Letecké společnosti žalují nizozemskou vládu za omezení provozu na Schipholu

Embraery KLM na letišti Schiphol. Foto: KLMEmbraery KLM na letišti Schiphol. Foto: KLM

Podle dopravců je o unáhlený krok.

Nizozemský soud čeká řešení hromadné žaloby leteckých dopravců proti vládě. Aerolinkám se nelíbí vládní omezení provozu na největším nizozemském letišti Schiphol.

O podání žaloby informoval nizozemský dopravce KLM. K žalobě se připojily kromě aerolinek ze skupiny Air France-KLM ještě letecké společnosti Delta Air Lines, Corendon, easyJet a TUI.

Žaloba se týká dřívějšího rozhodnutí vlády omezit provoz na letišti Schiphol z 500 na 460 tisíc pohybů letadel za rok, příští rok pak na 440 tisíc. Důvodem je snaha omezit emise škodlivých látek a hluku. Podle dopravců lze snížení dosáhnout i bez omezení kapacity. K redukci provozu muselo dojít loni i bez zásahu vlády: letiště nezvládalo odbavit cestující a dopravce přinutilo částečně omezit počet spojů.

Aerolinky v prohlášení připomínají důležitost letiště v Nizozemsku pro celou zemi. Krok vlády považují za unáhlený a nepochopitelný. „Kromě negativního dopadu na nizozemskou ekonomiku by snížení kapacity výrazně omezilo možnosti cestování a spojení pro zákazníky,“ uvádí v prohlášení. Už dříve se proti němu vyslovilo i mezinárodní sdružení letecké dopravy IATA.

Letecké společnosti trvají na tom, že vedle porušení vnitrostátních, evropských a mezinárodních právních předpisů je rozhodnutí nizozemské vlády zbytečné, škodlivé a postrádá řádné odůvodnění. Letecký průmysl už podle nich dosahuje významných výsledků, pokud jde o snižování emisí CO₂ a snižování hladiny hluku.

Až dosud je maximální kapacita letiště 500 tisíc letů za rok. Této hranice bylo naposledy dosaženo v roce 2019. „Obyvatelé regionu kolem Schipholu se musí vypořádat s negativními důsledky letiště. Jsou obtěžováni hlukem z letu a mají obavy z dopadů letectví na jejich zdraví, přírodu a klima,“ uvedla vláda při oznámení novinky. „Vláda považuje za svůj úkol najít rovnováhu mezi významem dobrého mezinárodního letiště, s tím spojeným dobrým obchodním klimatem a významem lepšího a zdravějšího životního prostředí,“ uvádí se v textu. Jedním z důvodů jsou i emise oxidů dusíku. Ty v Nizozemsku berou vážně, z tohoto důvodu už dříve soud omezil rychlost na dálnicích.

Tagy AMS Nizozemsko omezování letecké dopravy Schiphol
14 komentářů