Novému Boeingu 777X při zátěžovém testování odlétly dveře

Boeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: BoeingBoeing ukázal první částečně vyrobený model 777X určený pro statické testování. Foto: Boeing

Boeing zaznamenal první velký problém při testování a schvalování nového letadla 777X. Při závěrečném vysokotlakém testu pevnosti konstrukce samotného letadla

Boeing zaznamenal první velký problém při testování a schvalování nového letadla 777X. Při závěrečném vysokotlakém testu pevnosti konstrukce samotného letadla mu odpadly dveře do nákladního prostoru.

Na výsledek upozornil server Komonews, Boeing incident potvrdil. „Během závěrečného zátěžového testování letadla na zemi došlo k problému, který vyžadoval přerušení testu. Událost analyzujeme a řešíme,“ uvedl Boeing. Firma současně uvedla, že první testovací letadlo nebude nikdy v běžném komerčním provozu.

Jde o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napíná a zatěžuje výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu nedosáhne. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.

Server Komonews citoval Toda Curtise, který dříve pracoval pro Boeing. Podle něj při takových zátěžových testech k podobným situacím rozhodně běžně nedochází. Boeing teď podle něj musí přijít na to, zda jde o problém pouze jediného testovacího letadla nebo celé konstrukce. Zatím tedy není jasné, jak tento problém může ovlivnit další přípravy na schvalování a náběh letadla do sériové produkce. Start nového letadla má už teď výrazné zpoždění kvůli problémům s motory GE9X, ty si zatím jejich výrobce stáhl zpět k opravám.

Nový model 777X určený pro dálkové lety měl původně vzlétnout už letos, první start firma chystá na počátek příštího roku. Prvními aerolinkami, které je zařadí do flotily, mají být Emirates a Lufthansa. Boeing má zatím na letadlo přes tři sta objednávek.

Boeing 777X bude letadlem mnoha nej. Zřejmě největší raritou jsou skládací konce křídel, které mají umožnit, aby se letadlo vešlo lépe k letištním terminálům a přitom během letu využilo výhod větší křídlové plochy. Rozpětí bude 72 metrů.

Na křídlech budou upevněny největší motory v historii: GE9X. Letadlo bude svoji délkou nejdelším osobním letadlem, celkem měří 76,7 metru.

Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10.

Tagy 777X boeing Boeing 777X
9 komentářů