Automobily Silnice

Po dálnicích jen 100 km/h. Nizozemsko chystá kvůli emisím velké snížení rychlosti

Dálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan Sůra
Dálnice A7 přes Afsluitdijk - uzavírací hráz, která rozděluje záliv Zuiderzee na dvě části: Waddenzee a uměle vytvořené jezero Ijsselmeer. Foto: Jan Sůra

Nizozemská vláda se v rámci boje za snižování emisí oxidů dusíku rozhodla k radikálnímu kroku. Na své síti dálnic chce přes den omezit rychlost ze 130 na 100 km/h. Chce tím snížit emise z automobilového provozu, zejména pak oxidů dusíku. K opatření přistupuje na základě rozhodnutí soudu.

Jde o součást balíčku opatření za snížení emisí oxidů dusíku, které představila nizozemská vláda na svých stránkách.  Vláda k opatřením přistoupila poté, co v květnu nizozemský soud rozhodl odložit velké infrastrukturní projekty kvůli tomu, že země dlouhodobě neplní limity Evropské unie pro emise dusíku. Zákaz výrazně ohrožuje nizozemské stavebnictví, podle vládní analýzy hrozí ztráta více než 40 tisíc pracovních míst.

„Je to nutné zlo a krok, ke kterému musíme přistoupit, nikomu se nelíbí. Ale slouží vyššímu zájmu,“ řekl podle agentury Reuters premiér Mark Rutte. Podle něj je cílem ochrana zaměstnanosti ve stavebnictví. Součástí opatření jsou například i nová nařízení na změny v množství bílkovin v krmivu pro dobytek, tím se má snížit objem amoniaku v jejich moči. Tím se následně hnojí a uvolňují emise oxidů dusíku. Ty jsou v Nizozemsku čtyřikrát vyšší než je evropský průměr.

Opatření budí velké vášně zejména mezi nizozemskými řidiči. Odborníci současně i varují před jinými problémy, zejména zvýšením nehodovosti. Například nizozemský dopravní psycholog Gerard Tertoolen  v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Gelderland uvedl, že se obává většího používání telefonů za volantem, protože řidiči se budou při nižší rychlosti „nudit“. „Stovka se jim bude zdát příliš pomalá,“ uvedl.

Vyšší rychlost znamená vždy větší výskyt nehod s vážnými následky. Omezení rychlosti určitě povede k záchraně životů,“ řekl Antonio Avenoso, šéf Evropské rady pro bezpečnost dopravy. Upozornil ale na fakt, že 40 % nehod na dálnicích se odehrává v noci. „Nechat proto v noci na dálnicích rychlost 130 km/h není z tohoto pohledu vhodné,“ dodal.

Rychlost na dálnicích je snížena například i na některých úsecích v Německu či Rakousku, nikoliv však plošně. Důvodem je především snížení hluku v obydlených oblastech.

Nizozemsko neuvádí, o kolik by se měly emise oxidů dusíků snížit. V této souvislosti se ale objevila zajímavá data o tom, jak se v roce 2006 snížily emise ve Švýcarsku, když byla omezena kvůli smogové situaci rychlost na 80 km/h. Podle zveřejněné studie emise oxidů dusíku klesly o 46 %.

92
Diskuze

avatar
31 Komentáře
61 Reakce na komentáře
44 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
47 Autoři komentářů
LeinadEduardZrzekArimatejskymgr.pavel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Leinad
Host
Leinad

Kdyby šlo vážně o emise, nechtěli by to opodmínkovat? Když má auto na desce ukazatel aktuálních emisí, nesmí překročit hodnotu X.
Když ukazatel není – elektrák může 130, diesel s EEV8 můžou 120, EEV7 110 … 😀

Pedro72
Host
Pedro72

Uh, z diskuze to vypadá, že končí svět. 🙂
Holandsko jsem projel křížem krážem. Už dnes je tam stovka na podstatné části dálniční sítě. Někdy natvrdo, někdy jako aktivní regulace kolon. A při hustotě dopravy se často ani 100 jet nedá. Takže plošné zavedení toho moc nezmění.

Zrzek
Host
Zrzek

V tomhle máš pravdu. Pravý pruh 80 85 levý stěží 100. Ta hustota v určité hodiny neumožňuje ani těch Q
100.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Holandsko má problém. Totiž ač ČR nemá pobřeží, přesto máme vyznačené záplavové zóny a je nerozum stavět v záplavových zónách, ikdyž jsou téměř trvale nad hladinou řeky. Troubky nad Bečvou jakožto jeden z příapdů.
No a v Holandsku mají obrovsklé plochy pod hladinou moře a stavějí tam. Když pak přijde pořádná bouře, a že v severním moři umí být patnáctimetrové vlny, tak se jim to tam zaplaví. No a nejjednodušší je ukázat prstem na řidiče. Přestože záplavy byly dávno před tím, viz třeba tady: https://en.wikipedia.org/wiki/Floods_in_the_Netherlands

J.K.
Host
J.K.

Počkejte až zjistí že i vlakům roste spotřeba s rychlostí. 🙂

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Kolik tun skleníkových plynů vyprodukuje VRT vlak jedoucí rychlostí třeba 250kmh, průměrně obsazen? Elektřinu čerpá z běžné sítě.

Kolik tun skleníkových plynů by spotřebovalo odpovídající množství aut, každé průměrně obsazeno (hádám že to bude něco pod 2 lidi na auto)?

Petr Petr
Host
Petr Petr

Problém je, že spotřeba a i emise se měří při rychlosti 90km/h. Výrobci na tuto rychlost vyrobily i auta, takže je příliš nezajímá kolik má auto spotřebu v 130 km/h. Výsledkem je, že nárůst spotřeby mezi 90 a 130 km/h je opravdu velký. Na spotřebu by bylo optimální 90km/h. Jenže to museli jezdit pomaleji i autobusy, takže zvolili kompromis 100km/h.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A proto se u všech aut uvádí spotřeba město/mimo město/dálnice.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Vzhledem k hrozivým následkům nehod na dálnicích jen dobře.

VaBa
Host
VaBa

ČR je díky D1 jednou z nejekologičtějších zemí ? Aha, my jsme opravdu hodně pozadu za Holandskem, tak třeba za 100 let je doženeme. To už tady nebudeme.

Jaaa
Host
Jaaa

Ty bláho, čtu tuhle diskusi a nestačím se divit…
Podle většiny diskutujících je základní lidské právo moci jezdit rychle po dálnici, zatímco právo na zdraví jím není. 😀

Někteří dokonce vyjadřují přesvědčení, že omezení rychlosti jízdy na dálnici vytváří ze státu totalitu. 😀

Jiní dokazují totální neznalost základů modelování přepravních proudů, když tvrdí, že zpomalením dopravy na dálnici klesne její kapacita. 😀

Opravdu jsme jako národ na tom tak špatně?

Andros Baman
Host
Andros Baman

Jak ti 130km rychlost na dalnici upira pravo na zdravi nam vysvetlis?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nezakážeme vytápět domy na více než 15 °C, jde přece o emise? A tím pádem o zdraví!

asdfr
Host
asdfr

Ja sa nestacim divit Vam. Polozili ste si otazky, akou velkou mierou sa doprava na dialnici podiela na produkcii NOx v Holandsku? Aky je ocakany pokles produkcie NOx ? Vies napriklad o tom, ze bolo odporucane znizit stavy osipanych a sliepok na polovicu. To znamenalo ze mali znizit o 6 milionov prasiat a 50 milionov kurciat. No len ked toto povedali, tak polnohospodari zacali protestovat a zablokovali Haag. Vies napriklad to, ze Holandsko je na 2.mieste v europe v pocte prasiat na obyvatela. Maju ich 70. Prvy su dani, ktori ich maju 215. https://www.elementascience.org/articles/10.1525/elementa.308/ Podla tej stranky sa na produkcii… Číst vice »

Kkarel
Host
Kkarel

Zná někdo to rozhodnutí soudu?

liberal shark
Host
liberal shark

Vyšší zájem – tím lze odůvodnit všechno, třeba i fašismus a genocidu :-((.

Přemek
Host
Přemek

Tyto úvahy neptří do mentálního rejsříku lidských nápadů. Kapacitní komunikace plní svoji funkci při dané zátěži výhradě nad určitou rychlost, která tu navrhovanou převyšuje o polovinu. Ono i 130 km/h je málo. Navíc Nizozemí je kromě dánského Jutska snad nejlépe větrané území v Evropě.

Andros Baman
Host
Andros Baman

A kdyz omezej na 100km/h i letadla, nejen, ze taky klesnou emise, ale lidem se pak vyplati ject po zemi misto litani!

Pavel Novák
Host
Pavel Novák

Obecně je to rozumný krok, ale takové snížení (na poprvé) je zbytečně veliké.
Solidní kompromis je v rozmezí 110 – 120 km/h.

liberal shark
Host
liberal shark

V čem je rozumné a proč ?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

a va dalším kroku na 90 až 100 a pak zase na 80 až 90 a pak na 70 až 80 a po N iteracích se bude chodit na úřad (zcela jistě neúplantý!) pro palivové povolenky. A kdyby někdo chtěl zapřahat za pluh koně, protože fakt nechce dát ouřadovi třetinu z těch povolenek, tak na něj vyskočí milovníci zvířátek a koně mu zabijí.

Stan
Host
Stan

Ne nadarmo je Holandsko rájem huličů. Ale že je zhulenej i soudní dvůr, to jsem doteď nevěděl…

Nekdo
Host
Nekdo

hmm, elektromobily taky? a dokazou soudruzi politici vycislit, jake maji emise NOx?

Petr Petr
Host
Petr Petr

Ano také, hodně elektromobilů již takto pomalu jezdí, aby vůbec někam dojely.

Démon
Host
Démon

a co takhle udělat z cestování rovnou trestný čin, kdo moc cestuje, moc znečisťuje, a kdo moc jí, moc prdí a kdo moc cvičí, víc dýchá a co s těmito emisemi 🙂

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Uf, úplně mne polil pot. To jsou všechno závazná zjištění a výzvy pro příští generace…

MildaIV
Host
MildaIV

Nebojte, dočkáte se.

Démon
Host
Démon

Ale s elektrickým autem můžete jet neomezeně, protože se to na CO2 nevztahuje 🙂

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Teda pokud nezacne hořet, to je pak spousta vodní páry. A těch hasičů co musí přijet velkými auty na naftu…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Elektromobil fakt není vyrovbený z vodíku, aby došlo k reakci 2x H2 + O2 = 2x H2O + 147 MJ/kg

Zdeněk
Host
Zdeněk

Jak vidno, gretenismus bují i v Holandsku.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Krmivo pro zvěř mě jako absolventa zemědělské školy bije do oči, maximálně krmivo pro hospodářská zvířata, zvěř krmí akorát myslivci v zimě.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Nemám zemědělskou školu, ale také mi vrtá v hlavě, jestli tím hnojením myslí, co zvěř na polích sama vyloučí, a jak zrovna v Holandsku je pro emise klíčová činnost myslivců.

Raddie
Host
Raddie

Boha jeho!

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Bůh tu zemi už evidentně opustil.

Eduard
Host
Eduard

Špatná zpráva pro Holanďany. Snad to této vládě při příštích volbách spočítají a budou se zase moci těšit ze 130. Na přírodu snížení rychlosti zásadní vliv mít nebude, ale pro erár to budou easy money.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Vláda to dělá kvůli splnění rozsudku soudního dvora, co byste jim poradil vy? Rutte asi volby prohraje, ale určitě ne kvůli limitu na dálnici.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Aby nedělali kraviny. Je to sice banální rada, uznávám ale evidentně mají mezery i v zakladech.

Eduard
Host
Eduard

Tak nějak. Šel bych po největších zdrojích znečištění a ne po tom nejmenším, který se dá velice snadno regulovat.

liberal shark
Host
liberal shark

Soud je povinnen řídit se platnými zákony a dobrými mravy. Takže stačí modifkovat zákon, ze kterého (jak alespoň doufám) soud vycházel.

Martin Hartmann
Host
Martin Hartmann

Podobné kroky je potřeba dělat systémově s ohledem na rozsah silniční sítě, vzdálenosti mezi městy a minimálnimi požadovanými jízdnimi dobami mezi regionalními a oblastními centry. Např. v Německu pro toto existuje Richtlinie für integriertes Netzgestaltung, která říká, že pro spojení metropolitních regionů je vyžadovaná minimální průmerná rychlost 100-120 km/h. To, že v Německu se stále na části sítě může jezdit bez omezení je jen důsledek masivní autolobby. Jelikož Nizozemsko má oproti Německu mnohem hustější síť metropolitních oblastí v kratších vzdálenost a vzhledem k opravdu vysoké zátěži tamější dopravní sítě snížení na 100 km/h mezi 6 a 19 hodinou opravdu tragedií… Číst vice »

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Podobné kroky by se neměly dělat vůbec…

liberal shark
Host
liberal shark

Jakým právem chcete někomu nařizovat, jak ruchle má jezdit ? To už si na demokracii ani nehrajeme ?

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Právem zákonodárce. To je základ demokracie.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince