Letectví

Novému Boeingu 777X při zátěžovém testování odlétly dveře

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing
Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing zaznamenal první velký problém při testování a schvalování nového letadla 777X. Při závěrečném vysokotlakém testu pevnosti konstrukce samotného letadla mu odpadly dveře do nákladního prostoru.

Na výsledek upozornil server Komonews, Boeing incident potvrdil. „Během závěrečného zátěžového testování letadla na zemi došlo k problému, který vyžadoval přerušení testu. Událost analyzujeme a řešíme,“ uvedl Boeing. Firma současně uvedla, že první testovací letadlo nebude nikdy v běžném komerčním provozu.

Jde o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napíná a zatěžuje výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu nedosáhne. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Server Komonews citoval Toda Curtise, který dříve pracoval pro Boeing. Podle něj při takových zátěžových testech k podobným situacím rozhodně běžně nedochází. Boeing teď podle něj musí přijít na to, zda jde o problém pouze jediného testovacího letadla nebo celé konstrukce. Zatím tedy není jasné, jak tento problém může ovlivnit další přípravy na schvalování a náběh letadla do sériové produkce. Start nového letadla má už teď výrazné zpoždění kvůli problémům s motory GE9X, ty si zatím jejich výrobce stáhl zpět k opravám.

Nový model 777X určený pro dálkové lety měl původně vzlétnout už letos, první start firma chystá na počátek příštího roku. Prvními aerolinkami, které je zařadí do flotily, mají být Emirates a Lufthansa. Boeing má zatím na letadlo přes tři sta objednávek.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.

Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.

9
Diskuze

avatar
4 Komentáře
5 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
8 Autoři komentářů
JarekDaliborMartin K.PzagTomáš Kilián Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dalibor
Host
Dalibor

myslím, že se vloudila chybička, na kterou se zkoušškama přišlo, chybka se opraví testy zopakujou. Není t až takový průšvih. proto ty testy jsou, aby chabičky vypluly na povrch.

Martin K.
Host
Martin K.

Je to pech, ale proto se ty testy i dělají. Nějaké drama bych z toho nedělal.

Jarek
Host
Jarek

No drama je to spíš pro zákazníky Boeingu, kteří na to letadlo už dlouho čekají… 🙂

Tomáš Kilián
Host
Tomáš Kilián

Boeingu odlétly nákladové dveře… Tak to vypadá, že i po víc jak 30 letech neumí udělat zamykací systém správně… (United Airlines let 811)

Potěmkin
Host
Potěmkin

777X má nově designované dveře nákladového prostoru?Nebo by to mohlo indikovat potenciální slabé místo stávajících, provozovaných 777?

Jen tak
Host
Jen tak

nic to neindikuje.

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

První generace 777 poprvé vzlétla v roce 1994, přes 25 lety. Kdyby měly konstrukční vadu, to si pište, že by se na to přišlo. Třeba Airbus A320neo vypadá na první pohled jako A320 s novými motory, ale ve skutečnosti dost částí toho letadla je nových, z nových, lehčích materiálů, a počítám, že 777X bude podobný případ.
Mimochodem, problémy s dveřmi nákladového prostoru měla DC-10 a tam se to projevilo velice brzy po začátku pravidelného provozu: https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10#Cargo_door_problem_and_other_major_accidents

Potěmkin
Host
Potěmkin

Děkuji za odpověď.Nemyslel jsem přímo konstrukční vadu,spíš jen slabší místo,které by třeba u nejstarších kusů při souhře určitých okolností mohlo činit potíže.Ale doufejme,že ne.Taky jsem si hned vzpomněl na případ DC-10

Pzag
Host
Pzag

Tak zrovna nejstarší 777 mají jiné dveře než novější. Ty první mají vzadu jenom úzké a nejsou schopné naložit palety. Pak aerolinky přišly s tím, že to je blbost, že to nestačí a novější dostaly „klasické“ velké dveře i dozadu.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll