Letectví

Premiéra Boeingu 777X nevyšla. Letadlo dojelo k začátku ranveje, piloti marně čekali na slabší vítr

Boeing 777-9. Foto: Boeing
Boeing 777-9, zatím poslední nový stroj od Boeingu. Foto: Boeing

Výrobce letadel Boeing musel zrušit dnešní první start letadla Boeing 777X. S téměř ročním zpožděním měla dnes začít další fáze testování letounu, který má pomoci americkému výrobci vylepšit pošramocenou pověst po haváriích a uzemnění letadel 737 MAX. Proti bylo nakonec počasí.

Let byl naplánován na 10:00 místního času (19:00 středoevropského) z letiště Boeingu Paine Field na okraji Seattlu. Zatímco původně se zdálo vše bez problémů a před půl jedenáctou bylo letadlo u prahu dráhy, pak se tři hodiny čekalo na slabší vítr. Jedinou akcí bylo sklopení konců křídel. Silný vítr dosahoval rychlosti 23 uzlů, pro první let je maximem 10 uzlů. Boeing proto ve 13:30 místního času rozhodl, že dnes nepoletí. Akci chce opakovat v sobotu.

Původně měl start proběhnout již včera, kvůli počasí ho firma odložila. Boeing poprvé v historii vybírá peníze za vstup na speciální vyhlídkovou plošinu, odkud lze start sledovat. K prvnímu testovacímu letu dochází téměř přesně čtyři roky poté, co se poprvé do vzduchu vydal 737 MAX.

Premiéra letadla má podstatně větší zpoždění než jen jeden den kvůli počasí. Původní plány počítaly s prvním letem v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.

Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.

V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla. Některé aerolinky ale už začaly omezovat objednávky. Jako první se objeví ve flotile Emirates a Lufthansy.

Unikáty nového 777X

Sklápěcí křídla
Největší inovace. Za letu má Boeing rozpětí 72 metrů. S tak velkými křídly by se ale nevešel k letištním terminálům, proto se po přistání křídla sklopí, na každé straně se tak zkrátí o 3,5 metru. Dosud největší rozpětí křídel u typu 777 má Boeing 777-200 LR (64,8 m), větší rozpětí má Boeing 747-8i (68,4 m) a Airbus A380 (79,75 m). Nové letadlo 777X bude mít standardní rozpětí 65 metrů na letišti díky tomu, že konec křídel bude sklopený. Žádné dopravní letadlo takovou technologii dosud nemá.

Motor
Nový model GE9X od General Electric vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 pouze 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.

Délka
S délkou 76,7 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě. Je téměř stejně dlouhé, jako dva letouny 737-800 (měří 39,47 m).

Úspora paliva
Boeing tvrdí, že nové letadlo bude mít o zhruba deset procent nižší spotřebu na sedačku než konkurence, tedy Airbus A350. Teprve provoz ukáže, zda jde jen o marketingové tvrzení či realitu.

Největší okna
Oproti stávajícímu modelu 777 mají být o třetinu větší. Budou mít zhruba 162 palců čtverečních, což je 0.1 metru čtverečních více.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Otázkou zůstává, proč se nedodržel letový plán. Každé odložení nemá příčinu v nahodilostech typu počasí…

Jen tak
Host
Jen tak

hybaj na novinky.

Japak
Host
Japak

Uz jsi tady pred casem tvrdil, MAX je banalni problem sw. Tak nikoho neposilej kamkoliv, Ty zoufalej diletante!

Y.K.
Host
Y.K.

Na způsob „rozkaz zněk jasně?“. To asi ne, že. Je to zkušební let, akceptovatelné podmínky jsou základ.

pzag
Host
pzag

Pokud si to pamatuju, tak v době, kdy byla poslední šance že poletí, být vítr 15020G30. Které dopravní letadlo v tomhle odstartuje z dráhy 34?

Tango73
Host
Tango73

Myslim ze v podstate kazdy..😉
Ze maj na zalet definovany jony kimity je vec druha.

Tango73
Host
Tango73

Mysleno pro opacnou drahu,srry.

Jen tak
Host
Jen tak

ten bohemismus “ranvej” je strasny :)))

Přemek
Host
Přemek

Jsme Češi nebo Anglosasové???

Jen tak
Host
Jen tak

ted jsi ukazal, jak se strelit do vlastni nohy 🙂

jsme cesi, a cestina ma kodifikovany pojem, ktery je dokonce i soucasti ceske verze leteckych predpisu a je soucasti oficialni ceske frazeologie.

ten pojem je “draha”.

Y.K.
Host
Y.K.

Já bych to netlačil do grammar nazi polohy. 🙂 To slovo se opravdu hojně používá (na rozdíl třeba od taxiway) a dá se říci, že už je v češtině adoptované. Ještě ne tak jako tramvaj (před sto lety tramway), ale je na cestě.
https://www.pravidla.cz/pravopis/18077-ranvej.html

V letectví pak vznikají takové pikantnosti, že hlavní dráha (VPD) je RWY 06/24. 😀

Jindra
Host
Jindra

Ano, zkratkaVPD ~ Vzletová a Přistávací Dráha.

Tony
Host
Tony

Doufejme, že se to dnes podaří. 🙂
Jen bych trochu upravil tohle: Největší inovace. Za letu má Boeing rozpětí 72 metrů. S tak velkými křídly by se ale nevešel k letištním terminálům, proto se po přistání křídla sklopí, na každé straně se tak zkrátí o 3,5 metru.
No, tak když má A380 větší, tak se vleze ke stojánce kde ty A380 kotví normálně. Spíš je to dělané pro letiště, kde dneska nemají prostor pro 380, ale 777X to po sklopení křídel dokáže.

bohyn
Host
bohyn

Spousta letišť musela dělat konstrukční úpravy bran a pro letadla velikosti 380 jsou omezené kapacity. Zkrátka jako mainstream se to moc nechytlo

pamětník
Host
pamětník

Ta všechny „nej“ tohoto letadla mi připomínají doby, kdy se nám „největší a nejčtenější“ Rudé Právo snažilo vtloukat do hlav, že všechno „nej“ se rodí výhradně v jiné tehdejší světové velmoci – a pak se většinou ukázalo, že žádná sláva do nebe nedoroste (což už ovšem nikdo nijak příliš halasně veřejně neinzeroval) …
Přesto přeji Američanům, aby se jim vše podařilo nakonec dotáhnout do zdárného konce – ku prospěchu celého lidstva!

Anonym
Host
Anonym

To je všechno hezké, ale mě zajímá jestli vrátili peníze těm chudákům co šli na vyhlídkovou plošinu kouknout na vzlet, který nebyl.

AAA
Host
AAA

to más jako u venkovních divadel – pokud se odehraje aspoň určená část představení tak se vstupné nevrací 🙂

Přemek
Host
Přemek

Jenže tady se představení vyměnilo z letového v pojižděcího a statického.

AAA
Host
AAA

na druhou stranu …. vzlítne a je v čudu … takhle se mohli pěkně kochat 🙂

GPGP
Host
GPGP

Podle předpovědi min. týden bude foukat, 6 m/s a v nárazech 12 m/s., tj. jako dnes.
Počkal bych na léto, to už bude bezvětří, a pár měsíců reputaci Boeingu už víc neuškodí 🙂

Tony
Host
Tony

Boeing hraje s 777X asi o každý den. Potřebují to letadlo mít co nejdříve ve vzduchu, aby ho dostali co nejdříve k zákazníkům. Nemají mít první předání na začátku příštího roku?

Jen tak
Host
Jen tak

v tomto procesu jeden, dva dny nehraji roli.

prvni dodavky se ocekavaji az v roce 2022, i kdyz “formalne” je to 2021.

Kora
Host
Kora

Ještě že jsme loni prodali všechny akcie. Počítám že letos už nepoleti

Přemek
Host
Přemek

No, musím přiznat, že máte důvodnou obavu.

GPGP
Host
GPGP

Vítr je v poho, ale poryvy jsou nad limit.
Podle apky windy bude takový vítr ještě min. týden.
Stačí se podívat na tu apku, asi není v USA dostupná….
Ať radši počkají na léto, to se vítr určitě uklidní 🙂

Jirka B.
Host
Jirka B.

Windy verim asi tak stejne, jak Dagmar Honsove … 😁

Nicky
Host
Nicky

No tak já tedy nevím – MAX létal, občas tedy spadl ale jinak létal to 777X včera nelétal, dnes také nelétal, aby ještě vůbec létal.

Y.K.
Host
Y.K.

Bože, je to úplně první let zcela nevyzkoušeného letounu. Takže má velmi limitní podmínky, na rozdíl od komerčního létání, kde je vše již ověřené a vyzkoušené.

Nicky
Host
Nicky

z jakého materiálu je trup a křídla?

Y.K.
Host
Y.K.

Proč? Křídla kompozity, dural… trup tuším jen „dural“ (hliníkové slitiny)

Přemek
Host
Přemek

Protože materiálnové vlastnosti.

Richard P.
Host
Richard P.

stejny material, co Dreamliner, tj bakelit. 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zakočte mi, prosím, do obchodu pro bakelitové tyče k ohradníku. A pak je můžete rovnou zatlouct do země.

On není plast jako plast. Ale letečtí odborníci z 5. cenové (chalstají ve vlastní kgaráži) nepoznají ani plast od kompozitu.

Nicky
Host
Nicky

Letadlo mí křídla z kompozitu (jako třeba Dreamliner), lopatky motoru z kompozitu, Nevíte z čeho je trup?

Y.K.
Host
Y.K.

Dural (už jsem to psal nahoře).

Tony
Host
Tony

Prozatím to vypadá, že bude muset přiletět nějaký Airbus aby nám v Everettu něco vůbec létalo. Podmínky čím dál horší.

pzag
Host
pzag

Před chvílí odletěla Cessna 150 a teď přistál Embraer.

Jen tak
Host
Jen tak

coz ale na veci nic nemeni .

na zkusebni let cekaji na vítr pod 10kt. v tuto chvíli tam fouká něco přes 20kt prakticky v ose dráhy, takže nějaké cessny a embraery s tím nemají sebemenší problém.

Myšpul
Host
Myšpul

Ta jiná letadla ale startovala opačným směrem, ten zkušební let musí být kvůli bezpečnosti směrován jen na sever kde je téměř neobydlený prostor a poté moře.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Já myslím, že potřebují Jakeše nebo nějakého jiného kovaného soudruha. Ten by poručil větru, dešti a hned by bylo bezvětří a mohlo by se létat.

Jen tak
Host
Jen tak

Nejspis si to utor spletl s délkou .. která je opravdu největší

Jen tak
Host
Jen tak

Koukám, že už to p . Súra opravil .. ale ten odstavec pořád nedává smysl 😀

777 se s 72m nevejde k letištním terminálům…. a jak to dělá ta 380 a 747, které mají rozpětí ještě větší 🙂

Martin
Host
Martin

Divím se, že jim není trapné pořádat nějaké show ! Boeing je banda vrahů !

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Samozrejmě. Narozdíl od Kaddáfího, který tu bombu do letadla nechal umístit omylem.

Technická závada je přece úmysl! Nic jako náhoda neexistuje. Ani ve zkušebnictví. Včechny hřebíky jsou na mikrometr stejně dlouhé!

Přemek
Host
Přemek

Vaši jistotu ohledněn dějinných událostí bezmezně obdivuji. Prostě se to tak paslo, tak to tak je…

Přemek
Host
Přemek

Kromě toho, Boeing je výrobcem vojenské letecké techniky a ta má na svédomí poněkud více nevinných civilních životů než jakákoli dopravní éra. Jen v Iráku by mohli vyprávět…

Y.K.
Host
Y.K.

To bych sem tedy raději netahal, protože v ČR máme také poměrně významný zbrojní export. Je výrobce zbraní odpovědný za to co s nimi kdo dělá nebo ne?