Letecké společnosti Letectví

Let Smartwings s jedním motorem mají řešit i poslanci, EASA se zastala dopravce

Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com
Letadla Smartwings po kolizi na Letišti Praha. Foto: Rosťa Kopecký / Flyrosta.com

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA zmírnila částečně kritiku společnosti Smartwings za postup posádky při letu do Prahy z Řecka s jedním motorem. Ve svém vyjádření uvedla, že piloti nejsou vždy povinni přistát při výpadku jednoho motoru na nejbližším letišti. Případ už vyšetřují Úřad civilního letectví (ÚCL) a Ústav pro odborné vyšetřování příčin leteckých nehod (ÚZPLN).

Vyjádření EASA není na rozdíl od včerejšího prohlášení ÚCL tak striktní. „V situacích, jaká se stala během letu QS1125, neexistuje absolutní požadavek na to, že letadlo musí přistát na nejbližším vhodném letišti,“ uvedla EASA v prohlášení. Podle vyjádření je to kvůli tomu, že záleží na řadě proměnných faktorů, které mohou přistání ovlivnit, například stav dráhy či počasí. „Rozhodnutí je plně na pilotech letadla. Názor, jaké letiště je vhodné, se může u pilotů lišit, aniž by to ohrozilo bezpečnost letu ,“ uvedla EASA v prohlášení.

Více než dvouhodinový let na jeden motor začal řešit i ÚZPLN. „Hned ve čtvrtek jsem rozhodl, že událost bude šetřena naší komisí jako vážný incident. Komise je jmenována a začala pracovat,“ řekl ředitel Pavel Štrůbl.

Podle manuálů výrobce letadla má posádka přistát při podobné závadě na nejbližším vhodném letišti. Nad postupem dopravce se včera oficiálně pozastavil ve svém vyjádření ÚCL, jeho ředitel David Jágr byl postupem pilotů ve svém vyjádření pro ČT podle svých slov šokován. „Nedošlo k přistání na nejbližším vhodném letišti tak, jak je to v zájmu bezpečnosti posádky a cestujících na palubě v tomto případě přímo požadováno výrobcem letounu,“ uvedl ÚCL v prohlášení. Ukázalo se navíc, že piloti neinformovali o závadě řecké, srbské, maďarské a zřejmě ani rakouské řídící letového provozu.

Nejde o systémový problém. Netváříme se, že se nic nestalo, vyhodnocují se postupy posádky,“ řekl předseda představenstva Jiří Šimáně.

Téma letu QS1125 se dostane zřejmě i na jednání Sněmovny. Někdejší ministr zemědělství Marián Jurečka (KDU-ČSL) chce toto téma otevřít na podvýboru pro dopravu. „Budu žádat podvýbor pro dopravu, abychom projednali případ Boeingu, který letěl více než dvě hodiny z Řecka na jeden motor v rozporu s předpisy Boeingu. Chci vědět jak k tomu Úřad civilního letectví bude přistupovat a jaká budou opatření, aby se to neopakovalo,“ uvedl na twitteru.

Kompletní vyjádření EASA k případu letu QS1125 v angličtině

“An aviation safety reporting system has been put in place that requires occurrences such as an engine failure to be reported to the competent National Aviation Authority and the Type Certification (TC) holder – in this case Boeing. This information is also shared with EASA and the Member states as part of routine safety management activity.

There is no absolute requirement that in circumstances such as those experienced by Smartwings flight QS1125, the aircraft must divert to the nearest suitable aerodrome.

This is partly due to the large number of variables that need to be taken into account when identifying what would be a “suitable” aerodrome in any particular case (e.g. precise state of the aircraft, available and equipped nearby airport, weather conditions in the flight area and in the location of the nearby aerodrome etc.). The decision is therefore taken by the pilot in command of the aircraft, factoring in also the operator’s operation manual. The decision on which airfield is suitable may vary from one pilot or operator to the other, without this constituting a safety violation.”

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Mudrcové to vypadá, že SWG podplatil i EASA.

Janina
Host
Janina

Já to čtu tak, že EASA v podstatě říká, že nechává vyšetřování a rozhodnutí o porušení předpisu a závažnosti zatím plně na českých úřadech.

Y.K.
Host
Y.K.

EASA v podstatě říká, že rozhodnutí je jen na veliteli letadla, který je za bezpečnost a provedení letu odpovědný před zákonem a na úřadech je, aby jeho rozhodnutí potvrdily jako správné nebo rozporovaly jako nebezpečné.

Bob S.
Host
Bob S.

No Kájo žes neřekl, ve správní radě EASY jsou i další ředitelé regulátorů několika zemí, kde má SW své základny. A v téhle profesi se většinou zná každý s každým.

Y.K.
Host
Y.K.

Prosím Vás přestaňte už tady neustále proklamovat tento nesmysl.
EASA je agentura EU, žádnou správní rady nemá (není to akciovka), má výkonnou komisi, kde jsou vedeni šéfové národních leteckých úřadů všech členských států (32), pozorovatelskou komisi (8) a ČR tam není) a výkonnou část, která vypadá takto. https://www.easa.europa.eu/the-agency/agency-organisation-structure

EASA je ten kdo předpisy, postupy, typy letadel schvaluje a všichni jsou jí podřízení. Nechápu, proč by měla nadržovat poměrně bezvýznamné aerolince poměrně bezvýznamné země. Co pak taková Lufthansa nebo ještě bohatší aerolinky, taky si koupí odpustky?

Bob S.
Host
Bob S.

Kecáš hovadiny, v podstatě jde o správní radu (slovíčkaření) a tak tomu i říkají. Nepotřebuji to googlovat. ČR tam má s vého stáleho zastupce -´ředníka. Ty toho zřejmě nechápeš víc. Tak jako nám uzemnili celokovové Blaníky L-13, staré dřevěné šroty nako např.K-7 SF… a pod. v pohodě létají.

Y.K.
Host
Y.K.

No a teď mi pověz, jak jeden formální zástupce ve více než třicítce zástupců ohne názor úřadu, fakt, jeden proti všem, koukejte být ke SW hodní jinak to tady v té bruseli rozkopeme. 🙂 No vidíš to. Úplně nové Boeingy B737 8Max stojí na zemi a staré šroty jako K-7 v pohodě létají. 🙂 Jestli ono se to neposuzuje typ od typu. K7 je mimochodem mladší než Blaník, a celokovovost nic neznamená. Spíše naopak, kovy mají specifické únavové vlastnosti. Blaníky byly uzemněny do odvolání po odlomění křídla jednoho kusu v Rakousku, což je dost závažný důvod si myslím. Následně byly… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.
TomasG
Host
TomasG

Nemáte někdo mail na tu mluvku SW? Nevím, jestli info (at) smartwings.net je funkční.

Karel
Host
Karel

Funkční je, ale není důvod proč by s vámi měli komunikovat.

TomasG
Host
TomasG

Jenom jsem se jí chtěl zeptat, jestli za 14 dní jak poletí naše Jaruna na dovolenou bude pilotovat ten samý zkušený pilot.

HonzaX
Host
HonzaX

Že Smrtwings mají máslo na hlavě, o tom žádná. Ale pan exministr kůrovcové kalamity tomu určitě rozumí víc, než broučkům. Ale když klesají preference a blíží se volby …

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mno a ministr zemědělství na to má jistě kvalifikaci. Piloti to možná zvorali a tím pádem do spadá do jeho agendy. Kdyby to piloti zblbbli, tak to půjde na ministrestvo zdravotnictví, neboť zřizují „Chocholouška“. A kdyby to, nedejbože, podělali, tak se se bude hádat ministerstvo průmyslu s ministerstvem pro místní rozvoj, komuže to patří a zdravotnictví se přidá, jelikož hygiena patří pod něj.
Co pak asi poslanecká komise vymyslí za lejstro?

J.L.
Host
J.L.

Čekal bych, že v rámci právního pozitivismu navrhne poslanecká komise speciální zákon, zakazující létat jen s jedním motorem. V rámci tohoto zákona bude přikázáno opatřit dvěma motory i větroně.

dvojiteF
Host
dvojiteF

tak už aj EASA 🙂 poprosím od tunajších odborníkov ďalších 50 mínusiek –

Jája
Host
Jája

Z tohoto incidentu plyne jedno zásadní ponaučení: až budete chtít vy nebo vaši blízcí nastoupit na let s SW, musíte mít na paměti, že vaše bezpečnost jako cestujících je u této společnosti až hluboko za jejich ekonomickými zájmy. Ušetřených pár korun nestojí za toto riziko.
Obecně se domnívám, že EASA by měla SW zařadit na blacklist společností, které nedodržují základní bezpečnostní pravidla.

Karel
Host
Karel

A na to jste přišla sama?

Bob S.
Host
Bob S.

Kájo, zřejmě to nebude ojedinělý názor!

Mindrej Zebis
Host
Mindrej Zebis

Vpodstate se jednalo o obecne ohrozeni, ale diky nekonkretnosti pokynu o povinnosti v takove situaci pristat a s ohledem na dosavadni postoj vedeni maj piloti spis nakroceno k odmene, nez k trestu. Samozrejme, jednotlivci mohou tohoto prepravce bojkotovat, ale pastikarum bude jedno, jakej charter jim cestovka k moricku nasmlouva.

Thomas
Host
Thomas

Hlavní problém je, že SW vytěžují zaměstnance téměř nad rámec možností. Znám několik pilotů a letušek, jejich práce není záviděníhodná.
„Paštikářemi“, nebo “ koupáky“ označujeme pacoše mířící se zásobou stravy do Chorvatska. A ve finále tam utratí více peněz než v Řecku…
Ono není na výběr, monopol má SW, a tak si lidé moc nevyberou. Pokud nejsou akční a neletí z Vídně, Katowic, Drážďan… Jenže na to jsou většinou líní. A tak si koupí předražený zájezd a nakonec reklamují, že moře bylo slané a byly v něm ryby🤔

XxX
Host
XxX

Pokyny jsou konkrétní víc než dostatečně s ohledem na svůj účel (*Quick* Reference Handbook opravdu není místo pro psaní románů). Vedle nich existující takové věci jako FCTM/FCOM (připravené výrobcem pro jednotlivé provozovatele) a dále obecně závazné právní předpisy na národní i zejména mezinárodní úrovni. Tomu, že se nějaký hochštapler rozhodne ohrožovat bezpečnost leteckého provozu naprosto nezodpovědným způsobem a v rozporu s elementárními bezpečnostními zásadami, které se pilotům vštěpují už na samotném začátku výcviku, sebepodrobnější pokyny nezabrání. Tahle právní kazuistika a snaha upravit každý prd namísto toho, aby se upravily obecné případy, to je neuvěřitelně otravný mor. K termínu nearest suitable… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Ouuukeeej. Takže které letiště bylo vyhovující, když je to tak jednoznanačné? Já tam teda vidím spoustu podmiňovacích způsobů a nabádání k rozhodvání (důrazy a podmiňovací způsob velkými). Vhodné letiště je definováno vnitřními postupy provozovatele v „postupech“ (asi SOP a QRH), nicméně to obecně znamená, že MUSÍ MÍT adekvátní vybavení a spňovat JISTÁ minima co se týče počasí a stavu letiště. Pokud je vyžadováno divertovat na nejbližší vhodné letiště (vysazení motoru u dvomotoráku), postupy typicky uvádí, že pilot BY MÉL vybrat nebližší vhodné letiště „ve smyslu časovém“. Při volbě nejbližšího vhodného letiště BY MĚL velitel letadla posoudit vhodnost blízkých letišť z… Číst vice »

Marek
Host
Marek

Neměl by non-ETOPS let být plánován tak, aby v průběhu celého letu nebylo k vhodnému letišti „dále“ než jednu hodinu letu? Pak mi ale 2:20 přijde o něco málo víc než 1:00…

Y.K.
Host
Y.K.

To platí je pro non-ETOPS lety přes moře.
Zřejmě se počítá s tím, že nad pevninou by mělo být najitelné vhodné letiště.

XxX
Host
XxX

Co z pojmů *required* a *nearest suitable* jste přes doslovnou citaci operačních manuálů dosud nepochopil? Promiňte, ale už na to nemám náladu. Asi vhodný kandidát na zaměstnání u party těch nezodpovědných zoufalců

Y.K.
Host
Y.K.

Operační manuály jsou návod, nejsou to předpisy. Vyžadují další znalosti k jejich vykonání.

O tom, že o tom co je nejbližší VHODNÉ letiště rozhoduje velitel letadla. Jen on a nikdo jiný, má nějakou odpovědnost, nějakou pravomoc. Lze následně přezkoumat jestli jeho rozhodnutí bylo správné nebo špatné, což je ostatně to co teď probíhá. Mě by třeba zajímalo, proč nebyla suitable BUD, SW tam má bázi, takže i potřebný support, letiště to je velké. Ale nevím jaké tam bylo v daný čas počasí a podmínky.

Dubican
Host
Dubican

Poslanci ať řeší blaho země a nestrkají rypák do věcí na které tu máme jiné orgány, které alespoň něčemu rozumí.

Bob S.
Host
Bob S.

No právě, proto do toho trkají ten rypák (pro blaho země a jejich občanů), kdyby si ty zájmy země Min.dopravy nedej bóže nějak špatně vyložilo.

Dubican
Host
Dubican

Co se týká cestování, projevili svoji „odbornost“ zavedením odvodů do garančního fondu, čímž defuckto donutili slušné cestovky zaplatit za průsery podvodníků.

Martin
Host
Martin

Mno, jen perlička, se Smartwings jsme letěli z petrohradu 12.8., pan kapitán mluvil trochu zvláštně, nebýt kapitán letadla, myslím si, že je zhulenej :-D. To samozřejmě nebyl a nemohl být.

Fantomas
Host
Fantomas

Ja zas letel s ČSA v Boeingu a kapitán nas uvítal na palubě Airbusu A320… asi prepracovanost 🙂 nebo si pral lepsi éro.

Michal
Host
Michal

Je celkem usmevne pozorovat jak Honzovi nevychazi ten (opravneny) hon na QS. Nejdriv mu babovicky trosku rozslape svym vyjadrenim EASA, tak to zkousi pres cestovky. Ty ho ale (celkem pochopitelne) poslaly k sipku neutralnim vyjadrenim

Docela me zajima co ted Honza planuje dal?

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Mohl by třeba vyburcovat povstání posádek ČSA a divím se, že ani ze smrt wings se nikdo nedělá vlny. Ten tlak na ojebávání bezpečnosti je ve smrt wings neustálý a dlouhodobý, to jsou tam všichni piloti takoví ranaři jako ten Veslý? To nemají rodiny? To jsou jako všichni smíření s tím, že každý jejich let může být poslední? Docela divná firemní kultura.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Ještě by mě zajímalo, co ten druhý pilot. Ten Veselý tam přece neseděl sám. O něm se nikde nemluví.

Jen tak
Host
Jen tak

to se nikdy nedovime, pokud byl cvr smazaný…

.. nicméně, i kdyz CRM postupy uz jsou mbnohem dal, nez pred 30-40 lety, tak porad tim odpovednym je kapitán.l ten rozhoduje. cili odpovednost jde za kapitanem, druhy pilot se v podstate jen veze.

navic v tomto pripade situace, kdy kapitan je sefpilot / letovy reditel / clen predstavenstva (nebo co ma na vizitce) … se odporuje fakt blbe 🙁 asi bych tam nechtle byt.

LWQ
Host
LWQ

A je to tu zas a znova – „vsichni“ by radi cerno/bilou situaci a cerno/bile spravedlive reseni … Problem je ten, ze spravedliveho cernobileho reseni nelze dosahnout v realnem situaci a realne svete, kdy mezi cernou a bilou je prakticky nekonecne odstinu. Vazeni, bezte delat neco hodnotnejsiho, nez jsou tyhle diskuze a nechte to na odbornicich.

Bob S.
Host
Bob S.

Moudra rada,takova vse objimajici.Ale co se stalo uz snad chape i pilot „sportovniho letajiciho zarizeni“ (napr.ULi).

Pavel
Host
Pavel

Tady jde spíše o odstín hnědé, silně zapáchající

Honza
Host
Honza

Mě by zajímalo, když dispečeři nic o závadě nevěděli, jaktože povolili let v nižší letové hladině? Piloti požádali a dispečeři schválili? Nezeptali se, proč to piloti požadují? Zvláštní…

Jen tak
Host
Jen tak

Co by vás na tom zajímalo, resp. co by na tom mělo být zajímavého?

proč by ho nepovolili. řídící tam nejsou od toho, aby řešili, kdo a proč smí letět v jaké hladině – to je na rozhodnutí posádky.

povolí i bez uvedení důvodu. Pokud požadovaná letová hladina splnuje pozadavky (třída vzdušného prostoru C nebo D, vyšší než MRVA, a nejsou tam kopce, správná kombinace lichá/sudá hladina se směrem – RVSM), a není tam konfliktní provoz tak vás tam pustí. neexistuje samozrejme zadne narizení ze se smí létat jen ve FL360 a vejš.

ani není třeba deklarovat „technický problém“. prostě požádáš.

Honza
Host
Honza

Díky za upřesnění, tak to funguje úplně jinak, než jsem čekal.

Stanislav Fanta
Host
Stanislav Fanta

Chápu ekonomické důvody, které k tomu společnost a piloty vedly. V silniční a železniční dopravě se s tím setkávám dnes a denně. Ale to jde o dopravu po zemi a když to chcípne, tak se to jen zastaví. Ve vzduchu by si tohle neměli dovolit. Riskli to a vyšlo to. Zatím a naštěstí. Pokud by jim chcípl i druhý motor, s poměrně slušnou pravděpodobností jsou všichni po smrti. Přistávat ze 7 km výšky s dopravním letadlem styl kluzák, to není žádná sranda… Já myslím, že by to spravila pro leteckou společnost velmi mastná pokuta, pro pilota na nějaký čas zákaz… Číst vice »

Cvičný
Host
Cvičný

Já si myslím, že pan Fanta by se pro začátek mohl naučit řídit alespoň tu lokomotivu, upravit se, aby vypadal jako člověk a ne jako bezdomovec a pak by mohl řešit problémy letecké dopravy.

nicky
Host
nicky

Je veřejným tajemstvím, že na jeden motor létají všechny nízkonákladovky, šetří tak palivo a tím snižují náklady což jim poskytuje konkurenční výhodu a pro pasažéry levné letenky.

mikiqex
Host
mikiqex

Motory dělají rámus a jejich a vypínání a zapínání by si cestující všimli, tudíž by toho byl plný internet. Není, na jeden motor se maximálně pojíždí. Vypnutý motor klade při letu dost velký odpor vzduchu a tudíž by šlo o zanedbatelnou úsporu paliva (a kdo ví jestli, na AVH je odhad, že naopak spotřeba jednoho zapnutého motoru je vyšší, než dvou na nižší otáčky) na úkor nezanedbatelnému snížení bezpečnosti letu.

Mike
Host
Mike

Navic s jednim motorem se musi letat niz kvuli hustote vzduchu.

Jen tak
Host
Jen tak

on sice jako tradicne nicky trolí … ten blábol nemá smysl řešit. niméně .. let na jeden motor není úsporný – naopak. ono to stojí mnohem více. hlavně proto, že kvůli letu na jeden motor se musí letět v nižší výšce (cca o 3-4 km) , kde je vyšší odpor vzduchu, a motory obecně víc žerou. i ten jeden. takže, finální spotřeba na let je při letu na jeden motor vyšší – ten smartwins je toho i důkazem. díky tomu, že se musel vlécet ve FL240 (nebo kolik měl), příletěli do cíle se zásobou paliva nižší, než kterou měli naplánovanou… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Tak že neměl dostatečnou navigační zásobu na další náhradí letiště, kdyby např. byla Ruzyně uzavřena pro nějakou jinou mimořádnou událost??

Jen tak
Host
Jen tak

Předpis říká, že minimální zásoba paliva je 30 minut letu v 1500 feetech (+/- .. nepamatuju si to presne) (to proto, že v malé výšce to fakt žere hodně).

nevyšlo jim to, v praze meli o cca metrák míň.

Y.K.
Host
Y.K.

Jo. Je to 30 mintut vyčkávání v ALT 1500 feet nad záložním letištěm.
Navíc při vysazení motoru FMC nepočítají správně stav paliva (FMC neví, že se letí na jeden motor) a musí se odvozovat/počítat růčo z průtoku.

TomasG
Host
TomasG

To jako fakt, že si FMC neumí načíst aktuální průtok paliva bez ohledu, jestli je v provozu jeden nebo dva motory?

Y.K.
Host
Y.K.

FMS si nic nenačítá, je to letový počítač zabývající se letem čistě navigačně a výpočetně.

FMS počítá teoretickou spotřebu podle zadaných dat, průtoky pak faktickou spotřebu a ještě se měří množství paliva v nádržích. Je to dost důležité, protože třeba podle nesouladu FMS a stavu paliva nebo průtoku se dá poznat, že je někde únik, letadlo ztrácí palivo nebo něco jiného je špatně a vzdalují se vypočítaným zásobám pro let.

LepeUzBylo
Host
LepeUzBylo

FMS neumi pocitat – predikovat spotrebu ve spinave konfiguraci (treba s podvozkem ci vysunutyma klapkama) nebo bez motoru. Pokud chces vedet kolik ti to sezere musis do QRH a vyhledat v tabulkach plus minus autobus.

MartinS.
Host
MartinS.

Ajajaj… EASA vstoupila dogmatickym vykladacum manualu a QRH do piskoviste a rozslapla jim par babovicek… kdyz jsem vcera psal, ze ten manual neni mozne vykladat dogmaticky, ale ze rozhodnuti je a musi byt vzdy na posadce, tak jsem schytal minusu az bych se mel stydet… takze by opravdu bylo nejlepsi pockat si na ukonceni vysetrovani a nesoudit, co, jak a proc se stalo podle clanku a diskusi na AVH a tomto webu…
Jo a ted uz se za ty minusy, ktere stejne schytam, stydet nebudu 😉

Jen tak
Host
Jen tak

samozrejme, ze je to jen na posadce 🙂 to nikdy nikdy nezpochybnnoval. posadka si vybira.

nicmene, easa nic nerozbila. jen potvrdila to, co je v manualu boeingu 🙂 a co nikdy nikdo nerozporoval.

Bob S.
Host
Bob S.

Tak že letěli přes půl Evropy s jedním motorem je fakt, že neinformovali ŘLP na trase taky. Co odešlo na motoru se už ví. Tak že jen otázka komu a za kolik. A když už chtějí interpelovat i poslanci PS aby došlo konečně k nápravě vršících se problémů, tak bude muset pan generální vynaložit hodně úsilí na MD který je nadřízeným ÚCL. ÚZPLN je nezávislý úřad. Pan ministr dopravy je údajně bývalým právníkem ŘLP ČR.

mikiqex
Host
mikiqex

Leda neoficiálním (vzdělání na to má), v životopisu na vlada.cz se uvádí „člen dozorčí rady“. V českém letectví se ale angažoval na mnoha pozicích:
2008 manažer organizační jednotky Právní vztahy, Správa letiště Praha, s. p. / Letiště Praha, a. s.
2008 člen dozorčí rady Letiště Praha, a. s.
2007–2008 člen dozorčí rady Letiště Praha, s. p.
2007 člen dozorčí rady Řízení letového provozu, s. p. 🡄
2001–2002 člen představenstva České aerolinie, a. s.

Bob S.
Host
Bob S.

I v EASA budou zrejme nektere lobbisticke skupiny pledovat pro SW. S ohledem na to ze ma sve zaklady ve vice zemich EU.A vedouci pracovnici jednotlivych regulatoru jsou clenove Spravni rady EASY.

Y.K.
Host
Y.K.

No jistě Smartwins, v Evropském měřítku relativně nevýznamná společnost si „koupí“ EASA. Kam na ty nápady chodíte.

pája
Host
pája

To vyjádření EASY je odkud? Zkoušel jsem to nají na jejich stránce https://www.easa.europa.eu/newsroom-and-events/news ale nikde žádné takové prohlášení tam není. Aby to nakonec nebylo jako s vyjádřením UCL, které ještě v pondělí ráno tvrdil, že se ho věc netýká a nešetří to, aby odpoledne prohlásilo, že je šokovaný a věc prošetřuje.

Tuaer
Host
Tuaer

1)Osobně se divím, že EASA nevydala silnější prohlášení
2)Tato situace se rozhodně neměla stát a pochybuji (byť se můžu plést), že by pan Veselý se svými zkušenostmi rozhodl o něčem takovém sám. Dle mého názoru to musel být rozkaz od společnosti, byť je za celou situaci samozřejmě oficiálně zodpovědný kapitán
3)Pokud to byl skutečně rozkaz od společnosti, tak nechápu na základě čeho ho dělali. ÚZPLN vyšetřuje každé selhání motoru a i v případě, že by kauza nebyla medializována, tak by se na to přišlo a příslušné úřady by provedly opatření

Bob S.
Host
Bob S.

Výpověď maďarského let.dispečera: Pracuji v Budapešti na ACC a byl jsem v kontaktu s tímto A / C, když přelétávali Maďarsko. Ani slovem se nezmínili o poruše motoru .Letěli ve FL240. Když dosáhli rakouské hranice, převzala je Vídeň. Po cca 10 minutách nám volali z Vídně proč jsme jim neřekli o selhání motoru.Ukázalo se že selhání motoru bylo oznámeno jen Praze. Tuto informaci nám zpětně předala Vídeň. Nevěděli to ani Srbové, včetně dispečera KFOR(Kosovo) který rovněž sídlí v Budapešti a kterého jsme se dotazovali.. Podle informací Aviation Herald došlo k poruše palivové jednotky (HMU).Po její výměně a periferií proběhl test… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

To, co citujete není oficiální výpověď maďarského dispečera, ale příspěvek z diskuse na AVH. Vidím v tom celkem rozdíl. Nechci to srovnávat rovnou s panem Karlem na TN.cz, který řekl, že asi 15 vteřin po startu to jakoby houplo a potom už to letělo dobře, jen motor se točil jen tlakem vzduchu… to byl celkem super stroj, když za 15 sekund vystoupal do 36 tisíc stop a uletěl 200 kilometrů…

Bob S.
Host
Bob S.

Tak jestli jsi to na AVH přečetl všechno, tak ti to potvrdili (tak jako tu opravu motoru) . I když to zřejmě nebyla maďarská pí.Dufková! A ani necítím potřebu dočůrat výše než někteří zdejší diskuteři. Kámoši od SW to raději moc nekomentují. Vzhledem k monopolu této společnosti v ČR, tak „koupáci“ stejně nemají jinou možnost než letět s touto společností a občas i 30 let starým šrotem.

Bob S.
Host
Bob S.

To co řekl pan Karel lačnému bulváru mám celkem na háku. Možná bude i svědkem v případě zahájení trestního stíhání pro obecného ohrožení. To již bude možná mít víc přesnějších informací. Na právní kvalifikaci dogmaticky netrvám.

Y.K.
Host
Y.K.

Hmm. Vyšetřování leteckých incidentů trvá zhruba rok, někdy méně, soudy v tomhle státě trvají desetiletí. Není mi jasné co víc budete vědět (materiály a důkazy v řízení jsou neveřejné).

nicky
Host
nicky

Tady jde zejména o dvě věci:
1) Zda má pilot povinnost přistát, nebo nikoliv, tedy jak je to doporučení výrobce striktní.
2) Zda TVS neupřednostnil ekonomickou stránku věci na úkor bezpečnosti letu.
Je dobře že se to prověřuje, příště už budou všichni chytřejší.

Jarda
Host
Jarda

Tento případ je nejlepším důkazem toho, že letadlo může v pohodě letět i na jeden motor. Pokud posádka měla dostatek informací, že to je relativně bezpečné, tak ať pokračují. Co je za problém?

Marek
Host
Marek

Děláte si legraci? Relativně bezpečné? Uvědomujete si, například, že v letectví je 99% bezpečnost ve svém důsledku extrémně nebezpečná hodnota? Zde navíc korunováno tím, že motor jim zdechl podle všeho sám (tzv flameout), takže ve většině případů nemáte neprosté tušení, jestli je závada izolovaná k tomu jednomu motoru, nebo například přes špatné palivo k celému letadlu a tedy, že vám druhý motor může zdechnout během pár minut. Trochu „lepší“ je, když vám jeden motor odejde pro zjevnou mechanickou závadu (např ulomení fanové lopatky nebo prasknutí ložiska). Pak je šance, že se to samé během krátké doby letu stane i průšvih… Číst vice »

Bob S.
Host
Bob S.

Tak to bych si nedovolil ani u L-200 Morava s čtyřmi cesťáky na palubě. Kdyby mi na trase LKKV – LKTB u Berouna klekl jeden motor.

Jen tak
Host
Jen tak

hybaj zpátky na novinky.

mikiqex
Host
mikiqex

Problémem je redundance, čili „nadbytečnost“, díky které je letecká doprava tak bezpečná. Když vám zdechne jeden motor, máte ještě druhý. Ale když vám zdechne i druhý, máte z toho větroň. Proto jsou třeba na palubě dva piloti, a palubní personál tam také není na roznášení jídla, ale je školen především na zvládnutí bezpečnostních incidentů.

Tango73
Host
Tango73

Jediný problém je že CPT dotčeného letu nám to bohuzel nemuze vysvetlit a ubezpecit nas jak moc bezpecne a souladu s predpisy to bylo, pac mu porad pisou dalsi a dalsi lajny 🙂 .

kanafasik
Host
kanafasik

No hlavně je průser, že nebyli infomováni řídící letového provozu (a to po celé trase) že letí na jeden motor. TVS teče slušně do bot, mají staženou prdel z jejich finanční situace, že plodí jednu perlu za druhou. zajímavé, že jindy se stejným problémem hned přistávali… :)Doporučil bych Romanu Vikovi nakoupit pro jistotu růžence a ty si může posádkampověsit na zpětné zrcátko v kokpitu. Podobní hazardéři za volantem to alespon tak dělají….

Michal Štěpán
Host
Michal Štěpán

Podívejme se na celou situaci konkrétně. Dle záznamu letu došlo k vysazení motoru a následnému sklesání na FL240 praktiky ve středu Egejského moře, jižně od Chalkidiki. I když by bylo letiště Thessaloniki (LGTS) první logickou volbou, protože je blízko a má dvě dráhy, nemusí být vhodné, protože je tam poměrně velký provoz a obě jsou krátké (okolo 2400 m). V dané situaci mám ještě jednu variantu, stočit se vlevo a vyklesat na letiště Volos (LGBL) 08/26 2.759 m, ale žádalo by si to prudké manévrování, což s jedním motorem může být zbytečně komplikované. Ale prakticky ve směru letu, tedy nejspíš… Číst vice »

pája
Host
pája

No moment, si představte, že to posadí někde v Jugoslávii. Jak tam dotánou techniki, náhradní díly a co cargo (cesťáci)? Víte, kolik by to stálo? A kdo to zaplatí?

shr3k
Host
shr3k

Taky měl určitě natankováno a bez jednoho obraceče tahu se plné éro blbě brzdí.

Pavel
Host
Pavel

Prý letěli na otočku s natankovaným palivem z Prahy (něco pod 10t). Ani bych se nedivil, kdyby na Samu byl letecký benzín dražší.

Y.K.
Host
Y.K.

Spotřeba B737-800 je 2530 kg/h (průměrně), doba letu na Samos cca 2,5 h, to je 6325 t paliva na sektor „trip fuel“ + předepsané rezervy taxi, alternate, contingency, reserve, final reserve to tak bude někde pod 10 t jen na jeden sektor. 10 t na cestu tam a zpět nestačí.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A než létat kolečka s jedním motorem, aby se palivo spálilo a tím se snížila přistávací hmotnost… toho by si cestující všimli a než aby zpanikařili…
Plně souhlasím s panem Michalem Štepánem.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll