Letecké společnosti Letectví

Reuters: Lion Air po nehodě zvažuje zrušení objednávek boeingů

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Tragická nehoda letadla společnosti Lion Air může mít ještě nepříjemnou dohru pro Boeing. Podle agentury Reuters aerolinka vážně zvažuje, že zruší objednávku na další letadla 737 MAX. Pro amerického výrobce letadel by šlo o citelnou ztrátu: Lion Air je třetím největším zákazníkem pro tento typ letadel.

Reuters tvrdí s odvoláním na své zdroje, že důvodem je především přístup Boeingu k vyšetřování nehody Lion Air a svalování viny kompletně na Lion Air. Takový přístup rozhněval hlavně spoluzakladatele aerolinky Rusdi Kiranu.

Reuters upozorňuje, že zatím nedošlo k žádnému finálnímu rozhodnutí. Lion Air má objednáno ještě dalších 190 boiengů, po Southwest Airlines a Flydubai jde o největšího zákazníka Boeingu pro úzkotrupá letadla.

Lion Air nechtěl situaci komentovat, Boeing poskytl neurčité prohlášení o tom, že vyšetřování nehody dál pokračuje a že podporuje svého důležitého zákazníka.

Kiranovi, který založil aerolinky se svým bratrem, se nelíbí především to, že po nehodě Boeing začíná mluvit o některých změnách na letadlech 737 MAX. Jde hlavně o automatický systém řízení letadla (MCAS – Maneuvering Characteristics Augmentation System), který řešil ovládání letadla při vysokých úhlech náběhu nebo velkém poklesu rychlosti. Krátce po nehodě ale vyšlo najevo, že řada pilotů vůbec nemá o existenci tohoto systému v letadle ani potuchy, například u Southwest Airlines a American Airlines. Boeing přiznal, že zvažuje softwarové změny v tomto systému. V Lion Air tak nyní někteří lidé zastávají názor, že pokud by s letadlem nebylo nic špatně, tak by se na něm neprováděly změny.

V oboru se spekuluje i o tom, že současné spory mezi aerolinkou a výrobcem mohou řešit i jiný problém: příliš velkou objednávku letadel, pro které nemusí aerolinka najít dostatečné využití. 

Zatím předběžná zpráva indonéské Národní komise pro bezpečnost dopravy (KNKT) uvádí, že letadlo nemělo vůbec letět kvůli závadám s pitotovou trubicí, která měří rychlost a výšku. Zpráva ale stále neuvádí, co bylo příčinou pádu.

Boeingy 737 MAX 8 má ve flotile i český Travel Service. Mluvčí firmy Vlaďka Dufková uvedla, že firma po nehodě provedla pravidelné kontroly senzorů úhlů náběhu nad rámec povinných postupů.

5
Diskuze

avatar
4 Komentáře
1 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
MartinB2YellowhammerNickyPavel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin
Host
Martin

Zajímavé. V autě se člověk ani nerozjede když se nepřipoutá ale letadlo s vážnou poruchou se do vzduchu dostane. Něco je špatně na tomto světě.

B2
Host
B2

Dovolil bych si navrhnout toto překládat poněkud jinak, namísto: automatický systém řízení letadla (MCAS – Maneuvering Characteristics Augmentation System).

Spíše je to „systém pro zvyšovaní ovladatelnosti při manuálním řízení“. On totiž skutečně neřídí, on se „jen“ automatickým vyvažováním „těžký na hlavu“ snaží zbaránit pilotům přiblížit se pádovým oblastem letové obálky při přetažení.

Yellowhammer
Host
Yellowhammer

Pavel asi myslí Germanwings..

Pavel
Host
Pavel

Nezruší tu objednávku, jenom si vymůžou lepší cenu a možná omezení celkového odebraného počtu strojů, protože budou muset čelit sníženému počtu rezervací z důvodu obav cestujících. Ale to za rok opadne a všechno pojede podle plánu. Kdo si dnes vzpomene na Lubitze, když platí za letenku s Eurowings? Rozhodující je poměr ceny, kvality, příhodné trasy a času odletu a příletu.

Nicky
Host
Nicky

Lubitz a Eurowings? Jak to souvisí?