka muzea mimo otevírací dobu možná jen po tel. dohodě.
Telefon: +420 604 876 12

Vlastimil Kučera

Historic Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil KučeraHistoric Car Museum v Kuksu. Foto: Vlastimil Kučera
Tagy Historic Car Museum Kuks Letem Českem
1 komentář