dkv-spojujeme

Po dálnicích jen 100 km/h. Nizozemsko chystá kvůli emisím velké snížení rychlosti

Dálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan SůraDálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan Sůra

Nizozemská vláda se v rámci boje za snižování emisí oxidů dusíku rozhodla k radikálnímu kroku. Na své síti dálnic chce

Nizozemská vláda se v rámci boje za snižování emisí oxidů dusíku rozhodla k radikálnímu kroku. Na své síti dálnic chce přes den omezit rychlost ze 130 na 100 km/h. Chce tím snížit emise z automobilového provozu, zejména pak oxidů dusíku. K opatření přistupuje na základě rozhodnutí soudu.

Jde o součást balíčku opatření za snížení emisí oxidů dusíku, které představila nizozemská vláda na svých stránkách.  Vláda k opatřením přistoupila poté, co v květnu nizozemský soud rozhodl odložit velké infrastrukturní projekty kvůli tomu, že země dlouhodobě neplní limity Evropské unie pro emise dusíku. Zákaz výrazně ohrožuje nizozemské stavebnictví, podle vládní analýzy hrozí ztráta více než 40 tisíc pracovních míst.

„Je to nutné zlo a krok, ke kterému musíme přistoupit, nikomu se nelíbí. Ale slouží vyššímu zájmu,“ řekl podle agentury Reuters premiér Mark Rutte. Podle něj je cílem ochrana zaměstnanosti ve stavebnictví. Součástí opatření jsou například i nová nařízení na změny v množství bílkovin v krmivu pro dobytek, tím se má snížit objem amoniaku v jejich moči. Tím se následně hnojí a uvolňují emise oxidů dusíku. Ty jsou v Nizozemsku čtyřikrát vyšší než je evropský průměr.

Opatření budí velké vášně zejména mezi nizozemskými řidiči. Odborníci současně i varují před jinými problémy, zejména zvýšením nehodovosti. Například nizozemský dopravní psycholog Gerard Tertoolen  v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Gelderland uvedl, že se obává většího používání telefonů za volantem, protože řidiči se budou při nižší rychlosti „nudit“. „Stovka se jim bude zdát příliš pomalá,“ uvedl.

Vyšší rychlost znamená vždy větší výskyt nehod s vážnými následky. Omezení rychlosti určitě povede k záchraně životů,“ řekl Antonio Avenoso, šéf Evropské rady pro bezpečnost dopravy. Upozornil ale na fakt, že 40 % nehod na dálnicích se odehrává v noci. „Nechat proto v noci na dálnicích rychlost 130 km/h není z tohoto pohledu vhodné,“ dodal.

Rychlost na dálnicích je snížena například i na některých úsecích v Německu či Rakousku, nikoliv však plošně. Důvodem je především snížení hluku v obydlených oblastech.

Nizozemsko neuvádí, o kolik by se měly emise oxidů dusíků snížit. V této souvislosti se ale objevila zajímavá data o tom, jak se v roce 2006 snížily emise ve Švýcarsku, když byla omezena kvůli smogové situaci rychlost na 80 km/h. Podle zveřejněné studie emise oxidů dusíku klesly o 46 %.

Tagy Nizozemsko omezení rychlosti na dálnicích Top
92 komentářů