Letecké společnosti Letectví

Létání zůstalo loni bezpečné, v letadlech zemřelo méně lidí než na českých silnicích

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Letadla zůstala i loni bezkonkurenčně nejbezpečnějším dopravním prostředkem, proti roku 2017 ale výrazně stoupl počet tragických nehod a i počty usmrcených lidí. I přes růst provozu a nehod byl podle statistik loňský rok třetím nejbezpečnější podle počtu nehod v historii. Ve dvou tragických nehodách figurovala česká letadla L410.

Vyplývá to ze statistik, které zveřejnil server Aviation Safety Network. Ten do statistik započítává pouze osobní a nákladní dopravce, nikoliv vojenská letadla. Loni došlo k celkem 15 tragickým nehodám, při kterých zemřelo 556 lidí. Z patnácti nehod připadly tři mimořádné situace na nákladní dopravce, zbytek na osobní.

Oproti roku 2017 jde o výrazné zhoršení: v roce 2017 zemřelo při nehodách jen 44 lidí, celkem došlo k deseti nehodám. Při celkovém odhadu 37,8 milionu letů v loňském roce byla pravděpodobnost nehody 1:2,54 milionu. Jen pro srovnání: na českých silnicích loni zahynulo 571 lidí.

Šéf Aviation Safety Network Harro Rante uvedl, že bezpečnost létání se za poslední roky výrazně zvýšila. To ukazují i statistiky v dlouhodobějším časovém horizontu. Například před deseti lety bylo 35 nehod za rok, při kterých zemřelo téměř 600 lidí, před 20 lety 47 nehod s více než 1100 mrtvými. Počty letů přitom od té doby výrazně stouply.

Nejtragičtější nehodou v osobní dopravě byl pád nového boeingu 737 MAX 8 indonéské společnosti Lion Air krátce po startu. I kvůli nehodě chce Lion Air zrušit objednávku na další letadla amerického výrobce.

Ve dvou případech v nehodách figurovalo české letadlo L410: šlo o nehody v Africe.

Přehled nehod za rok 2018

11. února Nehoda letadla Antonov An-148-100B společnosti Saratov Airlines, letoun spadl krátce po startu letu z Moskvy do Orsku. Zahynulo celkem 71 lidí. Podle předběžné zprávy šlo o chybu pilotů, kteří nezapnuli systém vytápění snímačů rychlosti a ty ukazovaly jiná data, než byla realita. Šlo o první nehodu proudového letadla od roku 2016.

18. února ATR 72 íránské společnosti Iran Aseman Airlines na lince z Teheránu do města Jásúd narazilo do pohoří při přibližování k letišti ve výšce zhruba 3600 metrů nad mořem. Celkem zahynulo 66 cestujících.

12. března de Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 společnosti US-Bangla Airlines v Káthmandú v Nepálu, zahynulo 51 lidí z celkového počtu 71 lidí na palubě. K nehodě došlo při přistávání letu z bangladéřské Dháky za nepříznivého počasí. Letodlo přistálo mimo ranvej a začalo hořet, části cestujících se podařilo utéct a zachránit se.

17. dubna Boeing 737-700 společnosti Southwest Airlines nouzově přistál ve Filadelfii na letu z New Yorku do Dallasu. Krátce po startu došlo k explozi jednoho z motorů, úlomek z něj prorazil okénko, u kterého seděla jedna z cestujících. Svým zraněním později podlehla.

16. května Nákladní Cessna 208B Grand Caravan společnosti Makalu Air narazila v Nepálu do terénu, dva mrtví piloti

18. května Nehoda téměř 39 let starého boeingu 737-200 společnosti Cubana de Aviación pronajatého od Global Air. Celkem 113 lidí zahynulo při nehodě, kdy se letadlo zřítilo krátce po startu z Havany. Tři nehodu přežili, jeden později zemřel.

5. června nehoda letadla Cessna 208B Grand Caravan v Keni aerolinky Fly-SAX. Náraz do terénu na letu z Kitale do Nairobi, celkem 10 mrtvých.

24. června Nákladní letadlo Let L-410UVP guinejské společnosti Eagle Air havaroval při převozu leteckého paliva. Zahynuli čtyři členové posádky.

10. července pád letadla Convair CV-340 společnosti Rovos Air. Z devatenácti lidí na palubě nepřežil jen jeden. Letadlo mělo původně míří z jihoafrické Pretorie do Nizozemska, kde si ho koupila letecké muzeum Luchtvaart Themapark Aviodrome. Šlo o jeden z posledních letů před plánovaným přesunem po údržbě. Jeden motor po startu začalo hořet, piloti proto rozhodli o návratu na letiště, odkud vzlétli. Manévr ale nezvládli a přistáli mimo letiště. Letadlo se rozlomilo po přistání a začalo hořet.

4. srpna Nehoda historického letadla Junkers Ju-52 společnosti Ju-Air ve Švýcarsku, při které zahynulo celkem 20 lidí u vyhlídkového letu z Locarna do Dübendorfu. Švýcarský úřad civilního letectví později uvedl, že problém byl ve značné korozi letadla i v upevnění motorů.

9. září nehoda letadla L-410 UVP v Jižním Súdánu, celkem 23 mrtvých. Stroj ukrajinské společnosti Slaver Company.

28. září Nehoda Boeingu 737-800 společnosti Air Niugini v Mikronésii. Letadlo nezvládlo přistání na ranveji letišti Weno v Mikronésii a skončilo v přilehlé laguně, která je ale mělká a lidem se podařilo evakuovat bez úhony z letadla. Jeden z 34 cestujících a 12 členů posádky nehodu nepřežil.

29. října Nejtragičtější nehoda loňského roku, pád Boeingu 737 MAX 8 společnosti Lion Air krátce po startu z Jakarty. Vyšetřování není dosud ukončeno, jako nejpravděpodobnější příčina se ukazuje problém s výškoměrem a systémem autopilota. Letadlo mělo problémy už před tragickým letem.

9. listopadu Boeing 757-200 společnosti Fly Jamaica Airways krátce po startu z Georgtownu v Gyuaně do Toronta musel kvůli závadě zpět na výchozí letiště. Po přistání vyjel z dráhy, došlo k velkému poničení. Jeden ze 120 cestujících nakonec na následky poranění zemřel o pár dní později.

20. prosinec Antonov An-26B společnosti Gomair spadl u Kinshasy v Demokratické republice Kongo při samotném přiblížení. Na palubě nákladního letadla bylo 7 členů posádky, všichni zahynuli.

16
Diskuze

avatar
4 Komentáře
12 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
TomJan SůraPetr NováčekBohoušY.K. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Pane Sůro, máte tam v případě nehody letu společnosti Ju Air v historickém letadle Junkers JU-52 chybu. Ten let letěl z Dubendorfu do Locarna v rámci Švýcarska, nikoliv jak uvádíte z Lugana do Dusseldorfu. Jednalo se o vyhlídkový let nad částí pohoří Alp a nad Piz Segnac došlo k havárii. A poté u nehody letu Southwest Airlines nedošlo k tomu, že motor prorazil okénko, ale poté co explodoval, tak okénko prorazil šrapnel z motoru, který zasáhl tu cestující, která byla zpočátku částečně vytažena podtlakem z letadla, kam jí někteří ze spolucestujících následně vrátili, nicméně ona těm zraněním posléze podlehla. To… Číst vice »

Bohouš
Host
Bohouš

Ten titulek je úplně zavádějí. Manipulativní. Jako z Blesku Je to jen proto, že v roce před tím prakticky nebyly velké nehody. Ale několik let předtím to bylo horší.

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Nejde říct, co je nejbezpečnější, když si přepočitáme počet umrtí na miliardu cest, tak letadlo je jedno z nejméně bezpečných. Na miliardu hodin je taky za vlakem.

Kubrt
Host
Kubrt

A co miliarda kilometrů? No, ono tohle srovnávání fakt nemá moc smysl, o volbě způsobu dopravy rozhoduje řada jiných ukazatelů.

ThLic. MUDr. Josef Pagren
Host
ThLic. MUDr. Josef Pagren

Na miliardu km ano, ale je nesmyslné srovnávat co je nejbezpečnější.

Y.K.
Host
Y.K.

Vzhledem k tomu, že jedna cesta letadlem může být překonání třetiny světa je to dost nesmyslné srovnávat na cestu, zvláště když základním účelem letu je překonat (velkou) vzdálenost. Vlaky konkurují asi nejblíže, ale ty zdaleka nejezdí všude kam létají letadla (ač se to v Evropě nemusí zdát) a automobily, uf škoda slov – tuším přes 1,2 milionu mrtvých celosvětově je to jak válka.

Pochybuji, příkladem, že třeba pozemní cesta z Evropy přes Sibiř do Koreje (třeba vlakem) by pro ty desetitisíce lidí denně byla bezpečnější než let letadlem. Nemluvě o dalších výhodách.

Tomas
Host
Tomas

Dají se najít rozumnější cesty, kde si letadlo i vlak konkurují. Stačí Praha-Budapesť nebo Praha-Varšava. V případě letadla víme, že minimálně posledních 40 let bez jediné oběti na životě respektive nehody vůbec. U auta o tom můžeme docela pochybovat. Samozřejmě při cestě v rámci ČR je mi tato statistika k ničemu, ale třeba už u cesty z Prahy do zmíněné Varšavy se s tím pracovat dá…

Y.K.
Host
Y.K.

Tak určitě. Já k sousedům vlakem také jezdím, ale něco dále než tu Budapešť nebo Hamburg je pro běžné cestování vlakem už celkem dobrodružství a času na cestu je potřeba poměrně hodně. Bohužel nemáme VRT.

Richard
Host
Richard

Teda celosvetove v letadlach zahynulo cca stejně lidi jako v CR na silnicich v r. 2018. To je docela OK podle mne, staci nelitat v Indonesii a obskurni aerolinky v Africe a na 99.9% doletite do cile zivej. To nemuzu rict o ceskych silnicich, tam Vas klidne může nejakej vozrala nebo zhulenej mladik vzdy zabit nebo zmrzacit… To jest muj subjektivni nazor.