Let Smartwings s jedním motorem mají řešit i poslanci, EASA se zastala dopravce

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.comLetadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA zmírnila částečně kritiku společnosti Smartwings za postup posádky při letu do Prahy z Řecka

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA zmírnila částečně kritiku společnosti Smartwings za postup posádky při letu do Prahy z Řecka s jedním motorem. Ve svém vyjádření uvedla, že piloti nejsou vždy povinni přistát při výpadku jednoho motoru na nejbližším letišti. Případ už vyšetřují Úřad civilního letectví (ÚCL) a Ústav pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Vyjádření EASA není na rozdíl od včerejšího prohlášení ÚCL tak striktní. „V situacích, jaká se stala během letu QS1125, neexistuje absolutní požadavek na to, že letadlo musí přistát na nejbližším vhodném letišti,“ uvedla EASA v prohlášení. Podle vyjádření je to kvůli tomu, že záleží na řadě proměnných faktorů, které mohou přistání ovlivnit, například stav dráhy či počasí. „Rozhodnutí je plně na pilotech letadla. Názor, jaké letiště je vhodné, se může u pilotů lišit, aniž by to ohrozilo bezpečnost letu ,“ uvedla EASA v prohlášení.

Více než dvouhodinový let na jeden motor začal řešit i ÚZPLN. „Hned ve čtvrtek jsem rozhodl, že událost bude šetřena naší komisí jako vážný incident. Komise je jmenována a začala pracovat,“ řekl ředitel Pavel Štrůbl.

Podle manuálů výrobce letadla má posádka přistát při podobné závadě na nejbližším vhodném letišti. Nad postupem dopravce se včera oficiálně pozastavil ve svém vyjádření ÚCL, jeho ředitel David Jágr byl postupem pilotů ve svém vyjádření pro ČT podle svých slov šokován. „Nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu,“ uvedl ÚCL v prohlášení. Ukázalo se navíc, že piloti neinformovali o závadě řecké, srbské, maďarské a zřejmě ani rakouské řídící letového provozu.

Nejde o systémový problém. Netváříme se, že se nic nestalo, vyhodnocují se postupy posádky,“ řekl předseda představenstva Jiří Šimáně.

Téma letu QS1125 se dostane zřejmě i na jednání Sněmovny. Někdejší ministr zemědělství Marián Jurečka (KDU-ČSL) chce toto téma otevřít na podvýboru pro dopravu. „Budu žádat podvýbor pro dopravu, abychom projednali případ Boeingu, který letěl více než dvě hodiny z Řecka na jeden motor v rozporu s předpisy Boeingu. Chci vědět jak k tomu Úřad civilního letectví bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo,“ uvedl na twitteru.

Kompletní vyjádření EASA k případu letu QS1125 v angličtině

“An aviation safety reporting system has been put in place that requires occurrences such as an engine failure to be reported to the competent National Aviation Authority and the Type Certification (TC) holder – in this case Boeing. This information is also shared with EASA and the Member states as part of routine safety management activity.

There is no absolute requirement that in circumstances such as those experienced by Smartwings flight QS1125, the aircraft must divert to the nearest suitable aerodrome.

This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.). The decision is therefore taken by the pilot in command of the aircraft, factoring in also the operator’s operation manual. The decision on which airfield is suitable may vary from one pilot or operator to the other, without this constituting a safety violation.”

Tagy EASA let s jedním motorem QS1125 smartwings ÚCL Úřad civilního letectví Ústav pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod ÚZPLN
189 komentářů